پنج شنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۱
 |  14/ اسفند/ 1399 - 6:15
  |   نظرات: بدون نظر
93 بازدید بازدید

رییسی: کارشناسان دادگستری در ارائه نظرات کارشناسی خود، نهایت دقت، مطالعه و تشخیص را به کار برند


در دیدار با قضات و کارکنان قضایی آذربایجان غربی

رییسی: کارشناسان دادگستری در ارائه نظرات کارشناسی خود، نهایت دقت، مطالعه و تشخیص را به کار برند

رئیس قوه قضاییه قضات را به استماع سخنان اصحاب دعوا و بررسی اسناد و ادّله مورد ادعای طرفین با سعه صدر و بردباری توصیه کرد.

به گزارش ایسنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در دیدار با قضات و کارکنان قضایی آذربایجان غربی، این استان را استانی مقاوم در حراست و پاسداری از هزار کیلومتر از مرزهای جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت: وجود ۱۲ هزار شهید استان آذربایجان غربی، دلیل صدق این مقاومت است.

رئیس قوه قضاییه ماه رجب را ظرفیت زمانی مناسبی برای ظرفیت سازی افراد مختلف دانست و گفت: زمینه این ظرفیت سازی در سحرگاه ایام رجب و رمضان وجود دارد.

آیت الله رئیسی «علم و دانش» و «عدالت و تقوا» را دو شرط اصلی قضاوت عنوان کرد و افزود: هیچ فقیهی در طول تاریخ حیات تشیع از شرط عدالت و تقوا به عنوان شرایط قضاوت، تنزل نکرده است.

رئیس دستگاه قضا ادامه داد: اگر کوچکترین تنزلی در عدالت و تقوای قضات وجود داشته باشد، آن قاضی از مقام قضاوت منعزل است. قاضی باید خود را در همه حال تحت سلطه پروردگار متعال بداند.

آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه گاهی تفاوت نظریات کارشناسی در پرونده های حقوقی بسیار سوال برانگیز است، گفت: کارشناسان دادگستری باید توجه کنند که نظریات آنها زمینه ساز داوری و قضاوت قضات است؛ لذا باید در ارائه نظرات کارشناسی خود، نهایت دقت، مطالعه و تشخیص را به کار برند. 

رئیس قوه قضاییه با اشاره به مشاهده برخی انحرافات در اقدامات صورت گرفته از سوی وکلا گفت: وکیلی که از باطل دفاع می کند، باید بداند هر آنچه در قبال این دفاع دریافت کرده، اکل مال به باطل بوده است.

آیت الله رئیسی با اشاره به ضرورت روزآمد شدن قضات و کارکنان دستگاه قضایی بیان داشت: موضوع شناسی تخصصی در کنار حکم شناسی از ضروریات کار قضاوت است و این امر با توجه به تخصصی شدن و پیچیدگی برخی موضوعات از اهمیت بیشتری برخوردار شده است. بر همین اساس، قضات باید در آموزش و تشخیص موضوع روزآمد باشند.

آیت الله رئیسی همچنین قضات را به استماع سخنان اصحاب دعوا و بررسی اسناد و ادّله مورد ادعای طرفین دعوا با سعه صدر و بردباری توصیه کرد.

رئیس دستگاه قضا بر کار مضاعف همکاران قضایی جهت تسریع و تسهیل در رسیدگی به امور مردم تاکید کرد و گفت: طی مدت اخیر ۶ هزار نفر در بخش های قضایی و اداری جذب قوه قضاییه شده اند و تعداد دیگری نیز جذب خواهند شد.

آیت الله رئیسی افزود: مشکلات و کمبودهای واحدهای قضایی آذربایجان غربی در جلسه امشب شورای قضایی این استان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

رئیس دستگاه قضا آمارگرایی را آفت کار در دستگاه قضایی دانست و گفت: در اقدامات قضایی نباید فقط به اعداد و ارقام توجه کنیم؛ بلکه باید شاخص های دیگری برای سنجش عملکرد نیروهای قضا و بهره وری آنها را مدنظر قرار دهیم.

آیت الله رئیسی در ادامه به همه دادیاران، بازپرس ها و روسای دادگاه ها تاکید کرد که صدور حکم بازداشت را بر مبنای ادّله متقن و قطعی انجام دهند و توجه داشته باشند که هرگونه خدشه ای در دلایل ناظر بر بازداشت یک فرد به هیچ وجه قابل قبول نیست و فارغ از موضوع تضمین قانونی برای جبران خسارت مادی فرد بازداشت شده، بُعد معنوی قضیه و خسارت وارده به آبرو و روحیه فرد بازداشت شده نیز مدنظر است.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به لایحه شوراهای حل اختلاف که از قوه قضاییه به  مجلس ارسال و در مجلس تصویب شده است، گفت: ان شاءالله نواقص مدنظر شورای نگهبان در خصوص قانون شوراهای حل اختلاف برطرف خواهد شد و تا روزی که وضعیت این قانون مشخص شود، شوراهای حل اختلاف بر مبنای ضوابط فعلی با قوت به کار خود ادامه خواهند داد.

آیت الله رئیسی همچنین بر لزوم ارائه آموزش مسائل حقوقی به مردم از طریق رسانه ها به ویژه رسانه ملی تاکید کرد و گفت: قوه قضاییه علاوه بر نظارت و صدور حکم، وظیفه تبیینی و آموزشی نیز بر عهده دارد و قضات مکلف هستند برای طرفین دعوا و محکومین و خانواده آنها موضوع حکم را تبیین کنند.

انتهای پیام



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 207 بازدید

بازدید دیروز: 1348 بازدید

بازدید کل : 1601595 بازدید

افراد آنلاین: 1 نفر