یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۴۱
سرویس: مقالات
 |  23/ اسفند/ 1395 - 10:29
  |   نظرات: بدون نظر
34 بازدید بازدید

روحانی، نامزد نهایی اصلاح طلبان


** روحانی، نامزد نهایی اصلاح طلبان
روزنامه «ایران» با انتشار عنوان «روحانی، نامزد نهایی اصلاح طلبان»، به قطعی شدن نامزدی حسن روحانی در جناح اصلاح طلبان پرداخت و نوشت: «روحانی کاندیدای نهایی اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ شد.» این خروجی جلسه شب گذشته شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان بود که از سوی محمدرضا عارف رئیس این نهاد انتخاباتی بیان شد. برگزاری این جلسه و انتشار خبر حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی چند ساعت بعد از اعلام اسامی ۱۴ کاندیدای اصولگرا بود که در اولین گردهمایی جبهه نیروهای انقلاب اسلامی انتخاب شده‌اند. بدین ترتیب اصلاح‌طلبان در برنامه‌های انتخاباتی خود یک گام دیگر از رقیبان اصولگرای خود پیش افتادند. آنها در حالی به اتفاق آرا به حمایت از روحانی رأی دادند که اختلاف نظرها در مجموعه نیروهای اصولگرا همچنان به قوت خود باقی است.

** اصول‌گرایان و ریزش‌های بدون رویش
روزنامه «همدلی» در سرمقاله ای با عنوان «اصول‌گرایان و ریزش‌های بدون رویش» و به قلم آیت وکیلیان درباره فعالیت های انتخاباتی اصولگرایان، نوشت: انتخابات ریاست جمهوری سال آینده علاوه بر اینکه یکی از انتخابات مهم در تاریخ سیاسی جمهوری اسلامی است، یک آزمون سیاسی برای همه جریانات سیاسی درون نظام نیز به شمار می‌رود. اصول‌گرایان در مراحل اولیه‌ای از یک سازمان سیاسی به سر می‌برند؛ همین وضعیت نشان‌دهنده این است که این جریان باید به فکر فربه کردن خود در نوع سیاست‌ورزی‌اش باشد. اصول‌گرایان در هر کارزار انتخاباتی با فرافکنی در عرصه عمومی و هجمه و حمله‌های غیر حرفه‌ای و به‌دور از عرف سیاسی به رقیب سنتی‌اش، می‌پسندد که مردم و جریانات متکثر را نسبت به حضور در انتخابات دلسرد کنند.

** اعتماد به روحانی و عدم وجود فضای انتخاباتی
روزنامه «آرمان» در یادداشتی با عنوان «اعتماد به روحانی و عدم وجود فضای انتخاباتی» و به قلم امان الله قرایی مقدم به بررسی انتخاب حسن روحانی به عنوان نامزد اصلاح طلبان در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و چگونگی فضای انتخاباتی در کشور پرداخت و نوشت: گروهی معتقدند که‌ چون فضای رسانه‌ای و مجازی انتخاباتی‌ است و هرروز در‌آن اخبار تازه‌ای مشاهده می‌شود، باید فضای جامعه هم انتخاباتی شود، در صورتی که چنین تحلیلی درست نیست، زیرا در روزهای منتهی به پایان سال، مردم به فکر سال جدید و رتق و فتق امور هستند و کمتر به مباحث دیگر توجه ‌دارند. از این‌رو هرچقدر در رسانه‌ها و فضای مجازی مباحث انتخاباتی داغ و پرحرارت دنبال می‌شود، برعکس، در جامعه فضای سیاسی آرام است و مردم به فعالیت‌های خود در شب سال نو می‌پردازند. شاید یکی ‌از دلایل عدم انتخاباتی شدن جامعه در دو ماه مانده به انتخابات سرنوشت‌‌ساز ریاست‌جمهوری دوازدهم این موضوع باشد که مردم در امنیت فکری به سر می‌برند و معتقدند آقای دکتر روحانی با شایستگی‌ها و عملکرد موفقی که از خود برجای‌گذاشته، آن‌طور که ازگوشه وکنار شنیده می‌شود، درانتخابات سال ۹۶ موفق خواهد بود.

