دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۸
 |  24/ آذر/ 1396 - 11:53
  |   نظرات: بدون نظر
143 بازدید بازدید

بی تصدی بودن ۵۰ درصدی کادر اداری دستگاه قضایی


به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا، حجت الاسلام علیرضا امینی روز جمعه در نشست خبری در معاونت منابع انسانی افزود: درحال حاضر حدود ١١ هزار قاضی مشغول کار هستند که ١٠ هزار و ٢٩٠ نفر در دادگستری های سراسر کشور، ٤٠٠ نفر در مراجع قضایی، ٢٠٠ نفر در سازمان های تابعه و ٥٠ نفر در ستاد فعالیت می کنند و کمتر از ٢٥ درصد قضات، حوزوی و بقیه دانشگاهی هستند.
معاون منابع انسانی قوه قضائیه با بیان اینکه قبل از برنامه پنجم توسعه، بیش از هفت هزار همکار قضایی در قوه قضائیه فعالیت می کردند، اظهار کرد: پس از برنامه پنجم توسعه و اجازه جذب ۸۰۰ قاضی در هر سال، تعداد قضات به ١١ هزار نفر افزایش یافت و پنج هزار و ۴۰۰ نفر از آغاز سال ۱۳٩٠ تا سال ۱۳٩٦ جذب دستگاه قضایی شده اند.
وی ادامه داد: آزمون های مختلف استخدامی امور اداری و تصدی منصب قضا در شورای حل اختلاف امسال با حضور ۷۸ هزار متقاضی برگزار شد که آزمون تصدی منصب قضا در محاکم و دادسراها، آخرین آزمون عمومی سال ۱۳۹۶ است که امروز درحال برگزاری است.

** استاندارد جذب قاضی براساس آمایش سرزمینی و تعداد پرونده ها
امینی درباره نحوه جذب قضات در استان های مختلف کشور و وجود استانداردهای لازم برای این منظور، گفت: ‎استاندارد براساس جمعیت و تعداد پرونده ها برای استان ها تعیین می شود؛ یعنی یک شاخص آمایش سرزمینی و شاخص دیگر تعداد پروندها است.
وی اظهار کرد: اگر در سال ۱۳٩٠ حدود ٩ میلیون پرونده داشتیم اکنون بیش از ١٥ میلیون پرونده داریم؛ طبق قانون برنامه پنجم توسعه هر سال باید ۸۰۰ قاضی و به ازای این تعداد قاضی چهار برابر کادر اداری جذب می شدند، همچنین قضاتی به دلیل بازنشستگی یا بازخرید هر سال از مجموعه دستگاه قضایی خارج می شوند که به دلیل کمبود اعتبارات دولت، جذب کادر اداری به ازای جذب قضات انجام نشده است.

** بی تصدی بودن ۳۰ درصد پست های قضایی
‎معاون قوه قضائیه از بدون تصدی بودن ۵۰ درصد پست اداری و ۳۰ درصد پست قضایی خبر داد و گفت: نسبت پرونده ها به قاضی در مجموعه دادسراها ٢٠٠ پرونده است که این متوسط کشوری است اما ممکن است برخی قضات، پرونده کمتر و برخی پرونده بیشتر در دست رسیدگی داشته باشند؛ نسبت پرونده در محاکم ١٥٠ پرونده است که تنها با تزریق نیرو مشکل حل نمی شود و به تغییرات دیگری مانند تغییر در قوانین نیز نیاز است.

‎** جذب ۶۴۰۰ نیروی اداری در آزمون استخدامی اداری قوه قضائیه
معاون منابع انسانی قوه قضائیه در پاسخ به پرسش ایرنا که چه تعداد نیروی اداری در آزمون استخدامی امسال قوه قضائیه جذب می شوند، اظهار کرد: حدود ۱۰۰ هزار نفر در آزمون استخدامی امور اداری قوه قضائیه امسال که دوهفته گذشته برگزار شد، شرکت کرده اند؛ از آنجا که طبق برنامه پنجم توسعه، به ازای هر قاضی، چهار نیروی اداری باید جذب شود، در این آزمون ۶ هزار و ۴۰۰ نفر جذب خواهند شد که سه هزار و ۲۰۰ نفر برای سال ۱۳۹۶ و سه هزار و ۲۰۰ نفر برای سال ۱۳۹۷ خواهد بود و در سال آینده آزمونی برای جذب نیروی اداری نخواهیم داشت.
‎امینی درباره چرایی منتشر نشدن کلید آزمون، گفت: منتشر نشدن کلید آزمون سیاست قوه قضائیه نیست و ما مشکلی برای انتشار کلید نداریم؛ سازمان سنجش مجری آزمون بود که این کار را نکرده است.

‎** درخواست ۵۰۰ وکیل درسال برای تصدی منصب قضاوت
معاون منابع انسانی قوه قضائیه با بیان اینکه، به طور معمول سالانه ٢٥٠ قاضی بازنشسته می شوند و تعداد خروج قضات از دستگاه قضایی زیاد نیست، تصریح کرد: به دلیل نیاز قوه قضائیه، از قضات خواهش می شود در مجموعه بمانند و با إذنی که رییس قوه از رهبری دارد، همان قضات بازنشسته به شکلی در مجموعه استفاده می شوند؛ در دیوان عالی و سایر مراجع قضایی قضات بازنشسته ای هستند که فعالیت دارند.
‎وی ادامه داد: الزاما اینگونه نیست که قضات بخواهند وکیل شوند؛ چه بسا افراد زیادی داریم که از وکالت در قالب جذب اختصاصی داوطلب قضاوت می شوند و به طور متوسط ٥٠٠ نفر از وکلای کانون یا مرکز مشاوران در سال، متقاضی جذب قضاوت می شوند.

** ‎فعالیت سیاسی قضات
‎امینی درباره طولانی بودن فرایند گزینش جذب قاضی گفت: گزینش شاخص هایی دارد که زیر نظر هیات عالی گزینش مستقر در ریاست جمهوری و با ‎نمایندگان دستگاه قضایی انجام می شود.
‎وی ادامه داد: شاخص سیاسی در آیتم های گزینش قضات نیست مگر اینکه فرد مشکلی مانند سوءسابقه در پرونده داشته باشد و گرایش سیاسی افراد متقاضی در این گزینش اهمیتی ندارد.
اجتمام** ۷۳۲۹**۱۸۳۴
خبرنگار: لیلا اسماعیل نژاد ** انتشار: ناهید شفیعی

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 15780 بازدید

بازدید دیروز: 23599 بازدید

بازدید کل : 2040984 بازدید

افراد آنلاین: 3 نفر