یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۴۶
سرویس: مقالات
 |  1/ خرداد/ 1396 - 10:08
  |   نظرات: بدون نظر
41 بازدید بازدید

ورود امیدی ها به «بهشت»


به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، روزنامه های صبح امروز دوشنبه اول خرداد ماه، مهمترین محور تحلیلی – خبری خود را روی موضوع هایی چون نتیجه انتخابات شوراهای شهر و روستا، آموزه ها و درس های انتخابات ۹۶ و اهداف و پیامدهای سفر رییس جمهوری آمریکا به عربستان سعودی متمرکز کردند.

**سرانجام انتخابات شوراها
اعلام نتایج پنجمین انتخابات شوراهای شهر و روستا، آخرین برگ از پرونده انتخابات ۹۶ را ورق زد؛ انتخاباتی که پیروزی اصلاح طلبان و اعتدالگرایان مهمترین شاخصه آن بود. امروز روزنامه ها در گزارش های متعدد به این مساله پرداختند.
روزنامه «آرمان» در سرمقاله خود به چرایی این پیروزی پرداخت و نوشت: به عنوان دلیل اول، تجربه مردم از شوراهای گذشته و عملکرد شهرداری ها بسیار مهم بوده است. متاسفانه شوراهای گذشته به جای آنکه شورای شهر باشند به عنوان شورای شهرداری عمل می کردند و با وجود تخلفات در این شوراها بخصوص در شهر تهران، مردم از کارنامه و عملکرد آنان مایوس شده بودند. به‌طور کلی مناسبات ناسالمی در شهرداری و شورای این شهرها در طول یک دهه گذشته وجود داشت و متاسفانه حتی بعضی از اعضای این شوراها در این مناسبات ناشفاف حضور و مشارکت داشتند. مردم به روشنی می دیدند که شوراها نقش نظارتی خود را انجام نمی دهند و از انجام مسئولیت های خود نیز ناتوان هستند. در این انتخابات نیز لیست های اصولگرا ضمن آنکه فاقد برنامه ای جامع برای آینده شهرها بودند نتوانستند اعتماد ازدست‌رفته مردم را نیز دوباره به دست بیاورند..
در گزارش روزنامه «ابتکار» از چالش ها برای رای آوری لیست امید می خوانیم: این موفقیت در شرایطی رقم خورد که معرفی کاندیداهای لیست امید از سوی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با انتقادهای فراوانی مواجه شد. نبودن برخی چهره‌ها در لیست امید باعث شد بسیاری از سازوکار این شورا بپرسند و حتی بعد از توضیح این سازوکار از سوی شورا، باز هم به دلیل نبودن چهره‌های مورد نظر خود، این روند را زیر سوال ببرند. تلاش‌های فراوانی به خصوص در فضای مجازی اتفاق افتاد تا مردم لااقل به جای چند چهره خاص لیست امید، نام برخی دیگر را بنویسند. با این حال این تمام ماجرا نبود. لیست امید علاوه بر لیست خدمت و نیز لیست‌هایی که برای جایگزینی چند چهره خاص مورد انتقاد معرفی شد، باید با لیست‌های جعلی نیز مقابله می‌کردند. لیست‌هایی که با ظاهر مشابه با لیست اصلی چاپ و منتشر شده بود هر کاندیدا به سلیقه خود نامی را حذف و خود را میان لیست جا زده بود. نکته جالب این جا بود که حتی در برخی از این لیست‌های جعلی، نام کاندیداهای اصولگرا نیز دیده می‌شد. با این همه شاید حمایت برخی چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب و در صدر آن «رئیس دولت اصلاحات» از لیست امید، در کنار انصراف برخی کاندیداهایی که نبود آن‌ها بهانه انتقاد به این فهرست شده بود به نفع لیست و البته رای و نظر مردم باعث شد که نتیجه انتخابات شوراها به کام اصلاح‌طلبان باشد.
روزنامه «شهروند» در گزارش خود نوشت: با نهایی‌شدن ترکیب شورای شهر تهران حالا گمانه‌زنی‌هایی که از ماه قبل برای انتخاب شهردار آینده تهران شروع شده بود، همچنان ادامه دارد؛ شهری که حالا با مشکلات زیادی ازجمله بدهی‌های کلان روبه‌روست که از ٢٠‌هزارمیلیارد تا ٦٥‌هزارمیلیارد بر‌آورد می‌شود. محسن‌هاشمی‌رفسنجانی- مدیرسابق شرکت متروی تهران، عباس آخوندی- وزیر راه‌وشهرسازی، پیروز حناچی- معاون وزیر راه‌وشهرسازی، غلامحسین کرباسچی- شهردارسابق تهران، محسن مهرعلیزاده- رئیس فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای و علی عبدالعلی‌زاده و حسین مرعشی کسانی هستند که تاکنون نامشان برای شهرداری تهران مطرح شده است. البته حالا اعضای منتخب شورای پنجم شهر تهران معتقدند که هنوز برای گمانه‌زنی‌ها زود است.
روزنامه «همدلی» هم در گزارش خود نوشت: تکرار و تاکید سیدمحمد خاتمی، رهبر جبهه اصلاحات بر رای به حسن روحانی و تمامی اعضای لیست امید مورد نظر شورای عالی اصلاح‌طلبان، حجت را بر مردم تمام کرد. مردم آمدند و به لیستی رای دادند که می‌تواند ادامه‌دهنده امید و گام سوم در جامعه باشد. مردم تهران این بار نیز مثل رای به همه اعضای لیست امید مجلس دهم شورای اسلامی، کار را تمام کردند و با نه قاطع به اصول‌گرایان مانع ورود آنها به شورای پنجم شدند و با اعتماد دوباره به اصلاح‌طلبان لیست را به طور کامل به شورای شهر فرستادند تا با انتخاب شهردار اصلاح‌طلب، پس از ۱۲سال تهران را از اصول‌گرایان پس بگیرند.

