یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۴۵
سرویس: مقالات
 |  2/ خرداد/ 1396 - 6:46
  |   نظرات: بدون نظر
34 بازدید بازدید

حق شناس: تهران دومین شهر سوخته ایران است/فراهانی:مردم ۲۹ اردیبهشت پیام صلح به جهان مخابره کردند


محمدجواد حق شناس استاد دانشگاه ، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و منتخب شورای شهر تهران و مجید فراهانی دبیرکل حزب ندای ایرانیان و دیگر منتخب شورای شهر تهران در این میزگرد با عنوان ‘تجزیه و تحلیل آرای انتخابات ۲۹ اردیبهشت ‘ دیدگاه های خود را بیان کردند.
خلاصه این دیدگاه ها به شرح زیر است :

** حق شناس :
– مشارکت عظیمی که به پای صندوق های رای آمدند یک پیام بیشتر نداشت و آن این بود که به وضع ویژه ای که می خواست به آنان تحمیل شود نه گفتند.
– هر وقت این جامعه احساس کند با خطری روبرو است یا کیان و آینده و سرنوشت مردم و این سرزمین را با تردید و دغدغه روبرو کند به صحنه می آیند.
– اینکه چه اتفاقی افتاد که مردم تهران حاضر شدند ۶ ساعت در صف رای دادن بایستند و آخر کار وزارت کشور نتوانست رای آنان را جمع کند، قابل مطالعه و بحث است.
– اتفاق مهمی است که رای نفر اول فهرست امید با نفر اول فهرست خدمت یک میلیون و ۱۰۰هزار رای تفاوت دارد.
– نگاه آماری به انتخابات در سال ۸۴، ۹۲، ۹۶ نشان می دهد جامعه به لحاظ سیاسی در دو طیف قرار دارد و هیچ گاه جریان اصولگرا نتوانسته است آرای خود را از ۱۶ میلیون افزایش دهد.
– حوزه هایی که مربوط به قومیت ها و اقلیت های مذهبی بود بنا به بافتی که دارند بالای ۷۰ درصد به آقای روحانی رای دادند.
– رییسی در استان های همدان، زنجان و مرکزی توانست رای بیاورد که به نظر من این مساله قابل بحث است و به بافت مدیریت سیاسی آن استان ها برمی گردد.
– در سیستان و بلوچستان با توجه به محرومیت ها انتظار می رفت که شعارهای افزایش یارانه سه برابری جواب دهد اما اصلا جواب نداد.
– بخشی از آرای آقای روحانی ناشی از ترس جامعه از رقیب وی بود و جریان اصولگرا بشدت در انتخاب نامزدی که به میدان فرستاد، اشتباه کرد.
– با گسترش فضای مجازی و وجود حدود ۴۵ میلیون تلفن هوشمند دیگر نمی شود جامعه را به روستایی و شهرهای کوچک و کلانشهر تقسیم کرد.
– دوستان اصولگرا و کسانی که راهبرد آنان را طراحی می کردند کاملا از یک فهم دقیق از جامعه و شناخت دقیق از جامعه بهره مند نبودند و نیازمند تجدید نظر اساسی هستند.
– تخریب ها اگر جواب می داد، امروز نتیجه انتخابات چیز دیگری بود.
– مشکل مهمی که دوستان دارند این است که تنها به پیامی که ارسال می کنند، فکر کرده و به دریافت پیام عادت ندارند.
– روحانی و تیم رسانه ای وی با هم فاصله دارند و من موفقیت های دولت روحانی را بیشتر از آنچه بیان می شد، می دانستم و این یکی از مشکلات دولت روحانی است.
– جایگاه سخنگوی دولت یک جایگاه مستقلی را می طلبد و نمی تواند کسی که سخنگو است همزمان معاون رییس و دبیرکل یک حزب نیز باشد.
– عرصه رقابت زبان تلخی است اما بعد از انتخابات باید این پرونده بسته شود که لازم است.
– شهری که به ما می خواهند تحویل دهند یک شهر سوخته است و ما بعد از شهر سوخته زابل اگر بخواهیم یک شهر سوخته نام ببریم، تهران است .
– با همخوانی و همراهی که شورای اسلامی شهر تهران و دولت دارد ما کمتر شاهد اختلافات خواهیم بود و این به کمک تهران می آید.
– به احتمال زیاد این هفته بین فهرست امید شورای اسلامی شهر و فهرست امید مجلس شورای اسلامی نخستین نشست مشترک برگزار می شود و همه باید به کمک هم بیایند تا تهران را نجات دهیم.
– اگر ترکیبی از تفکرات مختلف در شورای اسلامی شهر حضور داشته باشند بهتر است اما وقتی مردم به فهرستی رای می دهند، نشان می دهد که تصمیم خود را گرفته اند.

** فراهانی :
– مردم در این انتخابات نشان دادند که به دنبال ثبات هستند.
– مردم روز ۲۹ اردیبهشت نشان دادند که به دنبال ایجاد تنش و فضای درگیری در عرصه سیاست داخلی و خارجی نیستند.
– حضور گسترده مردم پای صندوق‌های رای به دلیل این بود که مردم به دنبال جنگ نیستند و به دنبال آرامش و صلح در جهان هستند.
– مردم شعارهای تکراری رقبای آقای روحانی را که عمدتاً در شعارهای پوپولیستی ِتکیه بر عدالت و دوگانه محروم و غیرمحروم متبلور بود، باور نکردند.
– مردم امنیت و ایجاد ثبات اقتصادی برای پیشبرد برنامه‌های آقای روحانی را که در واقع همان نقد بود، گرفتند و نسیه را رها کردند.
– مردم می ‌دانستند که اگر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری چیزی غیر از این باشد، پیام چالش به جهان مخابره خواهند کرد.
– جریان اصولگرا از یک سو از پایگاه قدرت برخورد می‌ کند و تنها خود را انقلابی می‌ داند و از سوی دیگر شعار عدالت نیز می‌ دهد.
– جریان اصولگرایی باید بعد از شکست‌های خود لایه ‌های مختلف اجتماع را تحلیل کند و خود را متناسب با آن تغییر دهد.
– آقای محسن هاشمی اشاره کرد که مدیون فهرست امید است و اگر بیرون از فهرست بود، رای نمی‌آورد.
– شهرداری تهران در شرایط حاضر وضعیت خوبی ندارد و ۶۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد و در سه ماه گذشته حقوق پرسنل شهرداری از بانک شهر استقراض شده است.
– می‌ دانیم مطالبه ‌های مردم بالا است و چهار سال بعد از شورای شهری که به آن رای داده‌اند، انتظار خروجی دارند.
– هیچ کس با ما عهد اخوت نبسته است؛ اگر عملکرد و خروجی مثبتی داشته باشیم و اشتباه‌های گذشته را تکرار نکنیم ، مردم دوباره میثاق خود را با ما تمدید می‌کنند.

مشروح این میزگرد در روزهای آینده منتشر می شود.

سیام*۹۲۵۴*۳۰۶۷*۱۴۳۶*خبرنگاران: سجاد خسروانیان و امیرحسین دولتشاهی*انتشار: داود پورصحت*

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 20542 بازدید

بازدید دیروز: 17334 بازدید

بازدید کل : 2022147 بازدید

افراد آنلاین: 4 نفر