** اصلاح‌طلبی؛ گزینه‌ای برای عبور از بحران
روزنامه «آرمان» با اشاره به عنوان «اصلاح‌طلبی؛ گزینه‌ای برای عبور از بحران» با واکاوی فعالیت های اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶، نوشت: گفتمان اصلاح‌طلبی با دال مرکزی حقوق ملت، برای دو هویت مورد اشاره، مانعی بزرگ و سترگ است. حق حاکمیت ملی، حاکمیت قانون، ایران برای همه ایرانیان، تعامل منطقی و گفت‌وگو با جهان بر اساس منافع و مصالح ملی و احترام متقابل و… به عنوان فصل ممیزه اصلاح‌طلبی از اصولگرایی و براندازی خواهی ظهور کرده است. این گفتمان در خرداد ۹۲، مردم را پشت سر دکتر حسن روحانی بسیج کرد. از آن زمان به این سو، زبان گفتار و کنشگری روحانی، او را در جایگاه بازگو‌کننده، بازیگر و منادی اصلاح‌طلبی به وقت اکنون، ظاهر ساخته است. گرچه جنبش اصلاحات، اصلاح‌طلبی را در رئیس دولت اصلاحات و یارانش می‌شناسد، اما این روحانی است که به نمایندگی از این جنبش و راهبرانش در درون حاکمیت سیاست‌ورزی می‌کند. اصولگرایان در سال ۹۲ هر چه بازی را محدود و بسته‌تر رقم زدند، به همان میزان با درایت خردورزان اصلاح جو و بهبودخواه مواجه شدند. اصولگرایان با چشم‌پوشی از سهم خود در وضعیتی که کشور را بدان دچار کردند، می‌کوشند دولت دکتر روحانی را ناکارآمد جلوه دهند. کالبدشکافی گفتمان آنها که از رسانه‌های گفتاری – شنیداری‌شان مستفاد می‌شود، بازنمایی ناتوانی دولت در عمل به شعارهای انتخاباتی‌اش است. اصولگرایان همه دستاوردهای دولت را به صورت رادیکال زیر سوال می‌برند.

** زمانبندی دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری
روزنامه «وطن امروز» در مطلبی با عنوان «زمانبندی دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری»، با اشاره به هنگامه آغاز فعالیت های انتخاباتی رباست جمهوری، نوشت: جدول زمانبندی دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری منتشر شد. ۲۲ فروردین‌ماه سال ۹۶، دستور شروع انتخابات توسط وزیر کشور به فرمانداران ابلاغ می‌شود و از این روز تا ۲۶ فروردین، فرصت ثبت‌نام داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری است. شورای نگهبان نیز از پایان ثبت‌نام تا ۳۱ فروردین‌ماه به بررسی صلاحیت داوطلبان می‌پردازد. پس از پایان بررسی صلاحیت‌ها، وزارت کشور ۶ اردیبهشت‌ماه اسامی نامزدها را اعلام می‌کند. براساس این گزارش، تبلیغات انتخاباتی نامزدها از ۸ اردیبهشت تا ۲۷ همان ماه ادامه خواهد یافت و در نهایت روز ۲۹ اردیبهشت، دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و پنجمین شوراهای شهر و روستا در سراسر کشور برگزار خواهد شد. در صورت دومرحله‌ای شدن انتخابات، ۵ خردادماه، مرحله دوم انتخابات برگزار خواهد شد.

