یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۵۳
 |  8/ مرداد/ 1396 - 6:19
  |   نظرات: بدون نظر
547 بازدید بازدید

نشست خبری اژه ای از رد اظهارات بقایی تا پرونده کودک هشت ماهه


به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای روز یکشنبه در نشست خبری درباره اظهارات حمید بقایی معاون اجرایی دولت دهم مبنی بر دروغ گفتن سخنگوی قوه قضاییه، گفت: آنچه درباره این پرونده لازم است دادستان توضیح می دهد و اقدامات لازم را انجام می دهد.
وی افزود: به دوستان قضایی خود می گویم که شنئان قوم باعث نشود، از مرز قانونی خود خارج شویم.
بقایی اخیرا پس از آزادی از زندان، اظهاراتی علیه سخنگوی قوه قضاییه داشته است.
وی با بیان اینکه مسایل گفته شده توسط بقایی صحیح نیست، گفت: مسائلی که قانون اجازه دهد از جمله دست خط او را بویژه در انتقال از سوییت توضیح خواهم داد. مبارزه با مفاسد سنگین، هزینه جدی دارد زیرا با دانه درشت ها برخورد می کند.
محسنی اژه ای با تبریک ١٧ مرداد روز خبرنگار و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خبرنگار، گفت: کار خبرنگاری مهم، اثرگذار و پرمسئولیت است و امیدوارم وظیفه ای که برعهده دارید به درستی انجام دهید .

** قوه قضاییه به امریکا اجازه دخالت نمی دهد
محسنی اژه ای درباره اقدامات اخیر امریکا مبنی بر آزادسازی زندانیان برخی دو تابعیتی ها و زندانیان دیگر، گفت: اگر کسی می خواهد به خوی سلطه جویی و استکباری امریکا پی ببرد نمی گویم از زمان کودتا ١٣٣٢ ، نمی گویم از زمان انقلاب ، از همین سال های اخیر پی برده است؛ به هیچ چیز امریکا ، نه قرار داد کتبی و نه قرارداد دیگر او اعتمادی نیست.
وی خاطرنشان کرد: قوه قضاییه کار خود را مطابق قانون انجام می دهد و به هیچ وجه به امریکا اجازه دخالت نمی دهد.
وی ادامه داد: طبق قانون ، فرد ایرانی محاکمه می شود؛ درباره افراد دوتابعیتی هم اول اینکه ایران دو تابعیتی را نمی پذیرد و بعد هم طبق قانون این افراد محاکمه می کند؛ امریکا زور می گوید و زبان تهدید دارد که امروز زیان تهدید کارایی ندارد و نمی تواند در برابر کشور مقتدری چون ایران زورگیری کند.
محسنی اژه ای با تاکید بر اینکه اقدامات امریکا بویژه در باج گیری اموال ایران بی پاسخ نمی ماند، گفت: از امریکا می خواهیم ایرانیان بازداشت شده در این کشور را آزاد کنند و به او زور نگوید و چون دست شان به ایران نمی رسد به آنان ظلم نکنند.

**درباره پرونده حسین فریدون
محسنی اژه ای درباره آخرین وضعیت پرونده حسین فریدون ، گفت: این پرونده مسیر خود را طی می کند ؛ تحقیقاتی انجام شد و تحقیقات به این جا رسید که باید قراری صادر شود و وقتی اتهام به صدور قرار رسید، قرار صادر می شود.
وی اضافه کرد: پرونده باز و در حال تکمیل شدن است.

**تفاضل دیه
محسنی اژه ای درمورد تفاضل دیه با استناد به ماده ٤٢٨ قانون مجازات اسلامی ، گفت: در مواردی که جنایت، نظم عمومی را برهم زند یا احساسات عمومی را جریحه دار کند و مصلحت در اجرای قصاص باشد، اما خواهان قصاص، تمکن پرداخت دیه را نداشته باشد، با تایید دادستان و تشخیص رییس قوه قضائیه پرداخت دیه از بیت المال پرداخت می شود.

