شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۴۹
 |  10/ دی/ 1395 - 6:10
  |   نظرات: بدون نظر
436 بازدید بازدید

انبیاء حقوق شهروندی را به مردم آموختند


رئیس دانشگاه عدالت

انبیاء حقوق شهروندی را به مردم آموختند

نشستی با محوریت موضوع حقوق شهروندی در پرتوی نظریات مرجع عالی قدر جهان تشیع آیت الله هاشمی شاهرودی به همت معاونت علمی دانشگاه عدالت برگزار شد که محمد حسین بیاتی ریاست دانشگاه، علیرضا جمشیدی، سید حسین صفایی و علی نجفی توانا از سخنرانان این نشست بودند.

به گزارش ایسنا، محمد حسین بیاتی با بیان اینکه امیرالمومنین (ع) در مقام اهتمام به حقوق شهروندی می فرمایند هر اندازه که می توانید با شهروندان و زیردستان مدارا کن زیرا پشت انسان مومن غروق گاه خداست، اظهار کرد: تعرض به حقوق شهروندان تعرض به مقام خداوند است . جان شهروند برای خدا گرانمایه است . حضرت علی (ع) می فرمایند کسی که به حریم مردم در مقام حاکم تعدی کند در برابر خداوند قرار می گیرد.

رئیس دانشگاه عدالت با اشاره به روایتی که به موجب آن امام سجاد می فرمایند حیوان را در شب ذبح نکنید گفت: تحلیل این روایت این است که خدای متعال شب را برای هر موجودی مایه سکون و آرامش قرار داده است . اگر این مورد را با بعضی از عملکرد ها مقایسه کنیم میزان و نحوه عملکرد خود را باید بر اساس این گونه روایات بسنجیم . آیا می‌شود به حریم خصوصی و خانواده کسی به هر بهانه ای در شب، روز یا نصف شب تعرض کرد.

وی افزود: شفافیت قضایی و حق برخورداری شهروندان از دادرسی عادلانه و آگاهی آن‌ها در روند پیگیری پرونده هایشان از حقوق آن‌ها محسوب می‌شود . برای نمونه پیامبر اکرم (ص) به قضاوت در میان عموم تاکید داشتند و می گفتند به هیچ عنوان در خانه خود قضاوت نکنید زیرا قضاوت شما را همه مردم باید ببینند. انبیاء‌ حقوق شهروندی را به مردم آموختند .

بیاتی با بیان اینکه امام خمینی (ره) منشور هشت ماده ای را تصویب کردند خاطر نشان کرد: مرحوم هاشمی شاهرودی نیز در این امر پیش گام بوده و دراین راستا نامه ها و بخشنامه های زیادی را صادر کردند. همچنین در عالی ترین سطح حوزوی کتابی تحت عنوان حقوق شهروندی عرضه کردند، شکر این نعمت ها پاسداشت حقوق شهروندی است.

انتهای پیام



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 233 بازدید

بازدید دیروز: 17334 بازدید

بازدید کل : 2001838 بازدید

افراد آنلاین: 3 نفر