** بودن و نبودن روحانی
روزنامه «شرق» در سرمقاله ای با عنوان «بودن و نبودن روحانی» و با قلم مصطفی ایزدی فعال سیاسی، نامزدی حضور حسن روحانی را در انتخابات بررسی کرد و نوشت: بهار سال ٩٦، دو انتخابات برگزار می‌شود؛ انتخابات دوره دوازدهم ریاست‌جمهوری و انتخابات دوره پنجم شورای اسلامی شهر و روستا. این دو، هر کدام به تنهایی از اهمیت بالایی برخوردار است. اما در این یادداشت، به ریاست‌جمهوری پرداخته می‌شود. درباره انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم، گفتنی‌های زیادی وجود دارد، اما فعلا به موقعیت حسن روحانی برای دوره دوم ریاستش بر قوه مجریه اشاره می‌شود. گروه‌ها، احزاب سیاسی و مردم علاقه‌مند به شرکت در سرنوشت خود، نظراتی دارند. اصولگرایان معتدل یا به تعبیر امروزی اعتدالیون. اینها نقش مهمی در کاندیداکردن و رأی‌دادن به حسن روحانی در خرداد ٩٢ داشتند. بنابراین کاملا روشن است که در اردیبهشت ٩٦ نیز پشت‌ سر او بایستند و مردم را به رأی‌دادن به روحانی تشویق و ترغیب کنند. اما اصلاح‌طلبان اگرچه بعضا نامزدی در سایه هستند که اگر به دلایلی حسن روحانی در صحنه نبود، نامزد در سایه را وارد صحنه کنند، اما درحال‌حاضر، به جز دکتر روحانی، به کس دیگری که مقابل وی بایستد، فکر نمی‌کنند. در میان گروه‌های سیاسی، یک طیف جناح راست، نه‌تنها ذره‌ای به موفقیت دکتر روحانی فکر نمی‌کنند، بلکه از آمدن او در خرداد ٩٢ هم به‌شدت در رنج‌اند. اگرچه وی از درون جناح اصولگرا وارد عرصه رقابت برای نشستن بر صندلی ریاست‌جمهوری شد، اما بخش افراطی این جناح، بدون اینکه منتظر عملکرد او پس از ورود به کاخ ریاست‌جمهوری شود، سر ناسازگاری با او گذاشتند.

** حمایت از روحانی مدبرانه‌ترین کنش اصلاح‌طلبان
روزنامه «اعتماد» در سرمقاله ای با عنوان «حمایت از روحانی مدبرانه‌ترین کنش اصلاح‌طلبان» و به قلم مرتضی مبلغ فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره انتخاب حسن روحانی به عنوان نامزد اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری، می نویسد: اصلاح‌طلبان باید پایه‌های حضور دوباره خود در قدرت را مستحکم کنند. فردی مناسب‌تر و موثر‌تر از آقای روحانی نیست که چنین رسالتی را به انجام برساند و بتواند روند چهار سال گذشته را ادامه دهد. برای تحقق این امر جلب آرا برای انتخاب مجدد آقای روحانی لازم و ضروری است. مهم‌ترین کاری که اصلاح‌طلبان و طرفداران و مدیران دولت آقای روحانی باید انجام دهند این است که جامعه را هرچه بیشتر با واقعیت‌های موجود آشنا کنند. باید پذیرفت که برخی از وعده‌های رییس‌جمهور امکان تحقق پیدا نکرده است. معیشت و کسب و کار مردم و دیگر مشکلاتی همچنان وجود دارد که هنوز کاملا حل نشده است. بنابراین برخی نارضایتی‌هایی در کشور وجود دارد. از زمان روی کار آمدن آقای روحانی راهبرد رقبای دولت رقابت بر اساس برنامه نبوده است بلکه این راهبرد تخریب عملکرد مثبت و منفی دولت بوده است.

