شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۲
سرویس: مقالات
 |  17/ دی/ 1395 - 9:04
  |   نظرات: بدون نظر
205 بازدید بازدید

تکاپوی انتخاباتی اصولگرایان با نامزدهای احتمالی پرشمار


چند ماهی بیشتر به زمان برگزاری دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری باقی نمانده و جریان ها، تشکل ها، احزاب و شخصیت های سیاسی رفته رفته ورود خود به گود رقابت سیاسی پیش رو را اعلام می دارند. شماری نیز پیش از این، از حضور، برنامه ها و مواضعشان برای انتخابات ۹۶ رونمایی کرده اند. اصولگرایان اما در همسنجی با دیگر جریان ها، رقابت انتخاباتی را با شمار قابل توجهی از نامزدهای احتمالی کلید زدند. در این گزارش مهمترین پویش های انتخاباتی طی روزهای گذشته را بررسی می کنیم.

**چندصدایی در اردوگاه اصولگرایان
این روزها خبر یا شایعه های زیادی در مورد نامزدی چهره های مختلف اصولگرایی در انتخابات به گوش می رسد. روزنامه «ابتکار» دیروز(پانزدهم دی ماه) در گزارشی نوشت: اصولگرایان علاوه بر افتراق و تشتتی که در سال‌های اخیر به آن دچار شدند، با این مشکل نیز دست و پنجه نرم می‌کنند که برای کاندیداهای احتمالی این جریان از نگاه تحلیل‌گران سیاسی، توان رقابتی پایینی در برابر روحانی تصور می‌شود. برخی چهره‌های مطرح شده از سوی اصولگرایان همچون سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف قبلا در بوته آزمایش مردمی قرار گرفته‌اند و شکست خورده‌اند. سیاسیون کهنه‌کاری همچون اسدالله بادامچیان و مصطفی میرسلیم از اعضا شورای مرکزی حزب موتلفه نیز هستند که در این روزگار نمی‌توان اقبال عمومی چندانی را برای آن‌ها متصور بود. افرادی مثل محمدرضا باهنر و پرویز فتاح تاکنون گفته‌اند که در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا نخواهند شد. در شرایطی که چهره‌های همچون عزت‌الله ضرغامی، علیرضا زاکانی و محمدمهدی زاهدی نیز برای کاندیداتوری مطرح می‌شوند، از اردوگاه اصولگرایان خبر می‌رسد که این جریان حتی به کاندیداتوری یک زن – و به طور خاص مرضیه وحید دستجردی– نیز فکر می‌کند.
این در حالی است که خود اصولگرایان نیز به پاشنه آشیل خود یعنی واگرایی واقفند. «عباس سلیمی نمین» فعال سیاسی این جریان سه شنبه چهاردهم دی ماه در گفت وگو با یکی از رسانه ها اظهار کرد: اصولگرایان باید به سمت وحدت پیش بروند و دیگر از کسانی که ساز اختلاف بزنند خوششان نمی آید. وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: پایداری‌ با اصولگراها هماهنگ‌ نباشد ضرر می‌کنند. شاید اصولگراها یک نامزد فرعی هم داشته باشند.

**احتمال ورود حزب الله به عرصه انتخابات
روزنامه «آرمان» دوشنبه از احتمال ورود «حزب الله» به انتخابات خبر داد و نوشت: الله کرم دیروز اظهاراتی داشت که بیش از هر موضوعی ورود این جریان به انتخابات را به ذهن متبادر می‌کرد و البته شرطی هم مطرح کرد که خود این موضوع، از اتفاقات جدید در اردوگاه اصولگرایی خبر می‌داد. به نوشته آرمان، الله کرم که از او به عنوان عضو هیات موسس «جمعیت انصار حزب‌الله» یاد می‌کنند، همراهی تشکل متبوعش با جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی را مشروط به هماهنگی این جبهه با اعضای «پایداری» دانست.
در ادامه این گزارش می خوانیم: تعامل‌الله کرم و آیت‌الله مصباح‌یزدی که رهبری جبهه پایداری را بر عهده دارد، مانند طیف‌های دیگر اصولگرایان نیست که در تصمیم‌سازی‌های جمعی خود برای این جبهه جایگاهی قائل نیستند و آنها را جدا از جرگه اصولگرایان می‌دانند.‌الله کرم و یارانش همواره نسبت به مصباح‌یزدی ادای دین کرده و احترام زیادی برای او قائل هستند. شباهت دیگر تشکل حزب‌الله با پایداری در این است که هر دو تشکل به نوعی حساب خود را از احزاب اصولگرا جدا کرده‌اند، چنان‌که اکنون حزب موتلفه اسلامی به معرفی میرسلیم به عنوان کاندیدای نهایی خود برای انتخابات پرداخته و سایر احزاب این اردوگاه هم از تصمیم مشترک برای انتخابات اردیبهشت ماه سال آینده سخن می‌گویند، اما هیچ گروهی حاضر به اعلام همفکری و همراهی با این دو تشکل نیست.

