جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۰
 |  22/ شهریور/ 1396 - 8:35
  |   نظرات: بدون نظر
79 بازدید بازدید

مساجد همیشه اشاعه‌دهنده فرهنگ حقوق شهروندی بوده‌اند


عضو شورای سیاستگذاری دبیرخانه دائمی کنگره حقوق شهروندی:

مساجد همیشه اشاعه‌دهنده فرهنگ حقوق شهروندی بوده‌اند

مصطفی شعبانی استاد دانشگاه، در نشست علمی – تخصصی شناسایی جایگاه مسجد در سپهر حقوق شهروندی با بیان اینکه مساجد کارکردهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی تاثیرگذاری در تاریخ معاصر کشور داشته‌اند، گفت: یکی از کارکردهای ارزشمند این نهاد مذهبی ترویج و اشاعه فرهنگ حقوق شهروندی در ابعاد گوناگون است.

به گزارش ایسنا، کیوان صداقتی سخنران علمی این نشست در خصوص محورهایی همچون اقسام اماکن عبادی و تمایز ماهیت حقوقی آنان از یکدیگر، اماکن عبادی جلوه‌گاه بیرونی حق بر آزادی دینی، نقش اماکن عبادی در آموزش و توسعه حقوق شهروندی، اعمال محدودیت بر تخریب اماکن عبادی در برخی کشورها و رهنمودهای بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب در رابطه با آزادی‌های دینی و مذهبی به ایراد سخنرانی پرداخت.
وی تصریح کرد: حق ابراز دین در حوزه بیرونی آزادی دینی جای می‌گیرد. بند یک ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی مقرر می‌دارد، هر کس حق آزادی اندیشه، عقیده و مذهب دارد. این حق شامل اختیار و آزادی در ابراز آشکار دین یا عقیده خود به طور فردی یا گروهی، آشکارا یا نهان، از طریق عبادات، اجرایی آداب، اعمال و تعلیمات دینی می‌شود.
صداقتی افزود: آزادی ابراز عقیده و دین از طریق عبادت، رعایت، اجرا و آموزش، دامنه وسیعی از فعالیت‌ها را دربرمی‌گیرد و حق بر تاسیس اماکن عبادی از جنبه‌های تکمیلی حق بر عبادت است.
نویسنده کتاب مسجد در نظم حقوقی کنونی در ادامه  اظهار کرد: عبادت، یکی از روش‌های ابراز عقیده و مذهب است که در بسیاری از اسناد بین‌المللی حقوق بشری شناسایی و تضمین شده است. عبادت شامل تشریفات و مراسمی است که مستقیما بیانگر عقیده هستند؛ همچنین در برگیرنده اقدامات گوناگونی است که بخش تفکیک‌ناپذیر این تشریفات و مراسم محسوب می‌شوند، مانند بنای اماکن عبادی. از این‌رو حق بر آزادی دینی شامل حق بر تاسیس، تعمیر، نگهداری و بهره‌مندی از اماکن عبادی می‌شود.
این مدرس دانشگاه در پایان عنوان کرد: حق بر آزادی برگزاری مراسم دینی دووجهی بوده و حق‌های منفی و مثبت را شامل می‌شود. از یک‌سو اشخاص در اجرای مناسک دینی، بهره‌مندی از ظرفیت اماکن عبادی- نظیر مسجد- و ورود و خروج به پرستشگاه آزادی دارند و علی‌الخصوص حکومت‌ها حق ایجاد مانع در مسیر تحقق آن را ندارند-حق منفی-. از سوی دیگر حکومت‌ها موظف‌اند با بهره‌گیری از ابزارهای قانونی زمینه‌های نقض یا تحدید اعمال این حق را توسط افراد، گروه‌ها و نحله‌های فکری مختلف از میان ببرند-حق مثبت-.

بر اساس این گزارش، نشست علمی تخصصی «شناسایی جایگاه مسجد در سپهر حقوق شهروندی» عصر امروز با حضور کیوان صداقتی، مدرس دانشگاه آزاد تهران جنوب و مونس کشاورز، دبیر کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی در ستاد توان‌افزایی و حمایت از فعالیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد برگزار شد.
انتهای پیام



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 514 بازدید

بازدید دیروز: 1038 بازدید

بازدید کل : 2188408 بازدید

افراد آنلاین: 1 نفر