شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۶
سرویس: مقالات
 |  12/ دی/ 1395 - 10:35
  |   نظرات: بدون نظر
391 بازدید بازدید

دیدگاه های فعالان اجتماعی و مسئولان خراسان شمالی در باره حقوق شهروندی


آنان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه رئیس جمهوری ۵۵ اصل قانون اساسی را از ۱۷۷ اصل قانون اساسی که مربوط به حقوق شهروندی است، احصا و به عنوان یک منشور نه قانون اعلام کرد، گفتند: تدوین این منشور مطلب جدیدی نبوده است و در سال های گذشته هم بوده اما، خواسته و تمرکز رییس جمهوری نحوه اجرایی شدن کامل آن است.
آنان افزودند: اصل های احصا شده از قانون اساسی به دست آمده است، رئیس جمهوری تنها آنها را گردآوری و بر اهمیت و همچنین اجرایی شدن آن تاکید دارد.
یک دانشجوی خراسان شمالی با بیان اینکه انتشار این منشور توجه مردم را به حقوق خود جلب می کند افزود: با توجه به اهمیت دادن این موضوع و آگاهی بخشی در این خصوص توجه تمامی شهروندان به حقوقشان جلب می شود.
فرزانه رحمانی بر فرهنگ مطالبه گری تاکید کرد و گفت: باید زیر ساخت های لازم برای مطالبه گری مردم فراهم شود که یکی از هدف های تدوین این منشور نیز این مهم است.
وی اظهار کرد: اگر مطالبه گری در جامعه رواج داشته باشد بحث مشکلات اجتماعی از جمله فساد های اداری نیز خود به خود کاهش می یابد زیراکه مردم متوجه حقوق خود هستند و آن را مطالبه خواهند کرد.
وی با بیان اینکه باید در این راستا جنبشی ایجاد کنیم افزود: باید توسط گروه های کارشناسی کارگاه های و کلاس های آموزشی برای شهروندان در زمینه های مختلف ایجاد تا با حقوق خود آشنا شوند و همچنین مطالبه گر نیز شوند.
رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی بر ضعف فرهنگی در حوزه های مختلف در جامعه اشاره کرد و گفت: باید در زمینه های مختلف از جمله حقوق شهروندی را به جامعه آموزش دهیم.
علی اصغر افتاده بر فرهنگ سازی این امور توسط رسانه ها تاکید کرد و افزود: در این زمینه باید به شکل مصداقی بپردازیم اگر گسترده نپردازیم به جایی نخواهیم رسید.
وی اظهار کرد: امروزه با تعداد زیادی قوانین مواجه هستیم که حتی در دنیا از این نظر ضرب المثل شده ایم اما با این وجود آسیب ها فراوان است.
وی بر فرهنگ سازی و آشنایی با قوانین در جامعه تاکید کرد و گفت: مردم باید در زمینه های مختلف از حقوق خود مطلع باشند که این امر در جامعه بسیار ضعیف است.
وی اشاره به دستگاه های نظارتی که در زمینه های مختلف ایجاد شده اند کرد و گفت: با این وجود آسیب ها فراوان است در حالی که نظارت و فاش کردن باید توسط رسانه ها انجام شود.
وی گفت: اگر هم اکنون آسیب ها و کاستی ها در جامعه زیاد دیده می شود نشان از این است که رسانه ها در این خصوص کمتر پرداخته اند و غافل بوده ایم.
وی افزود: خبرگزاری جمهوری اسلامی این استان در خصوص حقوق شهروندی میزگرد های تخصصی با حوزه های مختلف از جمله حقوق دانان، احزاب، اقتصاد دانان، رسانه ها و سایر موارد در راستای تبیین این مهم دارد.
یکی از فرهنگیان این استان نیز با بیان اینکه بیشتر مشکلات حقوقی که در جامعه ایجاد می شود از نبود آگاهی در خصوص حقوق شهروندی است گفت: متاسفانه بیشتر شهروندان در زمینه های مختلف با حقوق خود آشنایی ندارند.
مریم صادقی به تدوین منشور حقوق شهروندی توسط رییس جمهوری اشاره ای کرد و افزود: این امر می تواند مردم و مسوولان را به این موضوع مهم جلب کند.
وی اظهار کرد: مردم باید هم اکنون بیشتر با حقوق خود آشنا شوند و اداره ها و دستگاه های نیز نسبت به وظایف خود در خصوص رعایت حقوق شهروندی باید جدی باشند.
وی بر افزایش مهارت های لازم زندگی تاکید کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب نیز از این مهم به سبک زندگی یاد کرده اند که هم اکنون باید مورد توجه مردم و مسوولان باشد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان شمالی با اشاره به رونمایی منشور حقوق شهروندی توسط رئیس جمهوری گفت: اجرای اصول مغفول مانده در قانون اساسی را رئیس جمهوری مورد تاکید قرار دادند که متاسفانه برخی ها این موضوع را امری سیاسی جلوه می داهند.
محمدتقی ایرانی در جلسه صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی خراسان شمالی با بیان اینکه رئیس جمهور ۵۵ اصل قانون اساسی را از ۱۷۷ اصل قانون اساسی که مربوط به حقوق شهروندی است احصا و به عنوان یک منشور نه قانون ایجاد کرده اند اما عده ای اعتراض کرده اند که چرا رئیس جمهوری قانون وضع کرده است.
وی افزود: رئیس جمهوری در پایان این منشور وظیفه خود را نظارت و صیانت دانسته و برای اجرای ان تعیین ساز وکارها را در عرض ۶ ماه از دستگاه های اجرایی و نهادها خواستار شده است.
ایرانی با بیان اینکه وظیفه رئیس جمهوری صیانت از حقوق شهروندان است افزود: کرامت انسان، شغل، احساس امنیت، آموزش ، دسترسی آسان به اطلاعات و امور فرهنگی، اهمییت به اقوام و اقلیت ها، مسکن … از جمله حقوق شهروندان است .
وی اشاره ای به حقوق دولت به مردم، مردم به دولت، مردم به مردم کرد و گفت: مردم نباید در برابر حکومت احساس ضعف کنند، این امر و از این قبیل را باید به مردم آموزش داد.
۳۰۰۷/ ۶۰۴۲ خبرنگار: ربابه صانعی ** انتشار دهنده: سیدحسین قدسی

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 2181 بازدید

بازدید دیروز: 17334 بازدید

بازدید کل : 2003786 بازدید

افراد آنلاین: 4 نفر