** مرضی الطرفین اصولگرایی
روزنامه «ابتکار» با انتخاب عنوان«مرضی الطرفین اصولگرایی» با واکاوی فعالیت های جبهه مردمی، آورده است: جبهه مردمی نیروهای انقلاب که به «جمنا» موسوم است، چندی پیش در اولین گام خود برای تحقق وحدت در بین اصولگرایان، طی برگزاری نشستی و با اقدام به رای‌گیری از حامیان و سران جریان اصول‌گرایی از میان ۵۰ نفر داوطلب ریاست‌جمهوری ده نفر را عنوان کاندیداهای اولیه اعلام کرد. پس از آن اما بنا شد در دو مرحله، این افراد به ۵ و ۳ نفر تقلیل یافته و در نهایت کاندیدای اصلح که نمادی از وحدت در میان اصولگرایان باشد، از دل لیست بیرون آید. مدت زمان زیادی تا انتخابات باقی نمانده، کم‌تر از ۹۰ روز دیگر. «جمنا» نه تنها نتوانسته از زمان ظهورش تا به امروز سازوکاری واحد در این جریان ایجاد کند، بلکه به نظر می‌رسد در ساختار خود نیز دچار مشکلاتی است و ناتوان از همسو کردن کاندیداهایی همچون سعید جلیلی و یا حتی پایداری‌ها. اخیرا نیز در حالی که بسیاری در انتظار معرفی کاندیدای واحد از سوی این جبهه بودند، جمنا لیست دیگری منتشر کرد. لیست ده نفری نهایی که جمنا ادعا می‌کرد با رای مستقیم حامیان انتخاب شده‌، به ۱۴ نفر افزایش یافته است و مشخص نیست که براساس چه ملاکی افرادی همچون محسن رضایی میرقائد، سید عزت‌الله ضرغامی، مصطفی میرسلیم و علی نیکزاد به این لیست اضافه شده‌اند. آیا این اقدام در تناقض با سخنان مرضیه وحید دستجردی نخواهد بود که تاکید داشت لیست ده نفری حاصل رای‌ حامیان جریان اصولگرایی است و «جمنا» در آن دخل و تصرفی ندارد؟

** چشم ما به دهان آقای رئیس‌جمهور است
روزنامه«آرمان» با انتخاب عنوان «چشم ما به دهان آقای رئیس‌جمهور است» در گفت و گو با محمدرضا خباز استاندار سمنان درباره انتخابات شوراهای شهر و روستا و ریاست جمهوری، آورده است: انتخابات ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ در نوع خود، انتخاباتی بی‌نظیر خواهد بود، چرا که تا به امروز چنین انتخاباتی در کشور برگزار نشده و هم‌زمانی انتخابات ریاست‌جمهوری با انتخابات شورای شهر و روستا از اهمیت بالایی برخوردار است. انتخابات ریاست‌جمهوری دارای اهمیت زیادی است و این اهمیت بر شخصی پوشیده نیست اما زمانی که انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در یک زمان با انتخابات مجلس برگزار می‌شود، از نظر کثرت حضور افراد می‌تواند مشارکت جدیدی از مردم را به دنبال داشته باشد. وظیفه رئیس‌جمهور کلان نگری و بیان مسائل کلان کشور است. بیان این مسائل که شما می‌گویید وظیفه دوستداران، طرفداران و علاقه‌مندان به خط‌مشی اعتدال است. چشم همه ما به دهان آقای رئیس‌جمهور است درصورتی‌که نزدیک ۲۶ نفر در کابینه عضو هستند. اعضای کابینه، معاونان آنها، روزنامه‌ها، رسانه‌ها و بالاخص صداوسیما باید مسائل بیان‌شده از سوی دولت را به بیان ساده‌تر به مردم بگویند.

