پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۵۸
 |  20/ دی/ 1396 - 6:48
  |   نظرات: بدون نظر
56 بازدید بازدید

بانک اطلاعات ژنتیکی سرعت و دقت رسیدگی به پرونده های قضایی را افزایش می دهد


به گزارش ایرنا ذبیح الله خداییان، چهارشنبه در حاشیه نخستین نشست بانک اطلاعات هویتی و ژنتیکی ایران در شیراز در جمع خبرنگاران افزود: با توجه به اینکه دی ان ای (DNA) مجرمان در این بانک موجود است این مساله خود به خود اثر بازدارندگی دارد و افزون بر این استفاده از اطلاعات بانک از بیگناهان رفع اتهام می کند.
وی بیان داشت: باید در قانون مجازات اسلامی مقررات جدیدی پیش بینی و به صراحت در این قانون قید شود که قاضی می تواند به نتیجه آزمایشات ژنتیکی و دی ان ای (DNA) استناد کند و همچنین در صورت نیاز برای مجرم آزمایش ژنتیکی انجام شود.
دی ان ای (DNA) یا دئوکسی ریبونوکلئیک اسید یکی از ماکرومولکولهای سلولی است که حامل اطلاعات وراثتی است و طی همانند سازی ژنتیکی از یک نسل به نسل بعد منتقل می‌شود. نقش اصلی مولکول DNA ذخیره‌سازی طولانی مدت اطلاعات ژنتیکی است.
این مقام قضایی ادامه داد: طبق قانون، سازمان پزشکی قانونی مکلف است که از مجرمان و متوفیان، نمونه گیری و اطلاعات آنها را در بانک هویتی و ژنتیکی ایران ثبت کند.
خداییان افزود: اطلاعات بانک هویتی و ژنتیکی ایران، غیر از شناسایی مجرمان، در امور پزشکی و درمانی نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد لیکن در حال حاضر استفاده از اطلاعات این بانک برای شتاب بخشیدن به روند رسیدگی به جرائم و افزایش دقت در این زمینه است.
وی بیان کرد: کشور ما به پیشرفت های پزشکی خوبی دست یافته اما نبود بانک ژنتیک امری بود که در سال های گذشته کمبود آن احساس می شد و چون این بانک حاوی اطلاعات شخصی افراد است نیاز بود تا ساز و کار قانونی برای ایجاد آن تدوین شود که این اقدام صورت گرفت.

** شیوه سنتی کشف جرم در ایران نیازمند تحول است
عضو کمیسیون قضایی و نماینده مردم شهرستان کازرون در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست خبری اظهار داشت: شیوه سنتی کشف جرم در کشورمان نیازمند تحول است و باید این روش به گونه ای علمی و پیشرفته صورت گیرد.
حسین رضا زاده ادامه داد: وجود بانک هویتی و ژنتیکی ایران همانگونه که کمک به کشف جرم می کند می تواند بازدارنده نیز باشد و به همین سبب لزوم تکمیل اطلاعات بانک ژنتیکی ایران امری ضروری و بسیار حائز اهمیت است، برای محقق شدن این امر نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم آماده همکاری هستند.
این نماینده مجلس افزود: حاشیه امنیتی که هم اکنون برای مجرمان سابقه دار وجود دارد با کمک علم و تکمیل این بانک ژنتیکی از بین خواهد رفت.
نخستین نشست بانک اطلاعات هویتی و ژنتیکی ایران که امروز (چهارشنبه) در شیراز آغاز شد فردا (بیست و یکم دی) به کار خود پایان می دهد.
۹۸۷۳ /۶۱۱۸
خبرنگار: محمدامین افشارپور ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 13768 بازدید

بازدید دیروز: 17432 بازدید

بازدید کل : 1728632 بازدید

افراد آنلاین: 2 نفر