شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۱۵
سرویس: مقالات
 |  8/ بهمن/ 1396 - 2:39
  |   نظرات: بدون نظر
117 بازدید بازدید

انقلاب اسلامی و میزان توفیق در تحقق آرمانها


اکنون در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، برای بررسی اهداف انقلاب و میزان دستیابی به آنها، توجه به شعارهای اصلی نخستین روزهای انقلاب و دوران مبارزات و نیز نظرخواهی از شخصیت های مختلف، بخصوص کسانی که در دوران انقلاب حضور و نقش داشته اند، می تواند راهگشا باشد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان رضوی، به این منظور با برپایی میزگردی، چهار تن از شخصیت های سیاسی و فرهنگی استان را میزبانی کرد و نظرات آنان را در خصوص ‘اهداف و کاستی های انقلاب’ جویا شد.
جواد آرین منش، عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری خراسان رضوی؛ مهدی عبایی، عضو حزب اتحاد ملت ایران اسلامی شاخه خراسان رضوی؛ حجت الاسلام علی عجم، دبیر مجمع روحانیون مبارز خراسان رضوی و دکتر هادی وکیلی، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد حاضران در این میزگرد بودند.

* ایران زمان شاه، استقلال نداشت
عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد در این میزگرد گفت: سر دادن شعار ‘استقلال’ در ابتدای انقلاب، به این معنا بود که در دوره شاه این استقلال وجود نداشت.
هادی وکیلی ادامه داد: آشکارترین مفهوم استقلال در بخش ارضی و جغرافیایی است. در دوره قاجار به لحاظ جغرافیایی ایران مدام در حال کوچکتر شدن بود و در دوره پهلوی هم این مسیر اما با سرعت کمتری ادامه یافت. به لحاظ جغرافیایی بعضی مناطق ایران همانند بحرین به عنوان راهبردی ترین منطقه در دوره پهلوی دوم در سال ۴۹ از ایران جدا شد و حال آنکه از سال ۵۷ تا کنون حتی یک وجب از خاک ایران از دست نرفته است.
وی با بیان اینکه بعد از انقلاب تا کنون مردم و حاکمیت ایران استقلال خود را حفظ کرده و در مسائل کلان تصمیم گیر بوده اند و هیچ دیکته ای از سوی قدرتهای خارجی پذیرفته نشده است، افزود: در دوره پهلوی اول و دوم استعمار آمریکا و انگلیس بر حکام ایران تسلط داشتند و به صورت مستقیم امر و نهی می کردند.
وی گفت: شاه در کتاب ‘پاسخ به تاریخ’ خود بارها به سلطه آمریکایی ها در ایران اشاره می کند و ‘علی امینی’، نخست وزیر شاه در سال های ۴۰ تا ۴۱، در خاطراتش از شاه گله می کند که چرا در پاسخ خبرنگارها که در خصوص علت برکناری او از نخست وزیری پرسیده اند، صریحا این اقدام را خواست ‘جان اف کندی’، رئیس جمهوری آمریکا، ذکر کرده است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: اما اکنون در ایران مدیران ارشد نظام با تکیه بر حمایت مردم همه سیاستهای داخلی و خارجی را اتخاذ می کنند.
وی در خصوص استقلال اقتصادی هم گفت: در مجموع توانسته ایم مسائل راهبردی حوزه اقتصاد خود را حل کنیم و به نسبت پیشرفت خوبی داشته ایم، هر چند گامهای بسیاری باقی مانده است و دولتهای دهه اخیر در این زمینه کم کاری کرده اند.
وی گفت: در شعار جمهوری اسلامی هم، جمهوریت از ابتدای انقلاب خود را نشان داد و ما تنها انقلاب ۲ قرن اخیر هستیم که در نخستین سال انقلاب، پنج مرتبه مراجعه به آرای عمومی داشته و این روند تا به امروز ادامه یافته است. این ظرف با مظروف بینش، تفکر و قوانین اسلامی مد نظر بوده که در بسیاری موارد تحقق پیدا کرده است و البته در بخشهایی هم به اهداف خود نرسیده است.
وی گفت: استقلال یعنی تنها کشور منطقه هستیم که می توانیم با اقتدار و عزت حرف خود را بزنیم، آنچه که ایرانی بخواهد هستیم نه آنچه آمریکا و اسرائیل بخواهند. هر چند که در عمل در تراز ملت و جمهوری اسلامی نتوانسته ایم نیازهای جامعه را تامین کنیم.

