پنج شنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۵:۲۹
 |  9/ اسفند/ 1399 - 3:23
  |   نظرات: بدون نظر
192 بازدید بازدید

کشورهای محور مقاومت برای مقابله با تحریم همکاری فعالانه داشته باشند


عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران:

کشورهای محور مقاومت برای مقابله با تحریم همکاری فعالانه داشته باشند

عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: باید از ظرفیت اتحادیه‌های اقتصادی در شرایط تحریم استفاده کنیم تا در این چارچوب کشورهایی که در محور مقاومت قرار می‌گیرند همکاری فعالانه‌ای با هم داشته باشند.

به گزارش ایسنا، مهدی پیری صبح امروز (شنبه) در نشست تخصصی «ابعاد حقوقی تحریم‌های آمریکا علیه کشورهای محور مقاومت و روش‌های مقابله با آن» که به همت مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها به صورت آنلاین در فضای مجازی برگزار شد، اظهار کرد: در راستای مقابله با تحریم‌ها دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد و موضوع مهم این است که چه کار کنیم که مشمول تحریم‌ها نشویم.

وی افزود: رویکرد مهم رویکرد فعالانه است و به این مساله بر می‌گردد که ما هر چقدر در چارچوب عمل کنیم ایراد می‌گیرند، در حالی که حقوق بین الملل این ظرفیت را از پیش برای ما ایجاد کرده تا در آن چارچوب بتوان کشورهایی که در محور مقاومت قرار می‌گیرند همکاری فعالانه‌ای با هم داشته باشند.

عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران بیان کرد: از جمله راهکارها برای مبارزه با تحریم‌ها ایجاد معاهدات و تشکیل اتحادیه‌ها است و مهمترین مبحثی که باید در نظر گرفته شود این دو محور اساسی است که اولاً با توجه به اینکه کشور ما از کشورهای بزرگ منطقه است و معاهدات مختلفی در حوزه سرمایه گذاری و اقتصادی دارد. بر این اساس برخی کشورها قبل از تحریم‌ها نیز تعهداتی نسبت به ما داشته‌اند، اما با وجود تحریم‌ها به آن عمل نمی‌کنند و یک محور  معاهدات گسترده‌ای است که داریم ولی به ظرفیت فعالانه آن توجه نکردیم و باید از آنها استفاده کنیم.

پیری افزود: مساله دوم این است که کشورهای محور مقاومت می‌توانند ارتباطات اقتصادی گسترده‌ای با هم داشته باشند و از این ظرفیت در جهت اقدامات یکجانبه آمریکا باید استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه “به جای اینکه نگاهمان به ظرفیت‌ها باشد به محدودیت‌ها است” گفت: این مهمترین مساله‌ای است که در حال حاضر وجود دارد و با نگاه حداقلی شاهد هستیم که معاهداتی داریم که باید به آنها توجه شود. با نگاه حداکثری نیز باید اتحادیه‌های اقتصادی را با کشورهای مختلف تشکیل دهیم. مثلاً در بحث فروش فرآورده‌های نفتی اگر بتوانیم در قالب اتحادیه اقتصادی آن را قرار دهیم برای کشور تاثیرگذار خواهد بود.

عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: در خیلی از کشورهای خارج از چارچوب برجام برای ظرفیت حقوقی به آن کم توجه شده است و انشاءالله این موارد توسعه پیدا کند و بتوانیم از این ظرفیت‌ها استفاده بهینه داشته باشیم.

وی در رابطه با شرایط جدید در آمریکا و بیانات مقام معظم رهبری در مورد بعد حقوقی رفع و خنثی کردن تحریم‌ها، عنوان کرد: فرمایش مقام معظم رهبری کاملا بر حق است، با توجه به اینکه اساسا زمانی می‌توانیم به نتیجه برسیم که بتوانیم تمام عوامل موثر بر تبادلات اقتصادی‌مان را حذف کنیم. مثلاً در بحث دلار اگر به سمت حذف آن رفته و سراغ ارزهای دیگر و راهکارهای دیگر باشیم کمتر تحت تاثیرات دلار قرار خواهیم. گرفت.

عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران افزود: همچنین می‌توانیم به سمت جایگزینی کالاهای کشورهای دیگر برویم. ما باید ظرفیت حقوقی را به خارج از این شبکه هدایت کنیم که این کار شدنی است، بنابراین باید از ظرفیت اتحادیه‌های اقتصادی در این شرایط استفاده کنیم.

همچنین در ادامه این نشست اشکان پیری زاده نویسنده کتاب “حقوق تحریم‌ها” در رابطه با تحریم‌های آمریکا گفت: تحریم‌های مالی آمریکا از سه پایه نشأت می‌گیرد که اولین پایه آن تکامل رژیم حقوقی پولشویی آمریکا است و دومین پایه آن استفاده از دلار است که همه نهادهای مالی را ملزم به استفاده از آن می کند.

وی افزود: وجود نهاد متنوع حاکمیتی و دولتی که موارد تحریم را مورد نظارت خود قرار می‌دهند سومین پایه نشات گرفتن تحریم‌های مالی آمریکا است.

وی با اشاره به عناوین تحریم‌های ایالات متحده بیان کرد: از دهه ۹۰ تحریم‌های اقتصادی به یکی از ابزارهای اصلی آمریکا تبدیل شد. یک زمان کشور تحریم کننده مانند ناظر اعمال می‌کرد و حمل بسته به کشورهای دیگر را ممنوع اعلام می‌کرد، اما در تحریم‌های جدید کلیت شبکه انتقال را قطع می کنند و عملاً مسیری نمی‌ماند که بسته به مقصد خود برسد.

وی در رابطه با اینکه آیا با آمدن دولت جدید آمریکا تغییری را در بحث تحریم‌ها خواهیم دید، گفت: تیم فعلی ایالات متحده حقوقدان و معمار برجام بودند و فکر نمی‌کنم تغییر ملموسی که از این تیم انتظار داریم را شاهد باشیم.

انتهای پیام



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 1118 بازدید

بازدید دیروز: 435 بازدید

بازدید کل : 1601158 بازدید

افراد آنلاین: 3 نفر