یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۲
 |  3/ دی/ 1396 - 5:33
  |   نظرات: بدون نظر
59 بازدید بازدید

نشست سخنگوی قوه قضاییه از برخورد با شایعه پراکنی درباره زلزله تا شفاف شدن فضای مجازی


به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای روز یکشنبه در این نشست خبری با بیان وجود تشابه اسمی برخی ممنوع الخروج و ممنوع المعامله های اول انقلاب با مردم و ایجاد مشکل برای مردم و قوه قضاییه گفت: مشکل تشابه اسمی ٢٦ هزار نفر از این افراد با همکاری سازمان ثبت و دادستانی رفع شد.
وی افزود: تعدادی در اوایل انقلاب ممنوع الخروج و ممنوع المعامله شده بودند که مشخصات کامل آنان ذکر نشده بود که برای مردم و دستگاه قضایی شبهه و مشکل ایجاد کرده بود.
وی افزود: با همکاری ثبت اسناد و دادستانی تلاش کردیم تا ٢٧ هزار نفری که بصورت تشابه اسمی ممنوع المعامله بوده اند، بیش از ٢٦ هزار و ٣٥٩ نفرشان تعیین تکلیف شوند و دیگر از بابت تشابه اسمی مشکلی نخواهیم داشت .
وی ادامه داد: از این تعداد هنوز ٥٠٠ نَفَر باقی مانده اند که باید تعیین تکلیف شوند.

**سرکشی به همه زندان ها
معاون اول قوه قضاییه مطلب دوم را سرکشی به همه زندان ها و برخی تحت نظرگاه های نیروی انتظامی عنوان کرد و گفت: افرادی از دادسرا قرار شد از بازداشتگاه ها و زندان ها سرکشی کرده تا کسانی که ضرورتی برای باقی ماندن در زندان ندارند، علاوه بر انجام کار دادیار ناظر برای این زندانیان، تسهیلاتی هم برایشان ایجاد شود و اگر مشکلات دیگری هم هست حرف هایشان را بشنوند.
وی ادامه داد: از همه زندان ها در سال ٩٦ بازرسی انجام شد و در روزهای اخیر ٥٠ نفر توانستند با ١٥٠٠ زندانی بطور مشخص در یک زندان صحبت کنند و این روند همچنان ادامه دارد و تا حدی که وقت و پرونده ها اجازه می دهد، زندانیان تحت نظر و محکوم را ببینند و این می تواند مفید باشد.

**رفع تصرف ٢٨ هزار و ١٤٥ هکتار زمین در هشت ماهه ٩٦
سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه ٢٨ هزار و ١٤٥ هکتار از اراضی در هشت ماهه ٩٦ رفع تصرف شد، گفت: در این مدت ٦٨ هکتار قلع و قمع هم صورت گرفت.

**کشف ٢٤٨ تن مواد مخدر در هشت ماهه امسال
محسنی اژه ای درباره کشف مواد مخدر گفت: ٢٤٨ تن مواد مخدر در هشت ماهه امسال کشف شد که در چند روز اخیر در جاسک دراثر درگیری مسلحانه ٨ تن مواد مخدر کشف شد که ١٠٠ کیلوی آن هرویین بود.

**دستگیری ٦٣ کارچاق کن، وکیل، قاضی و کارمند متخلف در آذر ماه
محسنی اژه ای با بیان خبر دستگیری ٦٣ کارچاق کن ، وکیل، قاضی و کارمند متخلف در آذر ماه ٩٦ گفت: ٣٨ نفر از این تعداد کارچاق کن با عنوان جعل سند و ارتباط با مسئولان ، ٨ نَفَر وکیل، سه نفر قاضی و بقیه کارمند متخلف بوده اند.

**حدود یک میلیون ارتباط مردمی با قوه قضاییه در هشت ماه و نیم
محسنی اژه ای با بیان اینکه حدود یک میلیون و نیم ارتباط مردمی با قوه قضاییه طی هشت ماه و نیم امسال برقرار شد، گفت: تا آخر آبان حدود ٩١٧ هزار و ٧٠١ مورد ارتباط تلفنی گویا غیر از ارتباطات حضوری انجام شد و برخی پیشنهاداتی هم داشته اند.

