شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۳
 |  24/ مهر/ 1396 - 3:05
  |   نظرات: بدون نظر
60 بازدید بازدید

آخرین دادگاه متهمان نفتی/تاکید بر رعایت قوانین عراق از سوی زائران/نگرانی از آغاز جنگ هسته‌ای…


در گزیده اخبار سیاسی ۲۴ مهر بخوانید؛

آخرین دادگاه متهمان نفتی/تاکید بر رعایت قوانین عراق از سوی زائران/نگرانی از آغاز جنگ هسته‌ای…

دیدار لاریجانی با دبیر اجرائی سازمان پیمان منع آزمایش هسته‌ای، انتصاب صالح شریعتی و بطحایی به عنوان عضو هیأت امنای بنیاد شهید، گفت‌وگوی سخنگوی کمیسیون بهداشت درباره تعرفه‌های پزشکی و طب اسلامی، تاکید معاون وزیر امور خارجه روسیه بر پایبندی آمریکا به برجام، ایجاد ۱۲ دفتر کنسولی موقت در ایران برای زائران اربعین، تاکید بر ضرورت مدیریت تردد زائران در مرزها،پانزدهمین جلسه دادگاه دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتی، امیدواری وزیر خارجه فرانسه به حفظ توافق هسته‌ای در کنگره آمریکا،نگرانی کلینتون از احتمال آغاز جنگ هسته‌ای توسط ترامپ و… از جمله اخبار سیاسی ایسنا در روز دوشنبه، ۲۴ مهر ماه ۱۳۹۶ است.

با انتصاب از سوی رییس‌جمهور، صالح شریعتی و بطحایی «عضو هیأت امنای بنیاد شهید» شدند. رییس‌ جمهور در حکمی وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش را به عنوان «عضو هیأت امنای بنیاد شهید و امور ایثارگران» منصوب کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ایران در صورت عدم بهره‌مندی از برجام نسبت به آن تجدیدنظر می‌کند توضیح داد: اگر قرار باشد با رفتار نادرست ترامپ، ایران بهره‌ای از برجام نبرده و صرفا هزینه بپردازد، حتما در این موضوع تجدیدنظر خواهیم کرد. علی لاریجانی در ادامه دیدارهای خود در حاشیه یکصد و سی و هفتمین اجلاس اتحادیه بین المجالس در روسیه در ملاقات با لاسینا زِربو دبیر اجرائی سازمان پیمان منع آزمایش هسته‌ای(CTBT)، اظهار داشت: ما هم عضو آژانس هستیم و هم در برجام تعهداتی را پذیرفته‌ایم، در موضوع برجام هم هزینه‌های بالایی را متحمل شده‌ایم، اگر قرار باشد با رفتار نادرست ترامپ بهره‌ای از برجام نبریم و صرفا هزینه بپردازیم حتما در این موضوع تجدیدنظر خواهیم کرد.لاریجانی همچنین در دیدار با رئیس پارلمان سوریه  با بیان اینکهبحران سوریه رو به پایان است، گفت: سوریه ایستادگی کرد و هزینه های بسیاری داد، ولی سرمایه خوبی هم به دست آورده است. اکنون که یک بحران ۵ ساله را پشت سرگذاشته آینده سوریه امیدوارکننده است.

گفت‌وگوی ایسنا با سخنگوی کمیسیون بهداشت درباره تعرفه‌های پزشکی و طب اسلامی

«احتمال انجام تعدیل تعرفه‌های پزشکی»، «پایدارسازی منابع وزارت بهداشت در بودجه‌های سنواتی»، «عدم مدیریت و اجرای مصوبات طرح تحول نظام سلامت»، «تجمیع بیمه‌ها»، «هیات امنایی شدن بیمارستان‌ها» و «طب اسلامی تا زمانی که از نظر علمی در آزمایشگاه بررسی نشود قابل رد یا تایید نیست»،‌ از محوری‌ترین موضوعاتی است که سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره آنها سخن گفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با شاره به استقبال نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از استراتژی جدید واشنگتن درقبال ایران گفت که موافقت اسرائیل و متحدان عرب نشان دهنده درستی کارمان است. هیتر نائورت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود اظهارات بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در تقدیر از استراتژی جدید دولت آمریکا درقبال ایران را نشان دهنده درست بودن سیاست‌هایشان دانست.

در همین ارتباط  معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: ایران به طور کامل به مفاد برجام پایبند بوده است، بنابراین از آمریکا می‌خواهیم به جای اصلاح برجام به این توافق پایبند باشد. سرگئی ریابکوف با اشاره به سخنان رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر تغییرات احتمالی یا توافقی دیگر درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: مسکو از واشنگتن می خواهد چیزی را که به اندازه کافی کارساز است، دستکاری نکند.وی همچنین نسبت به حفظ توافق هسته‌ای در کنگره آمریکا ابراز امیدواری کرد.

رئیس‌جمهور فرانسه نیز گفت: از رئیس‌جمهور آمریکا خواستم توافق هسته‌ای را پاره نکند و می‌توانیم خواستار مذاکره بیشتر با ایران باشیم. امانوئل مکرون در پاسخ به این سوال که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به خاطر مواضع تقابلی‌اش درباره توافق هسته‌ای با ایران بیشتر به یک  شریک متخاصم برای فرانسه تبدیل شده است تا یک شریک محکم گفت: آمریکا متحد ماست. ترامپ، رئیس‌جمهور قدرت اول دنیاست. بنابراین مهم است که وی را در این مشارکت، در این رویکرد چند جانبه تثبیت کنیم.

