شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۲۳
 |  17/ مهر/ 1396 - 3:38
  |   نظرات: بدون نظر
74 بازدید بازدید

شهروندان اروپایی می‌توانند درباره مسائل مناطق تحت نفوذ اتحادیه اروپا، شکایت کنند


استاد دانشگاه اکس مارسی فرانسه:

شهروندان اروپایی می‌توانند درباره مسائل مناطق تحت نفوذ اتحادیه اروپا، شکایت کنند

یک استاد دانشگاه اکس مارسی فرانسه گفت: هر شهروند اروپایی می‌تواند به دیوان دادگستری اروپا مراجعه کند و در برابر تصمیمی که یکی از نهادهای اتحادیه اروپا گرفته شکایت کند.

به گزارش ایسنا، دکتر پاتریک گایا در همایش علمی حقوق شهروندی و حاکمیت قانون در رابطه با مهاجرین و حقوق شهروندی اظهار کرد: شهروندی اروپا در حقوق اتحادیه اروپا مفهوم جدیدی است. این ایده بسیار انقلابی است که بر این اساس می‌خواهند تمام شهروندان کشورهای مختلف اروپایی را به صورت کاملاً مساوی به رسمیت بشناسند. این مسأله بسیار مهم است، چون قبل از این ساکنان کشورهای اروپایی تنها حقوق اقتصادی داشتند مثل حق کار در هر کدام از این دولت‌ها و یا آزادی رفت و آمد. این مسأله بعد از انتخابات پارلمان اروپا در سال ۱۹۷۶ به همه شهروندان کشورهای اروپایی اجازه می‌دهد که نمایندگان شان را در یک پارلمان خاص انتخاب کنند.

وی افزود: امروزه حقوق اساسی بسیار پرشمار هستند و بهتر هم مورد حمایت واقع می شوند. ما با به وجود آمدن مفهوم شهروندی اروپایی که مفهوم بسیار گسترده‌ای است مواجه هستیم. در این رابطه سه مسأله موررد بررسی قرار می‌گیرد که عبارتند از اینکه حقوق شهروندی اروپایی چیست؟، حقوق شهروندان اروپایی کدام است؟ و این شهروندی اروپایی به چه ترتیب به رسمیت شناخته می‌شود؟

این استاد دانشگاه فرانسه اظهار کرد: بسیار ساده است هر فردی که تابعیت کشور اروپایی را داشته باشد شهروند اروپا هم شناخته می‌شود. شهروندی اروپایی به این ترتیب به شهروندی ملی اضافه می‌شود، اما هرگز جایگزین آن نمی‌شود. بدین ترتیب که یک فرد هم شهروند اروپایی است و هم شهروند فرانسه و این دو مفهوم در کنار هم همپوشانی دارند، چون بر اساس معاهده اتحادیه اروپا هر شخصی که تابعیت یکی از کشورهای اروپا را داشته باشد، شهروند اروپا محسوب می‌شود.

گایا با اشاره به حقوق شهروندان در اروپا، تصریح کرد: در حوزه حقوق سیاسی حق رأی دادن و انتخاب کردن و انتخاب شدن در انتخابات شهرداری و جایی که زندگی می‌کنید را دارید تا نماینده‌تان را برای پارلمان اروپا انتخاب کنید. یکی از مسائل مهم این است که از حمایت کنسولی هر یک از کشورهای عضو اتحادیه اروپا برخوردار هستید و شهروندها حق دارند تا یک میانجی اروپایی انتخاب کنند و تمام شهروندان حق دسترسی به تمامی مدارکی که مربوط به اتحادیه اروپاست را دارند و از این حقوق با راهکارهای قضایی و غیرقضایی حمایت می‌شود. مثلاً هر شهروند اروپایی می‌تواند به دیوان دادگستری اروپا مراجعه کند و در برابر تصمیمی که یکی از نهادهای اتحادیه اروپا گرفته، شکایت کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در خصوص ابزارهای غیرقضایی یک شهروند اروپایی می‌تواند به میانجی اروپایی مراجعه کند که از طرف پارلمان انتخاب می‌شود و در واقع این میانجی می‌تواند در خصوص عدم مدیریت صحیح در سطح نهادهای اتحادیه اروپا وقتی شکایتی از یک شهروند دریافت می‌کند، به آن رسیدگی کند و اگر میانجی متوجه یک وضعیت غیرقانونی شود به ‌آن نهاد مراجعه می‌کند و از او می‌خواهد که در جهت ترمیم ماجرا قرار بگیرد.

این استاد دانشگاه اکس مارسی فرانسه با بیان اینکه شهروندان اروپایی می‌توانند بیانیه‌ها و درخواست‌هایی را به پارلمان اروپا ارائه بدهند، گفت: شهروندان اروپایی می‌توانند در خصوص تمام مسائلی که مربوط به مناطقی که اتحادیه اروپا در آنجا قدرت دارد، شکایت کنند و این ابتکار بسیار جالب که به آن حق اقدام شهروندی می‌گویند که عبارت است از یک ابزار قضایی در دست یک میلیون شهروند اروپایی برای تصویب یک امر قانونی. مثلاً شهروندان حق دارند به پارلمان بروند و درخواست بدهند تا قوانینی در خصوص حق آب و حق تصفیه آب پیشنهاد بدهند و این حقوق را تا سطح یک حق بشری ارتقاء بدهند، به طوری که استفاده از آب تصفیه شده را برای همگان امکان پذیر کنند.

وی در پایان گفت: حقوق شهروندی اروپا از ۳۰ سال پیش جا افتاده است، اما باید در عین حال تأکید کنیم که حقوق سیاسی کمتر رعایت می‌شود. حقوق شهروندی اروپا با حقوق شهروندی تک‌تک کشورها برابری نمی‌کند و خیلی از این وضعیت دور هستیم که یک شهروند آلمانی بتواند به عنوان یک کاندیدا در انتخابات فرانسه شرکت کند.

انتهای پیام



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 12006 بازدید

بازدید دیروز: 15883 بازدید

بازدید کل : 1996277 بازدید

افراد آنلاین: 3 نفر