پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۵
سرویس: مقالات
 |  2/ خرداد/ 1396 - 11:49
  |   نظرات: بدون نظر
50 بازدید بازدید

یک انتخابات و چند پیام مهم


«یک انتخابات و چند پیام مهم»،«آزمون یکی از وعده‌ های دولت»، «انتخابات ایران از منظر تفکر استراتژیک»، «روحانی با جسارت بیشتری عمل خواهد کرد»، « اصولگرایان با خطر حذف مواجه شده‌اند »، «سیر تعامل ایران و غرب، با «شیخ دیپلمات»»، «شورای نگهبان تخلفات انتخاباتی را رد کرد»، «مبادا در گذشته بمانیم!»، «اولویت دولت چیست؟»، «مشق دموکراسی»، «۲۹ اردیبهشت، روز استفتاح»، « تشکیل کابینه توانمند و شجاع فوریت اول روحانی »،« کدام اکثریت کدام اقلیت ؟!»، «سخنی با رئیس جمهور»، «اقتصاد دولت روحانی در راند دوم»، «آزمون بزرگ دولت در چینش تیم اقتصادی»، «برای کسانی که به صندوق رای اعتماد کردند، احترام قائل شویم»، «فهرست اولویت های اقدام برای فردای انتخابات» و «پایان رقابت و ضرورت همدلی» محورهای اصلی روزنامه های صبح امروز به شمار می روند.

** یک انتخابات و چند پیام مهم
حسین کاشفی با درج یادداشتی با عنوان «یک انتخابات و چند پیام مهم» در روزنامه«آرمان» نوشت: انتخابات اخیر ریاست‌ جمهوری حاوی پیامی روشن بود که باید آن پیام را درک کرد. پیام این انتخابات باشکوه و خاطره‌ساز نه به وعده‌های عوامفریبی و نه به سه برابر شدن یارانه‌ها و نه به فریبکاران بود. مردم به این درک و فهم رسیده‌اند که چه کسی می‌تواند بهتر کشور را مدیریت و اداره کند. در مناظره‌ های انتخاباتی برخی نامزدها سخنان خود را برنامه‌‌ محور اعلام می‌کردند، اما درواقع به دنبال تحریک اقشار فرودست جامعه بودند. اینکه نامزدی می‌گفت یارانه را چند برابر می‌کنیم یا شخص دیگری می‌گفت کارانه پرداخت خواهیم کرد، کاملا نشان از وعده ‌های عوامفریبانه بود که مفهومی جز جذب رأی نداشت، اما مردم بسیار دقیق با این مساله برخورد کردند و انتخابی عقلانی را انجام دادند. در این انتخابات دو گفتمان عقلانیت و دیگری احساسی و بی‌برنامه در برابر هم قرار گرفتند. مردم نیز نشان دادند که دنبال عقلانیت و برنامه هستند.

** آزمون یکی از وعده‌های دولت
روزنامه«اعتماد» در یادداشتی با عنوان«آزمون یکی از وعده‌ های دولت» که به قلم عباس عبدی روزنامه نگار نگاشته شد، آورد: در هنگام مبارزات انتخاباتی یکی از موضوعاتی که به نسبت مهم بود، مساله فساد بود و اینکه هرکس یا نامزد چگونه می‌خواهد یا می‌تواند آن را حل کند. مطابق ماده ٢ قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، هر ایرانی حق دسترسی به اطلاعات عمومی را دارد مگر آنکه قانون منع کرده باشد. مطابق ماده ٥ این قانون موسسات عمومی مکلفند اطلاعات موضوع این قانون را در حداقل زمان ممکن و بدون تبعیض در دسترس مردم قرار دهند. مطابق ماده ٧ موسسه عمومی نمی‌تواند از متقاضی دسترسی به اطلاعات، هیچ‌گونه دلیل یا توجیهی جهت تقاضایش مطالبه کند. مطابق ماده ٨ موسسه عمومی یا خصوصی باید به درخواست دسترسی به اطلاعات در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ دهد و در هر صورت مدت زمان پاسخ نمی‌تواند حداکثر بیش از ده روز از زمان دریافت درخواست باشد. انتخابات یک رویداد مهم در کشور است. اطلاعات آن برای تحلیل و فهم جامعه بسیار ارزشمند است. اطلاعات انتخابات شامل آرای کل کشور است که ارایه می‌شود. همین اطلاعات درباره آرای مردم در استان‌ ها و فرمانداری ‌های سراسر کشور نیز بعضا ارایه می‌شود. سپس آرای تک‌تک صندوق‌ های هر حوزه فرمانداری‌ها قابل انتشار است.

