چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۷
سرویس: مقالات
 |  17/ دی/ 1395 - 9:38
  |   نظرات: بدون نظر
213 بازدید بازدید

منشور حقوق شهروندی، اجرای مسئولیت های رئیس جمهوری را تسهیل می کند


حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری، دوشنبه ۲۹ آذرماه منشور حقوق شهروندی متشکل از ۲۳ سرفصل و ۱۲۰ ماده به همراه ساز و کار اجرا و نظارت بر حسن اجرا و ارجاعات قانونی مواد آن را رونمایی کرد.
در این منشور موضوعاتی همچون حق حیات، سلامت و کیفیت زندگی، حق برخورداری از محیط‌ زیست سالم و توسعه پایدار، حق کرامت و برابری انسانی، حق آزادی و امنیت شهروندی، حق مشارکت در تعیین سرنوشت و حق اداره شایسته و حسن تدبیر، حق اشتغال و کار شایسته، حق دسترسی به اطلاعات، دسترسی به فضای مجازی، حق حریم خصوصی، حق تشکل، تجمع و راهپیمایی، حق تابعیت، اقامت و آزادی رفت و آمد، حق تشکیل و برخورداری از خانواده، حق برخورداری از دادخواهی عادلانه، حق اقتصاد شفاف و رقابتی، حق مسکن و حق مالکیت درج شده است.
به گزارش ایرنا، رحیم عبادی شامگاه پنجشنبه در جمع فعالان سیاسی و اجتماعی استان یزد، قانون اساسی را اوج به رسمیت شناختن حقوق ملت ها دانست و گفت: کشورهای پیشرفته دنیا نقطه تحول و آغاز پیشرفت خود را زمانی آغاز کردند که مردم از سیطره نظام های دیکتاتوری آزاد شدند حقوق آنها به رسمیت شناخته شد.
وی افزود: این موضوع تنها خواست مردم کشورهای پیشرفته نبوده و انبیاء الهی و مصلحان اجتماعی هم برای اعتلا بخشیدن به شخصیت و حفظ کرامت، توسعه و پیشرفت انسانها تلاش کردند.
این فعال سیاسی تصریح کرد: ایران در برهه کنونی در شرایطی قرار گرفته که مردم بیش از هر زمانی باید حقوق خود را بشناسند و برای احقاق آن تلاش کنند.
عبادی ادامه داد: در طول تاریخ همواره در مقابل حقوق مردم، قدرتمندانی قرار داشتند که با ابزارهایی مانند پول و زور برای بردگی و اسارت انسان ها تلاش کرده اند.
وی اضافه کرد: حقوق شهروندان، برخی مواقع در بین علماء نیز محل اختلاف بود به طوری که برخی علما معتقد بودند که انسان ها فقط تکلیف دارند و هیچ حقی ندارند و برخی دیگر از این علما از جمله امام خمینی (ره) در کنار این تکالیف، حقوق انسانها را به رسمیت می شناختند.
رئیس سازمان ملی جوانان در دولت اصلاحات گفت: انقلاب های سیاسی و اجتماعی مهمترین زمینه تلاش انسان ها برای به رسمیت شناختن حقوقشان بود و قانون اساسی نیز محصول همین انقلاب هاست؛ قانون اساسی تنظیم کننده روابط مردم و حاکمیت است.
عبادی افزود: یکی از رسالت های مهم نهادهای اجتماعی بالا بردن سطح آگاهی مردم و تلاش در راستای ایفای حقوق شهروندی است.
۷۵۳۲ / ۶۰۱۴/ خبرنگار: سعید صادقی مقدم ** انتشار کاظم شاملو*
irnayazdd@

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 3468 بازدید

بازدید دیروز: 14329 بازدید

بازدید کل : 1700900 بازدید

افراد آنلاین: 3 نفر