چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۴۱
سرویس: مقالات
 |  2/ خرداد/ 1396 - 10:15
  |   نظرات: بدون نظر
38 بازدید بازدید

انتخاب «راه اعتدال»


روزنامه های صبح امروز محورهای اصلی خود را به موضوع های «انتخاب «راه اعتدال»»، «فرصت‌ها و تهدیدهای پیروزی»، «الزامات ورود نهادهای دینی به انتخابات»، «هزینه‌های پرمنفعت»، «عبرت‌های انتخابات دوازدهم»، «دولت مستقر از امروز آغاز کند»، «دورهمی روحانی و خبرنگاران»، «انتخاب دوباره روحانی برای بازار نفت امیدوار کننده است»، «گفتمان اصلاح‌ طلبی، فریادِ اقلیتی ۲۴ میلیونی و آغوش حاکمیت»، «مردم به توسعه، صلح و رفاه اقتصادی رأی دادند»، «پوست‌اندازی کابینه دوازدهم»، «اعتدال روحانی علیه افراط‌گرایی دینی»، «گرایشات اصلاح طلبانه در کابینه آینده باید پررنگ باشد» و «نتیجه حمایت روحانی از احزاب، موفقیت در انتخابات بود» اختصاص دادند و به انعکاس آنها پرداختند.

** انتخاب «راه اعتدال»
روزنامه «شرق» در سرمقاله ای با انتخاب عنوان «انتخاب «راه اعتدال»» به قلم مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان می نویسد: طلیعه سال ٩٦ با برگزاری انتخاباتی آزاد همراه شد؛ انتخاباتی سالم و قانون‌مدار و البته پرشور و پرفروغ که در آن مردم-‌قهرمان ایران اسلامی- با ایستادن در صف‌های طولانی در چارچوب قانون و رعایت حقوق شهروندی در فضای اخلاقی و کرامت انسانی آرای خود را که نشانگر اراده‌شان در تعیین سرنوشت خود و نسل‌های بعدی بود، به صندوق‌های رأی انداختند تا بار دیگر در مسیر اعتدال به‌دور از بدخواهی‌ها و افراط و تفریط‌ها «راه اعتدال» را انتخاب کنند و مردم‌سالاری دینی و اسلامی را عینیت ببخشند و تبلور آموزه‌های مردم‌سالاری نزد کشورهای غربی و به‌ویژه کشورهای منطقه شوند.

** فرصت‌ها و تهدیدهای پیروزی
روزنامه «ابتکار» در سرمقاله ای با عنوان «فرصت‌ها و تهدیدهای پیروزی» به قلم علیرضا صدقی نوشت: اصلاح‌طلبان موفق شده‌اند که از سال ۱۳۹۲ به این‌سو اعتماد بخش قابل توجهی از مردم را به دست آورده و زمینه‌های پیروزی در انتخابات‌های پیاپی را ایجاد کنند. ائتلاف آن‌ها با اعتدال‌گرایان در سال ۱۳۹۲ سرآغازی بر بازگشت تمام و کمال آن‌ها به نهاد قدرت بود. البته موفقیت اصلاح‌طلب‌ها در این نهادها همگی از معبر انتخابات و آرای عمومی می‌گذرد. آن‌ها موفق شدند دو سال پس از پیروزی در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری، بخش قابل توجهی از نمایندگان نه‌چندان نام‌آشنای خود را راهی دهمین مجلس شورای اسلامی کنند و اکنون با گذشت دو سال از عمر مجلس، بار دیگر موفق شدند تا برنده انتخابات ۲۹ اردیبهشت باشند. انتخاباتی که این‌بار علاوه بر مقام کرسی ریاست جمهوری، بسیاری از کرسی‌های شوراهای اسلامی شهر و روستا در کلان‌شهرها را از آنِ اصلاح‌طلبان کرد.