*در قیاس با کشورهای همجوار آزادی بسیاری داریم
وکیلی با اشاره به مفهوم آزادی در شعار ‘استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی’ گفت: مفهوم آزادی باید در سطح علمی و دقیق خود تعریف و بعد از آن با دیگران مقایسه شود، آزادی یعنی اینکه جامعه فاقد استبداد، دارای حق رای و دور از آنارشی و هرج و مرج باشد.
وی ادامه داد: محدود کردن آزادی به برگزاری کنسرت یا ورود زنان به ورزشگاه، لاغر کردن مفهوم بلند آزادی است. آزادی مبتنی بر اصول دقیق تر و کاملتری تعریف می شود. به عنوان مثال مردم عربستان صندوق رای ندیده اند، آیا در این کشور آزادی وجود دارد؟ اینکه حقوق اساسی مردم را گرفته و آنها را سرگرم کنسرت و ورود به ورزشگاه کنیم، اقدامی منفعت طلبانه است.
وی اظهار کرد: در حوزه آزادی، به قیاس قبل از انقلاب و کشورهای همجوار، جزو کشورهایی هستیم که آزادی بسیاری در حوزه اجتماعی و سیاسی داریم. انواع گروههای اجتماعی در قلمرو قانون آزادی فعالیت دارند و منعی برای حضور آنها نیست. حتی گروههای ضد انقلاب در فضای مجازی که می تواند مسدود شود، فعال هستند و منعی برای فعالیت آنها نمی بینیم.
وی ادامه داد: نباید ادعا بکنیم که همه سطوح و لایه های آزادی را توانسته ایم برای همه مهیا کنیم. به عنوان نمونه هنوز نتوانسته ایم در حوزه آزادی های اجتماعی و موضوعی مانند ‘حجاب’ به تعریف قانونی دقیقی که هم احکام اسلامی در آن دیده شود و هم حقوق شهروندی، برسیم.

*حضور مردم در راهپیمایی یک نوع همه پرسی است
وکیلی در خصوص برگزاری همه پرسی گفت: اگر بخواهیم علمی و دقیق صحبت کنیم در عرف بین الملل یک نظام سیاسی که مبتنی بر یک قانون اساسی متکی به آرای مردم شکل گرفته، تا چندین نسل ماندگار است و کسی نمی گوید مثلا قانون اساسی و نظام سیاسی فرانسه ۲۲۰ سال قبل نوشته شده و الان آنرا قبول نداریم.
وی ادامه داد: در قوانین بین الملل پذیرفته شده که اگر کشور و ملتی مبتنی بر آرای مردم دولت تاسیس کنند، مادام که شهروندان در عرصه های حقوقی و مدنی حضور خود را نشان می دهند به معنای تایید آن ساختار است. مردم وقتی با درصد بالا در انتخابات شرکت می کنند نفس این حضور در عرف بین الملل به معنای مشارکت بر مبنای پذیرش و مشروعیت حاکمیت است و این به نوعی یک همه پرسی نامحسوس است.
وکیلی گفت: حضور داوطلبانه در راهپیمایی ها هم همینطور است، اگر این راهها را به عنوان تایید ساختار نپذیریم، راههای قهرآمیز مطرح می شود، جامعه ای که بخواهد انقلاب کند هزینه دارد و مردم ایران این هزینه را در سال ۵۷ پرداخته اند.
وی با بیان اینکه تقریبا هر سال در کشور ما بیش از مشارکت مردم دیگر کشورها، همه پرسی برگزار می شود، افزود: اگر مردم نظام را قبول نداشته باشند می توانند در این عرصه ها شرکت نکنند تا مقدمات فضای همه پرسی و غیره فراهم شود.