** صحبتی با قوه قضاییه برای آزادی زندانیان دو تابعیتی نشده است
معاون اول قوه قضاییه درباره مبادله نازنین زاغری و کمال فروغی و اینکه وزارت خارجه قوه قضاییه را مسئول این امر دانست ،اظهار کرد: صحبتی با قوه قضاییه در این خصوص نشده است و امر قضایی بر عهده قوه قضاییه است.
وی ادامه داد: اگر روزی برخی مقررات مانند آزادی مشروط شامل حال این افراد شود، این امر برای آنان هم اعمال می شود. مثلا زندانیان با حبس کمتر از ١٠ سال اگر یکسال حبس را گذرانده اند با توجه به شرایط پیش بینی شده در قانون می توانند از موارد آزادی مشروط برخوردار شوند.

**مردم در ٩ دی توطئه ها را خنثی کردند
سخنگوی قوه قضاییه با گرامیداشت نهم دی، اظهارکرد: مردم با حضورشان در این روز به آسانی توطئه ها را خنثی کردند و از منظر دیگر همدلی ، همراهی و وحدت خود را نشان دادند.
وی با بیان ٥ دی روز کاستن از بلایای طبیعی ، ادامه داد: بخشی از مردم سرزمین دچار بلیه طبیعی زلزله شده اندکه برای مصدومان طلب شفا و برای از دست رفتگان طلب آمرزش دارم و امیدوارم مسئولان برای رفع هر مقدار از مشکلات باقیمانده در مناطق زلزله زده با توجه به سرما ، تلاش مضاعف داشته باشند.

** حکمیت یعنی چه؟
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوْال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیت الله امامی کاشانی در خطبه های نماز جمعه هفته گذشته تهران از تشکیل حکمیت با توجه به صحبت های احمدی نژاد داشته اند و آیا این پیشنهاد به قوه قضائیه مطرح شد یا نه و نظر قوه قضاییه در این زمینه چیست، گفت: نه ،به هیچ وجه من الوجوه.
وی ادامه داد: آنها مسائلی را طرح کردند که عناوین مجرمانه دارد که در جای خود رسیدگی می شود.
محسنی اژه ای تصریح کرد: حکمیت یعنی چه ؟ این مسائلی که مطرح کرده اند حتما جای برخورد دارد و این دروغ پراکنی ها و مسائل حاشیه ای ، مانع از فعالیت قوه قضاییه نمی شود.

** پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان
محسنی اژه ای درباره رقم اعلام شده ١٣ هزار میلیارد تومانی از سوی مجلس در پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان ، اظهارکرد: هنوز این پرونده به دادگاه نرفته و رقم هم به میزان کارشناسی ها بستگی دارد؛ تا بحث نهائی نشود نمی توان رقم قطعی را اعلام کرد.
وی ادامه داد: تا زمانی که نهائی نشده نمی توان رقم دقیق را گفت اما رقم ، رقم بالایی است و نمی توان گفت که ١٣ هزار یا ٨ هزار میلیارد تومان است؛ البته تحقیق و تفحص مجلس قرار بود گزارش را بفرستد اما یادم رفت جویا شوم که آیا ارسال شد یا نه.

** درباره تاخیر اجرای حکم قصاص قاتل ستایش قریشی
معاون اول قوه قضاییه درباره تاخیر اجرای حکم قصاص قاتل ستایش قریشی کودک افغان و آیا اینکه این حکم اجرا می شود یا نه، گفت: مسئله ای که پیش آمد، رفع شد و طبیعی است که باید برای اجرا برنامه ریزی کنند.
وی ادامه داد: نمی دانم آیا زمانی برای اجرای حکم تعیین شد یا نه.