** انتخابات ایران از منظر تفکر استراتژیک
مسعود حسن آبادی با درج یادداشتی با عنوان«انتخابات ایران از منظر تفکر استراتژیک در روزنامه«همدلی» نوشت: مبحث تفکر استراتژیک یکی از مباحث نوین و بسیار مورد توجه در علم مدیریت است. ابزاری که در جهت کسب مزیت رقابتی و برتری نسبت به رقبا استفاده می‌شود و بالعکس عدم به‌کارگیری آن موجب شکست و رکود سازمان می‌شود. با نگاهی عمیق به انتخابات ریاست جمهوری اخیر از منظر «تفکر استراتژیک» و لحاظ کردن کشور به مثابه یک سازمان، تحلیل پیش‌رو می‌تواند از جهاتی برای درک فرصت‌ها و چالش‌های آینده مفید واقع شود. تعاریف گوناگونی در متون برای تفکر استراتژیک مورد بحث واقع شده است که با جمع‌ بندی آنها می‌توان تفکر استراتژیک را تفکری آینده‌محور، خلاق، واگرا و سیستماتیک تعریف کرد. ابزاری که به‌کارگیری آن در شرایط عدم قطعیت می‌تواند راهی برای عبور از تفکر سنتی صرفاً «منطق محور» به سمت تفکری خلاق، شهودی و نوآورانه باشد.

** روحانی با جسارت بیشتری عمل خواهد کرد
روزنامه«آرمان» در مطلبی با عنوان«روحانی با جسارت بیشتری عمل خواهد کرد» به گفت وگو با محمدتقی فاضل میبدی فعال سیاسی اصلاح ‌طلب آورد: روحانی این بار با وزرای جوان‌تر، شایسته ‌تر و همگون ‌تر با سیاست‌ های دولت به ‌ویژه در وزارت اقتصاد، کار را در دولت دوازدهم آغاز خواهد کرد، زیرا بدون تردید مردم و همچنین مسئولان امروز در زمینه اقتصاد انتظار بیشتری از او دارند و این مطالبات باید تا پایان کار دولت دوازدهم محقق شود. بنابراین ممکن است عرصه بر روحانی تنگ‌تر شود. به همین دلیل او ناگزیر است برای تحقق مطالبات مردم با جرات و جسارت بیشتری در مقابل مشکلات و تخریبگران بایستد. روحانی در آینده باید ارتباط بیشتری با مردم برقرار کند و مشکلات و موانع را با مردم مطرح کند تا از حمایت و پشتیبانی جامعه برخوردار باشد، در این صورت او موفق خواهد بود. اما در صورتی که مانند گذشته با یک تیم رسانه‌ای و اقتصادی ضعیف کار کند برخی انتظارات جامعه محقق نخواهد شد و در سال ۱۴۰۰ جبهه اعتدال سخنی برای گفتن و کارنامه قابل دفاعی برای ارائه نخواهد داشت.

** اصولگرایان با خطر حذف مواجه شده‌اند
روزنامه«آرمان» در مطلبی با عنوان«اصولگرایان با خطر حذف مواجه شده‌اند» به گفت وگو با پرویز کاظمی پرداخت و نوشت: اصولگرایان در سال‌های اخیر رویکرد اشتباهی در پیش گرفته بودند که از قبل قابل پیش‌بینی بود در نهایت به شکست منجر خواهد شد. به نظر من ریشه شکست‌های اخیر اصولگرایان را باید در تشکیل دولت‌های نهم و دهم و اتفاقات پس از آن جست‌وجو کرد. البته مسائل دیگری چون شکاف‌ها و اختلاف سلیقه‌های درون جریان اصولگرایی نیز در شکست‌های مکرر اصولگرایان نقش داشته است. در همین انتخابات اخیر ریاست جمهوری و شورای شهر دوباره همین اتفاق رخ داد و مردم با آرای سلبی به دیدگاهی که با دیدگاه اصولگرایان متفاوت بود رأی دادند. به نظر من اگر همین روند در کشور ادامه پیدا کند و اصولگرایان حاضر نشوند اشتباهات گذشته خود را اصلاح کنند، جریان اصولگرایی با خطر حذف از فضای سیاسی ایران مواجه خواهد شد و به کلی از عرصه تصمیم‌گیری کشور کنار خواهند رفت.

