شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۹
 |  3/ بهمن/ 1396 - 6:21
  |   نظرات: بدون نظر
81 بازدید بازدید

هادی خانیکی: منشورحقوق شهروندی و ارتباطات درپیوند دوگانه باهم قرار دارند


به گزارش خبرنگار حقوقی ایرنا، هادی خانیکی روز سه شنبه در نشست حقوق شهروندی، ارتباطات و رسانه ها که با همت انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهارداشت: با نگاه اجمالی به منشور و مؤلفه های رسانه ای آن، یکی از مهمترین انتظاراتی که می توان از رسانه ها داشت جامعه را نسبت به مسله ای در سطوحی حساس کنند.
وی ادامه داد: رسانه ها در اینجا به موضوع حقوق و تکالیف شهروندی می پردازند و وقتی جامعه متقابلا به حقوق شهروندی حساس می شود، محرکه ای بوجود می آید.
خانیکی با ذکر خاطره ای ادامه داد: «وقتی سالیان قبل مسئولیتی دولتی داشتم در سفری به کردستان، دانشجویی سنی پرسید چرا در آزمون از اعتقادات خودمان سوال نمی آید و من جواب را نمی دانستم و به سازمان سنجش این سوْال را ارجاع دادم آنها هم جواب را نمی دانستند و گفتند موضوع را پیگیری می کنند و بعد از مدتی به من اعلام کردند اصلا تا الان کسی این سوال را مطرح نکرده است و آن سوال باعث شد ، اصلاحی در نحوه آزمون ایجاد شود».
این استاد علوم ارتباطات با بیان اینکه ١٨ ماده از منشور حقوق شهروندی و ١٣ حق مستقیما به حوزه ارتباطات و رسانه ها مرتبط می شود، گفت: حق نخست حق کرامت و برابری انسان هاست که براساس آن وظیفه رسانه ها برای تحقق این حق قید شد؛ این مسئله یعنی حق کرامت درکشور موضوع مهمی است و افراد در جهت اثبات دیدن خود برمی آیند.
وی دومین حق اشاره شده در منشور شهروندی را حق مشارکت در تعیین سرنوشت مندرج در ماده ١٦ برشمرد و افزود: حق مشارکت همان چیزی است که جامعه را به سمت سلامت و تعادل می برد. حق آزادی بیان سومین حقی است که در مواد ٢٦ و ٢٩ منشور به آن اشاره شد.
به گفته وی، ماده ١٨ منشور از حیث کدام رسانه، به صدا و سیما اشاره دارد و حق آزادی بیان و اندیشه به طور خاص روی شبکه ها و فضای مجازی تمرکز می کند.
خانیکی گفت: ماده ٣٠ و ٣١ یکی به حق دسترسی به اطلاعات در موسسات عمومی و خصوصی و دیگر بر حق اطلاعات خصوصی در نهادهای دولتی است؛ روزی خودم به دلیل ناخوانا بودن رونوشت شناسنامه ام، یک رونوشت از دانشگاه خواستم اما نتوانستیم بگیرم.
استاد علوم ارتباطات درباره دیگر مواد مندرج درمنشور مرتبط با رسانه ، اظهارکرد: حق دسترسی به فضای مجازی در ماده ٣٣، حق دسترسی به فضای سایبری در ماده ٣٥، حق حریم خصوصی در ماده ٤٢، حق مالکیت فکری در ماده ٧٦، حق مشارکت فرهنگی در مواد ٩٥، ٩٧ و حق آموزش و پرورش در ماده ١١٠ منشور حقوق شهروندی مطرح شده است.
وی افزود: انتظار ما از رسانه این است که به تکالیف شهروندان بپردازند و منشور راه را باز می کند تا رسانه ها به حق هم توجه داشته باشند.
خانیکی با تاکید بر وجود پیوند دوگانه بین منشور حقوق شهروندی و ارتباطات، گفت: آنجا که دفاع از آشکارسازی است مسئولیت دولت سنگین می شود و موضوع دیگر نقشی است که در خود رسانه ها می تواند وجود داشته باشند.
وی ادامه داد: رسانه ها تا زمانی که نتوانستند با پشتوانه اجتماعی گره بخورند، روی موج نارضایتی و نا موفق بودن افتادند؛ پس باید از زمینه مثبتی برای بالا بردن فضای رسانه ای و مطبوعاتی استفاده کرد.
اجتمام *۱۷۲۴*٧٣٢٩
خیرنگار: لیلا اسماعیل نژاد * انتشار: حسین فتح الهی

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 12961 بازدید

بازدید دیروز: 20891 بازدید

بازدید کل : 1762891 بازدید

افراد آنلاین: 4 نفر