*بخشی از قانون اساسی ناقص اجرا شده است
وی در خصوص اجرای قانون اساسی به عنوان تجلیگاه اهداف انقلاب اسلامی، گفت: بخشی از قانون اساسی ناقص اجرا شده است. برای فعالیت تشکلهای سیاسی ذیل قانون باید حدود و امکانت لازم فراهم شود. حتی در مورد جریانهای غیرتشکلی هم مجوز فعالیت مبتنی بر قانون اساسی داده شود.
وکیلی ادامه داد: وقتی مبنای مجوزها شفاف باشد، جریان برانداز و غیر برانداز مشخص می شود و هیچ کشوری به برانداز مجوز فعالیت نمی دهد. در عمل باید زمینه را فراهم کنیم که صدا درون سیستمی شنیده شود و گرنه این فریاد در شرایطی برون سیستمی و ضدسیستمی مطرح خواهد شد.
وی گفت: اصل ۴۴ هم از دیگر موارد قانون اساسی است که اگر به درستی اجرا می شد بخش زیادی از مشکلات کشور حل می شد، در این مورد همه کم کاری کردند. زایش اصطلاح ‘خصولتی’ در ادبیات معاصر ما نشانگر ضعف عمل در اجرای اصل ۴۴ است یعنی با قانون اساسی بازی می کنیم در حالی که امام(ره) و رهبری صریحا گفتند کارها را به بخش خصوصی بسپارید و دولت نظارت کند اما این کار بطور کامل و بدون تبعیض و رانت انجام نمی شود.

* شعارهای انقلاب زیر سئوال رفته است
دبیر مجمع روحانیون مبارز خراسان رضوی در خصوص اهداف انقلاب اسلامی و میزان دستیابی به این آرمانها اظهار کرد: انقلاب اسلامی شعار ‘استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی’، این سه اصل رکین جامعه پیشرفته رو به توسعه را مطرح کرد و مردم هم تحت تاثیر این شعارها بودند اما اکنون به لحاظ برخی تفکرات، هر سه شعار در درون خودمان زیر سئوال رفته است.
حجت الاسلام علی عجم گفت: آزادی و جمهوریت اصل است اما یک جریان از تفکر مذهبی وجود دارد که آزادی را به بی بند و باری ربط داده و از جمهور (عامه مردم) نیز انتظار اطاعت مطلق دارد. این جریان اسلامیت نظام را زیر سئوال می برد زیرا این نگاه بر خلاف نظر امام(ره) و رهبری است.
وی ادامه داد: الان، هر سه شعار زیر سئوال است. نسل جدید، وضعیت قبل را نمی شناسد و با وجود اینکه در این نظام پرورش یافته اما هویت قوی اسلامی و انقلابی ندارد.

