جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۱
 |  23/ آبان/ 1398 - 3:26
  |   نظرات: بدون نظر
40 بازدید بازدید

کاهش تعهدات برجامی بسیار طبیعی و منطقی و مبتنی برچارچوب برجام است


سخنگوی شورای نگهبان:

کاهش تعهدات برجامی بسیار طبیعی و منطقی و مبتنی برچارچوب برجام است

سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با آسوشیتد پرس، کاهش تعهدات برجامی ایران را امری «بسیار طبیعی، منطقی و مبتنی بر چارچوب توافق» تلقی کرد.

به گزارش ایسنا، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی از گفت‌وگوی عباس‌علی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان با خبرگزاری آسوشیتد پرس که روز شنبه انجام شده است، نوشت که او با گفتن این که ایران دیگر نباید تعهداتش در توافق هسته‌ای را به جا بیاورد، این موضوع را «بسیار طبیعی، منطقی و مبتنی بر چارچوب توافق» خواند.

نیویورک تایمز در ادامه این گزارش به نقل از کدخدایی نوشت: من فکر می‌‎کنم کسانی که با این بازی مخالف بودند، باید تنبیه شوند، چرا که آن‌ها به منافع دیگر طرف‌ها آسیب رساندند.

علاوه بر این در این گزارش مطرح شده که سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با آسوشیتد پرس گفته است، عقب نشینی از توافق، منجر به تنبیه آمریکا می‌شود، «چراکه آن‌ها به دیگران و منافع خودشان آسیب زدند».

همچنین نیویورک تایمز بخشی دیگر از اظهارات کدخدایی در این گفت‌وگو را گزارش داده به نقل از او نوشت: جمهوری اسلامی ایران تا کنون شکیبایی بسیاری نشان داده و در چارچوب تعهداتش باقی مانده است. در چند ماه اخیر، برخی اقداماتی را در راستای دفاع از حقوق خود انجام داده است.

همچنین این روزنامه آمریکایی به بخشی دیگر از اظهارات این مقام شورای نگهبان درباره تحریم‌های آمریکا و تاثیر آن بر انتخابات مجلس ایران پرداخته و نوشت: شرایط اقتصادی متفاوت است. طبیعتا حساسیت‌ها بیشتر است. …ما باید به این چیزها توجه کنیم. این‌ها سرانجام به مشارکت خوب مردم [در انتخابات] منجر خواهد شد.

به گزارش ایسنا، این اظهارات کدخدایی در پی این مطرح می‌شود که آمریکا در سال ۲۰۱۸ در اقدامی یک‌جانبه و ناقص تلقی کردن توافق هسته‌ای با ایران، از آن خارج شده و با تکیه بر این ادعای خود که ایران اهداف نظامی را در برنامه هسته‌ای خود دنبال می‌کند، ضمن بازگرداندن تحریم‌های گذشته، تحریم‌های جدیدی نیز بر ایران اعمال کرد.

به دنبال این اقدام آمریکا، شرکای اروپایی برجام متعهد شدند که در راستای خنثی کردن تاثیر تحریم‌های اقتصادی اعمال شده آمریکا بر ایران و عادی‌سازی روابط اقتصادی با ایران اقداماتی را انجام دهند که تا کنون بی نتیجه مانده است. ایران در پی تعلل شرکای اروپایی برجام در عمل به تعهداتشان، اعلام کرد که در چند گام تعیین شده، تعهدات داوطلبانه‌اش در برجام را کاهش خواهد داد. اکنون ایران در مرحله چهارم کاهش تعهدات برجامی خود قرار دارد.

انتهای پیام



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 360 بازدید

بازدید دیروز: 1348 بازدید

بازدید کل : 1601748 بازدید

افراد آنلاین: 1 نفر