سه شنبه ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۴۰
 |  9/ اسفند/ 1399 - 2:01
  |   نظرات: بدون نظر
194 بازدید بازدید

ایران تجربه تحریم‌ را دارد و می‌تواند به ادامه راه مقاومت کمک کند


رییس دانشکده حقوق دانشگاه دمشق:

ایران تجربه تحریم‌ را دارد و می‌تواند به ادامه راه مقاومت کمک کند

رییس دانشکده حقوق دانشگاه دمشق سوریه گفت: مسلماً ایران که رهبری محور مقاومت را بر عهده دارد از نظر اقتصادی دارای تجربه طولانی در پشت سر گذاشتن تحریم‌های اقتصادی بوده است چون طی چهار دهه گذشته دست بسته نبوده و با اقدامات شدید توانسته در برابر اقدامات آمریکا و هم‌پیمانان او بایستد و در این روند می‌تواند به ادامه راه مقاومت کمک کند.

به گزارش ایسنا، هیثم الطاس رییس دانشکده حقوق دانشگاه دمشق سوریه در نشست تخصصی «ابعاد حقوقی تحریم‌های آمریکا علیه کشورهای محور مقاومت و روش‌های مقابله با آن» که از سوی مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها برگزار شد، اظهار کرد: در این رابطه اول باید واژه‌هایی که متاسفانه امروز وجود دارد، مخصوصاً مجازات‌ها را بررسی کنیم چون رنگ قانونی به اقدامات آمریکا می‌دهد، بنابراین برای اینکه به آمریکا بفهمانیم که این اقداماتش خلاف مقررات بین الملل است باید بگوییم اقدامات یا تدابیر یکجانبه آمریکا.

وی با بیان اینکه محور سخنرانی‌ام “اقدامات قهرآمیز یکجانبه و اثر آن بر محور مقاومت” است، تصریح کرد: اقداماتی که امروز آمریکا برای اینکه قوانین داخلی خود را در خارج از سرزمین‌اش وارد کند و چارچوب تحریم‌های خود را گسترش دهد انجام می‌دهد، مسلماً اقداماتی کاملا مخالف موازین بین المللی بوده و همچنین نقض حاکمیت کشورها و نقض منشور سازمان ملل و قوانین و معیارهای بین المللی است.

رییس دانشکده حقوق دانشگاه دمشق سوریه خاطرنشان کرد: همچنین این اقدامات مخالف اصول قوانین بین الملل مربوط به روابط دوستانه و همکاری کشورها مطابق منشور سازمان ملل است و نقض آشکار قوانین کشورهای دارای حاکمیت می‌باشد. در واقع این قضیه ادامه راهبرد جدید آمریکا علیه سوریه و تلاش برای تحریم کشورهایی مثل ایران و ونزوئلا از عایدات نقض و مجبور کردن ایران برای وابستگی به آمریکا است تا بتواند از طریق این فشارها ایران را مجبور کند که از مقاومت منطقه و برنامه هسته‌ای خود دست بردارد.

الطاس تصریح کرد: سناریویی که امروز برای محور مقاومت مثل ایران ترسیم شده مانند تحریم‌های اقتصادی، پولی و تجاری است که بر کوبا تحمیل کردند و در جهت نسل کشی و جنایت های بین المللی می‌باشد. اینگونه اقدامات یکجانبه آمریکا باعث شده که ملل کشورهایی که آمریکا آنها را تحریم کرده قربانی اصلی اقدامات یکجانبه همیشگی آمریکا و هم‌پیمانان او باشند که بدون مشروعیت هم انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بعد از پایان جنگ سرد شاهد افزایش توسل به اینگونه تحریم‌ها و مجازات‌ها در روابط بین‌الملل و با ابعاد مختلف بوده‌ایم، اظهار کرد: این گونه اقدامات قهری و یکجانبه آمریکا در چارچوب برخی برنامه‌های شورای امنیت یا اقدامات یکجانبه‌ای که برخی از کشورها علیه کشورهای دیگری انجام می دهند باعث شده امروز بررسی حقوقی این گونه اقدامات مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