**درس ها و پیام های انتخابات
انتخابات تمام شد، اما بهره گیری از درس ها و آموزه های آن نظام جمهوری اسلامی ایران را یک گام دیگر به سوی تعالی پیش خواهد برد؛ درس هایی که رونامه های امروز به بررسی آن پرداختند.
روزنامه «اعتماد» در گزارشی به بررسی درس های انتخابات ۹۶ پرداخت و نوشت: مردم با حضور و مشارکت گسترده خود نشان دادند که بیشتر از همه به اولویت‌ها و منافع ملی کشور توجه دارند و برای آنها ایفای نقش و مسوولیت اجتماعی در جهت پایداری، امنیت و توسعه کشور از اهمیت بالاتری برخوردار است. لذا با این حضور ،حماسه‌ای بزرگ آفریدند و پشتوانه‌ای مستحکم برای کشور، نظام و دولت شدند.
در یادداشت روزنامه «اطلاعات» هم در مورد آموزه های انتخابات می خوانیم: اصلی‌ترین و مهم‌ترین آموزه انتخابات سال ۹۶، مردمی‌بودن آنست، همان که امروز همه اذعان دارند که «همه آمدند.» در مدت ۳۸ سال از گذر عمر جمهوری اسلامی‌ایران، این سومین بار بود که وسعت حضور مردم، به خصوص جوانان در آن چشم‌نواز شد تا آنجا که تعجب بسیاری را در داخل و در خارج کشور عیان کرد. این تعجب را بسیاری با حضور یکپارچه در سراسر کشور و حتی خارج از کشور نام برده‌اند، و برخی از رسانه‌های خارجی آن را «رفراندم» نامیده‌اند.
در ادامه می خوانیم: مهم‌ترین آموزه انقلاب اسلامی، مردم و معنویت را امروز باید در انتخابات فهم کرد و شناخت. آموزه انتخابات چنین است که مردم آمدند و هجوم آوردند تا بار دیگر در پای صندوق رأی هشدار دهند که انقلاب و معیارهای آن هنوز زنده است. مردم همچنان در صحنه حضور دارند.
روزنامه «شرق» در یادداشت خود آورد: صرف‌نظر از همه چالش‌ها و کاستی‌ها و مطالبات و حتی ارزیابی‌های متفاوتی که از واقعیت پیشِ‌رو وجود دارد، یک واقعیت درخشان در انتخابات تجلی پیدا می‌کند و قابل مشاهده است که می‌توان به‌عنوان جشن دوران پختگی و قوام جامعه مدنی در ایران به آن توجه کرد. پیامدهای سودمند و امیدوار‌کننده این فصل تازه، هم در ساحت و سرای حاکمیت و لایه‌های مدیریتی کشور و نظام در سطوح گوناگون و هم به‌ویژه در متن جامعه عبارت‌اند از ۱- داغ باطل‌ خوردن بر تئوری مونوپولی یا فقط ما و حرکت به‌سوی پذیرش دیگری ۲- پذیرش قواعد و منطق بازی در عرصه کنش سیاسی ۳- دوسویه‌شدن تأثیرگذاری جامعه مدنی و لایه‌های قدرت..

