پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۰۳
 |  6/ دی/ 1396 - 5:27
  |   نظرات: بدون نظر
62 بازدید بازدید

۱۶مورد خسارت پلنگ در خراسان شمالی پرداخت شد


بهروز جعفری چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: طرح بیمه پلنگ ایرانی در راستای حمایت از این گونه در معرض انقراض برای اولین بار در سال ۹۵ در سازمان محیط زیست اجرا شد و بیمه ‘ما’ مسئول پرداخت خسارت حمله پلنگ به جوامع انسانی اعم از خسارت به دام و افراد را انجام می دهد .
وی افزود: از سال ۹۵تا کنون ۲۷مورد خسارت حمله پلنگ به جوامع انسانی در خراسان شمالی داشته ایم که ۱۶ مورد آن توسط بیمه ‘ما’ پرداخت شده و مابقی ان نیز تعدادی به دلیل عدم همکاری اشخاص در ارائه مدارک و اسناد لازم به محیط زیست هنوز انجام نشده و بقیه نیز در حال طی مراحل اداری برای پرداخت است .
رئیس اداره نظارت بر حیات وحش محیط زیست خراسان شمالی با بیان اینکه این استان به لحاظ حضور و پراکنش پلنگ جمعیت خوبی را دارد گفت: طرز تفکر خوب و اعتقادات مردم این خطه در باره پلنگ بیش از اقدامات محیط زیست، محور حفاظت این گونه نادر و در معرض انقراض بوده است.
وی طرح بیمه پلنگ ایرانی را نیز در حفاظت این گونه نادر بسیار موثر دانست و افزود: محیط زیست خراسان شمالی نیز برنامه ای اموزشی فروانی طی این سال ها در درباره پلنگ ایرانی دراستان برگزار کرده است.
به گزارش ایرنا پلنگ ایرانی بزرگترین زیرگونه‌های پلنگ است که بومی غرب آسیا است و در فهرست جانوران «در معرض خطر انقراض» آی ‌یو سی ‌ان قرار دارد هم اکنون ایران مهمترین زیستگاه پلنگ در خاورمیانه است .
به طور کلی طول بدن پلنگ‌های بالغ به ۱۶۰ و گاهی تا ۱۸۰ سانتی‌متر می‌رسد و طول دم آن‌ها ۱۱۰ سانتی‌متر است. وزن این پلنگ بعضا تا ۹۰ کیلوگرم و ارتفاع آن تا شانه به ۷۵ سانتی‌متر می‌رسد
از بین رفتنِ پلنگ به دنبال شکار و استفاده از طعمه مسموم، تخریب زیستگاه‌های این گونه و تصادفات جاده‌ای، سازمان حفاظت محیط زیست کشور را بر آن داشته است تا برنامه جامع مدیریت و حفاظت پلنگ ایرانی را با بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی ایرانی تدوین کند و بیمه پلنگ ایرانی یکی از فصول برنامه ملی حفاظت و مدیریت پلنگ ایرانی است که در در سال ۱۳۹۵ توسط سازمان حفاظت محیط زیست اجرا شد
در تاریخ ۱۳۹۵/۰۲/۰۴، تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان حفاظت محیط زیست و شرکت بیمه ‘ ما’ برای بیمه پلنگ ایرانی و خسارات اشخاص ثالث و دام امضا شداین بیمه ضمن اینکه حامی پلنگ ایرانی محسوب می‌شود، حامی بخش آگاهی رسانی با رویکرد حفاظتی نیز هست.
هدف کلی این بیمه نامه شامل ارتقا سطح کیفی حفاظت از زیر گونه در معرض خطر انقراض پلنگ ایرانی در گستره وسیع پراکنش آن در کشور از طریق ساماندهی و جبران خسارات وارد شده به اشخاص ثالث و کنترل تعارضات و کاهش تلفات ناشی از فعالیت‌های انتقام جویانه افراد و بهبود شرایط حفاظتی در مناطق حادثه خیز همگام با اطلاع‌رسانی و ترویج فرهنگ حفاظتی، می‌باشد. موضوعات تحت پوشش بیمه جامع پلنگ ایرانی شامل خسارات وارد شده به اشخاص ثالث، خسارات دام و خسارت خود پلنگ است.
استان ۸۶۳هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور قراردارد از جمعیت خوبی از پلنگ را در کشور دارد.
۷۱۸۹/ ۶۰۴۲ خبرنگار: بتول صارمی** انتشار: سیدحسین قدسی

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 4258 بازدید

بازدید دیروز: 15786 بازدید

بازدید کل : 1842662 بازدید

افراد آنلاین: 1 نفر