** محافظ برای افرادی مثل من ضرورتی ندارد
معاون اول قوه قضاییه درباره موضوع حفاظت شخصیت ها، اظهارکرد: این امر جزو اختیارات شورای امنیت کشور است و وزارت کشور تصمیم می گیرد برای چه شخصی در چه مقامی و چگونه محافظ در نظر گرفته شود.
وی ادامه داد: بسیاری از امثال بنده نیاز به حفاظت نداریم، نه تنها مقداری هزینه برای دولت دارد بلکه دو نکته دیگری هم در این ارتباط مشاهده می شود.
محسنی اژه ای افزود: یکی اینکه بطور طبیعی ممکن است فرد با مردم فاصله بگیرد و همچنین اثر منفی روی خانواده فرد داشته باشد.
وی ادامه داد: اگر با محافظان تندی کنیم که مثلا چرا از خط ویژه رفتی ، ما که عجله نداشتیم و برخورد سخت کنیم ، ناراحت می شویم چون او برای من آمده و اگر او را به حال خود رها کنیم هم نمی شود.
سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه مسایل مالی برای ما اصفهانی ها هم مهم است ، اضافه کرد: دو تا ماشین در اختیار گذاشتن و استهلاک و بنزین را هم باید درنظر گرفت ؛ مگر من چقدر برای نظام کار می کنم که محافظ داشته باشم.
وی ادامه داد: از سال ٧٨ به من گفتند باید محافظ داشته باشی و مقاومت کردم و در چند مقطع از همان زمان گفتم و نوشتم یا محافظ را بردارید یا تعدادشان را کم کنید و بعد گفتم مسئولیت همه اینها با شماست؛ سه بار بصورت مکتوب نوشتم.

**نخستین جلسه دادگاه متهمان پرونده دکل نفتی امروز برگزار شد
محسنی اژه ای در پاسخ به پرسش ایرنا درباره آخرین وضعیت پرونده دکل نفتی گفت: نخستین جلسه دادگاه پرونده دکل نفتی امروز برگزار شد.
وی ادامه داد: این پرونده با هفت متهم به دادگاه رفته و درحال رسیدگی است.

**قوه قضاییه با شایعه پراکنی در باره زلزله برخورد می کند
سخنگوی قوه قضاییه درخصوص شایعه ‌پراکنی ها در فضای مجازی درباره وقوع زلزله گفت: این شایعه پراکنی ها دو نوع است؛ یکی اینکه سازمان یافته و به قصد تشویش و برهم زدن امنیت مردم این کارها انجام می‌شود که حتما باید برخورد شود.
وی با بیان اینکه انتشار مطالب در فضای مجازی درباره زلزله سازمان یافته هست یا نیست، یک مقدمه دارد، ادامه داد: مقدمه آن هم این است که سازمان ‌های امنیتی مانند نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات وارد شوند و موضوع را بررسی کنند، اگر این مقدمه توسط نیروی انتظامی یا وزارت اطلاعات صورت نگیرد، قاضی چه بسا نتواند کشف کند، که کار چه کسی و با چه نیتی است.
وی اضافه کرد: البته ممکن است مواردی هم پیدا شود که یک نفر از روی غفلت، چیزی به گوشش خورده و آن متن را داخل گروهی فرستاده که جلوی این کار هم باید گرفته شود، اما نحوه برخورد با او متفاوت است؛ در استان کرمان یکی دو نفر این کار را می کردند که تعقیب و بازداشت شدند و معلوم شد که یک نفر نظر سوء داشته است و این موضوع در دادسرا تایید شد.

** قاچاق کالا
سخنگوی قوه‌قضاییه در پاسخ به پرسشی در خصوص اظهارات دادستان کل کشور مبنی بر اینکه برخی مسئولان در قاچاق کالا سهم دارند اظهارکرد: از ایشان پرسیدم که چکار کردید و گفتند ورود کردیم و بر اساس گزارشات رسیده و بازرسی‌های انجام شده در حال رسیدگی و تعقیب موضوع هستیم و ان‌شاء‌الله این تحقیقات چندان طول نمی‌کشد.
وی اضافه کرد: قاچاق امری است که مقابله و مبارزه با آن، امروز جزو واجبات است چون با توجه به زیانی که در این شرایط وارد می ‌شود، قطعا می‌ شود گفت قاچاق کالا، حرام و جرم و مقابله با آن لازم و واجب و قانونی است.
محسنی اژه‌ای افزود: سئوال این است که آیا مقدار لازم وقت برای این موضوع گذاشته شده است و آیا این مقدار قاچاق وارده، می‌تواند از روی سهل انگاری و بدون تقصیر باشد؟

