یکشنبه ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۹:۳۱
 |  12/ شهریور/ 1396 - 5:42
  |   نظرات: بدون نظر
33 بازدید بازدید

نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه از بررسی لایحه منع خشونت علیه زنان تا موضوع حصر


به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای روز یکشنبه در صد و هفدهمین نشست خبری خود با ابراز تاسف از جان باختن تعدادی دانش آموز نخبه در واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان هرمزگانی، گفت: دادستان بعنوان مدعی العموم به این موضوع ورود کرده است.
وی با تبریک دهه ولایت و با گرامیداشت سالروز شهادت آیت الله قدوسی، درباره حادثه واژگونی اتوبوس گفت: نسبت به درگذشت دختران نخبه اظهار تاسف و تألم می کنم و هر انسانی از این حادثه متاثر می شود؛ با تسلیت به خانواده های محترم جا دارد دولت تدبیری بیندیشد از این به بعد از این نمونه حوادث نداشته باشیم.
وی با بیان اینکه «نمی شود حادثه ای پیش نیاید»، ادامه داد: امیدوارم دولت کاری کند اینگونه حوادث تا این حجم فاجعه نداشته باشد؛ البته دادستان به موضوع حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان هرمزگانی بعنوان مدعی العموم ورود کرده است.
معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه امروز باید به حال سازمان بین المللی سازمان حقوق بشر گریست، گفت: این سازمان ها، قضایایی مانند میانمار را شاهدند اما اقدامی نسبت به این انسان های مظلوم و بی خانمان که اینگونه کشته می شوند، انجام نمی دهند.

** رجائی در دوران محکومیت آثاری از سرطان نداشت
محسنی اژه ای درباره بیماری رجائی و بیماری سرطان این فرد در زندان و اظهارات رسانه های مختلف گفت: افرادی که نسبتی با ایران ندارند و به خارج از کشور رفته و با اسرائیل و امریکا همکاری می کنند انتظاری غیر از این نمی رود و این اظهارات طبیعی است و وضعیت رسانه هایی چون بی بی سی هم مشخص است.
وی اضافه کرد: این آقا دوسال قبل پایان محکومیتش بود و آزاد شده است؛ در دوران آزادی مانند بقیه که در کشور شایع است، سرطان گرفت؛ خیلی ها سرطان می گیرند و ظرف دو ماه از پا در می آیند و گاهی تشخیص سرطان دیر انجام می شود، او هم به این بیماری مبتلا شد.
سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: زمانی که او در زندان بود آثاری از این مسائل وجود نداشت و با مطالعه پرونده اش دیدم که سرما و مشکل دندان داشت که به بهداری زندان مراجعه کرده بود.
وی افزود: ما هم ناراحت هستیم فردی سرطان بگیرد و هم رنج بابت این مریضی بکشد و هم چشم او را تخلیه کنند اما این حرف ها نه قصد حمایت از فرد است نه چیزی را می خواهند درست کنند بلکه هم فضا را برای خود فرد مشکل و هم برای مردم تشویش اذهان عمومی می کند.

** صدور کیفرخواست برای ٢٠ تن از دریافت کنندگان حقوق های نامتعارف
محسنی اژه ای درباره آخرین وضعیت پرونده حقوق های نامتعارف گفت: پرونده ٢٠ نفر طبق گفته دادستان کیفرخواست خورد و به دادگاه رفت؛ این کیفرخواست به این دلیل صادر شد که نه تنها حقوق گرفته شده زیاد بود بلکه جرمی هم واقع شد.
وی اضافه کرد: دادسرا اینها را مجرم معرفی کرد و تعداد بیشتری در دادسرا مشغول رسیدگی به این موضوع هستند که جرمی واقع شده است یا نه.
معاون اول قوه قضائیه اظهار کرد: فرض کنید این افراد از بانک دولتی و شرکت دولتی به دلیل سود ده بودن طبق قانون تجارت، مبلغی پاداش گرفتند؛ درحالیکه کشف شد این شرکت نه تنها اصلا سود ده نبوده بلکه زیان ده بوده است و فقط با سندسازی مطرح کردند سود ده بوده تا پاداش بگیرند که در این حالت نه تنها باید پول را برگردانند بلکه باید به جرم هم رسیدگی شود.

