شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۰۵
 |  15/ شهریور/ 1396 - 10:14
  |   نظرات: بدون نظر
181 بازدید بازدید

رئیس دانشگاه علوم قضائی: تقسیم بندی های نظام حقوقی جهان نیاز به بازنگری دارد


به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، محمد جواد شریعت باقری روز چهارشنبه در دیدار با ماساهیکو کومورا فرستاده ویژه نخست وزیر ژاپن و هیئت همراه افزود:طبقه بندی نظام های حقوقی که توسط اساتید حقوق تطبیقی مطرح شده، دستخوش تغییر شده است و باید علاوه بر نظام های حقوقی رومی ژرمنی، حقوق عمومی، نظام های حقوقی جدیدی ایجاد شود.
وی با بیان اینکه روابط ایران و ژاپن در طول سالیان بدون تنش بوده و دو کشور مناسبات خوبی با یکدیگر دارند، افزود: لازم است تا برای توسعه و گسترش ارتباطات ایران و ژاپن، از نظام های حقوقی یکدیگر مطلع شوند و با قوانین مختلف درباره سرمایه گذاری، اتباع بیگانه و آرای دادگاه ها آشنا شوند.
شریعت باقری اظهار کرد: در نظام حقوقی ژاپن ابتکارات خوبی وجود دارد و در سفری که در سال ٢٠١٢ به کشور ژاپن داشتم، تلفیق هایی در نظام حقوقی ملاحظه کردم به عنوان نمونه در کشور ما و در بسیاری از کشورهای دیگر هیات منصفه جدای از دادگاه فعالیت دارد اما در برخی دادگاه های ژاپن هیات منصفه جزئی از دادگاه است.
شریعت باقری درباره دانشگاه علوم قضائی و خدمات اداری گفت: دانشگاه علوم قضایی در ایران وظیفه اصلی آموزش قضات را برعهده دارد و تنها دانشگاه حقوقی جامع کشور است که فقط رشته حقوق دارد و شبیه انستیتو آموزش و پژوهش قضات در ژاپن است.
وی اضافه کرد: بیش از نیمی از قضات ایران از این دانشگاه فارغ التحصیل می شوند و سالانه نزدیک به ٣٠٠ دانشجوی جدید جوان جذب می کنیم که این افراد در مدت چهارسال آموزش های لازم را می بینند و به عنوان قاضی به قوه قضائیه معرفی می شوند.
شریعت باقری ادامه داد: فارغ التحصیلان دانشگاه علوم قضائی در قوه قضائیه ابتدا در دادسراها به عنوان دادیار و بازپرس فعالیت می کنند و بعد از چند سال وارد دادگاه می شوند.
وی با بیان اینکه در قانون ایران داشتن مدرک لیسانس برای قضات کفایت می کند، افزود: البته سیاست قوه قضائیه براین است که قضات مدرک تحصیلی بالاتری داشته باشند زیرا که سطح تحصیلات در ایران بالا رفته است.
شریعت باقری یادآور شد: قوه قضائیه ٢ راه برای جذب وکیل دارد یکی از میان فارغ التحصیلان دانشگاه علوم قضائی و همچنین از میان فارغ التحصیلان سایر دانشگاه ها که آن افراد باید در قوه قضائیه آزمون بدهند و دوره آموزشی یک ساله را بگذرانند سپس قاضی شوند.
وی با اشاره به اینکه قضات در دانشگاه علوم قضائی آموزش های بیشتری دریافت می کنند، افزود: تجربه نشان داده است که بسیاری از فارغ التحصیلان این دانشگاه پس از چند سال در قوه قضائیه مدیر می شوند.
شریعت باقری برای استمرار همکاری نظام حقوقی و قضائی ایران و ژاپن پیشنهاد کرد تا نشست های مشترکی میان اساتید دو کشور برگزار شود.
وی همچنین پیشنهاد کرد که قضات جوان دو کشور برای آشنایی بیشتر با نظام های حقوقی، نشست و گفت و گوی علمی داشته باشند.
ادامه دارد….
اجتمام**٣٢٢٩** ۱۴۱۸
خبرنگار: حنانه شفیعی** ناشر: مریم برزآبادی

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 6353 بازدید

بازدید دیروز: 15883 بازدید

بازدید کل : 1990624 بازدید

افراد آنلاین: 3 نفر