** الزامات ورود نهادهای دینی به انتخابات
روزنامه «شرق» در یادداشتی با عنوان «الزامات ورود نهادهای دینی به انتخابات» به قلم علی شفیعی پژوهشگر آورد: آنچه در انتخابات ٢٩ اردیبهشت گذشت، تکرار چندباره یک پیام و یک هشدار بود. گویا به تعبیر قرآن، برخی انگشت‌ها را تا انتها در گوش فروبرده و این دعوت به خودسازی و هم‌آغوشی با مغفرت و رحمت الهی را که تحقق عینی‌اش در عشق به عموم مردم است، نمی‌شنوند. نهاد روحانیت یکی از دیرپا‌ترین نهادهای اجتماعی در جامعه ماست که اتفاقا منشأ خیرات و برکات بسیاری برای جامعه ایرانی و اسلامی ما بوده است. اختلافات و حتی دعواهای سیاسی امری بسیار طبیعی و پذیرفتنی است، اما اگر این اختلافات به پیش‌فرض‌ها و پشتوانه‌های دینی ارجاع داده شود و با شبیه‌سازی‌های عقیم سخن از تکرار دوباره تاریخ رانده شود می‌تواند هزینه‌های دینی، اخلاقی و اجتماعی را بسیار افزایش دهد.

** هزینه‌های پرمنفعت
روزنامه «ابتکار» در گزارشی با عنوان «هزینه‌های پرمنفعت»، نوشت: تبلیغات یکی از اساسی‌ترین مسائل در نشان دادن یک موضوع به افراد است؛ هرچه تبلیغات برای مردم جذاب‌تر و ملموس‌تر باشد، به آن تجارت کمک می‌کند که موفق‌تر باشد. درحال حاضر در تمام دنیا از انواع تبلیغات برای مسائلی همچون انتخابات، فروش محصولات و … استفاده می‌کنند. درهمین راستا دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که گذشت، هر ۶ نامزد انتخابات به انواع تبلیغات پرداختند؛ از بیلبوردهای تبلیغاتی گرفته تا بروشورها و دستبندهای مختلف. شاید بتوان یکی از دلایل موفقیت حسن روحانی را همین تبلیغات در سطح شهرها دانست. ازطرفی یکی از مسائلی که در این بین مطرح می‌شود، هزینه تبلیغات است؛ برخی معتقدند در انتخابات گذشته هزینه‌هایی که نامزدها برای تبلیغات انجام دادند، عملا اتلاف هزینه بوده و نقش خاصی در نتیجه نداشته است. اما از آنجایی که در زمان حاضر حرف اول را تبلیغات می‌زند، در نتیجه نمی‌توان از کنار این هزینه‌کردها به سادگی گذشت.

** عبرت‌های انتخابات دوازدهم
روزنامه «آفتاب یزد» در یادداشتی با انتخاب عنوان «عبرت‌های انتخابات دوازدهم» به قلم علی مطهری نماینده تهران در مجلس می نویسد: مناسب است رئیس‌جمهور منتخب در دولت دوازدهم از نیروهای قابل و مبرز طرف مقابل خصوصاً از جناب آقای قالیباف که یک مدیر اجرایی قوی هستند، استفاده کند. این امر دو گروه اصلاح‌طلب و اصولگرا و به‌طور کلی دل‌ها را به هم نزدیک می‌کند و باعث می‌شود که امور کشور بهتر و زودتر به سامان برسد. نکته دیگر توصیه‌ ای است به اصولگرایان. به آنها عرض می‌کنم تا زمانی که ناخواسته معتقد به منطق جبر هستید که آنچه اتفاق می‌افتد همه درست است و به عبارت دیگر آنچه رخ می‌دهد همان است که باید رخ دهد و آنچه رخ نمی‌دهد همان است که نباید رخ دهد و همه کارها درست است و اگر انتقاد کنیم نظام را تضعیف کرده‌ایم، آری تا زمانی که چنین تفکری دارید، در انتخابات‌های مختلف شکست خواهید خورد، زیرا مردم توجیه نابسامانی‌ها را نمی ‌پسندند.