** مخلوط کردن شن و ماسه در گندم
محسنی اژه ای در ادامه در باره پرونده مخلوط کردن شن و ماسه در گندم گفت: پرونده هایی از دو استان گزارش شده که شن و ماسه در گندم مخلوط شده است.
وی افزود: این اتفاق واقعا بد است و دادستان کل کشور طبق وظیفه احیای حقوق عامه قوه قضاییه با شکایت مدعی العموم روی این موضوع ورود کرده است.
وی افزود: این قضیه در دو استان گزارش شد ٥ نفر در فارس بازداشت شدند که ٤ نفر در بازداشت هستند و یک نفر با قید وثیقه آزاد شده است . گزارشی از استان دیگر داریم که هنوز منجر به تعقیب و بازداشت نشده و در مرحله اولیه تحقیقات است.

** اتهام دو مداح بازداشت شده امنیتی نیست
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به پرسش ایرنا درباره وضعیت دو مداح بازداشتی و امنیتی بودن یا نبودن اتهام شان با توجه به اینکه گفته شده آن خانم جاسوس بوده است، گفت: مسائلی که در تحقیقات مقدماتی است قانون اجازه توضیح آن را به ما نمی دهد درحالی که مایلم این توضیحات ارائه شود . اما از آنجا که در این پرونده هنوز کیفرخواستی صادر نشده است نمی توانم توضیحاتی ارائه کنم. این پرونده را از دادسرای ویژه روحانیت به دادسرای تهران قرار زده شد و در دادسرای عمومی تهران در حال رسیدگی است.
وی ادامه داد: اینکه اتهام آن خانمی که اعلام کردید جاسوسی است اطلاعی ندارم اما دادستان تهران اعلام کرد اتهام امنیتی نیست.

**مسئولان اصلی شرکت اعتباری فرشتگان بازداشت هستند
محسنی اژه ای درباره آخرین وضعیت پرونده موسسه کاسپین اظهار کرد: گفته شده چند شرکت تعاونی اعتبار ادغام شدند و موسسه کاسپین ایجاد شد که این درست نیست چون این شرکت ها منحل شدند.
وی ادامه داد: بانک مرکزی به آن افرادی که شرکت تعاونی داشتند گفت حاضریم شما را در قالب موسسه ای به نام کاسپین مجوز بدهیم و برداشت من این است اینجا بانک مرکزی کار اشتباهی کرد و آن اشتباه این بود که قبل از اینکه مفاصا حساب شدن این شرکت ها به کاسپین مجوز داده شد.
معاون اول قوه قضاییه خاطرنشان کرد: اما اقدام خوب بانک مرکزی این بود که پای خود را خم کرد و خط اعتباری داد و تاکنون ١٥ هزار میلیارد ریال در این خط اعتبار هزینه شده است.
به گفته وی، موسسه کاسپین در حال حاضر ٨٠ شعبه دارد و بانک مرکزی اجازه می دهد به مرور شعب کاسپین افزایش یابد؛ اما مسئولان اصلی فرشتگان بازداشت هستند، اموال آنان در حال شناسایی و کسری این شرکت بسیار سنگین است.
محسنی اژه ای گفت: مسئول اصلی موسسه فرشتگان که در بازداشت هم هست ، اموال بسیار زیادی را به نام خانم و فرزندان و دیگر بستگانش کرده است و مردم و به تبع آن دستگاه قضایی گرفتار می شوند. با تمهیدات بانک مرکزی و هماهنگی با قوه قضائیه و مجلس امیدواریم پول مردم زودتر به دست آنان برسد و قوه قضائیه هم در تلاش است تا اموال آنان را سریع تر شناسایی کند.
وی افزود: نزدیک هزار میلیارد تومان هم از پول خود صاحبان شرکت ها به سپرده گذاران پرداخت شده است که با آن ١٥٠٠ میلیارد تومان اعتباری ، پول بزرگی است.
معاون اول قوه قضاییه خطاب به مردم گفت: از مردم خواهش می کنم اگر شرکت لیزینگی سود سرشماری ماهیانه پرداخت می کند، شک کنند و دقیق باشند؛ مردم می گویند خانه خود را فروخته و پول ها را در این موسسات سرمایه گذاری کردند.

