یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۳۵
سرویس: مقالات
 |  21/ خرداد/ 1396 - 12:06
  |   نظرات: بدون نظر
38 بازدید بازدید

ارزیابی مسیر دولت دوازدهم


به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، بسته شدن پرونده انتخابات ۲۹ اردیبهشت به معنای تمدید مشی سیاسی و اسلوب مدیریتی کشور بر مبنایی است که چهار سال پیش نیز از سوی اکثریت ملت انتخاب و مورد اعتماد واقع شد. با تایید نهایی انتخابات دوازدهم، دولت مستقر دور تازه ای از برنامه ها را برای اداره کشور، رفع چالش ها و پاسخ به مطالبات جامعه طراحی و اجرا خواهد کرد؛ مطالباتی که بخش مهمی از آنها از سوی مردم و در ایام تبلیغات به وضوح اعلام شد.
دولت دوازدهم برای پیشبرد برنامه های خود و عبور از موانع موجود در چهار سال آینده با چالش هایی روبرو است. در کنار چالش های فرهنگی و اجتماعی، حل مشکلات اقتصادی کشور باری سنگین بر دوش مسوولان اجرایی گذاشته است. در این میان، مسائل دولت در حوزه سیاست داخلی خود موضوع بررسی هایی ویژه است. پژوهشگر ایرنا در این زمینه با «سیدرضا اکرمی» عضو جامعه روحانیت مبارز، «محمدرضا میرتاج الدینی» نماینده پیشین مجلس و «احمد شیرزاد» فعال سیاسی و استاد دانشگاه به گفت وگو پرداخته است.

**دولت دوازدهم و ضرورت به کار گرفتن مدیران تازه نفس
**حجت الاسلام اکرمی درباره بایسته های دولت دوم روحانی گفت: انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ دستاوردهایی برای جامعه داشت که هر یک از افراد جامعه که دارای اندیشه و انگیزه و ایده باشند، باید به آن توجه کنند. انتخابات بسیار باشکوهی برگزار شد. بدون آنکه مسئله ای امنیتی آن را تهدید کند. از مهمترین پیام های این انتخابات ضرورت ایجاد تغییراتی در سطح مدیریتی بود، بعضی جابه جایی ها برای دولت در دوره جدید ضروری است. این جابه جایی ها در دو برهه زمانی می تواند انجام شود. یک دوره قبل از نیمه مرداد و جابه جایی دولت و بخش دیگر هم پس از تشکیل دولت جدید.
در کنار تیم اطلاع رسانی باید گفت دیدار رییس جمهوری با توده های مردم و حضور او میان نخبگان اندک بود که این وضعیت در دولت جدید باید ترمیم شود و نخبگان و فرهیختگان در صحنه باشند. ما به اتاق فکر نیاز داریم که در آن راجع به مسائل و مشکلات کشور از اشتغال و اقتصاد تا سیاست و فرهنگ، راه چاره ای یافت شود. همه این موضوعات ضرورت تغییرات در سطوح مدیریتی را یادآوری می کند.
عضو جامعه روحانیت مبارز درباره وعده های انتخاباتی رییس جمهوری به پژوهشگر ایرنا گفت: بنده با تجربه پنج دوره نمایندگی و مدیریت، می توانم بگویم که ایران ظرفیت، توانمندی و قدرت فراوانی دارد. گروهی باید این ظرفیت ها و توانمندی ها را شناسایی کنند. در بخش گردشگری ایران زمینه های فراوانی هم در بخش خصوصی و هم در بخش تعاونی و دولتی دارد. در بخش معادن هم ظرفیت فراوانی داریم که حتی گفته می شود تنها پنج درصد از آن استفاده می شود.
باید سرمایه گذاران را تشویق کنیم که در این حوزه هم سرمایه گذاری کنند. در حوزه آموزش و پرورش هم می توان بر نهضت سوادآموزی تمرکز کرد.۱۰ میلیون در ایران بی سواد وجود دارد که آموزش این گروه بزرگ می تواند ظرفیت بزرگی برای ایجاد اشتغال در کشور باشد. وظیفه انعکاس این ظرفیت ها هم بر عهده رسانه ها و مطبوعات است.
رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری درباره ارتباط قوای مقننه و قضاییه با دولت دوازدهم معتقد است که در این زمینه دولت چالش چندانی نخواهد داشت. اکرمی به پژوهشگر ایرنا گفت: قوای سه گانه دربرابر قانون اساسی کشور، مسوول هستند و بر پایه همین قانون این سه قوه در عین استقلال باید با هم همکاری و همدلی داشته باشند و زیر نظر مقام معظم رهبری به وظایف خود عمل کنند. اگر این سه قوه جلسات مستمر داشته باشند قطعا همکاری با دولت هم بهتر خواهد بود. مردم از هر سه قوا کار و تلاش می خواهند و هر سه باید پاسخگوی جامعه باشند.

