جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۷
 |  6/ بهمن/ 1398 - 3:43
  |   نظرات: بدون نظر
100 بازدید بازدید

آیین‌نامه مالکیت فکری دانشگاههای علوم پزشکی رونمایی شد


آیین‌نامه مالکیت فکری دانشگاههای علوم پزشکی رونمایی شد

آیین‌نامه ساختار و خط مشی مالکیت فکری و نوآوری در دانشگاه‌های علوم پزشکی با حضور دکتر رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، دکتر شاهین آخوندزاده قائم مقام معاون تحقیقات وزیر بهداشت، حسین وطن‌پور رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت و محمود حکمت‌نیا معاون حقوقی مالکیت فکری وزارت دادگستری رونمایی شد.

به گزارش ایسنا، شاهین آخوندزاده قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در مراسم رونمایی از این آیین‌نامه که امروز در دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت رونمایی شد، با اشاره به این که دانشگاه‌های ما سطوح مختلفی دارند و دانشگاه‌هایی همچون علوم پزشکی مشهد، تبریز ، شهید بهشتی، علوم پزشکی تهران و غیره کم کم از بحث آموزش و پژوهش به سمت فناوری حرکت کرده‌اند، اظهار کرد: دستور العمل‌های مربوط به  مالکیت فکری ما مربوط به دانشگاه‌های آموزش و پژوهش محور بوده و این موضوع برای دانشگاه‌هایی که به فناوری نزدیک می‌شوند، تنش ایجاد می‌کند؛ بنابراین باید به سمت آیین‌نامه‌های روشن و شفاف برویم.

وی با اشاره به آیین‌نامه ساختار و خط مشی مالکیت فکری و نوآوری در دانشگاه‌های علوم پزشکی، خاطرنشان کرد: کتابچه مربوط به این آیین‌نامه فعلا کارگشا است و با کمک وزارت دادگستری و معاونت مربوطه تدوین شده است که امروز رونمایی می‌شود.

قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت تاکید کرد: به طور اخص در دوره‌ای که بخش عمده‌ای از پایان‌نامه‌ها به سمت محصول می‌روند، احتیاج به آیین‌نامه جدید است که این موضوع در خود دانشگاه‌ها نیز باید لحاظ شده و سهم دانشگاه و هر یک از ذی‌نفعان جهت بهره‌برداری از حقوق مادی اختراع باید تعیین شود.

آخوندزاده با بیان این‌که دفاتر مالکیت فکری در دانشگاه‌ها تشکیل شده‌اند، افزود: این دفاتر باید اختلاف بین ذی‌نفعان را حل کند و نکته مهم محرمانه بودن این موضوع است که از ابتدا تا انتهای فرآیند بایستی محرمانه بماند.

وی ادامه داد: بخش زیادی از این آیین‌نامه مربوط به حل و فصل اختلافات است؛ چرا که هر جا بحث مالی مطرح باشد، اختلاف زیادی وجود دارد.

قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در پایان گفت: در رابطه با پایان‌نامه‌ها باید این موضوع را در نظر داشت که حقوق پایان‌نامه اگر از گرنت استاد نباشد، به دانشجو و رزیدنت برمی‌گردد و اگر قرار باشد جایزه‌ای بدهند، صاحب آن دانشجو و رزیدنت است؛ در این حوزه مشکل جدی داریم و خیلی از اوقات حقوق دانشجو رعایت نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم گزارش دانشگاه‌های  10 کلان‌منطقه‌ کشور در حوزه مالکیت فکری از سوی معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاه‌ها و مسوولان مربوطه ارائه شد.

انتهای پیام



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 981 بازدید

بازدید دیروز: 1348 بازدید

بازدید کل : 1602369 بازدید

افراد آنلاین: 2 نفر