جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۴۸
 |  13/ بهمن/ 1395 - 12:46
  |   نظرات: بدون نظر
148 بازدید بازدید

سازمان بازرسی دارای بدنه قوی کارشناسی است که باید تقویت شود


معاون فرهنگی قوه قضاییه:

سازمان بازرسی دارای بدنه قوی کارشناسی است که باید تقویت شود

معاون فرهنگی قوه قضائیه در جمع کارکنان سازمان بازرسی کل کشور گفت: سازمان بازرسی کل کشور، سازمانی انقلابی و اسلامی با روحیات مؤمنانه و متدینانه و با بدنه قوی کارشناسی است. چراکه سعی شده بهترین‌ها در اینجا جمع شوند و باید تقویت هم شود.

به گزارش ایسنا به نقل از سازمان بازرسی کل کشور، حجت‌الاسلام‌والمسلمین هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضاییه طی سخنانی به مناسبت آغاز دهه مبارک فجر در سازمان بازرسی کل کشور با تبریک این دهه گفت: باید قدر این انقلاب را بیشتر دانسته و ارزش آن را پاس داشته و به نسل‌های بعد منتقل کرده و بشناسانیم.

معاون فرهنگی قوه قضاییه ادامه داد: کار عظیمی که در انقلاب اسلامی اتفاق افتاد، عظیم‌تر از سرنگونی صرفاً یک حکومت بود. چون ممکن است در کشورهای دیگر با کودتا، شورش و تظاهرات مردمی، حکومتی ساقط‌ شده و حکومت دیگری جای آن را بگیرد که البته همان هم مهم است، ولی انقلابی که منجر به زیر و زبر کردن ارزش‌ها شده باشد سراغ نداریم. مثلاً در همین انقلاب‌های منطقه می‌بینیم جابجایی حکومت‌ها رخ‌ داده، ولی شامل جابجایی در ارزش‌ها و مفاهیم ارزشی نبوده است و چیزی که رفته و چیزی که آمده است خیلی با هم فرق نمی‌کند؛ مانند رفتن یک سلسله پادشاهی و آمدن یک سلسله پادشاهی دیگر که همگی طاغوت هستند.

صادقی خاطرنشان کرد: در گذشته برای این سبقت می‌گرفتند که علیه خدا و ارزش‌های الهی و قرآنی طغیان کنند، ولی بعد از انقلاب مردم برای طاعت بیشتر و تقرب الی الله سبقت می‌گیرند و حتی شاهد بودیم سر این مساله دعوا می‌گرفتند که در کار خیر چه کسی مقدم شود؛ بنابراین آنچه مهم است فرهنگ اصیل اسلامی است که آمد، زنده شد و باید استمرار پیدا کند.

معاون فرهنگی قوه قضاییه «بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی را اخوت ایمانی بین مردم دانست که در برابر کفار یک سد قوی ایجاد کرده است و افزود: قرآن کریم درباره پیامبر (ص) این‌چنین می‌فرماید که در برابر کفار سخت است و در برابر مؤمنین رحمت است. این همان صفت قومی است که خدا وعده‌اش را داده است که می‌آیند و این‌ چنین ویژگی دارند.»

وی با طرح این سئوال که «برای حفظ و گسترش دستاوردهای انقلاب اسلامی چه باید کرد؟!» تصریح کرد: از جمله اقدامات اساسی یکی این است که یک‌چشم بینا مراقب دستان دشمن باشد که این مودت ایمانی را به هم نریزد یا فساد موریانه‌واری وارد مجموعه نظام نشده و آن را به تخریب نکشاند. این چشم بینا کاری است که سازمان بازرسی کل کشور انجام می‌دهد. یکی از مهم‌ترین چشمان بینای نظام، سازمان بازرسی است که باید خوب کار کند؛ خوبی‌ها را خوبی ببیند و بدی‌ها را بدی ببیند. سازمان بازرسی باید تیزبین، دوربین و سالم بین و با پرهیز از کج‌بینی و دوبینی باشد. دوبین شدن به این است که انسان یا عینک دیگری بر چشم بزند یا چشم خود را بر یک حقیقت ببندد، یا کج کند. کافی است انسان با کوچک‌ترین فشاری به چشم، بینایی صحیح خود را از دست بدهد که چشم بینای نظام یعنی سازمان بازرسی کل کشور هم باید نسبت به این فشارها حساس و مراقب باشد.

صادقی خاطرنشان کرد: سازمان بازرسی کل کشور، سازمانی انقلابی و اسلامی با روحیات مومنانه و متدینانه و با بدنه قوی کارشناسی است. چرا که سعی شده بهترین‌ها در اینجا جمع شوند و باید تقویت هم شود؛ اما همین بازرسی در مسیر حرکت خودش در معرض چیزهایی قرار می‌گیرند که خیلی می‌تواند خطرساز باشد و برای بینایی این سازمان آفت درست کند.

وی در ادامه با معرفی خودبرتربینی و کبر به‌عنوان آفت‌های بازرسی تصریح کرد: در برابر این احتمال خطرها چه باید کرد؟! اگر انسان‌های پاک را در جایی گذاشتیم که آن جا پرخطر است، آیا احتمال ندارد که آن انسان‌های پاک دچار خطا شوند؟! چه تدبیری برای این خطرات پیش رو داریم؛ هم به لحاظ فردی و هم به لحاظ سازمانی. چه کنیم که دچار استکبار نشویم که شیطان دچار آن شد. اولین گناه که باعث سقوط ابلیس شد، به گفته امیرالمؤمنین(ع) استکبار است.