** سیر تعامل ایران و غرب، با «شیخ دیپلمات»
روزنامه«وقایع اتفاقیه» با انتخاب گزارشی با عنوان«سیر تعامل ایران و غرب، با «شیخ دیپلمات»» آورده است: در گزارش روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست از نتیجه انتخابات ایران گفته شده روحانی از ابتدای انقلاب تاکنون سمت ‌های مهمی در کشور داشته و باوجوداینکه از اجرای برخی وعده‌های انتخاباتی خود در دوره قبل بازمانده اما سابقه او نشان می‌دهد او یک سیاستمدار عمل‌گراست. حسن روحانی معروف به شیخ دیپلمات بار دیگر رئیس‌جمهوری ایران شد. در این گزارش گفته شده در ۱۰ سال اخیر، روحانی چه در قامت رئیس‌جمهوری چه در قامت دبیر شورای‌عالی امنیت ملی با تحدید فعالیت‌های هسته‌ای سعی کرد تحریم‌های ایران را از بین ببرد. او کم‌کم به‌عنوان یک عمل‌گرا تلاش کرد روابط ایران و غرب را بازسازی کند اما توافق هسته‌ای ایران فقط بخشی از هویت این سیاستمدار ۶۸ ساله است. او یکی از همراهان امام‌خمینی(ره) در مبارزات انقلاب اسلامی بوده و در دوره جنگ ایران و عراق نیز در کمیته‌ای که برای مقابله با مخالفان انقلاب شکل گرفته بود، عضویت داشت.

** شورای نگهبان تخلفات انتخاباتی را رد کرد
روزنامه«وقایع اتفاقیه» با درج گزارشی با عنوان«شورای نگهبان تخلفات انتخاباتی را رد کرد» نوشت: درحالی‌که ابراهیـــم رئیسی، نامـــزد شکست‌خورده دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در نامه‌ای به دبیر شورای نگهبان خواستار رسیدگی به برخی تخلفات انتخاباتی شد، کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبـــان، روز گذشتـــه اعلام کرد تخلفات انتخاباتی جزئی بوده است. این در شرایطی است که برخی از خبرگزاری‌ها و سایت‌های حامی رئیسی از تخلف گسترده در انتخابات خبر می‌دهند و به نظر می‌رسد تمایل دارند با باطل‌شدن سه میلیون رأی مأخوذه، روند پیروزی روحانی را مختل کرده و انتخابات را به دور دوم بکشانند. بر اساس قانون اگر تخلفات انتخاباتی عنوان مجرمانه داشته باشد، قوه‌قضائیه صلاحیت دخالت و واکنش را دارد. یش از برگزاری انتخابات نیز موضوع تخلفات بخشداران و هیأت‌های اجرایی مطرح شد اما وزیر کشور اعلام کرد موارد حاد تخلف که امنیت ملی و اخلاق عمومی را دچار اشکال کند، رخ نداده و در مجموع میزان تخلفات در این دوره نسبت به دوره قبل یک‌سوم کاهش داشته است.

