یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۲۶
سرویس: مقالات
 |  15/ دی/ 1395 - 8:00
  |   نظرات: بدون نظر
378 بازدید بازدید

باهنر: تامین منابع مالی مشکل اساسی فعالیت احزاب است/ به نسبت نفوذ احزاب در جامعه به آنها یارانه پرداخت شود


«محمدرضا باهنر» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا با تاکید بر اینکه «حاکمیت برای پرداخت یارانه به احزاب فکری بکند» به وجود نهادهای حکومتی و عمومی زیادی مانند شهرداری ها ، بسیج و… در کشور اشاره کرد و افزود: استفاده احزاب از منابع این نهادها به هیچ عنوان صحیح نیست.
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین تصریح کرد: در صورت عدم وجود حمایت های قانونی از فعالیت های سیاسی ممکن است احزاب و گروه ها مجبور شوند از طریق نهادهای حکومتی به بیت المال و خرانه عمومی کشور دست اندازی کنند.
باهنر با بیان اینکه «حاکمیت باید یک قاعده و روش شفاف و سالم برای پرداخت یارانه به احزاب تدوین کند» اظهار داشت: این ضابطه باید این قدر شفاف، دقیق، جدی و قوی باشد که اگر هر دولتی با هر گرایشی و تفکری هم روی کار آمد به احزاب هم سوی خود بیشتر از گروه های سیاسی و احزاب رقیب یارانه پرداخت نکند.

*تعداد اعضا و بدست آوردن کرسی مجلس شاخصه پرداخت یارانه به احزاب
دبیرکل جبهه پیروان خط امام(ره) و رهبری همچنین درباره شاخصه های پرداخت یارانه به احزاب نیز گفت: تعداد اعضای حزب، ارگان ها، نوع فعالیت و گستردگی تشکل سیاسی را از شاخصه های مبنایی برای پرداخت یارانه عنوان کرد.
این فعال سیاسی اصولگرا همچنین اضافه کرد: میزان نفوذی که یک حزب در جامعه دارد و کرسی هایی که در مجلس شورای اسلامی و یا شوراهای اسلامی شهر و روستا به دست می آورد نیز می تواند از شاخصه های مناسب برای میزان پرداخت یارانه به احزاب باشد.
نماینده سابق مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که نظام جمهوری اسلامی ایران باید در راستای حمایت از فعالیت قانونی احزاب و تشکل های سیاسی به آن ها یارانه پرداخت کند توضیح داد: اگر احزاب نتوانند هزینه های معمول خودشان را از مجاری قانونی دریافت کنند، ممکن است وامدار افراد و گروه هایی بشوند که برای جبران حمایت های آن ها و در مقابل پول هایی که گرفته اند کارهای خلاف و غیرقانونی انجام دهند.

*تامین منابع مالی مشکل اساسی فعالیت احزاب
باهنر هزینه احزاب و تامین منابع مالی گروه های سیاسی را مشکل اساسی فعالیت سیاسی در کشور دانست و گفت: مساله هزینه های فعالیت احزاب، پرداخت یارانه تشکل های سیاسی و شیوه های آن یکی از مسایلی است که از سالیان قبل وجود داشته و‍ هنوز هم حل نشده است.
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به شیوه های گوناگون کمک به احزاب و پرداخت یارانه حمایتی در کشورهای مختلف جهان اظهار داشت: تامین منابع مالی فعالیت احزاب در کشورهای «تک حزبی» که خیلی فرق نمی کند، در این کشورها حزب هزینه های فعالیت خود را از خزانه بر می دارد و خزانه نیز از حزب بر می دارد.
این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به این که ایران اساسا به دنبال مدل حکومت مردم سالاری تک حزبی نیست، تاکید کرد: ساختار حکومت ما قرار هم نیست تک حزبی باشد.

*حاکمیت به نسبت توان و نفوذ احزاب در جامعه به آنها یارانه پرداخت کند
دبیرکل جبهه پیروان امام(ره) و رهبری با بیان اینکه در برخی کشورهای خارجی، احزاب پشتیبان های مالی رسمی دارند، به حامیان احزاب در کشورهای خارجی با سابقه دموکراسی طولانی مدت اشاره کرد و اظهار داشت: در این کشورها و حکومت ها هر حزبی عده ای پیرو و حامی دارد و معمولا شرکت های بزرگ مانند: شرکتهای اسلحه سازی و یا کارتل های نفتی و … به عنوان حامیان رسمی، از احزاب حمایت می کنند.
باهنر به نوع سوم روش حمایتی از فعالیت های سیاسی در برخی دیگر از کشورها اشاره کرد و گفت: در این روش حاکمیت به نسبت توان، اقتدار و نفوذ احزاب در جامعه به آن ها یارانه پرداخت می کند.
این نماینده ادواری مجلس معتقد است که پرداخت یارانه به روش سوم و بر اساس شاخصه های شفاف و دقیق، بهترین و سالم ترین شیوه برای حمایت از احزاب و پرداخت یارانه است.

*پرداخت یارانه به احزاب در بودجه هرسال پیش بینی شود
باهنر با تاکید بر اینکه پرداخت یارانه به احزاب به عنوان یکی از مشکلات فعالان سیاسی در کشور باید حل شود درباره اقداماتی که مجلس شورای اسلامی در این زمینه می تواند انجام دهد گفت: به طوری کلی پیش بینی های لازم برای یارانه احزاب باید در قانون بودجه هر سال انجام شود.
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی انتخابات و راه حل های پیش بینی شده در زمینه فعالیت احزاب و تشکلهای سیاسی ابراز امیدواری کرد مجلس شورای اسلامی همت کند و این مساله حل شود.
به گزارش ایرنا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی، سیاست‌های کلی «انتخابات» را (مهر ماه امسال) به رؤسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند.
همزمان با شروع فعالیت دولت یازدهم دوران جدیدی از فعالیت احزاب و تشکلهای سیاسی در نظام جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.
در طول این سه سال احزاب جدیدی پا به عرصه فعالیت های سیاسی گذاشتند؛ جریان ها و جبهه های متنوع شکل گرفت و «خانه احزاب ایران» نیز گشایش یافت؛ اما مساله ای که هنوز مورد بحث در بین فعالان و گروه های سیاسی کشور مطرح است موضوع پرداخت، روش و مکانیزم «یارانه احزاب» در چارچوب حمایت مالی از فعالیت تشکل های سیاسی کشور است.
سیام**۳۰۷۰**۶۰۸۴**۱۴۴۹**خبرنگار: داود نخ کوب نیاسر*انتشار دهنده: امیر کاردان راد

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 9777 بازدید

بازدید دیروز: 17334 بازدید

بازدید کل : 2011382 بازدید

افراد آنلاین: 5 نفر