**تایید بازداشت دو مداح
سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده چند مداح بازداشت شده، گفت: از جزییات پرونده اطلاعی ندارم اما پرونده در دادسرای ویژه روحانیت مطرح بوده و إجمالا دو نَفَر بازداشت بودند.
وی اضافه کرد: یک نَفَر با قرار وثیقه آزاد شدند اما از جزییات اطلاعی ندارم.

** حکمی برای پزشک تبریزی صادر نشد
سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده پزشک تبریزی که به اتهام قتل خانواده خود در حال محاکمه است، گفت: هنوز دادگاه حکم این پزشک را صادر نکرده است؛ قاضی در خواست استعلام از پزشکان و دستگاه ها را داشته که جواب استعلام ها رسید اما جلسه بعدی هنوز تشکیل نشده است.
وی اضافه کرد: تشکیل دادگاه ادامه دارد و هنوز حکمی برای این پرونده صادر نشده است.

** درباره میانجی گری عمان برای آزادی اتباع امریکایی
محسنی اژه ای درباره اینکه آیا قضیه میانجی گری عمان برای امریکا به منظور آزادی اتباع امریکایی ها در ایران صحت دارد یا نه، گفت: چیزی به قوه قضاییه منعکس نشده و قوه قضاییه مستقلا نسبت به این قضایا وارد نمی شود .
وی ادامه داد: برای برخی حکم صادر شده و در حال گذراندن محکومیت هستند؛ برخی در مرحله نظرخواهی هستند و در یک مورد پرونده هنوز به دادگاه نرفته است.
سخنگوی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: هر گونه صحبت هایی که از موضع قوه قضاییه می شود، اعتباری ندارد.

** درباره نامه وکیل بقایی: شخصا شکایت نمی کنم
سخنگوی قوه قضاییه درباره نامه وکیل بقایی و اظهارات تند علیه قوه قضاییه و شخص محسنی اژه ای گفت: حداقل درباره خود بنده، از اینکه افرادی که متهم به فساد مالی می شوند بعید نیست بخواهند با غوغاسالاری مسیر پرونده را عوض کنند و با فشار به قوه قضاییه مسیر خود را طی کنند .
وی ادامه داد: قوه قضاییه در حدی که لازم باشد موضوعات را رسیدگی می کند اما من شخصا این کاره نبودم که در رابطه با مسایل شخصی شکایت کنم ؛ درعین حال اگر موضوعات مربوط به قوه قضاییه و نهادهای دیگر باشد ، دادستان ورود می کند .
محسنی اژه ای درباره آخرین وضعیت پرونده شهدای منا اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: متاسفانه چیز جدیدی اطلاع ندارم.

**دادستان در موارد تشویش اذهان عمومی ورود می کند
معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر انتشار اخبار دروغ برخی رسانه ها درباره موسسات مالی و ورشکستگی بانک ها، گفت: با افرادی که به هر بهانه ای با انتشار دروغ موجب تشویش اذهان عمومی می شوند ،باید برخورد شود.
وی با بیان اینکه مسئولان بانک می گویند افراد و موسسات را ساماندهی کنیم، از رسانه ها خواست رعایت شرایط حال مردم را داشته باشند و گفت: اولین ضرر تشویش اذهان ، به خود مردم برمی گردد.
محسنی اژه ای خاطرنشان کرد : اینکه به دروغ می آورند متهمی با یک فیش حقوقی آزاد شده، این مطالب خلاف واقع است و دادستان ورود می کند.
وی با ذکر مثالی ادامه داد: برای مثال بیش از نصف صفحه یک روزنامه در صفحه ١٧ به دخترخانم هشت ماهه اختصاص داده که بیشتر آن، غلط است؛ شما چه جوابی برای مردم دارید که ذهن مردم را مشوش می کنید.

