یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۵۴
 |  10/ بهمن/ 1396 - 12:33
  |   نظرات: بدون نظر
74 بازدید بازدید

صدور و تحویل بیش از ۲۱ هزار سند مالکیت کاداستری در خراسان شمالی


به گزارش ایرنا علی اصغر اسدی سه شنبه در جمع خبرنگاران با تاکید بر اهمیت طرح کاداستر و همچنین قانون جامع حدنگار اظهارکرد: تمام اسناد مالکیت دفترچه ای در اختیار مردم، طبق قانون جامع کاداستر کشور، ظرف مدت پنج سال باید به سند تک برگی تبدیل شود.
وی اضافه کرد: با توجه به اهداف توسعه پایدار و لزوم تامین امنیت اجتماعی در راستای تحقق این توسعه، صدور سندتک برگی اقدامی مهم و موثر در تامین امنیت فردی و اجتماعی جامعه است.
اسدی گفت: از مشخصات این سند غیر قابل جعل بودن آن به دلیل درج برچسب هولوگرام و همچنین تعویض سند پس از هر انتقال است.
وی از دیگر مزایای سند کاداستر ارتقای امنیت و آرامش روانی، کاهش اشتباهات حذف نوشتار های دستی،تحویل اسناد مالکیت به درب منازل مالکین، شفاف سازی امور و به روز رسانی اطلاعات مالکیت را برشمرد.
وی در ادامه اظهارکرد: در قانون ماده هفت و ۱۷ آیین نامه قانون حدنگار آمده است که ۱۰۰ درصد منابع از این محل برای زیرساخت ها در اختیار ثبت اسناد و املاک باشد اما در لایحه بودجه سال ۹۶ و ۹۷ این موارد دیده نشده که این نوعی ضعف است.
وی ادامه داد: براساس ماده ۱۷ اساسنامه جمعیت هلال احمر باید ۴۲ درصد از حق الثبت اسناد به حساب این نهاد(جمعیت هلال احمر) واریز شود اما در لایحه بودجه، حق الثبت املاک نیزدر بودجه هلال احمر لحاظ شده است.
وی ادامه داد: مقرر شده بود که اسناد دفترچه در مدت پنج سال به اسناد تک برگی تبدیل شوند اما با این تفاسیر، این روند غیرممکن خواهد بود.
اسدی با بیان اینکه در خراسان شمالی بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هکتار از اراضی از محل کاداستر پیمایش استانی شده است گفت: جانمایی حریم رودخانه ها در بانک اطلاعاتی کاداستر در سال ۹۵، ۲ هزار و ۱۵۰ هکتار بود اما در سال ۹۶ این رقم به پنج هزار و ۷۴۷ هکتار رسید.
وی عنوان کرد: اجرای طرح کاداستر، حریم امنیتی برای مالک ایجاد می کند و با توجه به اینکه بیشترین اختلافات در محاکم قضایی اختلافات ملکی است، اجرای این طرح از بروز این اختلافات جلوگیری می کند.
اسدی درباره حریم راه آهن هم گفت: اطلاعات ۱۰۰درصد از این حریم ها را در بانک اطلاعاتی کاداستر قرار دادیم و در زمینه پیشگیری از ساخت وساز در اراضی زراعی نیز نسبت به سال ۹۵ بیش از ۱۲۸ درصد رشد داشتیم.
وی همچنین اظهارکرد: بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ جلد دفاتر املاک در خراسان شمالی وجود دارد که باید اطلاعات آنها در دفاتر املاک ثبت شود که از زمان اجرای طرح کاداستر تاکنون اطلاعات ۷۰۰ جلد دفتر اسکن شده است .
وی همچنین عنوان کرد: در مدت زمان مذکور ۸۷۰ جلد اسناد دولتی صادر شده که نسبت به مدت زمان مذکور در سال گذشته ۱۳ درصد رشد را نشان می دهد.
اسدی تعداد پرونده های ثبت شرکت ها را در ۱۰ ماهه امسال بیش از ۱۰ هزار مورد عنوان و اظهارکرد: در مدت زمان مذکور در سال جاری باید به ۱۶۷ پرونده رسیدگی می شد که از این تعداد برای ۱۵۷ مورد رای صادر شده است.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان شمالی در پایان هم یادآوری کرد که همزمان با دهه فجر کانون سردفتران و دفتریاران خراسان شمالی با حضور مقامات کشوری و استانی افتتاح خواهد شد.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی ? @IRNABOJNURD پیگیری کنید.
ع/ ۶۰۴۲ انتشار: سیدحسین قدسی

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 6466 بازدید

بازدید دیروز: 17334 بازدید

بازدید کل : 2008071 بازدید

افراد آنلاین: 3 نفر