رییس دانشکده حقوق دانشگاه دمشق سوریه افزود: همه متفق القول هستند که اگر آنها هم بتوانند اقداماتی که با قوانین بین‌الملل انسجام کامل داشته و بتواند اقداماتی که شورای امنیت انجام می دهد را محدود کند، دلیلی است تا هیچ گونه اقدامات یکجانبه مشروع نباشد و همچنین مورد انتقاد قرار گیرد. اگر به صورت سنتی بخواهیم به این اقدامات تحریمی علیه کشورهای مقاومت با توجه به بخشنامه‌هایی که توسط شورای امنیت صادر شده بپردازیم باید گفت که اینها باعث شده که حقوق بشر در این کشورها، به ویژه حقوق طبقات ضعیف مثل کودکان، زنان و سالخوردگان نقض شود.

الطاس بیان کرد: افزایش بی‌سابقه اقدامات آمریکا در ماه‌های اخیر برای تحریم اقتصادی یکجانبه علیه کشورهایی مثل سوریه، ایران و کوبا موجب شده که مسایل توسعه حاکمیتی و حقوق بشر را تحت سلطه خود قرار دهد و مردم را وادار کند که تسلیم خواست آمریکا شوند و در این راه حتی از ایجاد جنگ هم حمایت کرده است.

وی با اشاره تاریخی به اقدامات آمریکا علیه سوریه گفت: نکته مهم فرق بین مشروعیت و قانونی بودن است که مشروعیت به روح قانون برمی‌گردد. مصوبه‌ها و قطعنامه‌های بشری اینها اگر چه در ظاهر قانونی است، اما کاملاً مشروعیت ندارد چرا که قطعنامه‌هایی صادر می‌کنند که علیه بشریت می‌باشد. آنها ادعا داشتند که می‌خواهیم از غیر نظامیان حمایت کنیم و در این راستا کارهایی انجام دهیم، اما این اقدامات کاملا با نظر کارشناسان مستقل تفاوت داشتند و آنها نیز تایید کردند که اقدامات یکجانبه آمریکا می‌تواند تأثیر بسزایی بر اقدامات یکجانبه علیه حقوق بشر داشته باشد.

رییس دانشکده حقوق دانشگاه دمشق سوریه گفت: مشخص است که هدف اعمال تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه سیستم‌های حکومتی این است که حق شهروندان تحت تأثیر مستقیم آنها قرار گیرد و احتمالا اینگونه اقدامات موجب محدود کردن شهروندان خواهد شد و هدف از این قانون ایجاد نوعی خفقان علیه سوریه است که بتواند ضررهای اقتصادی به این کشور و کشورهای محور مقاومت مثل ایران، روسیه و… ایجاد کند و همچنین علیه هرگونه همکاری اقتصادی و تجاری میان این کشورها باشد.

وی در تشریح جزییات اهداف قانون آمریکا برای اعمال تحریم‌ها علیه سوریه گفت: یکی از مهم‌ترین اهداف آن این است که می‌خواهد اقتصاد سوریه را تضعیف کند و این کشور را به یک هدف که مورد نظر آمریکا است تبدیل کنند تا از این طریق بتوانند این روند در سوریه را به نفع راهبرد اقتصادی و امنیتی آمریکا با استفاده از حاکمیت سوریه سوق دهند. همچنین تنها هدف آنها سوریه نیست و همه کشورهای مقاومت مورد هدف می‌باشند.

الطاس در ادامه افزود: دومین هدفی که این قانون دنبال می‌کند این است که نقش ایران را در سوریه از بین ببرند و بر ائتلاف راهبردی که بین دو کشور برقرار است تاثیر بگذارند چون این ائتلاف را دشمن اسرائیل می‌دانند و این نکته به این معناست که می‌خواهند ارتباط با محور مقاومت را قطع کنند و سوریه را به عنوان ستون اصلی مقاومت بیرون بکشند.