** پرونده کودک هشت ماهه با دقت و سرعت رسیدگی می شود
سخنگوی قوه قضاییه از رسیدگی سریع و در عین حال دقیق پرونده بنیتا کودک هشت ماهه که اخیرا کشته شد، خبرداد و گفت: این پرونده برای رسیدگی به تهران احاله شد.
وی با تسلیت به خانواده این کودک هشت ماهه که جانیان به نحوی جان او را گرفتند، افزود: پرونده بنیتا با سرعت و با دقت رسیدگی می شود؛ چون خانواده مقتول در تهران زندگی می کنند و شروع سرقت از تهران انجام شد، این پرونده برای رسیدگی به تهران احاله شد.
وی با رد حواشی و متهمان پرونده، اظهار کرد: حواشی پرونده صحت ندارد؛ گفته شده متهم اول ١٣٠ سابقه سرقت دارد و با یک فیش حقوقی آزاد شد که صحت ندارد و خلاف است.
محسنی اژه ای افزود: رییس دادگستری کل استان تهران گفته که متهم پرونده سرقت داشت و در اثنای پرونده مشخص شد ١٣ فقره سرقت داخل ماشین انجام داد و ١٤ ماه از زمان دستگیری بازداشت بود و دادسرا بیش از این نمی تواند متهم را نگهدارد که با قرار وثیقه ١٦٠ میلیون تومانی آزاد شد.
به گفته وی، متهم اصلی به ٥٥ ماه حبس متهم محکوم شد که به دلایل داشتن پرونده های متعدد، اشد حبس یعنی سه ماه حبس باید اجرا می شد.
اژه ای اضافه کرد: متهم دوم به اتهام ٤ گرم مواد مخدر شیشه محکوم به حبس جزای نقدی و ضربه شلاق شد که ٢ سال محکومیتش به إتمام رسیده است.
معاون اول قوه قضاییه درباره قرار بازداشت و تامین وثیقه گفت : طبق قانون جدید آیین دادرسی کیفری، قرار بازداشت الزامی نداریم و از طرفی قانون به قاضی اجازه نمی دهد همه جا از قرار بازداشت استفاده کند.

** دستگاه ها توجه داشته باشند جرم برای افراد بی دفاع بویژه کودکان اتفاق نیفتد
محسنی اژه ای در پاسخ به پرسش ایرنا مبنی بر افزایش قتل و تعرض به کودکان بی دفاع که عمدتا دختر هم هستند و برای جلوگیری از این جرم و بزه دستگاه ها چه وظیفه ای دارند، گفت: همه برای پیشگیری از چنین جرمی وظیفه داریم رسانه یک جور ، دولت یک جور ، نیروی انتظامی و قوه قضاییه هم یک جور باید اقداماتی داشته باشیم که هیچ جرم و خشونتی خصوصا به افرادی که هیچ دفاعی از خود ندارند بویژه کودکان واقع نشود و این افراد مورد حمایت بیشتری باشند .
وی اضافه کرد: باید باز هم توجه بیشتری شود که اتفاقات بیشتری رخ ندهد و اگر اتفاقی رخ داد ، اقدام عاجل انجام شود که قسمت دوم انجام می شود.
سخنگوی قوه قضاییه گفت: قبول دارم همه دستگاه ها بویژه قوه قضاییه باید توجه داشته باشند این چنین جرمی واقع نشود.

**تعاملاتی برای انتخاب وزیر دادگستری در دولت دوازدهم شده است
حجت الاسلام محسنی اژه ای در باره تعامل قوه قضاییه با رییس جمهوری در باره انتخاب وزیر دادگستری در دولت دوازدهم گفت: وزیر دادگستری از جمله وزرایی است که طبق قانون از ناحیه رییس قوه قضاییه به رییس جمهور پیشنهاد داده می شود و بعد از تایید مجلس هم انتخاب می شود.
وی افزود: گزینه هایی مطرح هستند و به صورت رسمی هم مطرح خواهد شد و به هر صورت از قبل تعاملاتی انجام می شود و ظرف زمان کوتاهیمعرفی خواهد شد.