** مبادا در گذشته بمانیم!
روزنامه«اطلاعات» با درج یادداشتی با عنوان«مبادا در گذشته بمانیم» که به قلم فتح الله آملی نگاشته شد، آورد: انتخابات تمام شد و نتایج آن هم به اطلاع همگان رسید. دوران اشک‌ها و لبخندهای پس از پیروزی و شکست هم برای کنشگران سیاسی و هواداران کاندیداها به سر رسید و جشنها و پایکوبی ‌های تا نیمه شب در خیابان ‌ها هم… در کنار همه این‌ها دوران رجزخوانی ‌ها و افشاگری ‌‌ها و تندخویی ‌ها و بداخلاقی‌ های دوران انتخابات نیز تمام شد و حال دوران جدیدی از فعالیت دولت را آغاز می‌کنیم. قاعدتاً پس از پایان آن دوران، حرف‌هایی هم که باید گفت از جنس حرف‌های آن دوران نیست. انتخابات اخیر ریاست جمهوری و نیز انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نشان داد که چه بخواهیم و چه نخواهیم دو جریان مسلّط سیاسی در کشور حتی نه در قامت یک یا دو حزب، نقشی تعیین‌کننده در معادلات سیاسی پیدا کرده‌اند. تعارف را کنار بگذاریم و این واقعیت را بپذیریم و حال که چنین است قاعده بازی را رعایت کنیم.

** اولویت دولت چیست؟
روزنامه«وقایع اتفاقیه» در گزارشی با عنوان«اولویت دولت چیست؟» به بررسی مطالبات مردم از حسن روحانی رییس جمهور منتخب پرداخت و نوشت: «نوبت شماست تکرار کنید»، این جمله تبلیغاتی که محمد خاتمی با آن توانست مثل انتخابات اسفند ۹۴ تمامی اعضای شورای شهر و رئیس‌جمهوری دوازدهم را با اتکا به آرای طرفدارانش به‌دست آورد، این روزها و پس از اعلام نهایی نتایج انتخابات ریاست جمهوری نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود. افکار عمومی که حالا جز فضای رسانه‌ای، از طریق شبکه‌های اجتماعی فرصت یافته‌اند خواسته‌های خود را پیگیری کنند اکنون اهالی رسانه را به این سمت هدایت می‌کنند که از سیاستمداران و مسئولان نظام سؤال کنند اولویت دولت روحانی پس از روی کار آمدنش چیست؟ «مطالبه‌محوری در شبکه‌های اجتماعی» حتی از سوی دولت یازدهم با ساخت کانال تلگرامی‌ای با عنوان «نظر» هم مورد توجه قرار گرفته است. بر‌این‌اساس به نظر می‌رسد دولت یازدهم که حسن روحانی هدایت آن را به عهده دارد، در شرایطی که تنها سه روز از پیروزی در انتخابات می‌گذرد باید گوش شنوایی مطالباتی باشد که چه از طریق شبکه‌های اجتماعی و چه از طریق مقامات و مسئولان نظام طرح می‌شوند.

** مشق دموکراسی
روزنامه«تعادل» در یادداشتی با عنوان«مشق دموکراسی» آورد: لیست‌های انتخاباتی مدت‌هاست که در فضای سیاسی ایران وجود دارد اما نقش حقیقی آنها طی چهار سال گذشته کاملا متحول شده است. اگر تا سال‌های قبل در انتخابات‌های گوناگون شاهد این بودیم که در پارلمان‌های مختلف ترکیبی از گروه‌های متفاوت که در لیست‌های متعددی حضور دارند، پیروز انتخابات می‌شدند، امروز شاهد پیروزی یک لیست در مقابل لیست‌های دیگر هستیم. ر اصل نخستین‌بار در اسفند سال ۱۳۹۳ در اتاق بازرگانی تهران بود که چنین پدیده‌یی رخ داد. یک لیست موفق شد برای نخستین‌بار در طول عمر اتاق بازرگانی اکثریت مطلق را به دست آورد به‌طوری که ۳۶ کرسی از ۴۰ کرسی به این لیست اختصاص یافت تا تیمی که ارتباط خوبی با دولت تدبیر و امید و همچنین اصلاح‌طلب‌ها داشت، سکاندار اتاق بازرگانی تهران شود.

