جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۳
 |  6/ بهمن/ 1398 - 1:43
  |   نظرات: بدون نظر
88 بازدید بازدید

رقابت در عرصه جهانی علم و فناوری رقابت در شرایط شبه جنگی است


حکمت‌نیا در مراسم رونمایی از آیین‌نامه مالکیت فکری دانشگاه‌های علوم پزشکی:

رقابت در عرصه جهانی علم و فناوری رقابت در شرایط شبه جنگی است

عکس تزیینی است

معاون حقوق مالکیت فکری وزارت دادگستری ضمن تاکید بر برندسازی برای محصولات دانش‌بنیان، گفت: ابتدا باید یک بازار منطقه‌ای و سپس یک بازار جهانی برای محصولات ترسیم کنیم. 

به گزارش ایسنا، محمود حکمت نیا در مراسم رونمایی از آیین‌نامه ساختار و خط مشی مالکیت فکری و نوآوری در دانشگاه‌های علوم پزشکی که امروز در دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت برگزار شد، با اشاره به این آیین‌نامه گفت: این کتابچه را مطالعه کردم و معتقد هستم پایه اول درست و محکم برداشته شده است. 

وی اظهار کرد: اختراع بازار جهانی پیدا می‌کند و میزان درآمد را باید بر اساس آن تنظیم کرد. اختراع کار پردرآمدی است، به شرطی که درست مدیریت شود. 

معاون حقوق مالکیت فکری وزارت دادگستری ادامه داد: ما در یک محیط شبه جنگی واقع شدیم که هنوز در کشور ما القا نشده است. در رقابت می‌خواهیم با حفظ رقیب از او جلو بزنیم، بنابراین محیط جنگی نیست که بخواهیم رقیب را از بین ببریم؛ با این حال رقابت در حوزه علم و فناوری قوی است، سرمایه‌گذاری زیادی در این حوزه صورت می‌گیرد که اگر مدیریت نشود، هدر می‌رود. 

حکمت‌نیا با بیان اینکه آمادگی ابتدایی برای حضور در یک رقابت تنگاتنگ در حوزه‌های ملی و بین‌المللی را داریم، گفت: ورود به صحنه جهانی رقابت می‌تواند هزینه‌های تامین و تخصیص ما را توسعه دهد. اختراع انحصار ایجاد می‌کند و ما باید یاد بگیریم چطور از اختراعات ثبت نشده دیگران به صورت علمی استفاده کنیم؛ گاهی باید نقض هوشمندانه داشته باشیم! 

وی افزود: باید به ماهیت شرکت‌هایی که می‌خواهند در کنار دانشگاه‌ها فعالیت انجام دهند، ورود پیدا کنیم؛ چرا که در حوزه فعالیت‌های دانش‌بنیان هم اشکالاتی وجود دارد. 

معاون حقوق مالکیت فکری وزارت دادگستری در بخش دیگری از صحبت‌های خود، تاکید کرد: در حوزه محصولات خود ما نیاز به علائم و برندهای شناخته شده جهانی داریم. بنابراین محصول ما در شرکت‌های دانش‌بنیان شناسنامه می‌خواهد. 

حکمت‌نیا خاطرنشان کرد: اگر بازار مصرف را کشورهای همسایه تعریف کنیم، همین بازار می‌تواند حمایت از کل دانشگاه‌های کشور را برعهده گیرد. شرکتی که می‌خواهد تولید و تجاری‌سازی کند، نیاز به بازار دارد. در صورت تأمین بازار، فرقی ندارد ثبت اختراع در کجا انجام شود. 

وی در همین زمینه توضیح داد: us پتنت برای سنجش اعتبار خوب است؛ اما برای تجاری‌سازی مناسب نیست. ابتدا باید یک بازار منطقه‌ای ترسیم کرده و در نهایت نیز برای محصولات یک بازار جهانی ترسیم کنیم. 

انتهای پیام



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 172 بازدید

بازدید دیروز: 1288 بازدید

بازدید کل : 1613925 بازدید

افراد آنلاین: 2 نفر