** نامزدی مسکوت و مبهم وزیر علوم دولت نهم
احتمال اعلام نامزدی «محمدمهدی زاهدی» وزیر علوم دولت نخست احمدی نژاد و رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دهم یکی از خبرهای انتخاباتی روزهای گذشته بود. این خبر که در روزهای گذشته برای نخستین بار از سوی یکی از خبرنگاران در مجلس مطرح شد، روی کانال تلگرامی زاهدی هم قرار گرفت و کمی بعد حذف شد. زاهدی اما در مورد تایید یا تکذیب این خبر حاضر به توضیحی نشده است.
این خبر و حاشیه های آن به صحن مجلس هم کشیده شد و «علی لاریجانی» رییس مجلس در جریان رای گیری در مورد بندی از برنامه ششم توسعه به آن اشاره ظریفی کرد. لاریجانی به زاهدی که به نشانه مخالفت با حذف بندی از برنامه ششم توسعه عدد ۲ را نشان می داد گفت آقای زاهدی اینگونه رای نمی آوری، رای بده.
«محمدرضا باهنر» دبیر کل جبهه «پیروان خط امام و رهبری» هم در نشست خبری دوشنبه خود اعلام نامزدی زاهدی را انفرادی دانست و گفت: ما بنا نداریم که هیچ اعلام کاندیدایی را تائید یا تکذیب کنیم. دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری تاکید کرد که نامزد این جبهه در انتخابات ریاست جمهوری همان نامزد مورد توافق و اجماع اصولگرایان خواهد بود.

** توصیه انتخاباتی «احمد توکلی» به شهردار تهران
«احمد توکلی» فعال سیاسی اصولگرا و نماینده پیشین مجلس، یکشنبه هفته جاری به بیان دیدگاه های انتخاباتی خود پرداخت. توکلی گفت روحانی را اصولگراها رییس‌جمهوری کردند چون متوقع بودند و مردم گفتند اینها که با خود نمی‌سازند چه طور می‌خواهند کشور را اداره کنند. او این را هم گفت که اگر اصولگرایان می خواهند برنده شوند کسی غیر از جلیلی را باید به صحنه انتخابات بیاورند.
توکلی همچنین به پرسشی مبنی بر اینکه آیا به «محمدباقر قالبیاف» شهردار تهران توصیه می کند که به عرصه انتخابات بیاید یا نه پاسخ منفی داد.

**ادعای ریزش آرای روحانی
برخی چهره ها و رسانه های اصولگرا در روزهای گذشته مدعی شدند روحانی با ریزش حجم زیادی از آرایش در انتخابات پیش رو مواجه خواهد شد.
باهنر در نشست خبری روز دوشنبه خود گفت: این موضوع قابل توجهی است که آرای آقای روحانی ریزش کرده که این امری طبیعی است چون برخی برنامه های ایشان به خصوص در حوزه اشتغال جوانان اجرایی نشده شاهد این ریزش آرا بودیم اما به هر حال صحنه انتخابات در کشور ما معمولا یکی دو ماه آخر شکل می گیرد و ریزش ها و رویش ها خودنمایی می‌کند.
روزنامه «جوان» هم یکشنبه در گزارش خود نوشت: روحانی در انتخابات پیش رو با چالش‌های جدی مواجه است؛ چالش‌هایی که ناشی از عمل نکردن به وعده‌هایی است که در ایام انتخابات ریاست جمهوری گذشته ارائه کرد و حالا همین بدعهدی او در عمل به وعده‌هایش باعث شده که چالش‌هایی جدی در انتخابات پیش روی ریاست‌جمهوری گریبانگیر او شود.
روزنامه «سیاست روز» هم چهارشنبه در گزارشی مدعی شد: نه تنها اصلاح‌طلبان بر این نکته واقف هستند که آرای روحانی ریزش داشته است بلکه اصولگرایان نیز بر این نکته تاکید دارند. در ادامه آمده است: اگرچه به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان حداقل در انتخابات سال ۹۶ هیچ چهره تأثیرگذاری که بتواند پایگاه رأی روحانی را به خود اختصاص دهد، در اختیار ندارد، اما آن‌ها اخیرا بر این موضوع تاکید کرده‌اند که حتی اگر در انتخابات پیش رو بار دیگر از روحانی حمایت کنند، نه به واسطه موفقیت‌های وی بلکه به واسطه نداشتن یک آلترناتیو مناسب است؛ موضوعی که می‌تواند زمینه فشارهای آتی درخصوص پیگیری اهدافشان را فراهم کند.