** ۲۹ اردیبهشت، روز استفتاح
روزنامه«اعتماد» در یادداشتی با عنوان«۲۹ اردیبهشت، روز استفتاح» آورد: حضور پررنگ و پرشکوه مردم در ۲۹ اردیبهشت، برای تعیین سرنوشت کشور در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و رای قاطع آنان به تداوم استقرار دولت تدبیر و امید را باید گامی اساسی در راستای عقلانیت ورزی بیشتر آحاد جامعه و کنشگران عرصه سیاست تلقی کرد. جریان‌های سیاسی اصلاح‌طلب و اعتدالی و بخش‌هایی از طیف اصولگرایان با تاکید بر منافع ملی و دست شستن از سهم‌خواهی و ایده‌آل‌گرایی سکان هدایت جامعه را در این بزنگاه تاریخی و بسیار حساس با وسواس و عقلانیت تمام به دست گرفتند تا از راهی که به سختی تاکنون پیموده شده است، بازنگردیم و میهن عزیزمان با همه مضایق و سختی‌ها همچنان در مسیر تعالی و پیشرفت باقی بماند. انتخابات سال ۹۲ و ۹۴ و خاصه ٢٩ اردیبهشت ۹۶ نشان‌دهنده آن است که اصلاح‌طلبان و اعتدالیون امروز به پختگی و قوام رسیده‌اند و می‌توانند در کنار بخش‌ هایی از طیف اصولگرایی حول محور منافع ملی به وحدت برسند. آن «خون تفرقه» امروز به «شیر وحدت و عقلانیت» بدل شده است…. باید گذشته را به یک سو نهاد و فقط از آن عبرت گرفت.

** تشکیل کابینه توانمند و شجاع فوریت اول روحانی
روزنامه«اعتماد» در مطلبی با عنوان«تشکیل کابینه توانمند و شجاع فوریت اول روحانی» به گفت وگو با مرتضی مبلغ فعال سیاسی اصلاح‌ طلب پرداخت و نوشت: به نظر می‌رسد که مهم‌ ترین کاری که آقای روحانی باید در نخستین فرصت انجام دهد این است که یک کابینه توانمند، کارآمد و شجاع را تشکیل دهد. آقای روحانی هر کاری بخواهد در پاسخ به مطالبات مردم و ایفای تعهدات خود انجام دهد، صرفا با مدیران توانا و شجاع ممکن خواهد بود. این امر بسیار مهم است. دولت در دوره اول به دلایل عدیده که مهم‌ترینش مواجهه با مجلسی ناهمسو و مخالف بود، نتوانست کابینه‌ای که در شأن روحانی است را تشکیل دهد. در بخی موارد نقصان‌هایی وجود داشت و به همین دلیل هم در برخی حوزه‌ ها به خصوص در عرصه سیاست داخلی و مسائل مربوط به حقوق شهروندی و جامعه رسانه ‌ای قصورات و غفلت‌ هایی شد. این‌بار باید جبران شود تا دولت بتواند کار خود را انجام دهد.

** کدام اکثریت کدام اقلیت ؟!
روزنامه«کیهان» در یادداشتی با عنوان«کدام اکثریت کدام اقلیت ؟!» آورد: «مردم در انتخابات به فریبکاران «نه» گفتند» این سخن عجیبی است که روز گذشته آقای روحانی در نخستین کنفرانس خبری خود پس از کسب رای در انتخابات دوره دوازدهم ریاست جمهوری به زبان آورد. سخنی که به سیاق اغلب سخنان چهار سال گذشته ایشان، بهره‌ای از متانت سیاسی و تلاش برای ایجاد وفاق اجتماعی و ملی! نداشت. او با آنکه کمتر از یک هفته قبل، مخالفانش را با انواعی از اتهامات نواخته‌، آنها را یک اقلیت محض خوانده و اعلام کرده بود: «حقوق اقلیت باید محفوظ بماند، اما اقلیت نیز نباید جای اکثریت بنشیند»، در سخنان دیروزش به این نکته تصریح کرد که: «از همه رقبای خود در انتخابات درخواست کمک می‌کنم»!

