شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۳۰
سرویس: مقالات
 |  24/ مهر/ 1396 - 2:46
  |   نظرات: بدون نظر
60 بازدید بازدید

واکاوی استراتژی تخریبی منتقدان علیه دولت


خط رسانه ای رقبای دولت چیست و آنان چه استراتژی و هدفی را دنبال می کنند؟ گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا در نظر دارد این موضوع را با متخصصان حوزه رسانه در میان بگذارد.

*سیاست ورزی دوگانه درباره برجام

معاون معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت اصلاحات، رویکرد رسانه های اصولگرا در مورد دستاوردهای دولت یازدهم و دوازدهم را دوگانه و سودجویانه دانست.
محمد صحفی در گفت و گو با گروه پژوهش اخبار ایرنا گفت: برجام اصلی ترین مساله کشور در بعد امنیت ملی و حل معضلات اقتصادی بوده است. اما جبهه رسانه ای اصولگرایان سیاست دوگانه ای را در این باره سرلوحه خود قرار داده است. هر چند اصولگرایان منتقد دولت می دانند که این تصمیم در عالی ترین سطوح نظام اخذ و مذاکرات هسته ای با اشراف و نظارت بزرگان پیش رفته است اما از همان ابتدا سعی کردند درباره محتوا و دستاوردهای برجام تردید و دلواپسی هایی را ایجاد کنند.
وی ادامه داد: در حالی که می شد برجام را به عنوان خط مشی رسمی نظام دانست و همه نیروهای سیاسی- اجتماعی و فرهنگی را برای حمایت از آن بسیج کرد اما اصولگرایان همیشه سعی کردند ضمن حمایت پنهانی از برجام، خود را در حاشیه امن انتقاد از آن قرار دهند. تا اگر این تواقفنامه روزی نتوانست انتظارات ملی را برآورده کند فریاد سر دهند که ما از همان ابتدا گفته بودیم مذاکره و اعتماد به اروپا و آمریکا ثمری نخواهد داشت.
صحفی اضافه کرد: علاوه بر این آنها برجام را وسیله تسویه حساب خوبی با دولت می دیدند و هر گاه می خواستند موج منفی علیه آقای روحانی به راه بیندازند آنرا دستاویز قرار می دادند. البته برجام به خودی خود برای آنها موضوعیت نداشت و شاید هدف ناکارآمد نشان دادن دولت روحانی بود. اما در سایر حوزه ها خط رسانه ای اصولگرایان حمله به سیاست میانه روی و اعتدال بود. آنان خط میانه روی را که مردم برای اداره کشور برگزیده بودند را بر نمی تابیدند و چون آنرا مغایر با منافع خود می دیدند به صورت دائم مورد هجوم قرار می دادند.
وی اظهار داشت: آنها چون مستقیم نمی توانستند نیت اصلی خود را به مردم بگویند با انکار موفقیت های دولت و حاشیه سازی برای آن، حملات خود را سازماندهی می کردند. البته تریبون ها و رسانه های اصولگرایان سعی در بی اثر یا کم اثر نشان دادن دستاوردهای دولت در افکار عمومی می کردند. از سویی با بحران سازی های کاذب تلاش داشتند دولت را سرگرم مسائل حاشیه ای کرده و از رسیدگی به مسائل کلان کشور بازدارند. البته ضعف تیم رسانه ای و اطلاع رسانی دولت هم زمینه لازم را برای ترکتازی رسانه ای منتقدین فراهم کرده بود تا دولت در نزد افکار عمومی ضعیف و ناکارآمد نشان داده شود.