در همین راستا وزیران خارجه انگلیس، هلند و لوکزامبورگ از برجام حمایت کردند. وزیر امور خارجه انگلیس، هلند و لوکزامبورگ با اعلام حمایت از برجام این توافق را بسیار مهم ارزیابی کردند. وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه در لوکزامبورگ در نشستی که یکی از موضوعات آن توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ بود، بر موضع اتحادیه اروپا مبنی بر حمایت از این توافق تاکید کردند.

هیلاری کلینتون از احتمال آغاز جنگ هسته‌ای توسط ترامپ ابراز نگرانی کرد و گفت:ممکن است دونالد ترامپ در زمان عصبانیت یک لحظه تصمیم بگیرد تا از سلاح هسته‌ای استفاده کند و دیگر راهی برای متوقف کردن آن وجود ندارد.

همچنین وزیر امور خارجه آلمان هشدار داد: تهدیدات رئیس‌جمهور آمریکا علیه توافق هسته‌ای می‌تواند به تقابل نظامی منجر شود. زیگمار گابریل در نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ در واکنش به سیاست‌های دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هشدار داد که تهدیدات ترامپ برای خارج شدن از توافق هسته‌ای ممکن است به تقابل نظامی بینجامد. چنین اقدامی همچنین بحران کره شمالی را بدتر خواهد کرد.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه باید تردد زائران از مرزها از همین حالا مدیریت شود، گفت: اگر زائران بدون روادید در مرزها تجمع کنند، ممکن است عراق مرز خود را ببندد. تردد زائران با روادید مورد تاکید دو دولت ایران و عراق است. حسین ذوالفقاری صبح امروز در گردهمایی دست اندرکاران مراسم اربعین حسینی با تاکید بر اینکه ورود زائران بدون روادید به عراق ممنوع است اظهار کرد: کار در این حوزه باید مبتنی بر فرهنگ اربعین باش، زیرا در غیر این صورت جواب نمی‌دهد. ما نیازمند به اقدام جهادی و صادقانه هستیم.

ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق نیز در همین مراسم با اشاره به اینکهزائران باید به قوانین عراق احترام بگذارند، گفت: ما با عراقی‌ها در زمینه بانکی، اقتصادی، مرزی و گمرکی مشکل داریم، اما تمام مسئولان عراقی چه شیعه چه سنی برای برگزاری این مراسم با ما همکاری کرده و مشکلی ایجاد نمی‌کنند.

وزیر کشور نیز با اشاره به اینکه برای برگزاری مراسم اربعین تجربه سه سال گذشته را داریم، گفت: امیدواریم امسال مراسم اربعین با شکوه برگزار شده و ضعف‌های سال‌های قبل در برنامه‌ریزی ‌ها مدنظر باشد. عبدالرضا رحمانی‌فضلی با اشاره به اینکه راهپیمایی اربعین باید تجلی معرفت زائران باشد، افزود: باید محتوا و معانی اصلی اربعین به مردم دنیا معرفی شود.

همچنین راجح الموسوی سفیر کشور عراق در جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه ١٢ دفتر کنسولی موقت در ایران برای زائران اربعین ایجاد کرده‌ایمگفت: زائران اربعین زودتر برای اخذ ویزا مراجعه کنند تا روزهای آخر فشار وارد نشود. ما شبانه روز حتی روزهای تعطیل هم کار می‌کنیم .

وزارت خارجه عراق مدعی شد کهبه درخواست بغداد گذرگاه‌های مرزی‌ ایران با کردستان بسته شده است.احمد محجوب، سخنگوی رسمی وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای مدعی شد که ایران به درخواست دولت مرکزی عراق گذرگاه‌های مرزی‌اش با اقلیم کردستان عراق را بست و افزود: این امر در چارچوب اقدامات دولت فدرال عراق به منظور تسلط کامل بر گذرگاه‌های مرزی و فرودگاه‌های اقلیم با هدف تضمین وحدت و یکپارچگی عراق بعد از برگزاری همه‌پرسی غیرقانونی از سوی مقامات اقلیم کردستان انجام گرفت.

پانزدهمین جلسه رسیدگی به پرونده موسوم به فساد نفتی  در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه  و به صورت علنی برگزار شد. میرسجاد سعیدمهر وکیل مدافع متهم ردیف سوم پرونده موسوم به فساد نفتی گفته بود که جلسه روز دوشنبه – ۲۴ مهرماه –  احتمالا  آخرین جلسه دادگاه باشد. قاضی مقیسه رییس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب در ابتدای جلسه دادگاه با اشاره به لایحه دفاعیه متهم ردیف دوم پرونده گفت: با توجه به برگزاری ۱۴ جلسه علنی که دادگاه برای بیان دفاعیات فرصت کافی به متهمان داد، اما با کمال تعجب در لایحه تقدیمی یکی از وکلای متهمان اعلام شده که دادگاه فرصت کافی در اختیار وکلا قرار نداده است. قاضی مقیسه پس از پایان پانزدهمین جلسه دادگاه دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتی در جمع خبرنگاران گفت: امروز پانزدهمین جلسه رسیدگی به اتهامات شرکای بابک زنجانی بود و وکلا  لایحه‌های خود را ارائه دادند و اگر مطلب و توضیحاتی نداشته باشند، مطابق ماده ۳۰۷ قانون آیین دادرسی کیفری اقدام به صدور حکم خواهد شد. وی ادامه داد: پس از اعلام ختم رسیدگی به پرونده و مشورت با قضات پرونده، ظرف یک هفته مطابق قانون حکم صادر می شود و حکم صادره ظرف ۲۰ روز قابل فرجام خواهی است.

انتهای پیام



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 9849 بازدید

بازدید دیروز: 15883 بازدید

بازدید کل : 1994120 بازدید

افراد آنلاین: 3 نفر