* اقلیتهای مذهبی و سیاسی محدود هستند
وی با بیان اینکه نمودار آزادی، انتخابات، احزاب مستقل، تشکلهای مردمی، بیان، قلم، اجتماعات و اعتراضات آزاد است، افزود: اینها نمودهای اصلی آزادی هستند که اگر در یک اجتماع باشند آن جامعه آزاد است و گرنه آزاد نیست.
حجت الاسلام عجم گفت: یکی از مشکلات بزرگ کنونی این است که بسیاری از اقشار مردم از حق انتخاب شدن و داشتن مطبوعات آزاد سهمی ندارند و اقلیت های مذهبی و سیاسی محدود هستند و از ابتدای انقلاب محدودتر شده اند و غیر هم اندیشان احساس برابری نمی کنند، رادیو و تلویزیون میدان فعالیت یک جریان خاص شده و با این شرایط رسانه ملی چقدر می تواند مدعی آزادی اندیشه باشد و گروههای سیاسی و اقلیت ها چه سهمی از آن دارند؟
وی ادامه داد: بسیاری از نیروهای انقلاب به خاطر اینکه تفکر آنها با یک جریان خاص هماهنگ نیست از امکانات مختلف محروم هستند. در زمان شاه هم طرفداران او آزاد بودند اما غیر هم اندیشان شاه، حق آزادی نداشتند در حالی که آزادی واقعی به معنی آزادی مخالف است.
وی اظهار کرد: کشوری که نتواند حقوق شهروندی برابر را برای افراد خود تامین کند آزاد نیست و نباید هیچکس احساس کند مغبون شده است وگرنه جامعه به ثبات نمی رسد.
دبیر مجمع روحانیون مبارز خراسان رضوی گفت: در عمل باید دید انتخابات چگونه است، با رای آوردن هر رئیس جمهوری آیا نتایج این انتخابات، که حق الناس است، در عمل محقق می شود یا خیر؟ آیا دولت می تواند هر استاندار و وزیری خواست بگذارد؟ در پاسخ به این سوالها می بینیم که یک جریان وجود دارد که نمی گذارد اصل انتخابات که بهره مند شدن مردم از نتایج آن است به نتیجه برسد.

* با درخواست عمومی باید همه پرسی کرد
وی در خصوص همه پرسی گفت: رفراندوم اگر درخواست مردمی و فضای عمومی جامعه باشد باید آنرا انجام داد، امام(ره) گفتند که گیرم قانون اساسی بسیار هم خوب است، چه حق دارند پیشینیان که صد سال قبل قانون مشروطه را نوشتند، ما هم همان را اجرا کنیم؟
حجت الاسلام عجم افزود: در جامعه ای که حقایق روشن نمی شود و جامعه شفاف نیست فتنه ایجاد می شود، همان زمان که حوادث سال ۸۸ در کشور رخ داد، در افغانستان هم انتخابات شد اما در آنجا نشستند و مساله را حل کردند و دچار مشکل نشدند و کنار آمدند.
وی تاکید کرد: هرچه شفافیت و آزادی مدنی بیشتر باشد جامعه سالم تر است و باید کاری کرد آزادی های مدنی بیشتر شود، مطبوعات به عنوان چشم مردم آزاد باشند و نتوان دروغ گفت. اگر این امور محقق شود گناه و غیبت و تهمت و موج سواری هم کمتر می شود.
وی اظهار کرد: آنچه که انقلاب می خواست و آنچه الان وجود دارد با یکدیگر متناسب نیست، آزادی داریم ولی یک ‘اما’ی بزرگ در کنار آن می گذاریم که آزادی گم می شود.
حجت الاسلام عجم گفت: احزاب و جریان های سیاسی بزرگ و تاثیرگذار چنان که باید جا نیفتاده اند تا بتوانند دولت را امر به معروف و نهی از منکر کنند و شرایط را طوری سامان دهند که مردم بتوانند حرف خود را بزنند. یکی از دلایل اعتراضات اخیر هم این بود که خواسته مردم از طریق جریان های حزبی مطرح نمی شود.

