پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۱۴
 |  8/ شهریور/ 1396 - 2:56
  |   نظرات: بدون نظر
429 بازدید بازدید

سازمان قضایی نیروهای مسلح باید وقوع جرم را پیش بینی کند


به گزارش ایرنا محمدباقر الفت، سه شنبه در همایش بایسته های برنامه پنجم پیشگیری از وقوع جرم سازمان نیروهای مسلح در مشهد افزود: جرم مخلوق ذهن انسانهاست و ذهن بشر، امروز و فردا رفتارهای متفاوتی دارد، لذا دنیا به سوی مطالعه ذهن انسان رفته و امروز کشورهای انگشت شماری وارد عرصه پیش بینی وقوع جرم شده اند.
وی با اشاره به اینکه پیش بینی وقوع جرم باید به افراد متخصص و باهوش سپرده شود، افزود: مساله یابی در این سازمان یکی از مباحث مهم است؛ اگر مساله یابی درست و علمی نداشته باشیم ممکن است با آثاری مواجه شویم و از طرف دیگر عملکرد صحیح در این زمینه می تواند مانع از بروز برخی پرونده ها شود.
الفت تصریح کرد: امروز سربازان را بدون هیچگونه گزینش و انتخابی وارد پادگانها کرده و مسلح می کنیم در حالی که ممکن است مثلا فردی به مصرف ماده مخدر شیشه اعتیاد داشته و یا عضو گروهک داعش باشد.
معاون قوه قضاییه، بروز این مسائل را از عوامل احتمالی نگرانی خانواده ها بابت حضور فرزندانشان در خدمت سربازی خواند و افزود: ورود نیروهای مسلح به فضاهای اقتصادی نیز می تواند برای سازمان قضایی نیروهای مسلح یک مساله باشد.
وی با تاکید بر اهمیت ارزیابی عملکرد سازمان گفت: باید بخشی در سازمان به ارزیابی عملکرد در قالب مطالعه و جمع آوری اعداد و ارقام اختصاص یابد.
الفت، زمان ورود جدی تر قوه قضائیه به مبحث پیشگیری از وقوع جرم را از سال ۱۳۷۵عنوان کرد و افزود: امروز دنیا بر خلاف گذشته که به دنبال برخورد کیفری بود وارد عرصه پیشگیری از وقوع جرم شده است.
وی گفت: در قسمت برنامه ریزی پیشگیری از وقوع جرم باید مستقل عمل کنیم، اما در بخش اجرا باید با شرکایمان مانند شهرداریها، بهزیستی، وزارت علوم و کشور و ستاد انتخابات و شورای نگهبان فعالیت مشترکی صورت گیرد.
معاون قوه قضائیه تصریح کرد: تلاش می کنیم مرجعیت قوه قضائیه در حوزه برنامه ریزی در پیشگیری از وقوع جرم را حفظ کنیم و این وظیفه در اختیار قوه بماند. قانونی که در این خصوص از مجمع تشخیص مصلحت نظام خارج شده نیز به این استقلال توجه داشته است.
وی با بیان این که ‘جرم سرکش، سر بر هر دامنی می گذارد’ گفت: اینکه در باره نیروهای مسلح آماری منتشر نشود و رفتارها به صورت درون سازمانی تجزیه و تحلیل شود، انتظار به جایی است و محسناتی نیز دارد.
وی اضافه کرد: اما اگر نتوانیم مساله یابی و برنامه ریزی درستی انجام دهیم ممکن است جرم از مباحث خاص امنیتی، مرز و پادگان ناگهان به سمت مباحث اقتصادی و موضوعاتی که سنخیتی با فعالیت های اصلی این نیرو ندارد گرایش یابد.
الفت همچنین گفت: علی رغم اتحاد لفظی در مجموعه نیروهای مسلح، برخی جرائم رخ داده در این نیرو گستردگی خاصی دارد و باید به نیازمندی و محل استقرار یکانها توجه شود؛ به عنوان مثال نمی توان نسخه واحدی برای نیروی دریایی و نیروی انتظامی، که بیشترین تماس را با مردم دارد، پیچید.
تا کنون سازمان قضایی نیروهای مسلح، چهار برنامه پنج ساله در خصوص پیشگیری از وقوع جرم به اجرا در آورده و این همایش نیز به بایسته های برنامه پنجم پیشگیری از وقوع جرم این سازمان می پردازد.
همایش ۲ روزه مذکور با حضور ۱۱۰ نفر از روسا و معاونان سازمان قضایی نیروهای مسلح کشور، امروز در مشهد آغاز شد.
خبرنگار: ناصر اسدزاده هروی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
۳۲۲۱/۵۱۳۲

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 4793 بازدید

بازدید دیروز: 17432 بازدید

بازدید کل : 1719657 بازدید

افراد آنلاین: 3 نفر