**کشف بیش از سه تن هروئین در پنج ماه
محسنی اژه ای درباره قانون حذف مجازات إعدام از قاچاقچیان مواد مخدر گفت: آیا با صرف برداشتن اعدام کار تمام می شود؟ و شاید کسی بپرسد با صرف اعدام کار درست می شد که باید بگویم باید راه چاره بهتری بیندیشیم و اگر این مجازات ها نبود چه بسا شرایط کشور و قاچاق مواد مخدر بدتر از اینها بود؛ باید از منشا اقدام شود.
وی با ارائه گزارشی از پنج ماهه سال ٩٦ اظهار کرد:در این مدت ١٤٥ هزار و ٢٨٤ کیلوگرم انواع مواد مخدر کشف و پرونده آن به دادگاه ارسال شده است.
به گفته وی، این کشفیات شامل بیش از ٣ هزار و ١٠٦ کیلو هروئین، ١١١ کیلو کراک و ٢٢٠ کیلو شیشه بوده است و این در حالیست که بسیاری از جنایات بر اثر استفاده از شیشه و کراک روی می دهد.

**معاونت حقوقی قوه قضائیه در حال بررسی لایحه منع خشونت علیه زنان است
معاون اول قوه قضاییه درباره لایحه منع خشونت علیه زنان که از دولت به قوه قضاییه ارسال شده است، گفت: این لایحه در معاونت حقوقی قوه قضائیه در حال بررسی است؛ لایحه منع خشونت علیه زنان حدود ٩٠ ماده است که حدود ٧٠ ماده آن قضایی ملحوظ می شود؛ لذا قوه قضاییه باید روی آن نظر بدهد.
وی با بیان اینکه دو مسئله در فرایند رسیدگی باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: طبق برنامه ششم توسعه، قوه قضائیه وظیفه دارد جرم زدایی کند و این باید در سیاست های قوه قضائیه لحاظ شود.
معاون اول قوه قضائیه اضافه کرد: این در حالیست که در این لایحه از حبس بعنوان مجازات آورده شده است؛ و از طرفی دیگر جرم انگاری می شود؛ به هر حال موضوع در حال بررسی است اما تا امروز که اطلاع دارم هنوز به جمع بندی نرسیده است.

**احضار جوانفکر ربطی به پرونده احمدی نژاد ندارد
سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده رییس دولت نهم و دهم و آیا احضار اخیر علی اکبر جوانفکر ربطی به این پرونده دارد یا نه ، گفت: نه ، هیچ ارتباطی با آن پرونده ندارد و پرونده مستقلی است که آقای جعفری دولت آبادی هم توضیحاتی در این باره ارائه کرد.
وی در باره اینکه آیا پرونده جدیدی برای محمود احمدی نژاد تشکیل شده است یا نه، اظهار کرد: پرونده جدید با کلاسه جدید برای آقای احمدی نژاد نداریم اما گزارشات جدید آمده است.