*به یک سوم اهداف انقلاب رسیده ایم
عضو حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، شاخه خراسان رضوی هم در این میزگرد اظهار کرد: برای درک و شناخت اهداف انقلاب باید به شعار و گفته ها و دست نوشته های همان زمان نگاه کنیم؛ اینکه الان بخواهیم از شعارهای ابتدای انقلاب یک تعبیر خاص داشته باشیم، چندان کاربرد ندارد.
مهدی عبایی با بیان اینکه شعارهای ابتدای انقلاب در مرحله نخست خود سلبی بود، افزود: نفی بی دینی، سلطنت، تک حزبی و ستم از جمله درخواست های سلبی بود و در مقابل آن مردم به دنبال قسط و عدل بودند.
وی گفت: مردم در ابتدا شعار ‘استقلال، آزادی، حکومت اسلامی’ می دادند که بعد از آن بزرگان در خطبه ها و سخنرانی ها اعلام کردند که امام(ره) از نجف اعلام کرده اند بگویید ‘جمهوری اسلامی’.
وی با بیان اینکه دریافت و تلقی از شعارها یکسان نبود، اظهار کرد: در پاریس از امام(ره) سئوال کردند مقصود از جمهوری کدام است و حضرت امام(ره) فرمودند که ‘جمهوری اسلامی’ مثل بقیه جمهوری های رایج است.
وی افزود: اینکه بار ایدئولوژیک به پدیده های علمی و عرفی بدهیم تعاریف را مخدوش می کند و در این حالت است که اختلافات بروز می کند.

* کشور مستقل منزوی فایده ندارد
عبایی در خصوص تعبیر شدن شعار ‘استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی’ اظهار کرد: با وجود نهادهای بین المللی، امروز دیگر استقلال معنای قدیم خود را ندارد.
وی افزود: کره شمالی مستقل ترین کشور دنیا، اما منزوی است و مردمش هیچ نفعی از این وضعیت نمی برند، مهم این است که یک کشور مستقل در روابط بین المللی خود دچار مشکل نباشد.
وی با اشاره به اینکه در استقلال اقتصادی به محاق رفته ایم، گفت: در گذشته کفش ملی، مینی بوس ایران خودرو و پارچه فاستونی را صادر می کردیم اما اکنون وضع کشور به گونه دیگری است.

*عدالت نباشد، آزادی هم نیست
عبایی در مورد مفهوم آزادی هم گفت: آزادی یک فرآیند است و هیچ وقت پایان پذیر نیست، این فرآیند با انتخابات آغاز می شود اما با آن تمام نمی شود. از درون صندوق رای هیتلر هم بیرون آمد و برای اجتناب از چنین مواردی، جامعه نیازمند آگاهی بخشی است.
وی گفت: آزادی برآمده از تعریف عدالت است، اگر عدالت نباشد آزادی هم نیست. اگر توزیع امکانات و آگاهی رسانی، عادلانه باشد بتدریج آزادی هم به دست می آید اما الان شرایطی فراهم نیست.

* بیشتر جمعیت کنونی در همه پرسی اول انقلاب نبودند
عضو حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، شاخه خراسان رضوی در مورد موضوع برگزاری همه پرسی در کشور، اظهار کرد: بیش از ۳۸ سال از اول انقلاب می گذرد و کسانی که در آن زمان رای دادند ۱۵ سال داشتند و اکنون همه بیش از ۵۳ سال دارند. بیشتر جمعیت کنونی کشور در رای گیری ابتدای انقلاب حضور نداشتند و به قول امام خمینی(ره) پدران ما چه حقی داشتند برای ما تصمیم گیری کنند؟
عبایی گفت: کشورهایی که امکانات بیشتر و مشغولیت کمتری دارند مثل کشورهای شمال اروپا برای ساخت یک خیابان هم از مردم نظرخواهی می کنند، آنها قانون تغییر نمی دهند اما در یک دوره مشخص ۲۰ یا ۳۰ سال بازنگری می کنند.
وی با بیان اینکه تمام کسانی که می نشینند و رای می دهند لازم نیست از درون سیستم باشند، افزود: به محض اینکه افرادی از این طرف میز به آن طرف می روند، می بینند این قانون برای حفظ آنها خوب است، ما نیازمند یک نهاد مستقل متشکل از قانون دان های مستقل و دادگاه قانون اساسی هستیم.
وی افزود: در جریان ناآرامی های اخیر و بعد از ۳۸ سال تازه به این فکر افتاده ایم که مکانهایی برای اعتراض در نظر گرفته شود در حالیکه از ابتدای انقلاب باید این کار را انجام می دادیم.
وی گفت: باید اجازه دهیم احزاب و مردم حرف خود را بزنند و بلندگوی عده ای، بزرگتر از بقیه نباشد و نگذاریم امکانات در جامعه نابجا توزیع شود.
عبایی با بیان اینکه در استقلال جغرافیایی و ارضی نمره بالایی داریم، افزود: استقلال ارضی کشور نه به خاطر مسئولان بلکه به دلیل فداکاری مردم است.
وی گفت: به لحاظ استقلال سیاسی، فرهنگی و… روز به روز شعارها ضعیفتر و کم رنگتر شده است و پسرفت داشته ایم. در اصولی مانند اجرای اصل ۲۷ قانون اساسی و برگزاری راهپیمایی، به صورت گزینشی عمل می شود.
وی ادامه داد: روند اجرای شعارهای انقلاب رو به افول است، مردم از بی عدالتی ناراحت هستند و این باعث می شود کل ساختار نظام را زیر سئوال ببرند.