** واکنش اژه ای به سخنرانی علیه قضات، کارشناسان و وکلا توسط یک فرد
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات فردی که در دیدار با دانشجویان دانشگاه شریف و اینکه آیا مسائل مطرح شده از سوی وی به قوه قضاییه وارد است یا نه و همچنین درباره اعلام جرم کردن رییس قوه قضاییه علیه وی، اظهارکرد: رییس قوه قضاییه علیه وی اعلام جرم نکرده است و مطالبی که او می‌گوید دستگاه‌های دیگر می توانند اعلام جرم کنند؛ چون او در آن جلسه به صورت مطلق می ‌گفت قضات، کارشناس و وکلا فاسد هستند و اینگونه حرف زدن قطعا کاری را اصلاح نمی‌کند و حتما این راه اصلاح نیست.
وی با بیان اینکه، قضات، کارشناس و وکلا می ‌توانند علیه این فرد شکایت کنند، ادامه داد: اگر شکایتی مطرح شود حتما تحت تعقیب قرار می‌ گیرد؛ این فرد ادعاهایی را مطرح کرده که با دستور ویژه رییس قوه قضاییه رسیدگی شده است. پس این جمله که گفته رسیدگی نشده، حتما خلاف است و اینکه بگوییم حتماً همه فاسد هستند، درست نیست.
محسنی اژه ای اضافه کرد: شاید هم ادعای این فرد درباره برخی وکلا و قضات درست باشد اما نتوانسته ادعاهای خود را ثابت کند؛ ما هیچ وقت ادعا نداشتیم در دستگاه قضایی، متخلف پیدا نمی ‌شود.

** پیشنهاد شورای حل اختلاف برای اصحاب رسانه ، پیشنهاد بدی نیست
سخنگوی قوه‌ قضاییه درباره تشکیل شورای حل اختلاف ویژه اصحاب رسانه، گفت: شورای حل اختلاف محدودیتی برای صلح و سازش ندارد؛ البته در مواردی که قانون اجازه داده رای بدهند، محدودیت دارند و در هر پرونده ‌ای نمی‌توانند وارد شوند، اما برای صلح و سازش محدودیت ندارد.
وی ادامه داد: شورای حل اختلاف باید وقت خود را بیشتر روی صلح و سازش بگذارد و تشکیل این شورا برای اصحاب رسانه، پیشنهاد بدی نیست.

** آلودگی هوا در کلان شهرها
سخنگوی قوه قضاییه درباره اظهارات دادستان کل کشور در ورود به موضوع آلودگی هوا، گفت: قبلا هم سازمان بازرسی کل کشور به این موضوع ورود کرده است. دستگاه های مختلف بر اساس قانون تکالیفی دارند که اولاً آلودگی پیدا نشود و اگر پیدا شد باید دید که چگونه رفع شود یا کاهش یابد.
وی افزود: اولین اقدام سازمان بازرسی این است که بررسی می کند ببیند این دستگاه‌ها به وظایف خود عمل کردند یا نه و دادستانی کل کشور هم همین طور است و به دستگاه‌های مسئول اخطار می‌دهد و اگر لازم باشد، بازخواست می‌کند و اگر هم توجیحاتی داشته باشند، آن توضیحات و توجیحات را می‌ شنود.

