سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۳
 |  2/ خرداد/ 1399 - 5:16
  |   نظرات: بدون نظر
93 بازدید بازدید

پربازدیدترین خبرهای حقوقی آخرین هفته اردیبهشت


پربازدیدترین خبرهای حقوقی آخرین هفته اردیبهشت

صدور رأی برای پرونده اخلالگران بازار خودرو و ارز، دستور رئیس قوه قضائیه در واکنش به نامه نگاری مخالفان و موافقان اصلاح آیین نامه وکالت، بخشنامه لغو محرومیت ایرانیان تحت تعقیب از خدمات کنسولی پربازدیدترین خبرهای حوزه حقوقی و قضائی این هفته ایسنا بودند.

این گزارش ایسنا، مروری است بر پربازدیدترین خبرهای حقوقی و قضائی که در آخرین هفته اردیبهشت ماه از سوی مسئولان و کارشناسان این حوزه‌ مطرح شده است.

پربازدیدترین خبر این هفته مربوط به سخنان سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری‌اش با خبرنگاران و در رابطه با پرونده اخلالگران در بازار خودرو و ارز بود.

صدور رای برای پرونده اخلالگران در بازار خودرو و ارز/اسامی دو نماینده بین محکومان

سخنگوی قوه قضاییه گفت: مبارزه با مفاسد رویکرد اصلی قوه قضاییه بوده است و تا فسادی باشد مبارزه قاطع دستگاه قضایی ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری روز سه شنبه با اهالی رسانه گفت: رمضان به روزهای پایانی نزدیک می‌شود. رمضان امسال کرونایی گذشت ولی علی‌رغم همه محدودیت‌ها زیبا سپری شد.

سخنگوی قوه قضائیه در این نشست خبری به سوالات خبرنگاران در رابطه با «ادامه مبارزه قاطع دستگاه قضایی در برابر فساد، صدور رای برای اخلالگران در بازار خودرو و ارز، استرداد تمام یا بخشی از مطالبات بانک پارسیا ، ملت و صادرات، عدم صدور حکم تخلیه منازل با توجه به وضعیت فعلی، مشخص شدن تکلیف بسیاری از زندانیان، استعفای وکلای پرونده اکبر طبری، تکذیب ادعای دستگیری استاد در دانشگاه شهید بهشتی، جایگاه سوت‌زن‌ها در امر به معروف و نهی از منکر، آخرین وضعیت پیگیری شکایت خانواده‌های شهدای حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی، حکم شهرام جزایری و…» به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

دومین خبر پربازدید حقوقی و قضائی این هفته به دستور رئیس قوه قضائیه در رابطه با اصلاح آیین نامه وکالت بود.

دستور رئیس قوه قضائیه در واکنش به نامه‌نگاری ‎مخالفان و موافقان اصلاح آیین‌نامه وکالت

در پی مکاتبات موافقین و مخالفین اصلاح آئین نامه وکالت، آیت‌الله رئیسی به معاون حقوقی قوه قضائیه دستور داد مهلت مناسبی برای ارائه پیشنهادات کانون‌های وکلا در نظر گرفته شود.

به گزارش ایسنا به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رعایت قوانین موضوعه، رعایت حقوق مردم، تاکید بر حفظ استقلال و ارتقاء سلامت در نظام وکالت و صیانت از آن در برابر آسیب‎های احتمالی را اصول اصلی قوه قضائیه برای روزآمد کردن آئین نامه وکالت دانست.

خبر پربازدید بعدی نیز به بخشنامه‌ای که از سوی ریاست دستگاه قضا ابلاغ شد اختصاص داشت.

لغو محرومیت ایرانیان تحت تعقیب از خدمات کنسولی

رئیس قوه قضاییه بخشنامه “عدم صدور دستور محرومیت از خدمات کنسولی به منظور دستیابی به اشخاص تحت تعقیب در خارج از کشور” را به مراجع قضایی کشور ابلاغ کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه در متن این بخشنامه آمده است:
برابر گزارش‌های واصله، برخی از مراجع قضایی مبادرت به صدور دستور محرومیت از خدمات کنسولی به منظور دستیابی به اشخاص تحت تعقیب در خارج از کشور می‌نمایند. درحالی‌که بهره‌مندی از خدمات کنسولی از جمله حقوق مدنی هر فرد است که مطابق قانون اساسی (فصل سوم – حقوق ملت) و دیگر قوانین مرتبط، از قبیل ماده ۹۵۸ قانون مدنی، برای اتباع کشور تضمین شده است و در قوانین جاری کشور نیز تصریحی بر محرومیت افراد، اعم از متهمان و محکومان از این خدمات وجود ندارد. بنابراین، نه تنها مجوزی برای صدور دستور محرومیت از این خدمات وجود ندارد، بلکه به عنوان مجازات اصلی و یا مجازات تبعی و یا تکمیلی نیز نمی تواند مورد حکم دادگاه قرار گیرد.

لذا مقتضی است مراجع قضایی از صدور حکم یا دستور محرومیت افراد از خدمات کنسولی خودداری نمایند. در صورتی که قبلاً دستوری در این ارتباط صادر گردیده، در اسرع وقت نسبت به لغو آن اقدام شود.

این خبر نیز جز پربازدیدترین خبرهای حقوقی و قضائی این هفته ایسنا بود.

۱۶ هزار زندانی که مرخصی رفتند به زندان بر نمی‌گردند

رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور گفت: ۱۶ هزار زندانی با مرخصی پایان حبس به زندان بر نمی‌گردند.

به گزارش ایسنا، اصغر جهانگیر در جلسه شورای عالی قوه قضاییه با اشاره به پایان مهلت مرخصی بخشی از زندانیان مشمول بخشنامه ریاست قوه قضاییه به ارایه گزارشی از تمهیدات در نظر گرفته شده برای قرنطینه این افراد پیش از ورود به فضای عمومی زندان پرداخت.

انتهای پیام



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 84 بازدید

بازدید دیروز: 831 بازدید

بازدید کل : 1609366 بازدید

افراد آنلاین: 1 نفر