چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۳۸
 |  5/ دی/ 1396 - 10:27
  |   نظرات: بدون نظر
64 بازدید بازدید

رهایی از مجازات مخوف تر و رسیدن به مجازات اثربخش تر


به گزارش ایرنا، زندان همواره به عنوان یکی از سنگین ترین مجازات های تعیین شده در قوانین هر کشور از جمله ایران برای تنبیه مجرمان و سلب آزادی آنان در نظر گرفته شده و از آن جایی که حبس موجب محرومیت زندانی از دیدار با خانواده، از دست دادن موقعیت شغلی، دوستی با افراد بزهکار سابقه دار در زندان، افسردگی و وارد شدن ضربه روحی و روانی می شود اصلاح و تربیت مجرمان با مجازات های جایگزین می تواند تنبیه بهتری برای متهمان باشد.
رهبر فرزانه انقلاب در دیدار های متعدد از شرایطی که منجر به زندانی شدن افراد می شود، ابراز نگرانی کرده اند که در این راستا رئیس قوه قضاییه در تاریخ ۲۳ شهریور ۹۵ به دادگستری های سراسر کشور دستورالعملی با عنوان «ساماندهی کاهش جمعیت کیفری و زندانیان» ابلاغ و بر انجام این قانون تاکید کرده است.
این مصوبه که کلیات آن در سال ۹۲ در کشور تصویب شد و از سال ۹۵ به اجرا در آمد، در اختیار قاضیان اجرای احکام، محاکم کیفری و تجدید نظر در شهرستان ها و مدیران کل سازمان زندان ها و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قرار گرفت.
قانون جدید مجازات های جایگزین حبس که ریشه در منابع فقهی و دینی دارد و عالمان دینی و استادان دانشگاه و حقوق نیز بر اجرای آن تاکید دارند، در کشورهای مختلف دنبال شده و در سیستم قضایی کشورمان نیز مطرح است.
در استان هرمزگان نیز این قانون با دستور رئیس کل دادگستری در حال اجرا است و این مقام قضائی در استان همواره به قاضیان دادگستری از جمله قاضیان شعبه های کیفری، حقوقی، تجدید نظر، سازمان قضایی نیروهای مسلح و تعزیرات حکومتی تاکید کرده است که به استفاده از مجازات های جایگزین حبس در آرای صادر شده خود توجه ویژه داشته باشند.
یکی از مجازات های جایگزین حبس در هرمزگان که امسال در دادگاه کیفری شماره ۲ بندرعباس به آن پرداخته شد، مجازات یک پدر عصبانی به ۳۰۰ ساعت خدمات عمومی در بهزیستی هرمزگان است.

** صدور ۲۰۰ مورد حکم جایگزین حبس به نفع مراکز عام المنفعه در هرمزگان
رئیس کل دادگستری استان هرمزگان با بیان این که یکی از سیاست های راهبردی قوه قضائیه کاهش جمعیت کیفری زندان ها است، گفت: در همین راستا سال گذشته ۲۰۰ مورد حکم جایگزین حبس به نفع مراکز عام المنفعه از جمله کاشت درخت، تدریس افراد کم سواد و یا حضور در روستاها جهت آموزش کودکان صادر شده است.
حجت الاسلام محمد صادق اکبری با یادآوری این که یکی از مهم ترین عامل های موثر در کاهش جمعیت کیفری زندان ها اعمال عفو است، خاطر نشان کرد: سال گذشته تعداد قابل توجهی از زندانیان مشمول عفو یا تخفیف مجازات شده اند.
وی با بیان این که هرمزگان جزو استان های امن کشور است، افزود: با صدور به موقع دستورها و حکم های قضایی و اجرای آن، نسبت به برخورد قاطعانه با تمام افرادی که امنیت شهروندان را هدف قرار می دهند، اقدام می کنیم.

** آمار ورودی به زندان های هرمزگان هشت درصد کاهش یافت
رئیس کل دادگستری هرمزگان هم چنین گفت: با اقدام های انجام شده در بخش قضایی و بهره گیری از مجازات های جایگزین حبس، آمار ورودی به زندان های این استان هشت درصد کاهش یافته است.
اکبری افزود: کاهش جمعیت کیفری زندان ها سیاست دستگاه قضایی است و تا جایی که امکان دارد افراد زندانی نمی شوند و از سیاست مجازات های جایگزین استفاده می کنیم.
وی بیان کرد: در مجازات های جایگزین، محکوم به جای حبس در کارهای عام المنفعه مانند خدمت در مرکزهای بهداشتی درمانی، محیط زیست و آموزش بی سوادان به کار گرفته می شود.