** فضای مجازی باید شفاف شود
خبرنگاری با بیان این جمله از رئیس جمهور در همایش حقوق شهروندی که برخی در بحث فضای مجازی معتقدند چون یک خودرو تخلف کرده باید کل اتوبان را ببندیم، از سخنگوی قوه قضائیه پرسید آیا چنین دیدگاهی در خصوص فضای مجازی در این قوه وجود دارد یا نه که محسنی اژه ای پاسخ داد، مطلقا.
وی ادامه داد: کسی نه چنین چیزی گفته و نه اعتقاد دارد؛ بلکه معتقدیم فضای مجازی باید مدیریت و بهترین از آن استفاده شود و تا جایی که ممکن است از ضررهای آن جلوگیری کرد؛ حرف قوه قضاییه این است که باید شناسنامه دار شوند نه نقاب‌ دار.
سخنگوی قوه قضائیه افزود: اگر فرض کنیم هزاران ماشین در حال حرکت هستند و چند ماشین بدون پلاک باشد، بلافاصله جلوی آنها را می‌ گیرد اما اتوبان را نمی‌ بندد؛ بحث در این است که فضای مجازی هم شفاف شود. چطور ما همه جا قائل به شفافیت هستیم اما اینجا نه. معتقدیم فضای سایبر برای مردم گران است و دسترسی برای همه امکان پذیر نیست و در بسیاری از نقاط دنیا با قیمت پایین تر استفاده می ‌شود اما درعین حال باید جلوی مضراتش هم گرفته شود.
وی اضافه کرد: چه بسا در دنیا هم اجازه نمی ‌دهند استفاده از فضای مجازی آزاد آزاد باشد و مسئله ساماندهی و کنترل همه جا وجود دارد؛ هیچ کس هم نگفته به خاطر ماشین خراب، اتوبان را ببندند.

**درباره برداشت از بیت المال
محسنی اژه ای در پاسخ به خبرنگاری درباره سوء استفاده برخی مقامات ارشد کشور و برداشت از بیت‌المال و کوتاهی دستگاه قضا در برخورد با این افراد، گفت: کسانی که هر مقدار سوء استفاده مالی کرده باشند، حسب دستگاه های نظارتی و غیره، مورد رسیدگی قرار گرفته و شما مردم هم کم و بیش در جریان پرونده های متعددی که در این رابطه برای متخلفان در بانک ها و ادارات و همچنین درباره حقوق نجومی تشکیل شده، قرار دارید.
وی با دسته بندی حقوق های نجومی، ادامه داد: یک دسته کسانی بودند که علاوه بر دریافت حقوق بالا، مرتکب اقدام مجرمانه ‌ای هم شده بودند که برای آنها پرونده تشکیل شد که پرونده هایشان به دادگاه رفت و در حال محاکمه و محکومیت هستند؛ برخی هنوز به دادگاه نرفته و تعدادی هم حکم گرفته‌ اند.

** بودجه پیشنهادی سال ۹۷ تکافوی انجام تکالیف قوه قضاییه را نمی دهد
سخنگوی قوه قضاییه گفت: در برنامه ششم توسعه برخی تکالیف به عهده قوه قضاییه گذاشته شده است که با توجه به بودجه ای که برای دستگاه قضایی در نظر گرفته اند، این تکالیف بر روی زمین خواهد ماند.
حجت الاسلام محسنی اژه ای در مورد اجرای طرح کاداستر در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز گفت: این طرح به شفافیت امور اقتصادی کمک می کند و اگر در سال اول اجرای آن بودجه مصوب به طور کامل پرداخت می شد، شاهد پیشرفتهای زیادی در اجرای این طرح بودیم.
وی افزود: در سال ۹۵ برای اجرای طرح کاداستر قرار شد از درآمدهای این طرح برای اجرای آن استفاده شود ولی ۴۲ درصد از درآمد آن به هلال احمر تعلق گرفت و در بودجه پیشهادی سال ۹۷ نیز این مساله تمدید شد.
معاون اول قوه قضاییه اضافه کرد: در سال ۹۶ هم ۴۰۰ میلیارد تومان تخصیص پیدا کرده که هنوز توسط خزانه پرداخت نشده است.

