شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۱
 |  18/ مرداد/ 1396 - 4:57
  |   نظرات: بدون نظر
488 بازدید بازدید

جعل اسناد پایه در کشور به صفر رسیده است


به گزاش ایرنا کاظم شادکام روز چهارشنبه در همایش یک روزه پیشگیری و مقابله با جعل اسناد رسمی در سرسرای خاتم استانداری سیستان و بلوچستان اظهار داشت: مقاوم سازی اسناد در مقابل جعل با همکاری خوب کارشناسان فنی و آموزش و اطلاع رسانی از مهمترین اهداف ستاد پیشگیری و مقابله با جعل اسناد و مدارک رسمی با مسئولیت وزارت کشور است.
وی افزود: معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور دبیر این ستاد با چهار کارگروه آموزش و اطلاع رسانی، فنی، بررسی و نظارت و حقوقی است.
وی گفت: جعل زمینه ساز دسترسی به سایر جرائم از جمله کلاهبرداری است بر این اساس باید اجرای برنامه های پیشگیرانه در حوزه جعل در اولویت قرار گیرد.
معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور اظهار داشت: وضعیت جعل در سال گذشته با ۲۶ هزار و ۹۸۳ مورد نسبت به سال ۹۴ با ۲۴ هزار و ۶۵۱ مورد ۹ درصد رشد داشته است.
شادکام ادامه داد: نسبت افزایش جعل اسناد در سال ۹۴ به ۹۳ نیز همان ۹ درصد بوده که با توجه به رشد جمعیت در سال گذشته، نشانگر نتیجه بخش بودن اقدامات پیشگیرانه صورت گرفته از سوی ستاد پیشگیری و مقابله با جعل و کارگروههای تخصصی آن است.
وی افزود: سال ۹۵ بیشترین موارد جعل به ترتیب مربوط به استان های تهران با پنج هزار و ۵۲۱ مورد، آذربایجان شرقی با ۲ هزار و ۲۴۰ مورد، خراسان رضوی با هزار و ۹۷۴ مورد، البرز با هزار و ۴۲۳ مورد و فارس با هزار و ۳۶۰مورد بوده است.
نماینده وزارت کشور در این همایش اظهار داشت: استان های خراسان جنوبی با ۱۱۲ مورد، ایلام ۱۹۵ مورد، کردستان با ۲۹۷ مورد و یزد با ۳۰۱ مورد به ترتیب کمترین جعل سند را سال گذشته در کشور داشتند.
شادکام گفت: بیشترین رشد جعل اسناد در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ مربوط به استان های سیستان و بلوچستان با ۷۷ درصد و تهران و کرمانشاه با ۵۵ درصد و عمده ترین جعل های صورت گرفته مربوط به جعل اسکناس و اوراق بهادار و مدارک و اوراق شناسایی بوده است.
وی تاکید کرد: با توجه به مشکل وجود اتباع بیگانه و مشکوک التابعین در سیستان و بلوچستان مقرر شده تمام شناسنامه های جمعیتی این استان تعویض شود تا بتوان اسناد جعلی را پایش و کشف کرد.
رئیس دبیرخانه مبارزه و پیشگیری از جعل اسناد کشور افزود: کارت های ملی مردم ایران نیز تا پایان سال ۹۶ تعویض و هوشمند می شود.
وی گفت: نبود کنترل و نظارت دقیق و رعایت حیطه بندی اسناد و مدارک، اشکالات موجود در روش های احراز هویت و مالکیت افراد و اصالت اسناد، ناکافی بودن سطح آگاهی های کارکنان کنترل کننده اسناد و مدارک در پیشخوان ها و فقدان تجهیزات ابتدایی تشخیص مدارک جعلی در پیشخوان های دولتی و خصوصی تاثیر زیادی بر روند افزایش پدیده جعل در جامعه دارد.
وی اظهار داشت: با اجرای برنامه های آموزشی مانند همایش امروز می توان با بالا بردن سطح آگاهی کارکنان سازمان ها و بخش های مربوطه زمینه مقابله با جعل را افزایش داد.
هنرمند نماینده وزارت اطلاعات نیز در این نشست شیوه عملکرد جاعلان و راهکارهای ممانعت از جعل اسناد رسمی را به صورت تخصصی آموزش داد.
معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این نشست با تاکید بر اهمیت پیشگیری و مقابله با جعل اسناد و مدارک رسمی به ویژه در استان گفت: جعل و سوء استفاده از اسناد به منافع ملی آسیب می رساند.
علی اصغر جمشیدنژاد افزود: سیستان و بلوچستان با توجه به وسعت زیاد و همسایگی با ۲ کشور بحران زده افغانستان و پاکستان همواره با مجموعه ای از ناامنی ها از جمله در حوزه مشکوک التابعین و جعل اسناد هویتی و استفاده از مدارک جعلی برای حمل مواد مخدر و قاچاق انسان مواجه بوده است.
وی تاکید کرد: برگزاری کارگاه های آموزشی با حضور کارشناسان بخش های مختلف دستگاههای اجرایی می تواند نقش مهمی در پیشگیری و مقابله با جعل اسناد داشته باشد.
وی گفت: در سه سال ۹۳، ۹۴ و ۹۵ میزان وقوع جرم در رابطه با جعل اسناد در سیستان و بلوچستان به ترتیب ۲۵۰، ۲۵۶ و ۴۵۱ مورد گزارش شده است.
وی افزود: همچنین میزان کشفیات جعل اسناد در این سه سال به ترتیب ۲۹۴، ۳۵۱ و ۵۷۹ مورد بوده است که نشان از اقدامات موثر صورت گرفته در زمینه مقابله با این پدیده دارد.
سیستان و بلوچستان با ۲ میلیون و ۷۷۵ هزار و ۱۴ نفر جمعیت و ۱۸۷ هزار و ۵۰۲ کیلومتر مربع وسعت پهناورترین استان کشور شناخته می شود که بنا به گفته علی اوسط هاشمی استاندار این استان افزون بر ۵۱ درصد جمعیت استان در روستاها و بقیه در شهرها سکونت دارند.
این استان دارای ۱۹ شهرستان است و افزون بر ۱۱۰۰ کیلومتر مرز زمینی با کشورهای افغانستان و پاکستان و ۳۱۰ کیلومتر مرز دریایی در دریای عمان دارد.
قرار گرفتن سیستان و بلوچستان در همسایگی ۲ کشور یادشده موجب شده تا اتباع بیگانه از راههای غیر قانونی و به وسیله قاچاقچیان انسان وارد این استان شوند.
۳۰۴۲**۶۰۸۱ خبرنگار: محدثه حیدری گرجی **انتشاردهنده: حیدر سرایانی

انتهای پیام /*

کد خبر: ۸۲۶۲۶۲۱۱ (۶۱۱۳۸۷۰)



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 8642 بازدید

بازدید دیروز: 15883 بازدید

بازدید کل : 1992913 بازدید

افراد آنلاین: 4 نفر