جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۵:۳۴
 |  1/ اسفند/ 1398 - 11:24
  |   نظرات: بدون نظر
40 بازدید بازدید

نگرانی از جمعیت بالای حاشیه نشین و اتباع بیگانه در فارس


رئیس کل دادگستری فارس اعلام کرد:

نگرانی از جمعیت بالای حاشیه نشین و اتباع بیگانه در فارس

ایسنا/فارس رئیس کل دادگستری فارس با اشاره به اینکه در این استان به اندازه جمعیت بعضی استان‌های کشور، اتباع بیگانه و حاشیه نشین دارد، از این موضوع ابراز نگرانی کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید کاظم موسوی پنج‌شنبه یکم اسفند در کارگاه دادرسی ویژه اطفال و نوجوانان با موضوع کودک و نوجوانان متاثر از مهاجرت تاکید کرد که در دوران تحول قوه قضاییه از ظرفیت قضات بیش از گذشته استفاده شود.

او با بیان اینکه ١٦ طرح تحولی با سر فصل‌های مشخص به معاونت حقوقی قوه قضاییه ارسال کرده‌ایم، افزود: امروز استان فارس به اندازه جمعیت بعضی از استان‌های کشور دارای اتباع بیگانه و حاشیه نشین است.

رئیس کل دادگستری فارس با بیان اینکه بسیاری از کودکان اتباع بیگانه غیرمجاز و حاشیه نشین در معرض آسیب و جرائم مختلف قرار دارند، تاکید کرد: ملاک و معیارهای اسلامی در حقوق کودکان اعمال شود.

به گفته موسوی، نواقص و مشکلات زیادی در حوزه کودکان و نوجوانان وجود دارد که باید با برنامه ریزی مدون و حضور دستگاههای متولی مانند نیروی انتظامی و شهرداری، برای رفع آنها تلاش شود.

او ادامه داد: کودکان دارای حریم مشخصی هستند، لذا باید آموزش‌های لازم برای برخورد با آنها به ویژه کودکان در معرض خطر در دستور کار قرار گیرد، چرا که گاهی با بدبرخوردی با آنها مواجه بوده‌ایم.

رئیس کل دادگستری فارس خاطرنشان کرد: از آنجا که کودکان در همه گروههای مختلف سرمایه‌های آینده کشور محسوب می‌شوند اما همچنان با نبود قانون در زمینه کودکان مهاجر به ویژه حاشیه نشین و اتباع بیگانه روبرو هستیم.

موسوی اضافه کرد: امروز از بسیاری از این کودکان به عنوان نیروی ارزان استفاده می‌شود؛ حتی در ادارات استان هم شاهد بکارگیری این نوع نیروها در امور خدماتی هستیم.

او در بخش دیگری از سخنان خود با تصریح بر اینکه بهترین و متخصص ترین قضات استان را در دادگاه‌های اطفال بکارگیری کرده‌ایم، گفت: تعداد قابل توجهی از اتباع غیرمجاز و مهاجر در استان فارس سکونت دارند که به سهم خود به دغدغه‌ای تبدیل شده است.

رئیس کل دادگستری فارس گفت: در صورت عدم توجه به این نوع کودکان، سوء استفاده‌هایی از سوی کارفرماها متوجه آنها خواهد بود.

موسوی با بیان اینکه شاهد برخی از خلاءهای قانونی در حوزه کودکان هستیم، تاکید کرد: آموزههای اسلام در حوزه کودکان قانونمند شود.

او به اصلاح قانون تحصیل کودکان خارجی در کشور هم اشاره و خاطرنشان کرد: برابر با قانون اصلاح شده سال ۹۵، کودکان مهاجر از تمام امتیازات کودکان ایرانی در زمینه تحصیل بهره مند هستند.

رئیس کل دادگستری فارس همچنین خواستار تصویب قوانین در حوزه کودکان و نوجوانان مهاجر توسط مجلس آینده شد.

به گزارش ایسنا، کارگاه یک روزه دادرسی ویژه اطفال با همکاری قوه قضائیه و یونیسف، به میزبانی دادگستری فارس در شیراز برگزار می‌شود.

انتهای پیام 



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 682 بازدید

بازدید دیروز: 1348 بازدید

بازدید کل : 1602070 بازدید

افراد آنلاین: 2 نفر