یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۳۳
 |  12/ دی/ 1395 - 10:42
  |   نظرات: بدون نظر
590 بازدید بازدید

ساماندهی مناطق حاشیه ای نیازمند همکاری تشکل های مردمی است


مظفر الوندی روز یکشنبه در حاشیه بازدید از مناطق حاشیه ای مهدی آباد (کَتَس بِس) شیراز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: اعتیاد به مواد مخدر در مناطق حاشیه نشین به شدت دیده می شود؛ مواد مخدر بسیاری از خانواده ها را درگیر و آسیب جدی به کیان خانواده در این مناطق وارد کرده است.
وی با بیان اینکه نظام اسلامی و دولت در سال های گذشته خدمات خوبی به مناطق حاشیه نشین داده است گفت : در عین حال این خدمات کافی نیست، لازم است خیرین و تشکل های مردمی به کمک دولت بیایند و با ساماندهی مناطق حاشیه نشین دامنه تاثیر ناهنجاری های اجتماعی در این مناطق را کم کنند.
دبیر مرجع کنوانسیون ملی حقوق کودک وزارت دادگستری در ادامه جرایم خشن و سرقت را از دیگر معضلات مناطق حاشیه نشین برشمرد و گفت : همین جرایم هم زاییده اعتیاد است، اعتیاد باعث رشد انواع جرایم در مناطق حاشیه نشین می شود.
این مقام وزارت دادگستری در ادامه با بیان اینکه مداخلات اجتماعی و کارشناسی در مناطق حاشیه نشین باید افزایش یابد؛ اظهار داشت: نمی توانیم در برابر ناهنجاری هایی که در مناطق حاشیه نشین به چشم می خورد بی تفاوت باشیم ، اکثر سکونتگاه ها در این مناطق نیاز به مداخلات اجتماعی دارد و لازم است مشاوران زبده خدمات مشاوره و آموزش مهارت های زندگی به زنان و کودکان و خانواده های ساکن در این مناطق ارائه دهند .
الوندی با بیان اینکه کلان شهرها و اکثر شهرهای بزرگ کشور دارای مناطق حاشیه نشین است گفت : شیراز مدل مناسبی برای ساماندهی مناطق حاشیه در پیش رو دارد، کارشناسان در شیراز با انجام مداخلات و با حل مشکل در محل در بین حاشیه نشینان حضور می یابند ، حضور در محل می تواند ابعاد تازه ای از کشف مشکل در اختیار کارشناسان قراردهد ، فضا برای کمک خیرین و تشکل های مردمی در این مناطق فراهم است و هر کسی نیت خیر خواهانه داشته باشد می تواد از این فضا بهره ببرد و کمک کند .
دبیر مرجع کنوانسیون ملی حقوق کودک وزارت دادگستری به ارائه خدمات سلامت و خدمات بهداشت و درمان و خدمات دندانپزشکی دراین مناطق اشاره کرد و گفت : هر چند خدماتی در حوزه های مختلف به ساکنان در این مناطق داده می شود اما لازم است متخصصین و کسانی که توان ارائه خدمات دارند نیز دراین مناطق به یاری حاشیه نشینان و ساکنان سکونتگاه های حاشیه ای بیایند .
سیده معصومه دستغیب مدیر کل دفتر بانوان و خانواده استانداری فارس نیز در حاشیه این بازدید به خبرنگار ایرنا گفت : سکونتگاه های منطقه مهدی آباد از جمله مناطق حاشیه شیراز است که نیاز به افزایش خدمات و مداخلات اجتماعی و بررسی کارشناسی معضلات زنان و کودکان دارد .
دستغیب با بیان اینکه در این بازدید برخی از مدارس ، مساجد و اماکن موجود در مهدی آباد و همچنین خانواده های ساکن مورد بازدید قرار گرفت گفت: کارگروه های ویژه در استانداری فارس مسایل بانوان و کودکان در مناطق حاشیه نشین را بررسی می کنند و با ارائه خدمات مشاوره سعی در جبران برخی از مسایل و مشکلات دارند.
وی گفت:در سالهای مختلف در این مناطق مسائل و مشکلاتی وجود داشته و اکنون خانواده ها و زنان و کودکان را رنج می دهد .
مدیر کل دفتر بانوان و خانواده استانداری فارس اضافه کرد : عمده مسایل و مشکلات زنان و کودکان در مناطق حاشیه شیراز مسایل فرهنگی و اجتماعی است، در این مناطق خانواده های ایرانی و برخی اتباع بیگانه در شرایط نامساعدی زندگی می کنند و نیاز است تا خیرین و نیکوکاران نیز به کمک این خانواده ها بیایند و در کنار خدمات دولت ما از کمک نیک اندیشان نیز بهره مند باشیم .
دستغیب گفت: ارائه مهارت های زندگی و ارائه آموزش های فرهنگی و اجتماعی به این خانواده ها یک ضرورت انکار ناپذیراست،این مناطق فاقد فضای سبز،فاقد پارک بازی و فاقد امکانات فرهنگی و فرهنگ سراست، شهرداری ها باید خدمات خود به این مناطق را توسعه دهند و زمینه استفاده از امکانات بیشتر برای خانواده ها فراهم شود .
خبرنگار : نیکنام خشنودی ** انتشاردهنده : غلامرضا مالک زاده
۶۱۱۳ / ۱۸۷۶

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 5345 بازدید

بازدید دیروز: 17334 بازدید

بازدید کل : 2006950 بازدید

افراد آنلاین: 4 نفر