وی در ادامه چاره ممانعت از سقوط از ارزش‌ها را اخلاق حرفه‌ای دانست و گفت: اخلاق حرفه‌ای به ما می‌گوید هم حرفه‌ای باش و کارت را درست انجام بده و چشم بینا و تیز بین نظام باش و هم کاری کن که اعتماد دیگران به شما جلب شود و هم تأثیر خوب و مثبت بگذار که خود این بر توفیقات شما می‌افزاید؛ بنابراین در کار بازرسی باید اعتماد دیگران جلب بشود و نه از سر ترس با شما کار و همراهی کنند. ما باید یاد بگیریم که چگونه می‌توان در عین صلابت، مهربان بود؛ در عین اقتدار کاری، متواضع بود؛ در عین تیزبینی و دیدن عیوب، محاسن را هم دید و برجسته کرد.

معاون فرهنگی قوه قضاییه افزود: کار سازمان بازرسی دیدن خرابی‌ها و اشکال‌ها و تذکر دادن و حتی شکایت کردن و برکنار کردن است. این سر جای خودش و حتماً باید انجام بگیرد و کار لازمی است و اگر این نباشد کسی نیست که جلوی موریانه‌ها را بگیرد؛ کسی نیست که جلوی نم‌ها که می‌خواهد پایه‌ها را سست کند را بگیرد؛ اما خیلی خوب است که فقط نگاه‌ها به سمت مسایل مالی نباشد و به مسایل دیگر به‌خصوص مسایل فرهنگی هم نگاهی کنید که البته سخت‌تر است. تطبیق اینکه آیا دستگاه بازرسی شونده، در مسیر فرهنگ اسلامی حرکت می‌کند یا در مسیر جاده سازی برای فرهنگ لیبرال غربی حرکت می‌کند، کار دشواری است.

وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی در درجه اول فرهنگی بود و اگر همه چیزها را درست کنیم ولی نتوانیم فرهنگ خود را درست کنیم، باخته‌ایم. یکی از ویژگی‌های دهه فجر این است که این انقلاب، انقلاب اسلامی است و باید اسلامی باشد. اینکه فقط جاده و پل بسازیم، رفاه جامعه را زیاد کنیم ولی روحیات جامعه را به سمت شکل دیگری ببریم و فرهنگ لیبرال را رواج بدهیم، درست نیست. هر چند بیاییم دستاوردهای انقلاب را شمرده و بگوییم که این قدر جاده کشیده‌ایم و این قدر سد ساخته‌ایم، هر چند که این‌ها لازم است ولی فرع است و اصل را از دست داده‌ایم. اگر طوری رفتار کنیم که دانشگاه و آموزش و پرورش ما نتواند تربیت اسلامی کند و اگر آمار نشان دهد که هر چقدر سطح تحصیلات و دانش بالا برود، سطح ایمان پایین می‌آید، یعنی داریم می‌بازیم؛ بنابراین بخشی از وظایف سازمان بازرسی نظارت بر این موارد است که البته کار بسیار دشواری است، ولی باید به این مسایل ورود پیدا کنیم و بررسی کنیم کجای کار اشکال دارد که جامعه به اهداف بلند آموزش و پرورش نمی‌رسد.

صادقی تصریح کرد: در قوانین ما چیزهای خوبی نوشته شده است. مثلاً نقشه مهندسی کشور مصوب شده و به تمام دستگاه‌های کشور ابلاغ شده است، ولی چند دستگاه این نقشه را در مجموعه خود بومی سازی و متناسب با آن پیاده سازی کرده‌اند؟! چه دستگاهی باید از این‌ها پاسخ بخواهد و مطالبه کند؟! شاید سازمان بازرسی بتواند در این زمینه ورود کند. نمی‌گویم این کار، کار آسانی است، کار بسیار دشوار و سختی است و حتی بسیار سخت‌تر از کارهایی است که سازمان بازرسی الان انجام می‌دهد و نیازمند نیروهای خاص و نخبه و برنامه‌های خاص است، ولی می‌تواند در دستور کار آینده سازمان قرار بگیرد. این راه دشوار را در پیش بگیرید تا از دستاورد اصلی انقلاب صیانت کنید، البته این مطلب حتماً نافی وظایف دیگر سازمان نیست و کارهای خوب سازمان در زمینه مبارزه با فساد قابل تقدیر بوده و من اینجا به سهم خود از زحمات یکایک شما تقدیر می‌کنم. محصول کار سازمان بازرسی خیلی ارزشمند است؛ چراکه امید بخش است. اگر این محصول بتواند جلوی مفاسد را گرفته و موجب افزایش اعتماد مردم به مجموعه نظام شود، بسیار ارزشمند است. وقتی مردم اخبار کشف و مبارزه با مفاسد را می‌شوند اعتمادشان به‌نظام بالا می‌رود. کار سازمان کشف و برخورد است که اعتمادساز است و حقیقتاً باید قدر کار سازمان بازرسی را دانست.

انتهای پیام



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 1066 بازدید

بازدید دیروز: 20891 بازدید

بازدید کل : 1750996 بازدید

افراد آنلاین: 1 نفر