پنج شنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۵:۳۶
 |  28/ فروردین/ 1400 - 5:36
  |   نظرات: بدون نظر
50 بازدید بازدید

تسریع در صدور اسناد مالکیت دولت در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی


رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اعلام کرد

تسریع در صدور اسناد مالکیت دولت در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: با تثبیت مالکیت دولت، ضمن ایجاد شفافیت، امکان مدیریت زمین در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، تجاری و صنعتی فراهم شده و صدور اسناد مالکیت دولت تسریع می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، ذبیح الله خدائیان در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری مشترک با دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی، با تاکید بر لزوم تثبیت اراضی ملی و منابع طبیعی در مناطق ویژه اقتصادی، صنعتی و تجاری اظهار کرد: در سال ۹۹ اقدامات بسیار مؤثری در اجرای این قانون صورت گرفت که قابل قیاس با چند دهه گذشته نیست و به موفقیت‌های خوبی در تثبیت مالکیت دولت بر اراضی ملی و منابع طبیعی دست یافتیم.

معاون رئیس قوه قضائیه با تاکید بر اینکه تثبیت مالکیت دولت بر اراضی خود در مناطق ویژه اقتصادی، صنعتی و تجاری از موضوعات حائز اهمیت است، گفت: اراضی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به لحاظ ارزش افزوده مورد طمع قرار می‌گیرند و زمانی که سند کاداستر الکترونیکی برای اراضی این مناطق صادر شود، امکان حراست و حفاظت از این اراضی برای مدیران این مناطق فراهم می‌شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه شفافیت زمین و مسکن بُعد دیگر این موضوع است، افزود: اجرای کاداستر، ضمن ایجاد شفافیت، به مدیران و مسئولان این مناطق کمک می‌کند تا شناخت بیشتری از اراضی خود داشته باشند و زمین را مدیریت کنند.

خدائیان خاطرنشان کرد: در گذشته اسنادی صادر شده که توصیفی است و بر این اساس بین اراضی دولتی و مردم تداخل وجود دارد؛ لذا با تثبیت مالکیت دولت، ضمن ایجاد شفافیت، امکان مدیریت زمین در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، تجاری و صنعتی فراهم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه صدور اسناد کاداستری موجب افزایش ارزش افزوده اراضی می‌شود، اظهار کرد: تفاهم‌نامه بین سازمان ثبت اسناد و املاک و مدیریت مناطق آزاد صنعتی و ویژه اقتصادی و تجاری به منظور تسریع در صدور اسناد مالکیت دولت در این مناطق٫ ایجاد شفافیت و مدیریت اراضی منعقد می‌شود.

خدائیان، اقدام دیگر در اجرای این تفاهم نامه را تعویض اسناد مالکیت دفترچه‌ای عنوان کرد و افزود: در برخی از این اسناد، حدود اراضی و املاک توصیفی است که با صدور سند تک برگ کاداستری، هم حدود تعیین می‌شود و هم اطلاعات آن در سامانه‌های مربوطه ثبت می‌شود.

معاون رئیس قوه قضائیه با اشاره به تشکیل کارگروه‌هایی با مشارکت سازمان ثبت اسناد و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی عنوان کرد: این کارگروه‌ها برای نظارت بر اجرای این تفاهم نامه تشکیل می‌شود تا هر چه سریع‌تر مفاد این تفاهم‌نامه عملیاتی شود.

وی در پایان اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم با کمک یکدیگر تفاهم نامه فوق را اجرایی کنیم و در نهایت به روزی برسیم که هیچ قطعه‌ای از اراضی دولت در این مناطق فاقد سند کاداستری نباشد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجار، صنعتی و ویژه اقتصادی کشور نیز در این نشست با تاکید بر اهمیت موضوع قانونمند شدن املاک و ایجاد شفافیت در این زمینه عنوان کرد: با انعقاد این تفاهم نامه به دنبال تعیین تکلیف موضوع مالکیت اراضی هستیم.

حمیدرضا مومنی خاطرنشان کرد: موضوع زمین در مناطق آزاد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به طور اساسی این موضوع به درآمدهای مناطق آزاد اتصال خورده است.

وی با بیان اینکه زمین به عنوان یکی از زیرساخت‌های اساسی در مناطق آزاد خیلی مهم است، افزود: تثبیت مالکیت دولت بر اراضی موضوع مورد استقبال همه مناطق آزاد در کشور است و تکلیف قانونی است و سعی می‌کنیم این موضوع را نهایی کنیم تا هم حق و حقوق مخاطبین به طور واقعی داده شود و از طرفی حق و حقوقی از بیت المال ضایع شود.

در پایان این نشست تفاهم نامه همکاری مشترک به امضاء طرفین رسید.

انتهای پیام



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 1127 بازدید

بازدید دیروز: 435 بازدید

بازدید کل : 1601167 بازدید

افراد آنلاین: 1 نفر