** وظایف سازمان بازرسی
سخنگوی قوه قضاییه در مورد تکالیف سازمان بازرسی گفت: این سازمان در طول سال مواردی را به صورت برنامه ریزی و مواردی را هم بر اساس گزارشات رسیده خارج از برنامه رسیدگی می کند و اگر جرمی واقع شده باشد به قوه قضاییه و اگر تخلف صورت گرفته باشد نیز به دستگاه مافوق آن گزارش می کند.
وی ادامه داد: در برخی موارد بازرسی هم اگر نکات مثبت و یا ایراداتی را مشاهده کرد می تواند برای بهبود وضعیت موجود و بهتر انجام شدن قانون پیشنهاداتی بدهد و بالطبع در برخی از وظایف خود قیوداتی نیز دارد.

** هیچ مورد استراق سمع غیرمجاز انجام نگرفته است
محسنی اژه ای در پاسخ به این سئوال که آیا مواردی مبنی بر استراق سمع به صورت غیرمجاز انجام شده، گفت: من هیچ موردی سراغ ندارم که استراق سمع به صورت غیرمجاز صورت گرفته باشد و اگر چنین کاری صورت بگیرد جرم محسوب می شود.
سخنگوی قوه قضاییه افزود: از جمله دستگاه هایی که برای انجام وظایف خود از قوه قضاییه مجوز استراق سمع می گیرند وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و یا اطلاعات سپاه می باشند که با این درخواست ها با رعایت ضوابط قانونی به صورت محدود و در زمان معین موافقت می شود و در بعضی موارد هم این موافقت صورت نمی گیرد.

* طبق قانون اتهام به هر نحوی باشد، جرم محسوب می شود
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سئوال که برخی کارشناسان اظهار کرده اند که اتهام به افراد در مواقعی جرم محسوب می شود و قابل پیگیری است که به صورت مکتوب نشر پیدا کرده باشد، گفت: طبق ماده ۶۹۷ تعزیرات یکی از موارد نشر اتهام به صورت کتبی است و در پایان آن آمده است که این اتهام به هر نحوی باشد جرم محسوب می شود.
سخنگوی قوه قضاییه در مورد برخی از اظهارات که گفته اند برای بررسی بیشتر پرونده برخی از اعضای دولت نهم و دهم باید آنها برای برخی از مسایل به پزشکی قانونی معرفی شوند که آیا در سلامت عقل هستند نیز، گفت: اگر روزی قرار شود که چنین کاری انجام شود این کار صورت خواهد گرفت و در هر صورت هر فردی که اتهام متوجه او بشود و شکایت کند، توسط قوه قضاییه رسیدگی شروع خواهد شد.

** علنی بودن یا نبودن دادگاه ها طبق قانون صورت می گیرد
محسنی اژه ای در پاسخ به این سئوال که در مورد رسیدگی به اتهامات رئیس دولت نهم آیا دادگاه به صورت علنی برگزار می شود، گفت: قانون پیش بینی دادگاه علنی و غیرعلنی را بیان کرده و حتی این مساله که اگر دادگاه علنی هم برگزار شود، قابل انتشار است یا خیر در قانون جدید مشخص شده است.
وی افزود: در قانون جدید پرونده هایی که جنبه ملی داشته باشد با پیشنهاد دادستان کل کشور و موافقت رئیس قوه قضاییه می تواند به صورت علنی برگزار و حتی منتشر شود و تصمیم در مورد مساله فوق هم منوط به این مساله می باشد.

** پرونده های مربوط به محیط زیست از اهمیت زیادی برخوردار هستند
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به شکایت یک شرکت خدماتی در شهر اشتهارد که فاضلاب سمی خود را وارد محیط زیست اطراف آن شرکت کرده است، گفت: به خاطر این که رعایت محیط زیست مهم است و با حیات مردم سرو کار دارد اگر شعبه رسیدگی به این مورد ( شرکت خدماتی اشتهارد) را معرفی کنید، دستور تسریع رسیدگی آن را خواهم داد.
اجتمام** ۷۳۲۹**۱۱۹۳** ۱۵۶۹
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در کانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 2408 بازدید

بازدید دیروز: 23599 بازدید

بازدید کل : 2027612 بازدید

افراد آنلاین: 4 نفر