یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۰۸
 |  12/ شهریور/ 1396 - 6:42
  |   نظرات: بدون نظر
39 بازدید بازدید

معاون قوه قضائیه: شبکه ملی عدالت صد درصد در حال اجراست


به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا، حجت الاسلام حمید شهریاری عصریکشنبه درمراسم رونمایی از امضای الکترونیکی و احرازهویت قوه قضاییه درمرکز همایش های صداوسیما، افزود: یکپارچه سازی سرور استان ها و سرور استان تهران از جمله این اقدامات شبکه ملی عدالت است.
وی ادامه داد: همچنین تولید اطلس آماری جرایم و دادخواست ها در کشور و توزیع ماهیانه آماری و سامانه جامع آماری و سجل قضایی و دبیرخانه الکترونیک سامانه جامع منابع انسانی، سامانه جامع مالی و پشتیبانی و طرح مراقبت الکترونیکی در دستور کار و در حال اجراست.
شهریاری با بیان طرح عدالت الکترونیک ، گفت: این طرح با استفاده از تجارب ۱۰ ساله در ۵ حوزه راهبردی تدوین شد که شامل جامعه قضایی شبکه ای، دسترسی شبکه ای و سیاستگذاری شبکه ای و غیره بود و در مطالعات تکمیلی در چهار لایه این طرح مورد بررسی قرار گرفت.
به گفته وی در لایه نخست فعالیتی که دستگاه قضایی در درون انجام می داد الکترونیکی شد و درلایه دوم تعامل با ضابطان قضایی گسترش یافت.لایه سوم زیر ساخت های آنی و در نهایت لایه چهارم توانمند سازی نهادی است.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه بزرگترین کار دستگاه قضایی در امور فناوری اطلاعات را ابلاغ الکترونیکی دانست و اظهارکرد: راه اندازی ابلاغ الکترونیکی نیازمند قانون بود که در آیین دادرسی کیفری وجود داشت و سپس این کار بعد از تغییر قانون انجام شد.
وی ادامه داد: با وجود دفاتر خدمات الکترونیک قضایی برون سپاری رسیدگی در رسیدگی های بسیط به پردیس قضایی ارتقا یافت.
شهریاری با ضعیف دانستن تعامل قوه قضائیه با نیروی انتظامی ، گفت: براساس سامانه ثنا ارتباط با ناجا آغاز شده است و ما مطالبه کننده از دستگاه‌های دیگر هستیم.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه گفت: تجربه نشان می دهد دستگاه‌ها برای ارائه خدمات به مردم کند هستند اما اگر کار به خود مردم واگذار شود بهتر انجام می شود، لذا دفاتر خدمات الکترونیک قضایی راه اندازی شد.
شهریاری با بیان اینکه در مرکز آمار تلاش های بسیاری برای تدوین طرح عدالت الکترونیکی انجام شد خاطرنشان کرد: سامانه مدیریت پرونده قضایی در دستگاه قضا وجود داشت که مجموعه برنامه ها و رسیدگی پرونده های قضایی در آن لحاظ شده بود.
وی افزود: این سامانه مجموعه دفاتر ١٢ گانه را جمع اوری و امور دفتری را مکانیزه کرد و سه سال برای این سامانه زمان برد. نرخ نفوذ این سامانه ٧٥ درصد در کشور بود و ٢٥ درصد فعالیت ها در این سامانه قرار نداشت و کار بصورت دستی انجام می شد.
معاون قوه قضائیه با اشاره به اینکه آن ٢٥ درصد باقی مانده به علت مشکلات موجود بود عنوان کرد: همچنین به دلیل تعارضات مدیریتی مجموعه پرونده های قصایی در دو سامانه یکی مربوط به تهران و دیگری مربوط به شهرستان ها بود.
معاون رئیس قوه قضائیه از اقدامات این مرکز راه اندازی سامانه خدمات الکترونیک قضایی شامل درگاه خدمات الترونیک قضایی و دفاتر خدمات الترونیک قضایی و راه اندازی سامانه ثنا ، ابلاغ الکترونیکی و ارتباط مکانیزه با نیروی انتظامی و احراز هویت و امضای دیجیتال برشمرد و گفت:کارقضایی صوری و دم دستی نیست بلکه پیچیدگی بسیاری در فرایند دادرسی وجود دارد. از این رو تشخیص داده شد تا افراد متخصص امور د فاتر خدمات الکترونیک را در دست بگیرند.
اجتمام*۱۷۲۴* ۳۳۷۷
خبرنگار: سمانه زین العابدین * انتشار: حسین فتح الهی

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 9508 بازدید

بازدید دیروز: 17334 بازدید

بازدید کل : 2011113 بازدید

افراد آنلاین: 4 نفر