** نظام مراقبتی بعد از خروج از زندان
معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به این سئوال که نیروی انتظامی اعلام کرده در بازداشتهای اخیر خود ۶۰ درصد از آنها سابقه دار هستند و چرا نظام مراقبتی بعد از خروج زندان ضعیف است، گفت: نیروی انتظامی در بعضی مواقع مانور و یا طرحی را انجام می دهد و عده زیادی را دستگیر می کند اما این دستگیری ها به این معنا نیست که همه آنها متهم باشند و برخی از آنها ظرف یکروز توسط قوه قضاییه آزاد می شوند.
وی ادامه داد: در مورد استفاده از پابند الکترونیکی هم این موضوع شامل کسانی می شود که به جای گذراندن حبس در زندان می توانند طبق شرایطی در بیرون از زندان حبس خود را سپری کنند و شامل کسانی که دوره محکومیت خود را طی کرده اند، نمی شود.
حجت الاسلام محسنی اژه ای گفت: برای مجرمین خطرناک ضرورت دارد بانک اطلاعات تشکیل شود تا به صورت آنلاین همه دستگاهها از جمله نیروی انتظامی به آن دسترسی داشته باشند.

**پرونده ذخیره فرهنگیان
معاون اول قوه قضاییه در باره پرونده ذخیره فرهنگیان نیز گفت: من اخیرا اطلاعی از بازداشت افراد جدیدی نداشتم ولی از افرادی تحقیق شده و از بدهکاران نیز کسی جدیدا بازداشت نشده است اما تحقیقات کماکان ادامه دارد و در مورد کارشناسی زمین هایی که به صورت سوری قیمت گذاری شده نیز تحقیقات ادامه دارد.

**پرونده شرکت آرمان
سخنگوی قوه قضاییه در مورد پرونده آرمان گفت: افرادی در این پرونده با قرار وثیقه بازداشت شدند و در حال بررسی هستیم که آیا سرمایه و اموالشان تکافوی بدهی آنها را می دهد یا خیر؟
وی ادامه داد: در مورد مساله واگذاری اموال هشت تعاونی ورشکسته به موسسه کاسپین هم اشتباهی که صورت گرفته این است که این تعاونی ها قبل از واگذاری مفاصا حساب نشدند تا موجودی شان مشخص شود ولی به هر صورت کاسپین در مقام رفع و رجوع مسایل این هشت تعاونی برآمده است.

** کار رسانه ملی در آزادی زندانیان بدهکار مالی شایسته بود
سخنگوی قوه قضاییه در باره برخی ابهامات در باره زندانیان آزاد شده در برنامه ماه عسل گفت: بدهکاران مالی در زندانها دو دسته اند، عده ای مرتکب جرمی نشده اند و تنها بدهکار مالی هستند ولی برخی جرمی مثل دزدی مرتکب شده اند و مدت مجازات خود را گذرانده اند ولی به شاکی بدهکار هستند و در این آزادی زندانیان، از هر دو گروه وجود داشتند و رسانه ملی باید این مساله را به صورت شفاف برای مردم بیان می کرد.
وی افزود: در برنامه ماه عسل به گونه ای به مخاطب توضیح داده شد که مردم تصور کردند زندانیان آزاد شده از مجرمین غیرعمد بودند و ما این تذکر را به آنها دادیم و آنها نیز در برنامه های بعدی اصلاح کردند.
اجتمام** ۷۳۲۹/۱۱۹۳**۷۲۶۸** ۱۵۶۹
خبرنگاران: لیلا اسماعیل نژاد/ حسن حیدری ** انتشار: علی حبیبی
آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در کانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnae

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 7212 بازدید

بازدید دیروز: 18764 بازدید

بازدید کل : 1775906 بازدید

افراد آنلاین: 4 نفر