** پرونده ۳۷ ملک واگذار شده شهرداری فسخ شد
سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری امروز درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده املاک شهرداری، گفت که در این پرونده ۳۷ ملک واگذار شده شهرداری فسخ شد.
وی در مورد آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده املاک شهرداری و طولانی شدن فرآیند رسیدگی آن، گفت: رسیدگی به پرونده های مالی به دو دلیل طولانی می شود؛ یک دلیل این است که مسایل مالی نیاز به کارشناسی دارد مثلا می گویند این ملک را زیر قیمت فروختند؛ اینکه این ملک چه زمانی فروخته شده و اینکه ملک را ارزان یا گران فروختند را باید کارشناس نظر بدهد و گاهی هم به نظر کارشناس اعتراض می کنند و گاهی نظرات کارشناسی اول و دوم باهم بسیار متفاوت است.
وی درباره دلیل دوم طولانی شدن رسیدگی پرونده های مالی گفت: در پرونده هایی که طرف آن دولت یا مردم باشد، قوه قضائیه باید حق آن شخص یا نهاد دولتی را احصا کند مانند پرونده نگین خودرو و نگین غرب که قوه قضاییه تلاش می کند مردم به حق خود برسند.
به گفته محسنی اژه ای، بررسی و شناسایی اموال و پول هایی که از مردم گرفتند هم نیاز به زمان دارد و حدود ٣٧ مورد قراردادهایی بود که با کمک شهردار سابق تهران و برخی اقدامات قوه قضائیه فسخ شد که این املاک ، خارج از مقررات و یا با تخفیف زیاد واگذار شده بود.
معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: پرونده هنوز به دادگاه نرفته و کیفرخواستی برای این منظور صادر نشده است ؛ اما راکد نیست و بخوبی در حال رسیدگی است.

**حکم محمدعلی طاهری قابل تجدیدنظر است
معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به این پرسش خبرنگاری که گفته برخی رسانه های خارجی حکم اعدام طاهری را مسئله عقیدتی می دانند، گفت: باید دید چه کسانی از چه منظری حرف می زنند، شخصی به افساد فی الارض محکوم و این حکم در دیوان عالی نقض شده است که در شعبه هم عرض با حضور وکیل و مشاوره های مختلف در چند جلسه پرونده مورد رسیدگی قرار گرفت که شعبه هم عرض هم او را مفسد فی الارض تشخیص داد و حکم بدوی را تایید کرد.
وی با بیان اینکه این حکم قابل اعتراض است، ادامه داد: طبیعی است که می توان به این حکم اعتراض کرد و در دیوان عالی مورد رسیدگی قرار گیرد؛ سیر اعتراض هم در قانون مشخص شده است .
محسنی اژه ای تاکید کرد: نه قوه قضاییه و نه قاضی هیچکدام تحت فشار رسانه ای اقدامی انجام نخواهند داد؛ اگر حکم قطعی شود توضیحات لازم را ارائه خواهم کرد.

