شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۵۷
سرویس: مقالات
 |  25/ مهر/ 1396 - 1:13
  |   نظرات: بدون نظر
44 بازدید بازدید

سازمان سیا درصدد تضعیف جایگاه استعمارستیزی آیت الله کاشانی است


به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمد عبد خدایی روز سه شنبه در کنگره ملی نکوداشت آیت الله مهدوی کنی در دانشگاه امام صادق(ع) اظهار کرد: خاطرات من با آیت الله کنی به سال ۱۳۳۰ در مسجد لرزاده و زمان طلبگی مهدوی کنی بازمی گردد.
وی افزود: بعد از شهریور ۱۳۲۰، سه دسته خدا باور ستیزان، دین باور ستیزان و شیعه باور ستیزان پدید آمدند.
دبیرکل جمعیت فدائیان اسلام تصریح کرد: حزب توده، خدا باور ستیزی داشت، ملی گرایان دین باور ستیز بودند و معتقد به اینکه دین از سیاست جدا باشد و به پستوی خانه ها و حوزه ها برود و در مسائل اجتماعی دخالت نکند و دسته سوم امثال کسروی ها بودند که با شیعه مشکل داشته اند و آلت دست خارجی ها بودند.
عبد خدایی ادامه داد: در مقابل اینها سه دسته از روحانیون هم ظهور کردند، گروهی فرهنگ ساز، گروهی استعمار ستیز و گروهی آرمان گرا بودند.
وی افزود: اگر بخواهیم ببینم که چرا در ۱۵ خرداد ۴۲ که امام(ره) دستگیر شد، کشور به هم ریخت باید گفت که این هم مثل سایر پدیده ها زمینه قبلی در جامعه داشت.
عبد خدایی تاکید کرد: تحقیقات من نشان می دهد که وقتی رضاخان پنج هزار نفر را در مسجد گوهرشاد قتل عام کرد اعتراض عمومی در کار نبود یا در ۱۳۰۷ وقتی قرآن را از کتاب های درسی حذف کرد باز هم اتفاقی در جامعه نیافتاد و زمانی که در قم، قتل عام به پا کرد جریانی در جامعه شکل نگرفت اما اگر ۱۵ خرداد ۴۲ یک روحانی دستگیر می شود و تمام کشور به هم می ریزد به این خاطر است که آیت الله بروجردی از چند سال قبل طلاب فاضلی را برای بیداری جامعه به شهرها و روستاهای مختلف فرستاده بود.
دبیرکل جمعیت فدائیان اسلام افزود: در زمان آیت الله بروجردی که جزء دسته فرهنگساز بود به طلاب، زبان خارجی یاد می گیرند و با فلسفه غرب آشنا می شوند و حوزه از نظر فرهنگی شکوفا شده و در زندگی مردم نقش ایفا می کند.
عبد خدایی اظهار کرد: بعد از کودتای ۲۸ مرداد کمونیست ها حتی هنر را هم مصادره کرده بودند به طوری که محمدعلی جعفری ها به عنوان هنرمند درجه یک مطرح می شدند چون شاگرد نوشین کمونیست بوده اند.
وی عنوان کرد: پس از روحانیون فرهنگساز و استعمار ستیز، امثال مهدوی کنی، بهشتی، مطهری و شخصیت های بزرگ روحانی که مستقیم و با واسطه شاگردان آیت الله بروجردی بودند و توانستند اسلام چنان که هست را معرفی کنند و دسته سوم روحانیون آرمان گرایی چون نواب صفوی بود که خواستار حکومت اسلامی با اجرای تمام احکام آن بود.
وی یادآور شد: این سه جریان روحانیت آن سه جریان انحرافی را دفع و خنثی کرد و زمینه های انقلاب اسلامی فراهم شد.
عبد خدایی اظهار کرد: اگر امروز سازمان سیا اسناد جعلی همکاری با آیت الله کاشانی را منتشر می کند برای این است که ایران اسلامی امروز با رهبری یک روحانی فرزانه چون جزیره ای آرام در مقابل تلاطم جهانی ناشی از استعمار فرا نو آمریکا ایستاده است.
وی عنوان کرد: البته با همه حسن دعوا اشتباهاتی هم در داخل داریم که اگر اینها نبود ایران بهشت می شد.
همایش ملی نکوداشت ایت الله مهدوی کنی با حضور شخصیت های سیاسی و فرهنگی در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد.
فراهنگ ** ۱۰۸۵ ** ۳۰۷۹ ** خبرنگار: علی اسدی * انتشار: امید غیاثوند

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 16858 بازدید

بازدید دیروز: 15883 بازدید

بازدید کل : 2001129 بازدید

افراد آنلاین: 3 نفر