**واکنش های به انگاره حضور نیافتن روحانی در انتخابات
ادعای شرکت نکردن روحانی در انتخابات و احتمال رد صلاحیت او که این روزها از سوی برخی رقیبان وی مطرح می شود، با واکنش هایی روبرو شد.
اظهارات تازه «عباسعلی کدخدایی» سخنگوی شورای نگهبان در مورد اینکه هیچ تضمینی وجود ندارد هر رییس جمهوری برای دوره دوم هم تایید صلاحیت شود، در رسانه های رقیب دولت بازتاب زیادی داشت.
همچنین، سخنان «محمدباقر نوبخت» سخنگوی دولت در مورد سکوت روحانی در پاسخ به مجری سیما در خصوص نامزدی در انتخابات آتی هم مورد توجه قرار گرفت. به گفته نوبخت، روحانی سکوت نکرد بلکه به سوال درباره کاندیداتوری‌اش پاسخ داد و گفت که الان این موضوع از نظر زمانی وجهی ندارد که اعلام شود چه اینکه اگر می‌گفتند می‌خواهد در انتخابات کاندیدا شود آنگاه هر صحبتی را مطرح می‌کرد در قواره کاندیداتوری ریاست‌ جمهوری ارزیابی می‌شد. اکنون کار برای کشور زیاد است و زمان انتخابات نیز مشخص است و حتی می‌توان در آخرین روز ثبت‌نام،‌ ثبت‌نام را انجام داد.

**روحانی؛ نامزد بی رقیب انتخابات؟
«محمدرضا تاجیک» نظریه پرداز اصلاح طلبان در گفت وگوی یکشنبه دوازدهم دی ماه با روزنامه «شرق»، فقدان آلترناتیو را شانس روحانی در انتخابات آینده دانست. به گفته تاجیک، تنها شانس آقای روحانی فقدان آلترناتیو است یا وجود دگری که جاذبه ایجاد نمی‌کند، بلکه دافعه ایجاد می‌کند. این مسئله باز ممکن است که در انتخابات آتی اصلاح‌طلبان را به جریان اعتدالی گره بزند؛ اما معنا و مفهومش این نیست که دقیقا در دقایق گفتمانی اینها دارای یک فهم و درک هستند و در مشی و منش اجتماعی و فرهنگی و سیاسی دارای جغرافیای مشترکی هستند.
روزنامه ابتکار هم دیروز در گزارشی در این ارتباط آورد: کشور دیرتر از زمان‌های دیگر وارد جو انتخاباتی می‌شود. یکی از دلایل این موضوع را می‌توان در بی رقیب بودن حسن روحانی در هر دو اردوگاه اصولگرایی و اصلاح‌طلبی دانست. اصلاح‌طلبان با حمایت از روحانی در انتخابات سال ۹۲ او را به ساختمان پاستور رساندند. حال در آستانه انتخابات ۹۶ نیز صدای حداکثری اصلاح‌طلبان بر حمایت مجدد از روحانی تاکید دارد. در واقع اقلیت اصلاح‌طلبانی که به گزینه‌ای دیگر فکر می‌کنند نیز بیشتر به وجود آلترناتیو اصلاح‌طلب در کنار رییس‌جمهوری معتدل و مطرح کردن کاندیدا برای دوره سیزدهم ریاست جمهوری اشاره دارند.
«عبدالواحد موسوی لاری» وزیر کشور دولت اصلاحات، در گفت وگویی که دیروز در رسانه ها منتشر شده تصریح کرد: اصولگرایان نه اینکه نمی‌خواهند با آقای روحانی رقابت کنند، بلکه کاندیدایی که بتوانند روی آن بایستند و او بتواند برای آقای روحانی رقیب جدی باشد، ندارند. اختلاف و تشتت بین خودشان زیاد است و نتوانسته‌اند به جمع‌بندی برسند.
همزمان، «غلامحسین کرباسچی» دبیر کل حزب «کارگزاران» اظهار کرد: اصولگرایان کاندیدای کارساز مقابل روحانی ندارند، مگر اینکه از غیب کسی را وارد انتخابات کنند و یا کاندیدا از خارج بیاورند یا از قوطی عطاری کسی را پیدا کنند!

**تعامل فراکسیون امید با شورای عالی اصلاح طلبان
«بهرام پارسایی» سخنگوی فراکسیون امید یکشنبه از بررسی چگونگی تعامل فراکسیون امید با شورایعالی اصلاح طلبان خبر داد. پارسایی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا با اشاره به جلسه فراکسیون امید مجلس افزود: در این جلسه در مورد نحوه حضور نمایندگان استان‌ها در شورای‌عالی اصلاح‌طلبان اشاره‌هایی انجام شد.
روزنامه ابتکار سه شنبه در گزارشی نوشت: انتشار خبر بررسی چگونگی تعامل فراکسیون امید با شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان ازسوی سخنگوی این فراکسیون نشان از تصمیم امیدی‌ها برای حضور جدی و اثرگذار در دو انتخابات پیش‌رو دارد. تعامل امیدی‌های مجلس با شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان را به‌نوعی می‌توان اعلام موضع آنها در حمایت از روحانی به‌عنوان تنها کاندیدای انتخاباتی معرفی‌شده ازسوی اصلاح‌طلبان برای حضور در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دانست.