** دو آزمون دولت دوازدهم؛ پاسخ به مطالبات رای دهندگان و برگزاری انتخابات مجلس یازدهم
احمد شیرزاد معتقد است دو چالش اساسی پیش روی دولت قرار دارد؛ نخستین این چالش ها برآورده کردن مطالبات رای دهندگان دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است. شیرزاد ادامه داد: شعارهای جمعیت حاضر در سخنرانی های رییس جمهوری و تکرار این شعارها نشان می دهد این مطالبات برای مردم جدی است.
البته می دانیم که حل بسیاری از این مشکلات اگر سخت تر از برجام نباشد، آسانتر از آن هم نیست و نیاز به مذاکرات بسیار جدی در داخل کشور وجود دارد به شرطی که باب مذاکرات باز شود. همه امید دارند که معضلاتی که طی هشت سال گذشته روی دوش کشور بوده است در این دوره چهار ساله برداشته و همسویی در جهت سازندگی کشور ایجاد شود.
به گفته شیرزاد، چالش دوم دولت دوازدهم انتخابات مجلس یازدهم است.
فضای انتخابات مجلس با انتخابات ریاست جمهوری و شوراها متفاوت است. در مورد انتخابات شوراها چون نظارت برعهده مجلس است و درباره ریاست جمهوری هم چون انتخاب ها محدود است شرایط فرق می کند. یکی از عرصه های دشوار برای نهادهای اجرایی و نظارتی انتخابات مجلس است بنابراین با نشانه های موجود، انتخابات مجلس یازدهم بسیار خطیر است. مردم تمایل دارند در چارچوب قانون شخص مورد وثوق خود را انتخاب کنند اما زمانی که اقدامات فراقانونی صورت گیرد، این خواست مردم نادیده گرفته و دولت هم با چالش روبرو می شود.
این استاد دانشگاه درباره کابینه دولت دوازدهم گفت: دست دولت برای انتخاب کابینه در دوره جدید بازتر است و می تواند انتخاب های بهتری داشته باشد. دولت آقای روحانی در سال۹۲ زمانی کار را به دست گرفت که بسیاری از مدیران قدرتمند از کار کنار بودند، برای همین انتخاب ها محدود بود. انتخاب کابینه در دور جدید قطعا مسیر آسان تری در پیش خواهد داشت.
شیرزاد درباره ضرورت های سیاسی چهار سال آتی گفت: به نظر بنده بهتر است چهار سال دوم دولت روحانی را دوره گفت وگوی ملی نامگذاری کنیم. دلیل این امر فاصله ایجاد شده بین جناح های سیاسی در کشور طی یک دهه گذشته است. در آن سال ها جناح ها به نوعی پذیرفته بودند که توانایی و ضرورت و حتی حرف برای گفت وگو وجود ندارد، بنابراین به این نتیجه رسیده بودند که بهتر است گفت وگویی وجود نداشته باشد.
در چهار سال دوم دولت روحانی بهتر است تلاش کنیم تا این مسیر را برعکس کنیم. این انتخابات با وجود اختلاف نظرهای موجود دو جناح، گفت وگو موثر بین آنها شکل گرفت. برای این موضوع بزرگان نظام باید پیشقدم شوند. متاسفانه در مناظره های برگزار شده ما شاهد تجربه ای نامطلوب بودیم. باید کسانی در صحنه حضور یابند که در عین اختلاف در گفتمان و نظر، با آرامش گفت وگو کنند و نتیجه ای مشخص حاصل شود. صدا و سیما هم در این میان باید همکاری لازم را داشته باشد. مسائل اساسی مردم و پاسخگویی مسوولان باید موضوع گفت وگوها قرار گیرد. مسوولان می توانند به جای دوری از صحنه و گفتن تک نکته ها و اشارات، به گفتگو با مخالفان بنشینند.

