دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱:۰۱
 |  1/ مهر/ 1396 - 12:32
  |   نظرات: بدون نظر
63 بازدید بازدید

معاون وزارت دادگستری: فجایع بزرگ جهانی بر اثر بی توجهی به صلح رخ می دهد


محمود عباسی روزشنبه در گفت وگو با خبرنگار حقوقی قضائی ایرنا به مناسبت ۲۱ سپتامبر روز جهانی صلح افزود: حق بهره مندی از صلح اهمیت بسیاری دارد و واقعیت های جدید جنگ و خشونت ، جان و هویت انسان ها را در مناطق مختلفی از جهان مورد تعرض قرار می دهد.
وی تحقق صلح و امنیت را یکی از اساسی ترین آرمان های بشری و جنگ و خشونت و افراطی گری را سمی مهلک برای صلح جهانی برشمرد و گفت: صلح ، نیاز بشری است که تحقق آن درحقیقت تحقق همه ارزش های عالی انسانی در سایه وجود فضایی آرام و به دور از کشمکش و ناامنی و تنازع مسیر است.
معاون وزیر دادگستری با بیان اینکه در همه دوره ها و مکاتب در طول تاریخ برای صلح اهمیت قائل می شدند نیز، گفت: از میان مکتب های گوناگون ، اسلام به عنوان مکتب الهی با تکیه بر اصل کرامت انسانی و در غرب، لیبرالیسم اخلاقی با تکیه بر اومانیسم، هر یک براساس مبانی نگرشی خود، راهکارهایی برای رسیدن به صلح پایدار ارائه می کنند.
وی اتکای هر دو نگرش را «انسان» عنوان کرد و افزود: اسلام با نگاه فراگیر و کمال طلبانه انسان و نیازهای صلح را مورد توجه قرار می دهد و صلحی که اسلام بر آن تاکید دارد بدلیل الهی- انسانی و فطری بودن و بعنوان یکی از سرچشمه های منبع هویت انسانی و امنیت وجودی بشر به مراتب ، امکان موفقیت بیشتری در مقایسه با صلح لیبرالیستی که بعد مادی آن مورد توجه است، در عرصه عمل دارد.
عباسی روز جهانی صلح را بیانگر درونی ترین نیازهای و آرزوهای انسانی برای باهم زیستن ، آزاد زیستن و برابری در کرامت و حقوق بشری دانست و اظهار کرد: مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۱۹۸۱ با تصویب قطعنامه ای سومین سه شنبه هر سال را روز جهانی صلح نامید که بعد از پنجاه و هفتمین اجلاس مجمع ، این روز از سومین سه شنبه هر سال به ۲۱ سپتامبر تغییر یافت.
وی اضافه کرد: براساس این قطعنامه بزرگداشت روز جهانی صلح از این تاریخ بعنوان روز جهانی آتش بس و عدم خشونت و دعوت از همه ملت ها و اقوام به محترم شمردن قطع مخاصمات در طول این روز اعلام شد .

** افزایش صدهزار نفری کشته های حاصل از جنگ در هر سال
این مقام حقوقی در وزارت دادگستری تصریح کرد: طبق آمار ارائه شده از سوی نهادهای بین المللی از۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ تا کنون ، تعداد کشته های دراثر جنگ به طور متوسط سالیانه ۱۰۰هزار نفر افزایش یافته است و براساس موسسه بین المللی تحقیقات صلح واقع در استکهلم ، در طول ۵ سال گذشته، تجارت جهانی اسلحه به قدری افزایش یافت که از سال ۱۹۹۰ بی سابقه بوده است.
وی افزود: جنایاتی که در میانمار، یمن، بحرین، سوریه و سرزمین های اشغالی اتفاق می افتد کاملا مغایر قوانین بین المللی است و متاسفانه پس از تاسیس سازمان ملل، برخلاف تصور صلح به معنای واقعی صورت نگرفت و دنیا شاهد جنگ های بیشتری بود که جز قتل و نابودی بشر حاصلی نداشته است.

** سخنان ترامپ در سازمان ملل ناقض صلح جهانی است
عباسی در ادامه گفت وگو اظهارات رئیس جمهور امریکا را در مجمع عمومی سازمان ملل ، یک اعلان جنگ و ناقض صلح جهانی دانست و گفت: سخنان نسنجیده و غیرعقلانی رئیس جمهور امریکا در سازمان ملل، با ادبیاتی کاملا غیردیپلماتیک و غیرمتعارف ناقض صلح جهانی است و دونالد ترامپ با این اظهارات، ایران و چند کشور را بصورت علنی از تربون رسمی سازمان ملل مورد حمله و تهدید قرار داد؛ بیان این اظهارات ترامپ درحالیست که هدف سازمان ملل تقویت صلح و مشارکت جهانی است.
وی با بیان اینکه در سازمان ملل شاهد تهدید به جنگ و بویژه تهدید به نابودی کره شمالی بوده ایم، ادامه داد: البته از چنین فردی بیش از این نمی توان انتظار داشت؛ چون کسی که معتقد است واشنگتن باید بصورت جدی قابلیت های اتمی خود را تقویت کند و گسترش دهد، نمی تواند حامی صلح و آرامش باشد و او با این تفکرات تنها در نابود کردن تعادل ثبات قدرت که صلح جهانی به آن وابسته است، قدم برمی دارد.
اجتمام** ۷۳۲۹ ** ۱۷۷۶
خبرنگار: لیلا اسماعیل نژاد ** انتشار: لیلا خطیب زاده

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 751 بازدید

بازدید دیروز: 1089 بازدید

بازدید کل : 2123148 بازدید

افراد آنلاین: 2 نفر