**حصر باقی می ماند
معاون اول قوه قضائیه درباره اظهاراتی مبنی بر رفع حصر سران حوادث سال ۸۸ گفت: آنچه در سال ٨٨ اتفاق افتاد کار مجرمانه ای بود که از طرف دشمنان در بیرون حمایت می شد؛ اما در نیمه دوم سال ٨٨ و بعد از سال ٨٩ این موضوع ادامه پیدا کرد.
وی اضافه کرد: یک جریان روشن و شفاف براندازی راه افتادکه امریکا و انگلیس هم وارد صحنه شدند و هوشیاری مردم و نیروهای امنیتی مانع از این براندازی شد.
محسنی اژه ای با بیان اینکه شورای عالی امنیت ملی در اسفند سال ٨٩ طبق مصوبه ٥٤٤ حصر را تصویب و مکانیزمی تعریف کرد که براساس آن وزارت اطلاعات زیر نظر قوه قضائیه موظف است این اقدامات را برای محصورین انجام دهد و این مصوبه لازم الإجراست، گفت:در جلسه اخیر شورای امنیت ملی این بحث مطرح و مقرر شد این حصر باقی بماند.
معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه در طول این مدت و از اسفند سال ٨٩ به این طرف بعضی مسائل خانوادگی و پزشکی وجود داشته ، اظهار کرد: در امر پزشکی براساس نظر پزشکان و روسای بیمارستان هایی که آقای کروبی در آنها بستری شده بود، هیچ کوتاهی نشده است و مسائل خانوادگی و شخصی در حد آن مصوبه بررسی می شود؛ البته رئیس قوه قضائیه نسبت به ملاقات بستگان درجه یک با محصورین هم خواستار گشایش و همکاری بیشتر شده اند.
به گفته وی، در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی کمیته ای برای پیگیری و هماهنگی امور دنبال می شود و درباره مسائل صرف پزشکی قرار شد وزارت بهداشت نظارت کامل داشته باشد.
محسنی اژه ای خاطرنشان کرد: اینکه آنان فکر می کنند با جوسازی ، مصوبه شورای عالی امنیت ملی باطل می شود سخت در اشتباه هستند و در بعضی مواقع این فضاسازی ها و دروغ پراکنی ها کار را نه تنها بهتر نکرده بلکه بدتر هم کرده است؛ طبیعی است اگر این مصوبه نبود حتما موضوع از لحاظ قضائی رسیدگی می شد.
وی ادامه داد: اخیرا در رابطه با نارسایی قلبی، کروبی به مرکز قلب شهید رجائی ارجاع داده شده و در قلب او باتری گذاشتند و این فرد مجددا هفته گذشته بستری و روز چهارشنبه مرخص شد.
معاون اول قوه قضائیه با نقل قول مباشرین قضیه مبنی بر اینکه خانواده ، بابت افراد امنیتی که در طبقه پایین مستقر هستند ابراز ناراحتی می کنند، گفت: این افراد الزام نشدند که داخل خانه مستقر باشند ؛ بازهم می گویم بحث شرط نبود بحث درخواست بود که این افراد از خانه خارج شدند و از طرف وزارت اطلاعات هم پیشنهاد شده افراد در مجاور خانه مستقر باشند اما تاکنون این موضوع میسر نشده است و افرادی که چهارشنبه هفته قبل خارج شدند به دلیل بستری بودن کروبی بود و از خانواده هم تعهد گرفته شد که ما در منزل نیستیم و اگر اتفاقی داخل خانه بیفتد مسئولیت آن با شماست که آنان هم کتبا قبول کردند.

**قائم مقام شهردار سابق تهران به اتهام مالی بازداشت است
محسنی اژه ای در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر صحت داشتن یا نداشتن خبر بازداشت عیسی شریفی قائم مقام شهردار سابق تهران و علت بازداشت وی گفت: اصل این قضیه که او دستگیر شده و در بازداشت به سر می برد، صحت دارد.
وی ادامه داد: قائم مقام شهردار سابق تهران به اتهام مالی دستگیر شده و بدلیل اینکه پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است، از بیان جزئیات آن معذورم.
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به وضعیت کانال های غیرقانونی تلگرامی نیز گفت: معاونت دادستان کل کشور حدود ۸ هزار کانال غیر قانونی را به وزارت ارتباطات معرفی کرده بود که اقدامی نشد و امیدواریم در دوره جدید این وزارتخانه با حضور جهرمی تلاش بیشتری شود و زیرساخت ها برای استفاده ارزان تر و سهل تر مردم افزایش پیدا کند و همین طور از مضراتی که در فضای مجازی وجود دارد هم جلوگیری شود.

**آخرین وضعیت پرونده متهمان حمله به سفارت عربستان
محسنی اژه ای در باره آخرین روند پرونده متهمان حمله به سفارت عربستان و نیز اعزام هیاتی از عربستان به ایران گفت: در این مورد که هیاتی قرار است از عربستان به ایران اعزام شود، خبری ندارم اما در مورد احکام متهمان حمله به سفارت عربستان تعدادی از احکام قطعی شده و تعدادی از محکومیت ها نیز به مجازات نقدی تبدیل شده و از جزئیات آن خبری ندارم.

