چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۲۲
 |  2/ مهر/ 1399 - 12:44
  |   نظرات: بدون نظر
100 بازدید بازدید

محاکم قضایی استان مرکزی با حدود ۵۰ درصد ظرفیت قضائی و اداری فعالیت می کنند


رئیس کل دادگستری استان:

محاکم قضایی استان مرکزی با حدود ۵۰ درصد ظرفیت قضائی و اداری فعالیت می کنند

ایسنا/مرکزی رئیس کل دادگستری استان مرکزی گفت: محاکم قضایی استان با حدود ۵۰ درصد ظرفیت قضائی و اداری فعالیت می‌کند و کمبود قضات و نیروی انسانی اداری در این استان بسیار مشهود است.

حجت‌الاسلام سید عبدالمهدی موسوی امروز چهارشنبه دوم مهرماه در دیدار با امام جمعه شازند اظهار کرد: هم‌اکنون دستگاه قضائی استان با ۴۷ درصد ظرفیت قضائی و با کمتر از ۴۰ درصد ظرفیت اداری فعالیت می‌کند و طبیعی است که به دلیل حجم بالا و کمبود نیروی انسانی نارضایتی هم وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: کاهش بار سنگین پرونده‌های قضائی با وجود افزایش ۱۵ درصدی ورودی پرونده‌ها با کار جهادی و تلاش مضاعف صورت می‌گیرد و جلوگیری از اطاله دادرسی و تقویت شوراهای حل اختلاف با هدف تقویت فرهنگ صلح و سازش به منظور جلوگیری از رسیدگی دعاوی در محاکم قضائی استان در دستور کار دستگاه قضائی قرار دارد.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی در ادامه با گرامیداشت یاد و خاطره دفاع مقدس از دوران دفاع مقدس به عنوان دوران طلایی نظام اسلامی یاد کرد و افزود: هشت سال جنگ تحمیلی  به یک خورشید فروزان عالم‌تاب تبدیل شده و وظیفه ما برای حفظ دستاوردهای اسلام و ارزش‌های اسلامی بجا مانده از آن دوران، بسیار سنگین است.

وی بیان کرد: رزمندگان اسلام از جان خود و نعمات حلال دنیوی و امتیازات گذشتند و برای دفاع از اسلام و میهن به جبهه‌ها شتافتند و جاماندگان از قافله شهدا باید راه آنان را ادامه دهند. شهدا از حلال دنیا و زندگی شخصی نظیر پست و مقام گذشتند و این یک درس بزرگی است که آیا ما می‌توانیم در برابر خون پاک شهدا از حرام دنیوی که یک تکلیف شرعی است بگذریم.

وی در ادامه به مشکلات اقتصادی کشور اشاره کرد و افزود: دشمن به دنبال ایجاد نارضایتی و شکاف بین مردم و نظام اسلامی است از این رو باید تلاش کرد تا خدمات بزرگ اقتصادی و اجتماعی را به جامعه ارائه کرد تا معیشت مردم و اقتصاد آنان بهبود یابد.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی، تقویت اعتماد عمومی را مهمترین مولفه امنیت ملی دانست و افزود: نظام اسلامی به پشتوانه مردم شکل گرفت و در هشت سال جنگ تحمیلی نیز با همین پشتوانه در مقابل دشمن تا بن دندان مسلح ایستاد و با وجود کمبود تجهیزات، ایمان، اخلاص و تفکر حذف نشدنی ایثار و شهادت ملت ایران موجب شد تا حتی یک وجب از خاک کشور به تصرف دشمن درنیاید.

وی با بیان اینکه تعهد و اهتمام جدی مسئولان برای حل مشکلات مردم موجب تقویت اعتماد عمومی خواهد شد، به نگاه تحولی دستگاه قضائی اشاره کرد و افزود: گره گشایی از کار مردم و تامین امنیت، مطالبه مردم از دستگاه قضائی است و انتخاب دادستان جدید شهرستان شازند نیز با تاکید بر برنامه های تحول محور دستگاه قضائی بوده است.

وی بر تامین امنیت و رفع مخاطراتی که صنعت و تولید شهرستان شازند را متوجه خود می سازد تاکید کرد و افزود: دستگاه قضائی در کنار شورای تامین تمام تلاش خود را برای تامین امنیت صنایع مادر و استراتژیک شهرستان شازند بکار خواهد بست تا در امنیت تمام به فعالیت خود ادامه دهد.