** دولت مستقر از امروز آغاز کند
روزنامه «شهروند» در یادداشتی با عنوان «دولت مستقر از امروز آغاز کند»، آورد: آقای روحانی رأی آوردند، ولی انجام تغییرات و اقدامات لازم برای تحقق وعده‌هایشان را نمی‌توانند موکول به مردادماه و پس از ادای سوگند ریاست‌جمهوری کنند؛ چون وی رئیس‌جمهوری مستقر است و با کسی که تازه رئیس‌جمهوری می‌شود، فرق دارد. در واقع وی چند ماه و بلکه یک‌ سال جلوتر از یک رئیس‌جمهوری جدید است. بنابراین انتظار می‌رود که آقای رئیس‌جمهوری از همین امروز اقدامات جدیدی را آغاز کنند؛ اقداماتی که متکی به حمایت جدی‌تری از جانب مردم است و این حمایت در انتخابات به خوبی بازتاب یافت.

** دورهمی روحانی و خبرنگاران
روزنامه «شهروند» در یادداشتی با انتشار عنوان «دورهمی روحانی و خبرنگاران» به قلم علیرضا کیانپور روزنامه نگار می نویسد: یکی، دو روز است که توییتر را رها کرده و به دنبال کارهای عقب‎‌‎افتاده این یک‌ماهه رفته‌اند تا این‌که آقای کاندیدای محبوب، دیروز نشست خبری گذاشت و توییتری‌ها هم دوباره برگشتند. در نشست خبری دیروز روحانی انبوه مخاطبان آن بود. «حمضا» نوشت: «تا حالا خانوادگی نشست خبری رئیس‌جمهوری ندیده بودیم.» و «elhamns» هم توییت کرد: «مامانم داشت نشست‌ خبری روحانی رو نگاه می‌کرد. یه دفعه برگشت گفت خیلی دوستش دارم «دیگه». قبلا گفته بود ۹۲ فقط به‌خاطر شما بهش رأی دادم.» و «taniitaebi» هم نوشت: «اومدم خونه دیدم مامانم داره نشست خبری روحانی رو می‌بینه. تا دو هفته پیش رأی هم نمی‌خواست بده.» و هشتگ زد «تغییرات ملموس».

** انتخاب دوباره روحانی برای بازار نفت امیدوار کننده است
روزنامه «ابتکار» در گزارشی با درج عنوان «انتخاب دوباره روحانی برای بازار نفت امیدوار کننده است»، نوشت: تحلیل موسسه پلاتس نشان می‌دهد که انتخاب دوباره حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران، تاثیری مثبت بر بازار جهانی نفت خواهد داشت. نشریه پلاتس نوشت: پیش‌بینی می‌شود که انتخاب دوباره حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران توسعه صنعت نفت این کشور را تضمین می‌کند و خطر آسیب دیدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و بازگشت تحریم‌ها را از میان برمی‌دارد. پس از اعلام موفقیت روحانی در کسب بیش از ۵۸ درصد از آرای مردم در صدا و سیمای ایران، استمرار فعالیت وی به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران تایید شده است. در بیانیه این موسسه آمده است: گروه‌های تندرو در ایران با توافق هسته ای مخالف بودند و به این توافق و همچنین الگوی جدید قراردادهای نفتی که می توانست شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری خارجی را به صنعت نفت ایران بکشاند، حمله می‌کردند.