**رسیدگی به معیشت مردم؛ مهمترین چالش چهار سال پیش رو
حجت الاسلام میرتاج الدینی نماینده پیشین مجلس درباره چالش های پیش روی دولت در چهار سال آینده به پژوهشگر ایرنا گفت: در تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در کشور، تفریبا کم سابقه است که رییس جمهوری مستقر در دور دوم نامزدی، رقابت تنگاتنگی با رقیب داشته باشد به طوری که رقیب وی بتواند ۱۶ میلیون از آرای مردم را به دست بیاورد. این موضوع نشان می دهد که بخش بزرگی از جامعه از دولت یازدهم رضایت چندانی نداشته اند.
بنابراین این رای دوباره می تواند فرصت مجددی برای پیشبرد برنامه ها در اختیار دولت قرار دهد. به ویژه درباره مطالبات معیشتی مردم و مشکلات اقتصادی از این فرصت دوباره باید به نحو درستی استفاده کند. چالش هایی که دولت در چهار سال دوم پیش رو دارد، نخستین و مهمترین آن خروج از رکود اقتصادی است. از دیگر سو وعده ایجاد یک میلیون شغل که در ایام انتخابات مطرح شده و در برنامه ششم توسعه هم مورد توجه قرار دارد از چالش های مهم دیگر در دولت دوازدهم خواهد بود.
به گفته این نماینده پیشین مجلس، تغییر کابینه از دیگر چالش های پیش روی دولت است. در ترکیب کابینه دولت یازدهم به موضوع جوان گرایی چندان توجه نشد و افراد پا به سن گذاشته ای وارد هیات دولت شدند، اما در دولت دوازدهم باید چینش کابینه به شکلی باشد که مشکل بالا بودن سن وزرا حل شده و به جوانان فرصت بیشتری داده شود.
میرتاج الدینی درباره نحوه تعامل و همکاری قوای قضاییه و مقننه با دولت دوازدهم گفت: پیش بینی بنده این است که دولت دوازدهم با قوه قضاییه چالش زیادی نخواهد داشت، علت این امر هم زمینه های اندک تلاقی حوزه های وظایف است. بنابراین چالش چندانی در این حوزه نخواهد بود. اما درباره قوه مقننه وضعیت متفاوت است،
عملکرد دولتمردان زیر نظر مجلس است بنابراین تلاقی زیادی وجود خواهد داشت اما از طرف دیگر نباید فراموش کرد که ترکیب جدید مجلس دهم تا حد زیادی با دولت همسو است. بنابراین با مجلس هم چندان چالشی در پیش نخواهد بود. مجلس در یک سال گذشته نشان داد که با دولت در موارد بسیاری همکاری لازم را دارد.

پژوهشم**۹۴۰۲**۹۲۷۹** خبرنگار: لیلا واحدی**انتشاردهنده:سیدمحمد موسی کاظمی
ایرنا پژوهش،کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران و جهان، https://t.me/Irnaresearch با ما همراه شوید.

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 7010 بازدید

بازدید دیروز: 18764 بازدید

بازدید کل : 1775704 بازدید

افراد آنلاین: 3 نفر