حجت‌الاسلام موسوی با یادآوری نامگذاری سال جاری با عنوان جهش تولید گفت: شعار امسال زیربنای استقامت ملت و مقاوم شدن اقتصاد است و باید با نگاه و توجه جدی به ظرفیت‌های درونی و تبعیت از فرامین رهبری جهش واقعی در تولید ایجاد شود تا در سایه ایجاد اشتغال بزهکاری‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی کاهش یابد و آمار ورودی به زندان‌ها نیز کاسته شود.

وی به اعمال سیاست‌های تحول محور دستگاه قضائی اشاره کرد و افزود: کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضائی یکی از سیاست‌های تحولی و محوری است و تلاش خواهیم کرد تا تراکم پرونده‌ها به دلیل کمبود نیروی انسانی و در راستای ارائه خدمات بهینه کاسته شود. همکاران قضائی و نیروی انتظامی زیر بار فزآینده و سنگین پرونده‌های متعدد قضائی فرسوده شده اند.

این مقام قضائی در استان مرکزی از شورای فرهنگ عمومی شهرستان شازند خواست تا با ورود به موضوع آسیب های اجتماعی بتوان رتبه این شهرستان را در برخی از آسیب ها کاهش داد و با کار کارشناسی و بررسی دقیق، تاب آوری مردم را افزایش داد و مانع از وقوع برخی جرایم مانند ضرب و جرح عمدی و درگیری ها شد.

حجت‌الاسلام موسوی خواستار تقویت فرهنگ صلح و سازش با مشارکت دستگاههای اجرایی شهرستان از طریق شورای حل اختلاف، موسسات داوری و میانجی گری شد و افزود: باید دفتر امام جمعه و ادارات به کانون حل اختلافات مردمی تبدیل شود تا قضات دادگستری بتوانند در فرصت لازم به پرونده‌های مهم رسیدگی کنند تا بتوان مجرمین خطرناک را بر سر جای خود نشاند.

وی همچنین به رصد و حساسیت نسبت به تحصیل دانش آموزان در شرایط کرونایی نیز اشاره کرد و افزود: نباید آینده سازان کشور که امید جامعه هستند در شرایط کرونایی به گونه ای آموزش حضوری ببینند که سلامت آنان به مخاطره بیفتد. باید فضای آموزشی ایمن و عاری از هرگونه آلودگی به بیماری باشد.

در ادامه امام جمعه شهرستان شازند گفت: دفاع مقدس سند افتخار و ماندگار برای ملت ایران است و امنیت مهمترین نعمت و دستاورد دفاع مقدس است.

حجت‌الاسلام سیداحمد مهدی‌نژاد در ادامه از مسئولان خواست تا قدر مسئولیت خویش را بدانند و در راه خدمت به مردم رضایت الهی را مدنظر قرار دهند و بدانند که مسئولان اگر با اخلاص در راه خدا قدم بردارند زمینه ساز فرج منجی عالم بشریت خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه یاری کردن دین خدا موجب یاری انسان می شود، اظهار کرد: کار قضاوت اهمیت خاصی دارد و مانند شمشیر دولبه است و می توان با کار درست مردم را نسبت به دین و انقلاب خوش بین کرد و برعکس کوتاهی در خدمت به مردم موجب بدبینی به اسلام و انقلاب خواهد شد.

امام جمعه شازند توجه به نیازهای مردمی را مورد تاکید قرار داد و افزود: مشکلات مردم را با صبر، حوصله و بردباری گوش کرده و در حد توان و در چارچوب قوانین برطرف کرد تا رضایت عمومی حاصل شود. تعامل ادارات و هم افزایی بین بخشی عاملی در جهت برآوردن مطالبات حداکثری مردم خواهد شد.

وی تصریح کرد: خدمت واقعی به مردم می‌تواند تصویری از یک حکومت دینی را به جهان ارائه دهد و خوشبختانه با روحیه انقلابی و جهادی ملت ایران این انقلاب به دنیا صادر شده است و به الگویی بی‌بدیل برای خدمت صادقانه و خالصانه در تمامی عرصه‌ها تبدیل شده است.

انتهای پیام



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 325 بازدید

بازدید دیروز: 967 بازدید

بازدید کل : 1618906 بازدید

افراد آنلاین: 1 نفر