سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۲:۳۷
 |  1/ اسفند/ 1398 - 12:15
  |   نظرات: بدون نظر
23 بازدید بازدید

بالغ بر ۳ میلیون مهاجر در ایران زندگی می‌کنند


مدیرکل تدوین لوایح معاونت حقوقی قوه قضاییه:

بالغ بر ۳ میلیون مهاجر در ایران زندگی می‌کنند

ایسنا/فارس به گفته مدیرکل تدوین لوایح و مقررات معاونت حقوقی قوه قضاییه، هم اکنون نزدیک به سه میلیون مهاجر به ویژه مهاجر افغان در ایران زندگی می‌کنند حال آنکه تنها یک میلیون نفر از آنها در سیستم قانونی، مجاز به سکونت هستند.

سید جعفر کاظم پور پنج‌شنبه یکم اسفند در کارگاه آموزشی دادرسی ویژه اطفال و نوجوانان با موضوع کودک و نوجوانان متاثر از مهاجرت در شیراز، بیان کرد: مجموعه دوره‌های کارگاهی آموزش دادرسی ویژه اطفال از سال‌ها پیش در کشور آغاز شده و تقریبا  ٣٠ دوره کاربردی تاکنون تشکیل شده که دوره اخیر آن به استان فارس اختصاص داده شده است.

او ویژگی متفاوت این کارگاه نسبت به کارگاه‌های دیگر را بررسی کودکان متاثر از مهاجرت یا اصطلاحا کودکان مهاجر عنوان کرد.

مدیرکل تدوین لوایح و مقررات معاونت حقوقی قوه قضاییه ادامه داد: در بررسی مهاجرین غیرقانونی، همیشه مباحث محرومیت از حقوق اجتماعی از جمله اشتغال و بهداشت و تحصیل مطرح بوده است.

کاظم‌پور ادامه داد: پدیده مهاجرت علاوه بر ایجاد اشکال در نظام سیاسی کشور، مهاجران را هم در معرض آسیب‌ها و محرومیت‌های اجتماعی قرار داده است.

او خاطرنشان کرد: طی سال‌های اخیر نظام حقوقی و سیاسی ایران امتیازات بیشتری حتی به مهاجران غیرقانونی داده که از جمله آنها فرمان رهبری مبنی بر بهره مندی کودکان مهاجر از امکانات تحصیلات دولتی است.

مدیرکل تدوین لوایح و مقررات معاونت حقوقی قوه قضاییه افزود: حضور مهاجرین آسیب‌های قضایی را هم ایجاد کرده که از جمله آنها منافع کودک است که در بحث مهاجرت، آنها را در معرض آسیب قرار داده است.

کاظم‌پور به نوع حمایت دستگاه قضایی از پدیده مهاجران اشاره و اضافه کرد: صرف نظر از سکونت قانونی و غیرقانونی مهاجرین، دستگاه قضا با آنها به عنوان پدیده‌های انسانی برخورد می‌کند و مکلف به رعایت حقوق قانونی آنها به ویژه در دادرسی اطفال است، زیرا کودک و نوجوان ویژگی‌های خاصی به لحاظ شخصیتی دارد و درک درستی نسبته به بسیاری از پدیده‌ها ندارد، به همین دلیل رسیدگی به بزهکاری، نقض قانون، بزه دیدگی و اتفاقاتی که آنها را در معرض آسیب قرار می‌دهد، با حساسیت خاصی دنبال می‌شود.

او عنوان کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی برای قضات، وکلا و مددکاران در راستای ایجاد یک نگرش نو و تحول در خصوص دادرسی اطفال نسبت به اطفال و عدم همسان انگاشته شدن با بزرگسالان و برخورد متفاوت با آنها در نظام قضایی در دستور کار قرار گرفته و تجربه نیز نشان داده که پس از برگزاری این کارگاهها، نگاه جدیدی در نوع آرا، ارفاق و مساعدت‌ها توسط قضات نسبت به کودکان بیشتر می‌شود، چرا که شناخت عوامل زمینه‌ای ارتکاب جرم بیشتر می‌شود و قضات با توجه به به این عوامل رای صادر می‌کنند.

مدیرکل تدوین لوایح و مقررات معاونت حقوقی قوه قضاییه با بیان اینکه استان‌های تهران و کرمان به ترتیب بیشترین مهاجران را به خود اختصاص داده‌اند، گفت: ٧٠ درصد از مهاجران در ٥ استان کشور سکونت دارند و استان فارس در ردیف این استان‌ها قرار ندارد.

کاظم‌پور همچنین با بیان اینکه پدیده مهاجرت یکسری آسیب‌هایی با خود به همراه دارد، گفت: نوع فرهنگ مهاجر در بحث مهمان و میزبان متفاوت و نیازهای مهاجر زیاد است و در مقابل ظرفیت سرویس دهی میزبان نسبت به مهمان محدود نیز است.

این مقام قضایی خاطرنشان کرد: مهاجران از سه اصل اساسی اشتغال، بهداشت و تحصیل محروم هستند و این خود موجب بروز پدیده‌هایی چون موضوع کودکان کار، برخوردهای اجتماعی، مزاحمت، جرائم خاص و … شده است.

به گزارش ایسنا، کارگاه آموزشی دادرسی ویژه اطفال، پنجشنبه اول اسفند، با مشارکت قوه قضائیه و یونیسف، به میزبانی دادگستری استان فارس در آغاز به کار کرد و به مدت سه روز ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام 



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 14895 بازدید

بازدید دیروز: 19544 بازدید

بازدید کل : 1496278 بازدید

افراد آنلاین: 4 نفر