پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۶:۳۳
 |  14/ آذر/ 1398 - 4:44
  |   نظرات: بدون نظر
90 بازدید بازدید

دادگاه های تجدید نظر سرعت بیشتری پیدا کنند


رئیس قوه قضاییه:

دادگاه های تجدید نظر سرعت بیشتری پیدا کنند

رئیس قوه قضاییه گفت: دادگاه های تجدید نظر سرعت بیشتری پیدا کنند و سیاست حبس زدایی با جایگزین های حبس را مد نظر قرار دهید.

به گزارش ایسنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در جمع کارکنان و قضات دادگستری اصفهان با بیان اینکه کرامت قاضی، ارباب رجوع و اصحاب دعوی باید حفظ شود و با حوصله به سخن آنها توجه شود، افزود: موظف هستیم کرامت قضات را حفظ کنیم که یک بخش آن حتما مربوط به معیشت، یک بخش توجه به عزت نفس، استقلال و بخش دیگر توجه به جایگاه او است.

وی ادامه داد: کرامت فقط در بعد مادی نیست، توجه کردن به آن چه که قاضی باید در درگاه خداوند تصمیم بگیرد نیز است. 

رئیس قوه قضائیه گفت: باید به تمام بندهای قوانین توجه اجرایی و عملی شود و دستگاه قضایی، نسبت به خود و نسبت به دیگران، حفظ کرامت داشته باشد. نسبت به ارباب رجوع، عنایت ویژه داشته باشید. کمبود نیرو و کثرت پرونده های وارد شده به دستگاه وجود دارد، اما یاد بگیرید به گفته یکی از مراجعین اولین گره‌ای که می‌گشایید، گره از ابروان باشد.

وی اضافه کرد: کثرت ارجاع پرونده، ممکن است موجب کم حوصلگی شود اما جایی که ما هستیم، جایگاهی است که اقتدار می‌طلبد، این اقتدار را قانون به ما داده که مهربانی می‌طلبد، دستگاه قضا، ملجاء و پناه مردم است، لذا حفظ کرامت همه اجزای مرتبط با دادگستری باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیسی اظهار کرد: فضای اداری را، فضای مناسب کار قرار دهیم تا گلایه‌هایی که امروز مطرح شد برطرف شود. برای کمبود قاضی و کارمند باید اقدام اساسی انجام شود. جذب نیرو با یکسری از مشکلات بودجه ای در دست انجام است و تا پایان سال جاری با بکارگیری شش هزار نیرو در کشور با وعده افزایش بودجه مشکلات حل می‌شود.

رئیس قوه قضائیه خاطر نشان کرد: این چند روز در جلسه با صنعتگران و کشاورزان پرونده هایی مطرح شد که لازم است تا قاضی با مشورت متخصصین بهترین تصمیمات را بگیرد، که این امر به منظور رعایت عدالت است.

وی با بیان اینکه مسئله تمرکززدایی مسئله قابل بررسی است، گفت: امشب در شورای عالی قضایی استان به میزان اعتبارات، در کوتاه مدت و بلندمدت مشکلات شهرستان‌ها تقسیم بندی، بازرسی و حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه اگر زود آمدن و دیر رفتن یک ارزش است، در اینجا این ارزش باید ارزشمندتر تلقی شود، گفت: قاضی لیست محبوسین خود را پیش رو داشته باشد و نه هفته‌ای یکبار، که هر روز این لیست را ببینید و به پرونده هرکس که می‌توانید رسیدگی کنید تا یک روز کمتر در زندان بماند. 

رئیسی گفت: تاکید فقه و قانون است؛ کسی که توان مالی ندارد، نباید در زندان بماند، از همکاران می‌خواهم یک بازنگری در این پرونده‌ها انجام دهند. طرفدار این هستیم که دین و حقوق زنان داده شود. کسی که دارد و نمی دهد، باید برابر قانون با او برخورد شود.

وی گفت: از کوتاه کردن فرآیند دادرسی تشکر می کنم، عنایت کنید دادگاه های تجدید نظر سرعت بیشتری پیدا کند. سیاست حبس زدایی با جایگزین های حبس را مد نظر قرار دهید. 

رئیس قوه قضائیه یادآور شد: تا جذب نیروی انسانی جدید، می طلبد تا همکاران به صورت مضاعف حضور پیدا کنند تا امورات افزون نشود. اگر در پرونده‌ها پیچیدگی می بینید، حتما مشورت کنید، مثل پرونده‌های موسسات مالی، دور هم بنشینید و مشورت کنید و راهکار خوبی برای خاتمه پیدا کنید.

وی اضافه کرد: راهکار قانونی باید پیدا کرد برای اینکه پرونده‌ها بتوانند تعیین تکلیف شوند. کسانی که مخل امنیت جامعه هستند و جنایات اقتصادی می کنند، با کسانی که آسیب دیده اجتماعی هستند فرق دارند، جرم امنیتی و سیاسی با هم فرق دارند، با توجه به اختیارات قانونی که دارید، توجه کنید در کنار هر تکلیفی یک حقی وجود دارد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به مجموعه نیروی انسانی موجود در دادگستری کشور و مجموعه علم و اندوخته علمی و تحصیلکردگان آن گفت: مجموعه ای از محدودیت ها هستیم و برای رسیدگی‌ها باید به مجموعه نامحدود اولیای الهی متصل شویم. سخت نیازمند اتصال به اولیای الهی هستیم.

وی افزود: اصفهان، شهر علم، علما، فلاسفه و بزرگان، شهر هنر، فرهنگ، اصالت، ولایت مداری و تمدن است، تمدن باید در اقدام و عمل همکاران جلوه‌گر باشد.

انتهای پیام



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 1761 بازدید

بازدید دیروز: 1348 بازدید

بازدید کل : 1612391 بازدید

افراد آنلاین: 2 نفر