وی خاطرنشان کرد: آنها می‌خواهند با این کار بلوک‌های مختلف حاکمیت در سوریه را آنچنان قدرتی بدهند که بتوانند در حاکمیت مشارکت داشته باشند و بر اساس متن قانونی جدید حرکت گروه‌های مخالف مقاومت در سوریه را تضمین کنند.

رییس دانشکده حقوق دانشگاه دمشق سوریه افزود: این قانون تصمیم دارد که دوباره نقش ایالات متحده را برای تصمیم گیری در خاورمیانه پررنگ کند تا تصمیم گیری را در دست گیرد و به عنوان نیروی فعال تلاش‌هایی که با منافع آمریکا مطابقت دارد را انجام دهد. همچنین هدف دیگر این قانون این است که بتواند حاکمیت سوریه را از جهت اقتصادی تضعیف کند چون هدف این قانون تضعیف سوریه و روسیه است تا بتوانند مردم مقاومت را علیه حاکمیت کشورهایشان بشوراننند، بنابراین یکی از اهداف آمریکا این است که دمشق یکی از سمبل‌های آن باشد.

الطاس عنوان کرد: محور مقاومت که از ایران شروع شده و تا یمن، سوریه، لبنان و فلسطین اشغالی گسترش پیدا کرده دارای رهبری قدرتمندی هستند که می‌تواند در سخت‌ترین شرایطی که آمریکا تحمیل می‌کند مقاومت کرده و حقوق ملت خود را به حقانیت برسانند. همچنین آنها می‌توانند اقدامات آمریکا را خنثی کنند همانطور که ایران طی چهار دهه گذشته توانسته همه تحریم‌ها را خنثی کند، بنابراین ایران و محور مقاومت می‌توانند با یکدیگر این اقدامات را خنثی کنند.

وی تاکید کرد: مسلماً ایران که رهبری محور مقاومت را بر عهده دارد از نظر اقتصادی دارای تجربه طولانی در پشت سر گذاشتن تحریم‌های اقتصادی بوده است چون طی چهار دهه گذشته دست بسته نبوده و با اقدامات شدید توانسته در برابر اقدامات آمریکا و هم‌پیمانان او بایستد و در این روند می‌تواند به ادامه راه مقاومت کمک کند.

رییس دانشکده حقوق دانشگاه دمشق سوریه در پایان گفت: همچنین ما هم می‌توانیم برای اقتصادمان، اقتصاد مقاومتی را ارائه کنیم که مقام معظم رهبری در دیدار با تجار مطرح کردند و با برنامه‌ای که ایران تا سال ۲۰۲۵ دارد، می‌توانیم اقتصاد مقاومتی را به عنوان اقدام کارساز در نظر بگیریم.

در ادامه این نشست، الهام امین زاده عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران بیان کرد: محور مقاومت دقیقاً مانند محور حقوق بشر است و ضد تجاوز و ترور می‌باشد. ما سردار سلیمانی را داشتیم که دغدغه مردم را داشت.

وی با اشاره به پخش برنامه‌هایی از صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران از فضای توریستی و اقتصادی سوریه خطاب به رییس دانشکده حقوق دانشگاه دمشق سوریه، بیان کرد: به شما برای داشتن این اقدامات در زمینه توریستی تبریک می‌گویم. مناظر توریستی سوریه بسیار جذاب است و بازارهای سوریه مملو از کالاهای الکتریکی ساخت سوریه بود که این بیانگر اقتصاد مقاومتی بود و این مساله جای تبریک دارد.

امین‌زاده اظهار کرد: اگر کشورهای تروریست در محور مقاومت با همان محور ترور به ما حمله می‌کنند باید اثبات کنیم که محورهایی که علیه اشغال و سلطه مبارزه می‌کنند تروریسم نیستند و  آمریکا حق نداشته است که روز گذشته به خاک سوریه حمله کند و این به معنی حمایت از تروریست‌ها است.

انتهای پیام



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 607 بازدید

بازدید دیروز: 1067 بازدید

بازدید کل : 1618221 بازدید

افراد آنلاین: 1 نفر