**سفر ترامپ به عربستان برای قراردادهای سرسام آور
دلایل و اهداف سفر «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا به عربستان سعودی موضوع یادداشت برخی روزنامه های امروز بود.
در یادداشت روزنامه «جهان صنعت» آمده است: ازسرگیری روابط ریاض- واشنگتن را که در دوران اوباما به سردی گراییده بود باید بخشی از اهداف ترامپ دانست. حال با استقبال گرمی که مقامات سعودی از ترامپ نشان داده‌اند، روابط دو کشور وارد فرآیند جدیدی از همکاری‌های راهبردی می‌شود. این شرایط کمک خواهد کرد که بار دیگر عربستان به جایگاه اصلی خود در مناسبات منطقه بازگردد و چون گذشته نقش محوری در جهان اسلام و کشورهای عربی را این بار با حمایت‌های واشنگتن به دست آورد.
در ادامه می خوانیم: بدیهی است که در نظم جدید راهبردی، هدف مهم‌تری نیز تعقیب می‌شود که متوجه ایران است به این معنی که عربستان و آمریکا تلاش می‌کنند از آنچه آنان در گذشته و حال تهدید و نفوذ ایران می‌خوانند، جلوگیری کنند.
در گزارش روزنامه شهروند هم می خوانیم: بعد از چهارماه، حالا دونالد ترامپ، در حال شکل‌دادن عملی سیاست ‌خارجی‌اش در خاورمیانه است. از این به بعد، شاید بهتر بتوان اولویت‌های ترامپ برای خاورمیانه را تشخیص داد. با قرارداد تسلیحاتی که ترامپ درعربستان امضا کرد، شاید بتوان گفت که نخستین اولویتش برای منطقه امنیت است. البته امنیت به شیوه آمریکایی. وقتی سخن از امنیت آمریکایی به میان می‌آوریم، مشخصا منظور ادامه مبارزه آمریکا با داعش به روش خود و ادامه سیاست کنترل ایران خواهد بود. اتفاقا در دیدارهای ترامپ درعربستان و همچنین در کنفرانس مطبوعاتی وزیرخارجه آمریکا با همتای آمریکایی‌اش همین دومسأله در مرکز توجهات بود.
روزنامه «کیهان» هم نوشت: دونالد ترامپ با هدف پر کردن خزانه آمریکا وارد فاز اجرایی «دوشیدن کشورهای عربی» شده و در همین راستا دیروز خبر رسید با سعودی‌ها یک قرارداد به ارزش ۵۰۰ میلیارد دلار! امضا کرده است.
روزنامه «خراسان» هم در گزارش خود نوشت: تیم ترامپ، هنوز هم در مورد تحولات سیاسی – امنیتی منطقه ما، به جمع بندی روشنی نرسیده و در حال پیروی از نسخه ها و سناریوهایی است که اثری از ابتکار و نوآوری در آنها دیده نمی شود و با وجود آن که این تیم ادعا می کرد که در مواجهه با مسائل سیاست خارجی، قدرتمندتر و حساب شده تر از دموکرات ها عمل خواهد کرد، اما هنوز هم در پرونده های حساسی همچون عراق، سوریه، یمن و فلسطین، بیشتر بر اساس روش آزمون و خطا وگاهی بر اساس تکرار تجربیات پیشین، عمل می کند و عربستان نیز از این قاعده مستثنی نیست. به عبارتی روشن، برخلاف تمام آن چیزی که در ظاهر به چشم می خورد؛ موضوع بهادادن به عربستان و تلاش برای برجسته سازی نقش ریاض در منطقه و جهان، نه بخشی از یک سناریو و نقشه مدون و منطقی، بلکه سکانس هایی از یک سناریوی درهم ریخته است که در آن، تلاش می شود از اختلافات موجود بین کشورهای اسلامی، برای تقویت مناقع واشنگتن استفاده شود.
در ادامه می خوانیم: آمریکا برای بهره کشی از عربستان سعودی و عربستان نیز به منظور نشان دادن تصویری قدرتمندانه از نظام سیاسی ارتجاعی اش، دست روی تاکتیک قدیمی ایران هراسی گذاشته و تلاش می کند از این راه خود را به آمریکا نزدیک تر کند و در عین حال، بر کشورهای اسلامی نیز تاثیر بگذارد و آنان را برای فاصله گرفتن از ایران اقناع کند.
**پژوهشم**۹۲۷۵**خبرنگار: اعظم حمیدپور** انتشاردهنده:سیدمحمد موسی کاظمی

ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما همراه شوید.
https://t.me/Irnaresearch

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 21732 بازدید

بازدید دیروز: 17334 بازدید

بازدید کل : 2023337 بازدید

افراد آنلاین: 4 نفر