سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۷:۰۰
 |  30/ بهمن/ 1398 - 6:18
  |   نظرات: بدون نظر
109 بازدید بازدید

بررسی ابعاد حقوقی ترور شهید قاسم سلیمانی


بررسی ابعاد حقوقی ترور شهید قاسم سلیمانی

نشست بررسی ابعاد حقوقی ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی در پژوهشگاه قوه قضاییه برگزار شد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الله علم‌الهدی رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه در ابتدای این نشست، گفت: بیش از ۴۰ روز از شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و همراهان ایشان می‌گذرد و همان قدر که تلخی شهادت شهید سلیمانی را در کام خود احساس می‌کنیم برکات این شهادت را هم در منطقه و کشور بیشتر می‌بینیم.

وی با اشاره به شهید قاسم سلیمانی و با بیان اینکه ویژگی انسان های بزرگ این است که تا هستند به خوبی شناخته نمی‌شوند خاطرنشان کرد: سال‌ها باید بگذرد تا شخصیت و ابعاد وجودی بزرگانی همچون شهید سلیمانی را بشناسیم.

علم الهدی با اشاره به نشست امروز گفت: این نشست برای بررسی ابعاد شهادت شهید قاسم سلیمانی برگزار شده و قوه قضائیه به عنوان نهاد متولی پیگیری حقوق عامه و منافع جمهوری اسلامی وظایفی بر عهده دارد و پژوهشگاه قوه قضائیه نیز به همین منظور این جلسه را برگزار کرده است.

در ادامه این نشست، احمد مومنی راد استاد حقوق دانشگاه تهران گفت:خوشحالم که پژوهشگاه قوه قضائیه این نشست را برگزار کرده است.

وی ادامه داد: علی رغم دشواری در استیفای حق از جامعه بین‌المللی اما باید روحیه جهادی خود از حقوق بشر برای استیفای این حق را داشته باشیم.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه ۴۰ روز از شهادت سردار سلیمانی گذشت خاطرنشان کرد: باید دید که نهادهای دیگر چه کرده‌اند، اقدام آمریکا در ترور سپهبد سلیمانی به هیچ وجه مشروعیت ندارد و ادعاهای مقامات آمریکایی با هیچ نگاهی از نظر اصول حقوق بین‌الملل قابل قبول نیست.

مومنی راد تصریح کرد: این ترور هدفمند بود و حتی مقامات داخلی آمریکا هم نسبت به این امر موضع گرفتند. از نظر حقوق بین الملل حق حیات حق بنیادین بشری است و نقض آن به معنای نقض قاعده آمره محسوب می‌شود.

وی با اشاره به قوانین حقوق بین الملل گفت: اختلافات کشورها باید بر اساس اصل حل و فصل مسالمت آمیز باشد و توسل به زور به هیچ وجه پذیرفته شده نیست.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: حتی پیمان مودت ما با آمریکا ادامه دار است و ما هنوز در آن پیمان هستیم و بر اساس قطعنامه موجود این ترور غیر قانوی است.

مومنی راد با اشاره به مصونیت دولت‌ها نیز گفت: ماموران دولت ها در دیگر کشورها باید مصونیت داشته باشند اما اینجا مصونیت مقام ایرانی در دولت عراق توسط آمریکا نقض شده است.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم از منظر حقوق ضد تروریسم صحبت کنیم باید بگویم کنوانسیون ۱۹۷۴ نیویورک را داریم اما این ترور نقض این معاهده است.

استاد دانشگاه تهران با طرح این پرسش که آیا ما می‌توانیم طرح دعوا با عنوان خسارت معنوی کنیم یا خیر اظهار کرد: جریحه دار شدن احساسات و عواطف اشخاص از جمله عواملی است که می‌توان بر اساس آن طرح دعوای معنوی کرد.

در ادامه این نشست، حسین شیخ الاسلام معاون امور بین الملل دانشگاه آزاد اظهار کرد: در یک تبادل منطقه ای بویژه با عراق دیپلماسی ما باید فعال باشد حاج قاسم برای کار سیاسی میانجیگری با عربستان سعودی آنجا بوده و و از عراقی ها بخواهیم که وارد عمل شوند.

وی ادامه داد: ایرانیان و عراقی ها از از گذشته های قبل باهم دوست بودند و برگزاری مراسم تشیع باشکوه ابو مهدی المهندس و سردار سلیمانی با یکدیگر نشان از این همراهی دارد.

شیخ‌الاسلام گفت: الان بیشتر کار ما باید جنبه بهره برداری سیاسی باشد علی‌الخصوص که به برکت خون این عزیزان حضور امریکایی‌ها در منطقه هم غیر قانونی شد.

سید رحیم عقیق، پژوهشگر و مدرس دانشگاه نیز در این نشست گفت: مهم است که اقدام آمریکا چه جرمی بوده است. آیا یک قتل بوده یک ترور بوده یا… اکثر حقوقدانان می‌گویند ترور سردار سلیمانی نقض ماده ۲ منشور حقوق بین‌الملل و به مخاطره انداختن صلح و امنیت بین‌المللی بوده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از موافقت‌نامه‌ها توسط امریکا نقض شده است گفت: حتی حقوق بشردوستانه توسط امریکا نقض شده است، ما با امریکا جنگی نداشتیم که بگویند یک نفر را ترور کرده است.

این پژوهشگر گفت: اعتقاد من این است که برای رسیدگی به این ترور چند راهکار داریم، هم دولت و هم خانواده‌های آسیب دیدگان می‌توانند رسیدگی کنند هم در حوزه عراق به جهت بحث وقوع جرم می‌توانیم رسیدگی کنیم و دیپلماسی حقوقی ما در اینجا اهمیت دارد، علاوه برآن در یک محکمه صالح اروپایی هم می‌توانیم به این پرونده رسیدگی کنیم.

عقیق در پایان گفت: وزارت امور خارجه و دستگاه قضایی به سرعت راجع به جمع‌آوری مدارک در صحنه عملیات اقدام کنند.

انتهای پیام



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 9100 بازدید

بازدید دیروز: 19544 بازدید

بازدید کل : 1490483 بازدید

افراد آنلاین: 4 نفر