** کاندیداتوری کواکبیان در انتخابات ریاست‌جمهوری قطعی است
روزنامه «رسالت» در مطلبی با عنوان «کاندیداتوری کواکبیان در انتخابات ریاست‌جمهوری قطعی است» با واکاوی سخنان میرزابابا مطهری‌نژاد سخنگوی حزب مردم‌سالاری، نوشت: کاندیداتوری مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ تقریباً قطعی است. در جلسه اخیر شورای مرکزی حزب مقرر شد تا آقای کواکبیان به‌‌عنوان نامزد اصلاح‌طلب اعلام حضور کند، اما به وی وقت داده شد تا با بقیه جریان‌های اصلاح‌طلب در این‌ باره مذاکره کند. اخیرا شورای مرکزی درخواست کرد تا این کار جدی‌تر دنبال شود و مذاکرات وی جنبه عینی پیدا کند.

** اشرف بروجردی رئیس کمیته زنان ستاد انتخاباتی روحانی شد
روزنامه «ایران» با اشاره به عنوان «اشرف بروجردی رئیس کمیته زنان ستاد انتخاباتی روحانی شد» به انتخاب ریاست کمیته زنان در ستاد انتخاباتی حسن روحانی پرداخت و می نویسد: اشرف بروجردی، عضو شورای مرکزی حزب زنان مسلمان نواندیش به عنوان رئیس کمیته زنان ستاد انتخاباتی روحانی تعیین شد. انتخابی که در نگاه نخست با هدف پیگیری مأموریت تحقق حضور حداکثری زنان پای صندوق‌های رأی و تأثیرگذاری آنان بر نتیجه انتخابات رقم خورده است اما در بطن خود به واقعیت‌های دیگری اشاره دارد. ستاد انتخاباتی که قرار است از حضور دوباره حسن روحانی در انتخابات و رأی دوباره مردم به او دفاع کند در حالی کمیته زنان را به عنوان یکی از نخستین کمیته‌های خود تشکیل داده است که دولت یازدهم در زمینه توجه به حضور زنان در عرصه مدیریت سیاسی کشور کارنامه قابل دفاعی را برجای گذاشته است. کابینه حسن روحانی با حضور سه زن در پست‌های معاونت ریاست جمهوری آغاز به کار کرد؛ شهیندخت مولاوردی، الهام امین‌زاده و معصومه ابتکار. پس از آن با تغییر و تحولات انجام شده و حضور زهرا احمدی‌پور در سمت رئیس سازمان میراث فرهنگی و تغییر حکم امین‌زاده از معاونت حقوقی به دستیاری ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی حلقه زنان حاضر در سطح عالی قوه اجرایی کشور گسترده‌تر شد.

** احمدی‌نژاد جزئی از جریان اصول‌گراست
روزنامه «همدلی» با انتخاب عنوان «احمدی‌نژاد جزئی از جریان اصول‌گراست» در گفت و گو با داریوش قنبری فعال سیاسی اصلاح طلب درباره فعالیت های احمدی نژاد و حامیان وی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، آورده است: اگر نامزد طیف احمدی‌نژاد بقایی باشد این طیف در مجموع دو استراتژی دنبال می‌کند، نخست آنکه بی‌تفاوت باشند چرا که به هرحال آقای بقایی به خاطر مسائلی که وجود دارد ردصلاحیت خواهد شد. اگر کاندیدای جریان احمدی‌نژاد تایید صلاحیت شود، احمدی‌نژاد خیلی تمایل نخواهد داشت از بقایی به صورت تمام قد حمایت کند. استراتژی دوم هم این است که طیف احمدی‌نژاد سراغ جلیلی بروند. اینکه آقای جلیلی هم نمی‌خواهد با تابلوی اصول‌گرایی وارد عرصه بشود، به این خاطر است که آقای احمدی‌نژاد می‌خواهد خود را به عنوان جریان سوم معرفی کند. سال‌هاست که بخشی از اصول‌گرایان سعی می‌کنند جریان سومی معرفی کنند. اما باید در نظر داشت که جریان احمدی‌نژاد بخشی از جریان اصول‌گراست. به این هم باید توجه داشته باشیم که جریان اصول‌گرایی پایگاه اجتماعی بالایی ندارد و همان‌طور که در انتخابات مجلس شاهد بودیم، خیلی از اصول‌گرایان خود را مستقل عنوان می‌کردند و زیاد به این تمایل نداشتند که زیر پرچم اصول‌گرایی قرار بگیرند.