*چشم پوشی از مفاسد خودی ها

این کارشناس حوزه رسانه گفت: مثلا آنان در سایر موارد از جمله پوشش اخبار مفاسد اقتصادی کلان، هم سیاست دوگانه ای را مد نظر قرار دادند. طوری که اگر حتی تصور می کردند ممکن است فسادی در دولت روحانی وجود داشته باشد آنرا بزرگنمایی می کردند و از کاه کوه می ساختند. در حالیکه از کنار انبوه مفاسد اقتصادی که منتسب به جبهه خود( اصولگرایان) است به راحتی عبور می کردند.
وی تاکید کرد: به طور مثال استخدام های خارج از قاعده، حقوق های نجومی، املاک نجومی و مسائل مالی شهرداری تهران که ۱۴ سال دست آنها بود را پوشش رسانه ای خاصی ندادند و با لابی گری طرح تحقیق و تفحص مجلس از شهرداری را متوقف کردند. یا درباره پرونده های سنگینی که پای عواملی در میان است که در رده های مختلف نظام حامیانی دارند یا حتی خود را منتسب به بزرگان می کنند بایکوت رسانه ای را در پیش گرفتند. گویی متخلفین این پرونده ها رویین تن بوده و نباید مورد پرسش گری قرار گیرند.
صحفی تصریح کرد: در عین حال قوه مجریه را که تحت نظارت و پایش مدام مجلس شورای اسلامی، دیوان عدالت اداری، سازمان بازرسی کشور، دادگاه کارکنان دولت و غیره است و هیچ تخلفی از آن از دید این همه دستگاه نظارتی مخفی نمی ماند و سندی هم علیه آن نبوده است ،مورد هجمه رسانه ای قرار دادند. به موازات آن هم مفاسد دیگر دستگاهها را که اسناد متقنی هم درباره آنها وجود دارد اگر هم مطرح شد به زودی به بوته فراموشی سپردند. گویی اصلا فسادی در کار نبوده است.

*وزرا پاسخگو باشند

وی در ادامه وضعیت اطلاع رسانی در دولتهای یازدهم و دوازدهم را با دوره اصلاحات قیاس و خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم رویکرد رسانه ای دولت اصلاحات را با دولت تدبیر و امید مقایسه کنیم به چند تفاوت می رسیم.رییس دولت اصلاحات همواره در سخنرانی هایش مردم و روزنامه نگاران را دعوت به پرسشگری و مدیران را موظف به پاسخگویی می کرد. ایشان در این باره لفاظی نمی کرد بلکه از صمیم قلب در پی عملی شدن آن بود. چنانچه احدی از وزرا، مدیران و مسوولان قوه مجریه در پاسخگویی به اهل رسانه و مردم کوتاهی می کردند رییس جمهور در جلسات هیات وزیران، وزرای مربوطه را مود عتاب قرار می داد که چرا این پرسش ها را بی جواب گذاشته یا به آن رسیدگی نکرده اند.
صحفی گفت: بسیار حائز اهمیت است که آقای روحانی از وزرای خود بخواهد به طور شفاف در قبال مسائل حوزه خود مسوول باشند. این طور نباشد که مردم اخباری که در حوزه های امنیتی بسیار مهمی چون وزارت کشور و وزارت اطلاعات را بشنوند که اساس آن شایعات و گمانه زنی باشد. مثلا اگر درباره انتصاب یک استاندار شبهاتی وجود دارد شخص وزیر کشور خود را مسوول بداند و درباره آن به افکار عمومی پاسخ دهد. یا وزارت اطلاعات باید با فعالان رسانه ای ارتباط و پاسخگوی سوالات آنها باشد.

*هدایت بازار ارز توسط شایعات

وی ادامه داد: در دوره اصلاحات علاوه بر پاسخگویی سیاست دیگری هم پیگیری می شد و آن شفافیت در اطلاع رسانی بود. دولت باید شفاف عمل کند و از لاپوشانی خودداری کند و مسائل را آنطور که واقعا هست با مردم در میان گذارد. این گونه نباشد که تصمیمات پشت درهای بسته گرفته شود و مردم ازآن بی خبر باشند. چرا که در این صورت علاوه بر ایجاد نوعی بدبینی به دولت، مشارکت مردم هم در حمایت از برنامه ها و سیاست های اجرایی کاهش می یابد.
این فعال رسانه ای گفت: همین الان شاهدیم که در بحث افزایش قیمت ارز، مسوولین دولتی اطلاع رسانی شفافی نمی کنند و این شایعات است که بازار ارز را هدایت می کند. مواردی که گفتم مشت نمونه خرورار است. اما همین ها نشان می دهد اراده محکم و قاطعی برای اطلاع رسانی شفاف به کار گرفته نمی شود. از سویی تیم اطلاع رسانی دولت هم علیرغم زحماتی که می کشد از پختگی و درایت لازم برخوردار نیست.
پژوهشم۳۰۸۱**خبرنگار: ناصر غضنفری**
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 6648 بازدید

بازدید دیروز: 15883 بازدید

بازدید کل : 1990919 بازدید

افراد آنلاین: 3 نفر