یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۱۴
 |  27/ شهریور/ 1396 - 9:11
  |   نظرات: بدون نظر
83 بازدید بازدید

محققان برای فهم دموکراسی و حقوق بشر تلاش کنند


رئیس کمیسون حقوق بشر اسلامی:

محققان برای فهم دموکراسی و حقوق بشر تلاش کنند

رئیس کمیسون حقوق بشر اسلامی کشورمان گفت: باید برای فهم صلح و دموکراسی و حقوق بشر محققانی داشته باشیم تا درباره این موضوعات تحقیق کرده و تحلیل ارائه کنند.

به گزارش ایسنا، محمدحسن ضیائی‌فر، رئیس کمیسون حقوق بشر اسلامی کشورمان در همایش «صلح، دموکراسی و حقوق شهروندی» اظهار کرد: در شرایطی راجع به صلح، دموکراسی و حقوق بشر اسلامی صحبت می‌کنیم که در کشور ما بعضا این نظر وجود دارد که این واژه‌ها وارداتی است و ربطی به ما ندارد و گاهی پیشنهاد جایگزینی این واژه‌ها هم داده شده است.

وی ادامه داد: طلبه‌های دهه ٨٠ تلاش می‌کردند با جایگزینی کلمه حقوق شهروندی جای کلمه حقوق بشر را بگیرند. همین موضوع را هم در مورد کمله دموکراسی می‌بینیم، اصولا می‌گویند یا کلمه این‌چنینی را مطرح نکنیم، یا کلمه‌ای خلق کنیم و یا اگر نمی‌شود، قیدهایی به قبل و بعد واژه اضافه کنیم. در مورد صلح هم همین است. مثلا می‌گویند صلح را تنها به کار نبرید؛ مگر آن که بگویید صلح عادلانه.

ضیائی‌فر ادامه داد: بحث کردن درباره این که ما چه استفاده‌ای از این واژه‌ها می‌توانیم بکنیم، می‌تواند پا در کفش کسانی باشد که با استفاده این واژه‌ها مشکل دارند. به همین دلیل است که رئیس جمهور قبلی تاکید داشت به جای توسعه از کلمه تعالی استفاده کند.

وی گفت: تحلیل حقوقی اغلب به بررسی هنجارها و قواعد حقوقی وابسته است. باید برای فهم صلح و دموکراسی و حقوق بشر محققانی داشته باشیم تا درباره این موضوعات تحقیق کرده و تحلیل ارائه کنند. به لحاظ تخصصی آنچه از حقوق می‌گوییم، عمدتا از ادبیات جنگ جهانی دوم به بعد است.

ضیائی‌فر افزود: نقطه شروع اسناد بین‌المللی مورد اجماع که این مفاهیم در آن وجود دارد، اعلامیه جهانی حقوق بشر است؛ چراکه صلح دموکراسی، حق‌ها و آزادی‌های بشر را هم آرمان می‌داند و هم به معنای هنجار حقوقی به آن اشاره شده است.

او در ادامه به تشریح آخرین دستاوردهای دولت‌ها در سازمان ملل در ارتباط با مضوعات حقوقی پرداخت.

رئیس کمیسون حقوق بشر اسلامی ایران گفت: امروزه در نظام جهانی محدوده حقوق بشری را باید رعایت کرد. در اعلامیه حقوق بشر آمده است هر فردی در قبال جامعه‌ای مسئولیت خواهد داشت که آن جامعه زمینه رشد را برای او ایجاد کرده باشد. فرایند تفسیر محدوده‌های حقوق شهروندی، دموکراسی و ارزش‌های دیگر باید با رعایت ارزش‌ها که زمینه‌ساز رشد افراد در یک شرایط دموکراتیک است، باشد.

انتهای پیام



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 794 بازدید

بازدید دیروز: 23599 بازدید

بازدید کل : 2025998 بازدید

افراد آنلاین: 4 نفر