شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۳۹
 |  18/ مهر/ 1396 - 12:37
  |   نظرات: بدون نظر
96 بازدید بازدید

۶۶تن برای اهدای جسدبه مراکز آموزشی اعلام آمادگی کردند


به گزارش ایرنا از اعلام روز سه شنبه سازمان پزشکی قانونی امین رادمنش افزود : تاکنون ۶۶ تن برای اهدای جسد اعلام آمادگی کرده اندکه ۱۵ تن نیز تنها در تهران رضایت محضری خود را به ثبت رسانده اند.
وی ادمه داد: در پی اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور مبنی بر اهدای جسد برای استفاده در مراکز آموزشی و دانشگاهی تاکنون ۶۶ نفر ضمن تماس با این مرکز برای اهدای جسد اعلام آمادگی کرده اند.
رادمنش در خصوص روند اعلام آمادگی اهدای جسد افزود: افرادی که به اهدای جسد خود برای استفاده در مراکز آموزشی تمایل دارند می توانند با شماره ۵۵۴۴۲۸۴۴ و ۵۵۴۴۲۶۴۴ تماس بگیرند و آمادگی خود را اعلام کنند.
وی گفت :پس از اعلام آمادگی از طریق تماس تلفنی و ثبت مشخصات فرد، وی برای ثبت رضایت محضری به یکی از دفترخانه های مشخص شده از سوی سازمان معرفی می شود و رضایت نامه خود را به شکل محضری به ثبت می رساند.
مدیراجرایی واحد فرآوری بافت و پیوند نسوج خاطرنشان کرد: در شهر تهران دو دفتر خانه برای معرفی علاقه‌مندان اهدای جسد مشخص شده است و از آنجا که تمام هزینه های این اقدام توسط سازمان پزشکی قانونی پرداخت می شود، متقاضیان اهدای جسد باید به یکی از این دو محضر مراجعه کنند.
به گفته وی از رضایت نامه اخذ شده یک نسخه در اختیار فرد داوطلب قرار می گیرد و یک نسخه نیز برای سازمان پزشکی قانونی کشور ارسال می شود.
رادمنش با تاکید بر اینکه برای اظهار آمادگی اهدای جسد هیچ نیازی به مراجعه به پزشکی قانونی نیست ،گفت: افراد طی تماس تلفنی با شماره های اعلام شده از نحوه انجام کار مطلع و در صورت تمایل به اهدای جسد، محضر نزدیک‌تر به محل سکونتشان برای اخذ رضایت نامه به آنان معرفی می شود، ضمن آنکه نسخه رضایت نامه نیز توسط دفتر خانه برای پزشکی قانونی ارسال خواهد شد.
مدیراجرایی واحد فراوری بافت و پیوند نسوج پزشکی قانونی تصریح کرد: این سازمان به منظور رفاه حال شهروندان و دسترسی راحت تر متقاضیان اهدای جسد به دفترخانه ها، در پی افزایش تعداد محضرخانه های طرف قرارداد با این سازمان است.
در تمامی دانشگاه ‌های علوم پزشکی جهان برای آشنایی پزشکان و برخی کادر درمانی، کالبدگشایی برای آموزش ارگان ها و اعضای داخلی بدن صورت می‌ گیرد ،علاوه بر کالبدگشایی جسد، معاینه ظاهری جسد و استخوان‌ شناسی نیز از آموزش های دوره پزشکی است که به مجموعه این علوم آناتومی گفته می‌ شود.
کالبدگشایی( autopsy) معاینه و بررسی بدن فرد مرده از طریق برش و آزمایش برای تعیین علت مرگ یا تعیین ماهیت تغییرات آسیب‌شناختی است.
به طور معمول این کار با اهداف قانونی یا علمی و توسط پزشک متخصص آسیب شناس یا متخصص پزشکی قانونی در ایران در سازمان پزشکی قانونی انجام می‌گیرد.
کالبدگشایی علمی در دانشگاه ها و مراکز علمی با اهداف تحقیقاتی، آموزشی صورت می گیرد ولی کالبدگشایی قانونی اغلب در مراکز پزشکی قانونی و با حکم دادگاه برای تعیین علت مرگ و صدورگواهی فوت (در موارد مشکوک یا موارد دارای پرونده قضایی) انجام می شود.
احمد شجاعی رئیس سازمان پزشکی قانونی نیز پیش از این به ایرنا گفته بود :برای اهدای جسد باید فرهنگ سازی شود و براساس فتواهای مراجع تقلید مانند رهبر معظم انقلاب و امام خمینی (ره) اهدای جسد می تواند برای امر آموزش انجام شود، زیرا در جهت درمان و نجات جان انسان ها انجام می شود.
اجتمام **۲۱۸۱** ۱۴۱۸
تنظیم ناهید حاجی خانی : ناشر: مریم برزآبادی
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در کانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnae

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 14051 بازدید

بازدید دیروز: 15883 بازدید

بازدید کل : 1998322 بازدید

افراد آنلاین: 5 نفر