** قاضیان به استفاده از مجازات های جایگزین حبس توجه ویژه داشته باشند
رئیس کل دادگستری هرمزگان در ادامه تاکید کرد: قاضی های دادگستری استان اعم از قاضیان شعبه های کیفری، حقوقی، تجدید نظر، سازمان قضایی نیروهای مسلح و تعزیرات حکومتی به استفاده از مجازات های جایگزین حبس در آرای صادره خود توجه ویژه داشته باشند.
اکبری اظهار داشت: استفاده از مجازات های جایگزین حبس توسط قاضیان در دستگاه قضایی، نقش مهمی در کاهش جمعیت کیفری زندانیان استان هرمزگان دارد.
وی از اعطای آزادی مشروط، تعلیق مجازات، تعویق صدور حکم، تعلیق تعقیب و صدور قرارهای وثیقه و کفالت به عنوان راهکارهایی موثر به منظور دستیابی به هدف کاهش جمعیت کیفری زندان ها نام برد.
این مقام قضایی در هرمزگان، با بیان این که کاهش جمعیت کیفری زندانیان مورد تاکید رهبر معظم انقلاب در سال های گذشته و سال جاری است گفت: پس از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، دستورالعمل جامعی تحت عنوان کاهش جمعیت کیفری زندانیان از سوی ریاست قوه قضائیه صادر شده است.
اکبری تصریح کرد: به منظور تحقق این هدف بر لزوم بسیج همه امکانات در دادگستری هرمزگان و دیگر دستگاه های متولی امور زندانیان استان تاکید داریم.
وی زندان را محلی برای اصلاح مجرمان و متخلفان عنوان کرد و بیان داشت: منظور از کاهش جمعیت کیفری استان به هیچ عنوان رهایی مجرمان سابقه دار و برهم زنندگان نظم و امنیت جامعه نیست، بلکه هدف این برنامه برخورداری زندانیان مستحق از آن و همچنین کاهش جمعیت ورودی به زندان ها از طریق پیشگیری از وقوع جرائم و تخلف ها است.
این مقام قضائی در هرمزگان ابراز داشت: بدون تردید اگر توجه ویژه دستگاه قضایی به سیاست های پیشگیرانه و کنترلی نبود، امروز شاهد شمار زندانیان بیشتری در زندان ها و ندامتگاه های کشور بودیم.

** جلوگیری از فروپاشی خانواده ها با مجازات های جایگزین حبس
مدیر کل سابق زندان های هرمزگان نیز گفت: با حبس زدایی و بهره گیری از مجازات های جایگزین، شاهد جلوگیری از فروپاشی خانواده ها و کاهش معضل های اجتماعی در جامعه خواهیم بود.
اکبر سلیمانی افزود: تلاش همه کارکنان زندان های استان باز اجتماعی کردن مددجویان است و کاهش جمعیت کیفری در زندان ها کمک قابل توجهی به اصلاح و تربیت آن ها می کند.
وی با اشاره به این که ۲۶ حرفه مهارتی در رشته های فنی و حرفه ای، کشاورزی و صنایع دستی به زندانیان هرمزگان آموزش داده می شود، بیان کرد: باید با برنامه ریزی مناسب، همه زندانیان بدون مهارت را جذب آموزش های شغلی کرد و از همه ظرفیت ها برای توانمند کردن مددجویان بهره برد.
مدیر کل سابق زندان های هرمزگان اضافه کرد: آموزش مهارت های شغلی بخشی از اقدام های اصلاحی و تربیتی در زندان ها است که به زندانیان، با توجه به نیاز بازار کار و وضعیت بومی منطقه انجام می شود.
وی یاد آورشد: در چهار ماه نخست امسال، ۲۸۳ نفر از زندانی ها نیز مشغول به کار شدند که در کاهش آثار منفی حبس بر مددجویان و خانواده های آنان بسیار تاثیر گذار است.

**کاشت نهال جایگزین حبس چهار محکوم غیرعمد در بندرعباس شد
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان نیز گفت: طرح کاشت نهال جایگزین حبس از مرداد ماه امسال با همکاری اداره کل زندان ها و دادستانی بندرعباس در راستای ارتقای سطح دانش و فراگیری مهارت عملی و گسترش و ترویج فرهنگ منابع طبیعی و بازگشت محکومان به آغوش جامعه آغاز شد.
مجید پوربلیغی افزود: در راستای این طرح، کاشت نهال و نگهداری از درختان جایگزین حکم حبس چهار محکوم جرائم غیرعمد در زندان بندرعباس شد.
وی اداره کل منابع طبیعی با جایگزین کردن حکم حبس محکومان و به کارگیری آنها در نهالستان با کاشت نهال و مراقبت از آن موجب فراگیری آموزش عملی و ایجاد اثرات روحی و روانی مثبت شده است.