** گفتمان اصلاح‌طلبی، فریادِ اقلیتی ۲۴ میلیونی و آغوش حاکمیت
روزنامه «آفتاب یزد» در یادداشتی با انتخاب عنوان «گفتمان اصلاح‌ طلبی، فریادِ اقلیتی ۲۴ میلیونی و آغوش حاکمیت» به قلم مهدی امینی آورد: ملت ایران حسن روحانی را انتخاب کرد. تحلیل عمیق‌تر و جامع‌ترِ اینکه چه اتفاقی افتاد و چرا ملت ایران از دلِ این همه تخریب و هتاکی به روحانی رای داد، را بهتر است به روزهای آینده و شخصیت‌های بزرگ‌تر موکول کرد، اما از نظر حقیر، پیروزی دکتر روحانی مدیونِ افزایش آگاهی قاطبه‌ ملت ایران- به‌خصوص طبقه‌ متوسط- بود، که به عوام‌فریبی‌ها، «نه» گفتند و آگاهی نه در بستری بسته بلکه با جریان آزاد اطلاعات و شفافیت در امور و امکان دسترسی همگان به اطلاعات میسر می‌شود.

** مردم به توسعه، صلح و رفاه اقتصادی رأی دادند
روزنامه «نوآوران» در یادداشتی با انتشار عنوان «مردم به توسعه، صلح و رفاه اقتصادی رأی دادند» به قلم فریدون مجلسی کارشناس مسایل سیاسی نوشت: نکته کلیدی که در وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی دیده می‌شد؛ این بود که او قول داد تحریم‌های دوجانبه را از میان بردارد. ببینید شرایط کنونی ایران برای تحقق وعده‌های گوناگون حسن روحانی نیاز دارد تا هیچ‌کار تحریک‌آمیزی بر سر راه سیاست‌های خارجی و بین‌المللی صورت نپذیرد. حسن روحانی قبل از انتخابات برای دولت دوم خود آن‌چه را که شعار می‌داد بیشتر حول محور مسائل اقتصادی و رفاه مردم توضیح می‌داد. اعتقاد دارم کل مسائل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کنونی ایران در ارتباط با سیاست خارجی و مسائل بین‌المللی تغییر پیدا می‌کند، آرای قاطع به روحانی به استناد قول دوباره او در حکم کلید ثانوی برای حل مشکلات تحریم‌های دوجانبه، تجدیدنظر در سیاست خارجی ایران و کمتر شدن صداهای مخالفی که از جنگ هراسی ندارند، بازمی‌گردد، چراکه مردم به توسعه، صلح و رفاه اقتصادی رأی دادند.

** پوست‌اندازی کابینه دوازدهم
روزنامه «شرق» در گفت وگویی با کارشناسان با انتشار عنوان «پوست‌اندازی کابینه دوازدهم» به نقل از محمدقلی یوسفی استاد اقتصاد دانشگاه علامه‌ طباطبایی می نویسد: امروز که دولت یازدهم دوباره و برای دور بعدی رأی آورده است، بررسی کارنامه‌اش برای تمدید یا تعویض اعضای کابینه ضروری به نظر می‌رسد. به گمان من، «برجام» مهم‌ترین دستاورد دولت یازدهم و دولت آقای روحانی بود. شیوه چینش اعضای تیم مذاکره‌کننده، نوع اتخاذ دیپلماسی و… همه به جهان نشان داد که ایران کشور متمدنی است.

در ادامه این گفت وگو از قول حسین راغفر استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا می خوانیم: ضعف اقتصادی دولت می‌تواند موضع اصلاح‌طلب‌ها را تضعیف کند و دست رقیبان بهانه دهد.با این حساب نیاز به تغییر سیاست‌های اقتصادی دولت، نیازی جدی است. از این منظر، تغییر سیاست‌ها به‌قطع، به تغییر سیاست‌گذاران نیاز دارد؛ یعنی این سیاست‌ها زمانی اصلاح و کاربردی می‌شود که مردان سیاست‌گذار اقتصادی تغییر کرده باشند.