** اسامی ۱۴ کاندیدای حائز اکثریت آراء در جبهه مردمی
روزنامه «جوان» در مطلبی با عنوان «اسامی ۱۴ کاندیدای حائز اکثریت آراء در جبهه مردمی» با اشاره به اعلام نام های نامزدهای برتر ریاست جمهوری ۹۶، نوشت: اسامی ۱۴ کاندیدای برتر ریاست جمهوری جبهه مردمی نیروهای انقلاب که توسط اعضای مجمع عمومی این جبهه در تاریخ پنجم اسفندماه انتخاب شدند، مشخص شد. سید ابراهیم رئیسی، پرویز فتاح، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، سیدعزت‌الله ضرغامی، علیرضا زاکانی، حمیدرضا حاجی‌بابایی، مهرداد بذرپاش، رستم قاسمی، علی نیکزاد، محسن رضایی، محمدمهدی زاهدی، مصطفی میرسلیم و محمد خوش‌چهره به عنوان کاندیداهای اولیه «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» معرفی شدند. شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی اسامی را به مجمع ملی دوم جبهه که روز ۱۷ فروردین برگزار می‌شود، ارائه خواهد کرد تا از میان آنها پنج نفر مجدداً انتخاب شوند. در نخستین مجمع ملی «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» ۲۱ نفر از افرادی که اعلام کاندیداتوری کرده بودند در معرض رأی اعضای مجمع عمومی گذاشته شدند تا نامزدهای برتر ریاست ‌جمهوری این جبهه مشخص شود.

** ستاد انتخابات وزارت اطلاعات بر تخریب گران انتخاباتی در فضای مجازی اشراف دارد
روزنامه «کیهان» در مطلبی با عنوان «ستاد انتخابات وزارت اطلاعات بر تخریب گران انتخاباتی در فضای مجازی اشراف دارد» سخنان حجت الاسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات را بررسی کرد و نوشت: آنچه سبب التهاب در جامعه می‌شود و انتخابات را به سمت عوارض منفی سوق می‌دهد تخریب‌هاست.تخریبی که سبب التهاب در جامعه شود مضر است اما تبلیغ مثبت سبب اشتیاق شرکت‌کنندگان به مشارکت می‌شود و دیدیم که در سال ۹۴ بطور استثناء انتخاباتی برگزار شد که در هیچ جای کشور مشکل حاد امنیتی و اجتماعی و برخوردهای نگران‌کننده نداشتیم . ما بر عملکرد تخریب‌گران انتخاباتی قطعا اشراف اطلاعاتی داریم و اقدامات بهنگام و بازدارنده در قبال کارهای تخریبی و منفی آنان صورت خواهد گرفت. اگر افراد اعم از نامزدها و هوادارانشان جنبه‌های مثبت خود را بگویند و دیگران را نفی و تخریب نکنند به یقین مانند انتخابات ۹۴ شاهد مشارکت بالا و با اشتیاق و بدون التهاب و آثار تخریبی بر انسجام ملی خواهیم بود. اصول‌گرایان ملتفت‌اند که تنها در وضعیتی می‌توانند به قدرت بازگردند که مردم به صورتی طبیعی با انتخابات قهر کنند. این مسئله به قرینه به این معناست که بخش وسیعی از مردم همسو با تحول‌خواهان هستند نه آنان که خواهان حفظ وضع موجود هستند. شکاف و گسل‌های عمیق در درون اصول‌گرایان امروزه به یک قاعده و اصل لایتغیر تبدیل شده است و نمی‌توان آن را به اتفاقات روز سیاسی جامعه فروکاست.