* از نظر استقلال سیاسی، کشوری برتر هستیم
عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری در خراسان رضوی با توجه به شعارهای اول انقلاب، مردم خواهان حاکمیت نظامی بودند که بینش توحیدی، عدالت، کرامت، ارزشهای والای انسانی توام با مسئولیت در برابر خداوند، همراه با بهره گیری از تجارب پیشرفته بشری و نفی هر گونه ستمگری و ستم کشی؛ دارای استقلال سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باشد.
جواد آرین منش ادامه داد: امروز به لحاظ استقلال سیاسی و حفظ تمامیت ارضی یک کشور برتر هستیم و به لحاظ قدرت نظامی یک قدرت منطقه ای محسوب می شویم که قدرتهای بزرگ جهان در مساله ای مثل برجام با ما پای میز مذاکره می نشینند.
وی افزود: به لحاظ مشارکت سیاسی مردم و انتخابات آزاد و سالم یک کشور موفق به نظر می رسیم و به لحاظ تولید سلاح و جنگ افزار، توسعه علمی، توسعه عمرانی، صنایع دارویی، میزان سواد، تحصیلات زنان و مردان رشد خوبی داشته ایم لکن هرگز به اهداف بلند انقلاب دست نیافته ایم.
وی اظهار کرد: به لحاظ اقتصادی در رسیدن به اهداف قانون اساسی نظیر عدالت، کرامت انسانی، نفی تبعیض، رشد فضایل اخلاقی، مقابله با مظاهر فساد و تباهی، آسیب های اجتماعی، امنیت قضایی و رفاه نسبی وضعیت نامناسبی داریم.

* افتتاح پروژه ها شاخص موقعیت نیست
آرین منش با بیان اینکه افتتاح چند پروژه در دهه فجر شاخص موقعیت کشور نیست، افزود: باید معیارهای اندازه گیری نظیر میزان تحقق سند چشم انداز ۲۰ ساله، میزان تحقق برنامه های پنج ساله، نظیر برنامه چهارم و پنجم توسعه، رشد اقتصادی کشور، نرخ بیکاری و امثال آن را با برنامه و اهداف انقلاب و همچنین در مقایسه با کشورهایی که شرایط بدتری از کشور ما در آغاز انقلاب داشته اند مثل چین، مالزی، ترکیه و عربستان مقایسه و ارزیابی کنیم.
وی گفت: در خصوص تحقق اصول قانون اساسی، برخی اصول مانند انتخابات، تحقق نهادهای سیاستگذاری و قانون گذاری و قوه مقننه، تشکیل شوراها، امنیت استقلال سیاسی را داریم اما بسیاری از اصول مانند تساوی حقوق، ممنوعیت تفتیش عقاید، آزادی احزاب، تامین شغل، رفاه، فقر زدایی، رفع آسیب های اجتماعی و برقراری عدالت قضایی محقق نشده است.
عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری خراسان رضوی در خصوص همه پرسی اظهار کرد: معمولا حکومتهای مردمی در مسائل مهم و حساس از مردم نظرخواهی می کنند و برای حفظ پشتوانه های مردمی دست به همه پرسی در زمینه های مختلف می زنند زیرا حکومت های مردمی مشروعیت خود را از مردم می دانند و هیچ نظامی بی نیاز از انجام اصلاح در مسیر حرکت نیست و گرنه از مردم جدا می افتد.
آرین منش افزود: اگر زمینه را برای حضور مردم در فضای مناسب و تضارب آراء و شنیدن نظرات موافق و مخالف فراهم نکنیم زیان می بینیم و این موضوع خود را در اشکال منفی مثل اعتراضات خیابانی نشان می دهد.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری چندین مرتبه ضرورت ایجاد کرسی های آزاداندیشی و نظریه پردازی را یادآور شده اند ولی هنوز هیچ یک از محافل علمی و دانشگاهی بستر را فراهم نکرده اند زیرا هر جریان سیاسی موافق شنیدن سخنان موافق خود است.