** سخنی با رئیس جمهور
روزنامه «همدلی» با درج یادداشتی با عنوان«سخنی با رئیس جمهور» آورده است: جناب آقای دکتر حسن روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران و منتخب شایسته ایرانیان برای بار دوّم در این جایگاه. با درود و آرزوی فردای بهتر برای ایران عزیز، این سرزمین اهورایی و همه ایرانیان در پهنه گیتی . سخنم را با چند جمله کوتاه از نوشته روزنامه معتبر لوموند در نشان دادن شان والا و دید کلان و آینده‌نگر ملت نجیب ایران آغاز می‌کنم. :«ملت ایران در رفراندوم به سه برابر کردن سهم‌شان از یارانه «نه» گفت، این کشور هلند، سوئیس یا نروژ نبود. کشوری در خاورمیانه جنگ زده بود» پیامی برگرفته از آزادی، آگاهی، غنای طبع و آینده نگری ملّتی متمّدن، با فرهنگی چند هزار ساله که شایسته سپاس و درخور تقدیر و قدردانی است. به شما و همه آنانی که دل در گرو صیانت از گوهر اصیل این سرزمین سپرده‌اند، شادباش گفته، این رویداد مهم و سرنوشت ساز را به فال نیک گرفته و دادار دادگستر را شاکر و سپاسگزارم. به داوری بسیاری از صاحب‌نظران، مهم‌ترین دلیل استقبال بی‌سابقه مردم از انتخاب شما در این دوره یعنی تا سال ۱۴۰۰ علی رغم همه کمبودها و نبودها، نگرانی‌شان از بازگشت به دوره ۸ ساله‌ای بوده است که برآنان بسیار سخت گذشت. دورانی که در آن نادیده، دیده شد و ناگفته، گفته شد! و بر فرهنگ دیرینه و غنی این مرز و بوم چه جفایی که نرفت و بر آن، آن بستند که نباید و آن کردند که نشاید!

** اقتصاد دولت روحانی در راند دوم
روزنامه«خراسان» در یادداشتی با عنوان«اقتصاد دولت روحانی در راند دوم» نوشت: با رای مجدد مردم به حسن روحانی برای تصدی پست ریاست جمهوری، اکنون و پس از سپری شدن فضای شادی حاصل از پیروزی در انتخابات، بار دیگر بحث بر سر برنامه ها و چالش های اقتصادی بالا گرفته است. اکنون این سوال مطرح است که روحانی در دور دوم ریاست جمهوری خود با چه چالش هایی روبه روست و یا رو به رو خواهد بود و چه تدبیری برای مواجهه با این چالش های اقتصادی خواهد داشت. از چند منظر می توان چالش های اقتصادی موجود را دسته بندی و مهمتر از آن اولویت بندی کرد. از منظر مردم، براساس پیمایش ها و نظرسنجی های متعدد در رتبه نخست، اشتغال و پس از آن قدرت خرید اولویت های اصلی هستند. با این حال جنس نگاه سیاستگذار باید این باشد که موضوعی نظیر اشتغال اکنون چه سطحی از بحران را دارد؟ تا پایان دولت این بحران در چه وضعیتی قرار خواهد داشت؟ چه ظرفیت هایی در کشور برای ایجاد اشتغال و غلبه بر بحران بیکاری وجود دارد؟ و در نهایت، چه طرح هایی را برای ایجاد اشتغال می توان در پیش گرفت؟

** آزمون بزرگ دولت در چینش تیم اقتصادی
روزنامه«قانون» با درج گزارشی با عنوان«» آورده است: انتخاب تیم اقتصادی در دولت دوازدهم یکی از مهمترین دغدغه های فعالان اقتصادی و بخش خصوصی است چرا که آنها معتقدند ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت یازدهم سدی بر سر راه برنامه های دولت بوده است. بخش خصوصی که از مدت ها قبل از آغاز تبلیغات انتخاباتی کاندیداها، کم و کاستی های اقتصاد را به عناوین مختلف مطرح کرده است اکنون با اتمام مرحله نخست تغییر دولت، با تدوین فهرستی از اولویت های اقتصادی در دولت دوازدهم از رئیس جمهور منتخب خواست تا برنامه های خود را با نگاه به این خواسته ها به اجرا درآورد. از نگاه فعالان بخش خصوصی و اعضای اتاق های بازرگانی، نخستین گام رئیس جمهور برای اصلاح اشکالات موجود و پایان دادن به این دغدغه‌ها، انتخاب تیم اقتصادی کابینه متناسب با شرایط موجود و الزامات پیش روی اقتصاد کشور است.