** اعتدال روحانی علیه افراط‌گرایی دینی
روزنامه «شرق» در یادداشتی با انتشار عنوان «اعتدال روحانی علیه افراط‌گرایی دینی» به قلم علی‌اکبر گلقندشتی پژوهشگر می نویسد: با لطف خداوند و حضور پرشور مردم، دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شد و دکتر روحانی با نزدیک به ٢٤‌ میلیون رأی برای مدت چهار سال دیگر به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد. متأسفانه مسلمانان در سال‌های گذشته به جای پذیرش اختلاف مذهبی و کثرت‌گرایی به فرقه‌گرایی و حتی به بدترین شکل آن یعنی نفرت‌گرایی مذهبی روی آورده‌اند. تجربه موفق دولت یازدهم در توافق هسته‌ای و همراهی وزیر کاربلدی همچون محمدجواد ظریف می‌تواند قدرت‌های خاورمیانه را برای رسیدن به این هدف مقدس همراه کند. این تیم می‌تواند با کشورهای منطقه نیز گفت‌وگو کند و آنها را برای حمایت نکردن از گروه‌های تکفیری متقاعد کند.

** گرایشات اصلاح طلبانه در کابینه آینده باید پررنگ باشد
روزنامه «آفتاب یزد» در گزارشی با درج عنوان «گرایشات اصلاح طلبانه در کابینه آینده باید پررنگ باشد» به نقل از مرتضی حاجی وزیر آموزش و پرورش دولت اصلاحات نوشت: روحانی با توجه به تاکیدات خود تلاش خواهد کرد کابینه آینده پر انرژی‌تر و تواناتر باشد. در تحقق برنامه‌های دولت آینده در درجه اول باید افرادی باشند که این برنامه‌ها را با عمق وجود باور داشته باشند. برای مدیریت و تحقق برنامه‌ها نیاز است از جوانان در کنار مدیران مجرب استفاده شود. بسیاری از اعضای فعلی همچون وزرای خارجه، نفت و کشاورزی کارایی خود را ثابت کرده‌اند اما بخش‌هایی حتما نیاز به تجدیدنظر دارد. طبیعی است کسانی که برنامه‌های آتی را باور ندارند و به عنوان رفع تکلیف به آن نگاه می‌کنند مناسب این سمت نیستند.

** نتیجه حمایت روحانی از احزاب، موفقیت در انتخابات بود
روزنامه «شرق» در گفت وگویی با رسول منتجب‌نیا، قایم ‌مقام حزب اعتماد ملی با درج عنوان «نتیجه حمایت روحانی از احزاب، موفقیت در انتخابات بود»، نوشت: در دولت آقای روحانی دوباره از احزاب حمایت شد. وزیر کشور در دیداری به دبیران احزاب قول حمایت داد و دبیران مشکلاتشان را مطرح کردند. رئیس‌جمهور هر سال با دبیران احزاب جلسه دارد و گفت‌وگو می‌کند. یکی از کارهای خوب این دولت بازگشایی خانه احزاب بود. حتما احزاب نقش مؤثرتری در این دوره ایفا کردند. انتخابات به شکل مناسبی پیش رفت و انصافا تشکل‌های اصلاح‌طلب هم فعال بودند. فضای فعالیت هم تا حد زیادی وجود داشت.

روزنامه «وطن امروز» در یادداشتی با عنوان «ما هستیم درست وسط میدان» به قلم حسین قدیانی آورد: می‌فرماید: «این انتخابات، پیروزی صلح بر جنگ بود.» و می‌فرمایم: اگر شهدای این ملت، دیروز در خرمشهر و امروز در بیرون مرزها، مایه حفظ امن و امان ما نمی‌شدند، اصلا و اساسا انتخاباتی برگزار نمی‌شد که حالا بخواهد برنده و بازنده‌ای داشته باشد! خیال‌تان تخت! هیچ چیز عوض نشده! ما هستیم! درست وسط میدان! و هر جا لازم باشد، علیه زر و زور و تزویر می‌نویسیم! و فرزندان مقتدر اما مظلوم خمینی و خامنه‌ای باقی می‌مانیم!

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: سیده مریم سیدان**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**۹۳۶۸**۹۱۳۱

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 4258 بازدید

بازدید دیروز: 16919 بازدید

بازدید کل : 1826876 بازدید

افراد آنلاین: 4 نفر