* چه باید کرد:
جواد آرین منش، عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری خراسان رضوی اظهار کرد: در رقم خوردن شرایط کنونی کشور همه مسئولان، جریانهای سیاسی و مردم شریک هستند و نباید هیچ جریان سیاسی با فرافکنی مشکلات را به دیگران نسبت دهد، وقتی همه در رقم خوردن یک کار شریک هستیم رفع موانع و مشکلات هم با همکاری همه باید انجام شود.
مهدی عبایی، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، شاخه خراسان رضوی، با بیان اینکه کسانی که ایده و تفکر دارند باید بتوانند با امکانات خود آگاهی بدهند، افزود: دولتها باید امکانات آگاهی رسانی را فراهم کنند و اجازه ندهند یک عده بلندگوهای بزرگی داشته و عده ای بدون بلندگو باشند؛ بی عدالتی در توزیع امکانات و فرصت ها باعث ناراحتی مردم می شود و به دنبال آن کل ساختار زیر سئوال می رود.
حجت الاسلام علی عجم، دبیر مجمع روحانیون مبارز خراسان رضوی، گفت: اگر احزاب نهادینه و چند صدایی در کشور حاکم باشد، در کنار اینها نیازمند شفافیت هر چه بیشتر هستیم. باید امور سیاسی و اقتصادی و دیگر امور جامعه و نحوه تصمیم گیری ها و بودجه بندی ها و هزینه های کشور هرچه شفاف تر باشد. وقتی مردم بدانند مالیات پرداختی یا درآمدهای نفتی و صادراتی چگونه هزینه می شود، شایعات کمتر و اعتماد بیشتر می شود.
هادی وکیلی، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار کرد: میزان دستیابی به اهداف انقلاب باید مبتنی بر یک کار علمی و پژوهشی باشد. شیعه در عصر غیبت هیچوقت وضع موجود را مطلوب نمی داند و هنوز راه درازی تا رسیدن به اهداف متعالی انقلاب داریم. مشکل مهم این است که هم رویکرد دولتها و هم فرهنگ حاکم بر مردم گاه مانع از تحقق آرمانهاست. برای رسیدن به اهداف متعالی و توسعه همه جانبه نیازمند وحدت و حرکت در زیر پرچم ولایت هستیم.
کانال تلگرام ایرنا خراسان رضوی به نشانی telegram.me/irnamashhad برای دسترسی و دریافت سریع اخبار منتخب در همه حوزه های خبری و تصویری فعال است.
خبرنگار: مصطفی نخعی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
۵۱۳۲/۷۵۰۷

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 5621 بازدید

بازدید دیروز: 15883 بازدید

بازدید کل : 1989892 بازدید

افراد آنلاین: 4 نفر