** میزان بدهی بابک زنجانی
سخنگوی دستگاه قضا در مورد میزان بدهی بابک زنجانی نیز اظهار داشت: این پرونده هم مانند سایر پرونده های مالی است. مثلا در پرونده کرسنت یک مبلغی مشخص شده و در ذیل آن آمده که اگر این مبلغ پرداخت نشود ماهیانه مبلغی به آن اضافه خواهد شد.
وی افزود: در پرونده بابک زنجانی نیز طلبی که شرکت نفت از روز اول نسبت به آن شکایت کرده بود در اجرای احکام، همان مبلغ عمل می شود ولی چنانچه شرکت نفت مبلغی را به عنوان خسارت مطرح کند باید به آن خواسته دوباره رسیدگی شود.
وی در مورد دستگیرشدگان در ارتباط با حادثه تروریستی حمله به مجلس شورای اسلامی گفت: هنوز در مورد هیچکدام از آنها حکم قطعی صادر نشده است و این افراد بعضا از کسانی بودند که به عنوان عوامل پشتیبانی کننده از این حادثه دستگیر شده اند و تعدادشان از ۶۰ تا ۷۰ نفر هم می گذرد ولی هنوز فردی که حکم قطعی برای او صادر شده باشد را نداریم.

** هر سه قوه باید برای پیشگیری از وقوع جرم اقدام کنند
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سئوال که چرا این احساس در جامعه وجود دارد که جرائم خشن از جمله خشونت علیه کودکان و زنان افزایش یافته، گفت: یک دلیل این است که برخوردها بیشتر شده، در گذشته به این سرعت برخورد نمی‌شد، مثلا در قضیه اردبیل یا ماجرای بنیتا یا موارد مشابه، در مدت زمان اندکی مجرم پیدا و جرم کشف شد.
محسنی اژه‌ای دلیل دیگر را استفاده از فضای مجازی در کشور بیان کرد و افزود: ممکن است سالهای قبل اتفاقی در یک استان رخ می داد که حتی استان کناری متوجه نمی شد، اما الان کوچکترین اتفاق به سرعت در همه جا اطلاع رسانی می شود.
وی ادامه داد: معاونت پیشگیری از وقوع جرم در قوه قضاییه نمی تواند به تنهایی انواع جرایم را در یک مدت زمان مشخص به صفر برساند، هر سه قوه مطابق قانون باید در این زمینه ورود کنند.
معاون اول قوه قضاییه گفت: یکی از مسایلی که می تواند از بروز جرم پیشگیری کند اشتغال است، قوه قضاییه که نمی تواند شغل ایجاد کند.
اژه‌ای افزود: معاونت پیشگیری هشدارهای زیادی را به دستگاه های مختلف و بانک ها داده و تا الان هم موفق بوده است و در این زمینه نه تنها دستگاه ها، بلکه خود مردم، رسانه ها، حوزه ها، بسیج، دانشگاه ها هم باید کمک کنند.

** تلاش سازمان زندانها به مداوای زندانیان بیمار
سخنگوی قوه قضاییه در باره اقدامات سازمان زندانها در مداوای بیماران در زندانها گفت: با توجه به بودجه این سازمان، سازمان زندان ها بیش از حد معمول و حتی بیش از اختیارات و توان خود برای بهبود بیماران عمل می کند و اگر بگوییم که تمام امکانات پزشکی در زندانها وجود دارد، صحیح نیست همانطور که در خارج از زندان هم شاهد هستیم که بسیاری از بیماران و یا بیماران صعب العلاج از تمام امکانات برخوردار نیستند.
اجتمام** ۷۳۲۹ **۱۵۶۹
خبرنگار: لیلا اسماعیل نژاد **انتشار: علی حبیبی
برای آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در کانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnae

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 218 بازدید

بازدید دیروز: 292 بازدید

بازدید کل : 2056138 بازدید

افراد آنلاین: 1 نفر