**کش و قوس ها در «حزب اعتماد ملی»
در حالی که هفته گذشته خبر استعفای «رسول منتجب نیا» قائم مقام حزب اعتماد ملی منتشر شد، در روزهای گذشته منتجب نیا خبر استعفایش را تکذیب کرد. منتجب‌نیا پیش از این تاکید کرده بود که مشکلات و اختلافات درون حزب حل شده و شورای مرکزی به انسجام و اتحاد قبلی خود بازگشته است. در هر تشکلی برخی اختلاف دیدگاه‌ها وجود دارد و این یک امر طبیعی است.
به نوشته روزنامه آرمان، قائم‌مقام حزب اعتماد ملی درباره استعفای دبیرکل این حزب هم تصریح کرد: «استعفای کروبی به هیچ عنوان مورد تایید اعضای شورای مرکزی نیست و بنده بارها هم عرض کردم که ماهیت حزب اعتماد ملی وابسته به حضور آقای کروبی است.»

** «علی مطهری»؛ نامزد مستقلین و اعتدالگرایان؟
«قدرتعلی حشمتیان» رییس «جبهه مستقلین و اعتدالگرایان ایران»، علی مطهری را یکی از گزینه‌های تشکل متبوعش برای انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ اعلام کرد.
حشمتیان دوشنبه در سخنانی در حاشیه دیدار اعضای خانه احزاب با «علی ربیعی» وزیر کار، رفاه و تعاون اجتماعی، گفت: تاکنون ۱۶ گزینه برای انتخابات ریاست جمهوری در دستور کار داریم که تاکنون آقایان علی مطهری و حسن روحانی دو گزینه ما بین این ۱۶ نفر هستند… با آقای مطهری جلسه‌ای داشتیم ولی وی فعلاً به احترام آقای روحانی اعلام کاندیداتوری نکرده است.

**صادق خرازی برای انتخابات نامزد نمی شود
«سیدمحمدصادق خرازی» رییس شورای مرکزی حزب «ندای ایرانیان» در اطلاعیه‌ای در خصوص شایعه نامزدی‌اش برای انتخابات ریاست جمهوری۹۶گفت: این حرف‌ها شایعه است چرا که من بستری هستم و حتی معلوم نیست زنده بمانم، الان که با شما صحبت می‌کنم دستگاه اکسیژن به من وصل است.

** آغاز فعالیت ستادهای انتخابات در ۳۱ استان و انتخاب اعضای هیات نظارت
نخستین جلسه ستاد انتخابات کشور سه شنبه چهاردهم دی ماه با حضور «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور برگزار شد که وی در این نشست بر استمرار اهتمام نسبت به سلامت، امنیت، رعایت بی طرفی، انسجام و هماهنگی کامل حوزه های مختلف وزارت کشور در برگزاری باشکوه و قانونمند انتخابات پیش‌رو تاکید کرد.
همزمان با آغاز فصل زمستان ستاد انتخابات کشور فعالیت رسمی خود را برای برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و نخستین میاندوره ای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی آغاز کرد و ترکیب این ستاد با حکم وزیر کشور مشخص شد. رحمانی فضلی در احکامی جداگانه «علی اصغر احمدی» معاون سیاسی خود را به عنوان رییس ستاد انتخابات کشور و «علی پورعلی مطلق» مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور را به عنوان دبیر این ستاد منصوب کرد.
به گفته «سیامک ره‌پیک» عضو هیات مرکزی نظارت بر دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ، در جلسه روز دوشنبه ۱۳ دی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات، اعضای هیات های نظارت بر انتخابات تمامی استان‌ها تعیین شدند. ره‌پیک هشتم دی ماه از انتخاب آیت الله «احمد جنتی» و «عباسعلی کدخدایی» به عنوان رییس و سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری خبر داده بود. پیش از این اعضای هیات‌های نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۵ استان تعیین شده بودند.
**گروه پژوهش و تحلیل خبری
خبرنگار: اعظم حمیدپور**انتشاردهنده: سیدمحمد موسی کاظمی **پژوهشم**۹۲۷۵**۹۲۷۹

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 9354 بازدید

بازدید دیروز: 15883 بازدید

بازدید کل : 1993625 بازدید

افراد آنلاین: 4 نفر