** امضای تفاهم نامه جایگزینی مجازات زندان در هرمزگان با کاشت درخت در شهریورماه ۹۶
مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز بندرعباس نیز گفت: تفاهم نامه جایگزینی مجازات زندان در هرمزگان با کاشت درخت، آبیاری و نگهداری از فضای سبز در شهریور ماه امسال بین این سازمان و معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری استان امضا شد.
مصطفی خادم افزود: طرح جایگزینی مجازات حبس در هرمزگان با کاشت درخت و گسترش فضای سبز از سوی مسئولان دادگستری استان مطرح شد و با توجه به این که کمک زیادی به توسعه فضای سبز شهر بندرعباس می کند، از آن استقبال شد.
وی بیان داشت: این تفاهم نامه به منظور توسعه کمربند سبز شهر بندرعباس اجرا می شود تا ساختار و قالب شهر را تامین کند و امیدواریم پیشنهاد دهندگان این طرح ترغیب شوند مشارکت بیشتری در این زمینه داشته باشند.
این مسئول با اشاره به این که این طرح قرار است در ۱۰ مرحله اجرا شود، اظهار کرد: در مرحله نخست، بیش از ۱۰ هکتار زمین برای کاشت درخت در شمال شهر بندرعباس و در بلوار شهدا (راه آهن) در نظر گرفته شد که کمربند سبز شهر و یکی از ورودی های شهر بندرعباس را شامل می شود.
وی ادامه داد: هم اکنون درختان چریش، گل ابریشم، لور، انجیر معابد ، گارومزنگی، دلونیکس و کَهور از گونه هایی سازگار با شهر بندرعباس در این مسیر کاشته شده است.

** کاهش جمعیت کیفری زندان ها با کاشت درخت به جای حبس
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری استان هرمزگان اظهارداشت: پیشگیری از گسترش حاشیه نشینی و جلوگیری از تعرض به اراضی ملی و انفال، کاهش جمعیت کیفری زندان های استان، نهادینه کردن تاسیسات نوین حقوقی به ویژه جایگزین های مجازات حبس و گسترش سرانه فضای سبز شهر بندرعباس از مهم ترین هدف های طرح کاشت درخت به جای حبس است.
علیرضا احمدی منش افزود: یکی از مشکل های اساسی شهر بندرعباس که زمینه ساز بسیاری از جرائم بوده، بافت فرسوده و حاشیه نشینی است که اجرای کمربند سبز می تواند به کاهش این معضل کمک کند.
وی بیان داشت: ارتقای سلامت روحی و روانی ساکنان و مسافران به شهر بندرعباس با ایجاد محیط های مناسب طبیعی و گردشگری، کمک به بهینه سازی محیط زیست و هوای پاک بندرعباس، باز اجتماعی کردن محکومان و ایجاد حس مسئولیت پذیری در آن ها نسبت به وظایف اجتماعی و ایجاد اشتغال در این تفاهم نامه دیده شده است.
احمدی یادآور شد: با اجرای این تفاهم نامه به جای حبس از آرای جایگزین استفاده می شود که این امر برای محکومان، خانواده های آنها و جامعه می تواند مفید واقع شود.

**اجرای طرح کاشت درخت به جای حبس برای محکومان بدون سابقه قبلی
معاون دادستان بندرعباس نیز گفت: طرح کاشت درخت به جای حبس که از شهریورماه امسال در بندرعباس اجرا شده است برای محکومانی بوده که سابقه قبلی نداشته و در جرائم عمد تا یک سال حبس و جرائم غیرعمد تا ۲ سال حبس محکوم شده باشند، قابل اجرا است.
مجتبی قهرمانی افزود: مجازات ها در گذشته جنبه تنبیهی داشت اما با پیشرفت جامعه، در این حوزه نیز تغییراتی اعمال شد که مجازات ها، مسئولیت اجتماعی برای محکومان ایجاد کند.
وی بیان کرد: ایده کاشت نهال به جای حبس به گونه ای تنظیم شده که اگر تهیه نهال برای اجرای طرح کامل شد می توان حکم دیگری از جمله آبیاری و نگهداری از فضای سبز را برای متهمان در نظر گرفت تا از به زندان رفتن این افراد جلوگیری کرد.
این مسئول اظهار کرد: برای استفاده از آرای جایگزین، رضایت متهم هم موضوعی است که در نظر گرفته می شود و اگر متهم رضایت نداشته باشد حکم جایگزین برای آن ها داده نمی شود.
قهرمانی یاد آور شد: ایده انجام این کار توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان هرمزگان مطرح شد و پس از مطابقت با قوانین، توانستیم آن را اجرایی کنیم.
مجازات های جایگزین حبس راهکاری مناسب برای کاهش معضلات اجتماعی و روش جدید تنبیهی به جای میله های زندان است که می طلبد دستگاه های اجرایی استان هرمزگان به عنوان بازوی توانمند دستگاه قضایی به منظور اجرای هر چه بهتر این قانون که جلوی بسیاری از مفاسد اجتماعی و اخلاقی را می گیرد، وارد عمل شده و با برنامه ریزی جامع و مناسب، دستگاه قضایی را در راستای کاهش آسیب های اجتماعی و کاهش جمعیت کیفری زندان ها یاری کنند.
۷۱۹۵/۷۴۰۸
گزارش: رقیه غلامی زاده ** انتشار دهنده: محمد جهانگیریان

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 729 بازدید

بازدید دیروز: 15786 بازدید

بازدید کل : 1839133 بازدید

افراد آنلاین: 4 نفر