** دوگانگی هویت رضایی
روزنامه «قانون» در مطلبی با عنوان «دوگانگی هویت رضایی»، به امکان حضور محسن رضایی در دوازدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و می نویسد: واپسین روزهای سال ۹۳ و پس از انتشار خبر بازگشت محسن رضایی به سپاه پاسداران، توجه‌بسیاری از جریان‌های سیاسی به این موضوع جلب شد. خبرهایی که حکایت از خداحافظی رضایی از عرصه سیاست و ادامه فعالیت های نظامی او بود. این اتفاق در حالی رخ‌داد که او حدود دو‌دهه قبل لباس نظامی اش را از تن خارج و سعی کرده بود در عرصه سیاسی و رقابت‎های انتخاباتی حضور پر رنگی داشته باشد. با این حال درخواست محسن رضایی برای بازگشت به سپاه مورد پذیرش رهبر انقلاب قرار گرفت. اما با نزدیک شدن به موسم انتخابات و داغ‌شدن فعالیت‎های سیاسی، رضایی بار دیگر منکر رجعت خود به نظامی‌گری می‎شود. این اعلام موضع او به نوعی بیانگر این موضوع است که رضایی می‎خواهد بار دیگر کت و شلوار انتخاباتی را‎ در انتخابات ریاست جمهوری به تن کند. رضایی که ید طولایی در نامزدی در انتخابات دارد با وجود اینکه اعلام کرده در این دوره قصد کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری را ندارد اما بعید است که قید فعالیت سیاسی و زد و بند انتخاباتی را بزند.

** مخالفت اطرافیان روحانی با نامزد پوششی در کنار وی
روزنامه «کیهان» با انتشار عنوان «مخالفت اطرافیان روحانی با نامزد پوششی در کنار وی» به بررسی معرفی نامزد پوششی از طرف حامیان رییس جمهوری پرداخت و نوشت: مدعیان اصلاح‌طلبی درباره چیدن همه تخم‌مرغ‌های شانس خود در سبد روحانی در انتخابات به تردید افتاده‌اند. برخی از اعضای این طیف نیز معتقدند هر چند روحانی کارنامه قابل قبولی به ویژه در حوزه اقتصادی نزد مردم ندارد، اما اصلاح‌طلبان مجبورند پای روحانی بمانند و تنها با مطرح کردن نامزد موازی، امتیاز بیشتری را از وی مطالبه کنند. محسن رهامی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا کاندیدای اصلاح‌طلبان در انتخابات روحانی خواهد بود یا فرد دیگری، افزود که در مورد این موضوع هنوز به قطعیت نرسیدیم چرا که اصلاح‌طلبی یک گفتمان است و حزب متمرکز نیست و طیف‌های مختلفی در آن وجود دارد که همگی جامع هستند، لذا در مجموع جریان اصلاح‌طلب برای کاهش آسیب‌ کاندیدای دیگری را معرفی می‌کنند و عده‌ای دیگر نیز اعتقاد دارند که ممکن است با مطرح کردن فرد دیگری تجزیه و تعدد آراء به وجود بیاید مانند همان اتفاقی که در سال ۸۴ افتاد. مشخص نیست که اگر فرد دیگری را معرفی کنم آن کاندیدا به نفع آقای روحانی کنار بکشد، مگر اینکه روحانی از فرد مورد اعتماد خود بخواهد که با هم در انتخابات شرکت کنند.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: فاطمه مهدوی** انتشار دهنده: شهربانو جمعه
**پژوهشم**۹۱۲۸**۹۱۳۱
*ایرنا مقاله کانالی برای انعکاس مقاله های اندیشکده ها- پژوهشکده ها- دانشکده ها- مراکز تحقیقاتی و رسانه های ایران وجهان*
Irnaarticle@

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 5747 بازدید

بازدید دیروز: 18764 بازدید

بازدید کل : 1774441 بازدید

افراد آنلاین: 4 نفر