** فهرست اولویت های اقدام برای فردای انتخابات
روزنامه«ایران» در مطلبی با عنوان«فهرست اولویت های اقدام برای فردای انتخابات» به گفت و گو با تقی آزاد ارمکی پرداخت و نوشت: اوج تقابل بین در ادوار اخیر در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم ظهور پیدا کرد. ظهور این تقابل هم به نحوی بود که قسمتی از هر دو سوی ماجرا این موضوع را تبلیغ می کردند که حیات و ممتات طرفدارانشان تنها در گرو نتیجه این انتخابات خواهد بود و البته در این بین هم مطالبات زیادی مطرح شد که نوع طرح ان هم شدید و برجسته بود. البته این خودش از یک واقعیت اجتماعی نشات می گیرد که آن هم انباشت شدید مطالبات و نیازهای بدون پاسخ در هر دو حوزه ای است که به آن اشاره کردم . ما چیزی در پشت این انتخابات باید ببنیم آن است که مطالبات مطرح شده توسط طرفداران هر دو طیف مطالباتی جدی است.

** برای کسانی که به صندوق رای اعتماد کردند، احترام قائل شویم
روزنامه«قانون» در مطلبی با عنوان«برای کسانی که به صندوق رای اعتماد کردند، احترام قائل شویم» به گفت وگو با ناصر ایمانی پرداخت و آورد: این دوره از انتخابات ریاست جمهوری نیز در کشور برگزار شد و خدارا شاکریم که انتخاباتی پرشور و رقابت جذابی بود. این موضوع یک نکته مثبت برای کارنامه کشور است. صرف نظر از اینکه چه کسی پیروز شد و چه کسانی شکست خوردند، پیروز واقعی در این انتخابات مردم ایران و نظام جمهوری اسلامی هستند. مسئولان نظام باید از این امتیاز که در اثر حضور پرشور آحاد ملت در پای صندوق های رای ایجاد شده به بهترین شکل ممکن استفاده کنند. این حضور را می توان از دو بعد داخلی و خارجی نگاه کرد. خارج نشینان و بیگانگان با این حضور متوجه خواهند شد که توطئه‌های‌شان علیه نظام جمهوری اسلامی بدون فایده بوده است. از لحاظ ایدئولوژیک نیز این حضور بیانگر اعتمادی است که مردم به صندوق رای دارند و این موضوع، نکته قابل توجهی است. شما می دانید که بخشی از جامعه به برخی از رفتارهای حکومت یا برخی ارگان ها اعتماد آنچنانی ندارند اما همین جمعیت به صندوق های رای اعتماد کردند و باید برای آن ارزش و احترام قایل شد.

** پایان رقابت و ضرورت همدلی
روزنامه«همدلی» با درج سرمقاله ای با عنوان«پایان رقابت و ضرورت همدلی» نوشت: انتخابات ۹۶ با تمام فراز و نشیب ها و حاشیه های تبلیغاتی، با حضور و مشارکت پرشور مردم برگزار شد و ۲۹ اردیبهشت به عنوان روزی مثال زدنی در تاریخ سیاسی ایران رقم خورد. اما آنچه در فضای پسا انتخابات ضروری می نماید؛ تاکید و تلاش برای حفظ وحدت و وفاق ملی است. نگاهی به گذشته رویدادهای سیاسی و اجتماعی در ایران نشان می دهد که با وجود افتراق های عقیدتی و تفاوت در خط مشی های سیاسی و فکری در جامعه ایران به ویژه میان نخبگان سیاسی دیده می شود؛ وحدت و وفاق ملی همواره اصلی ارزشمند و مورد پذیرش همه گروه ها و جریان های فکری، عقیدتی، مذهبی و سیاسی در کشور بوده است، در واقع حفظ وحدت و وفاق ملی از ضرورت هایی است که هر نظام سیاسی ملی برای بقای خود، ملزم به حفظ آن است. وفاق و همدلی به ویژه در فضای انتخابات، بایسته ای است که هم در جریان رقابت ها و تبلیغات انتخاباتی و هم در فضای پس از انتخابات، به دلایلی توجه به آن ضرورت دارد.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مریم همتی**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**۹۱۱۷**۹۱۳۱

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 6976 بازدید

بازدید دیروز: 17432 بازدید

بازدید کل : 1721840 بازدید

افراد آنلاین: 5 نفر