سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۸:۳۵
 |  20/ مهر/ 1398 - 8:27
  |   نظرات: بدون نظر
84 بازدید بازدید

چند پرونده فساد اقتصادی در کرمان در دست بررسی ‌است


دادستان استان ‌خبر داد:

چند پرونده فساد اقتصادی در کرمان در دست بررسی ‌است

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان با تاکید برآنکه خط قرمز ما بیت‌المال است، قانون و منافع مردم و ملی است، اظهار کرد: در پرونده انتقال آب از صفارود به کرمان، شکایاتی از استاندار کرمان و برخی دیگر از مسئولین صورت گرفته بود که تاکنون تحقیقات پرونده استاندار کرمان انجام شده و شکایات دیگر نیز در حال بررسی است و قطعا برای همه این موارد اتخاذ تصمیم خواهیم کرد.

“دادخدا سالاری” در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص جزییات طرح ترور حاج قاسم سلیمانی گفت: باتوجه به اشراف کامل اطلاعاتی سازمان اطلاعات سپاه و با احکام و دستورات قضائی کلیه عناصر اصلی و محوری تیم ترور، همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی امسال ظرف کمتر از ۱۰ساعت در چندین نقطه مختلف مورد ضربه قرار گرفته و دستگیر شدند.

وی در پاسخ به این سوال که این عملیات تروریستی مقرر بود در کدام شهرهای استان کرمان اجرا شود (کرمان یا رابر)؟ اظهار کرد: تروریست‌ها در شهرهای کرمان و رابر (محل تولد حاج قاسم سلیمانی) برنامه‌ریزی و طراحی کرده بودند اما سازمان اطلاعات سپاه از شش ماه قبل از دستگیری اعضای این تیم ترور در شهریور ماه سال جاری، اقدامات و فعالیت های این تیم را در خارج و داخل کشور به صورت شبانه روزی مورد رصد اطلاعاتی قرار داده بود.

در استان کرمان هیچ گروه تروریستی نداریم

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان در خصوص اینکه آیا اقدامات خرابکارانه دیگری در استان داشته‌ایم؟ عنوان کرد: خوشبختانه در استان کرمان هیچ گروه تروریستی نداریم و قبل از ورود هرگونه تیم تروریستی به استان دستگیر می‌شوند.

وی در ادامه گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با پرونده‌های فساد اقتصادی در استان کرمان بیان کرد: هر کدام از پرونده‌های فساد اقتصادی را به اقتضای موقعیت پرونده اطلاع رسانی می‌کنیم و هم اکنون نیز چند پرونده فساد اقتصادی در استان کرمان در حال بررسی است که در مورد چند بانک است که در زمینه دریافت تسهیلات ارزی بحث هایی مطرح بوده و پس از تکمیل پرونده اطلاع رسانی کامل در مورد این اختلاس‌ها صورت خواهد گرفت.

این مقام ارشد قضایی با بیان این مطلب که چند پرونده مهم در خصوص اختلاس در استان در حال بررسی است که در آینده نزدیک اطلاع رسانی خواهد شد، در پاسخ به این سوال که آیا این پرونده‌ها رکورد اختلاس‌ها را شکسته‌اند؟ گفت: خیر رکورد اختلاس‌های بزرگ را نمی‌شکنند اما پرونده‌های مهمی هستند و باید اینقدر پیشگیری کنیم که پرونده رکورد شکن در استان نداشته باشیم.

پروژه انتقال آب از صفارود به کرمان پیوست زیست محیطی ندارد

سالاری در ادامه از پروژه خط انتقال آب از صفارود به کرمان سخن به میان آورد و بیان کرد: اصولا پروژه‌ای اجرایی می‌شود که فایده و خروجی داشته باشد لذا در این پروژه نیز براساس کارهای کارشناسی، به سرمایه‌گذاران اعلام کردیم که متناسب با سرمایه‌گذاری که انجام می‌دهید خروجی نخواهد داشت.

وی افزود: اجرای این پروژه تبعات زیادی از جمله بحث های اجتماعی بسیاری را به همراه داشت و همچنین این سوال پیش آمده بود که آیا به اندازه پیش‌بینی‌های صورت گرفته، نزولات جوی وجود دارد؟ و آیا مازاد بر نیاز منطقه، آبی برای انتقال هست؟ و باید این موارد در اجرای این طرح لحاظ شود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان با بیان اینکه تبعات زیست محیطی مهمترین قسمت این پروژه بود افزود: بحث زیست محیط، همواره جنبه جهانی داشته و سوالی مطرح بود آیا الزامات و پیوست‌های زیست محیطی در اجرای این طرح وجود دارد یا خیر؟ اگر ریزگردی از جازموریان برخیزد منحصر به جازموریان نیست بلکه استان‌های کرمان و سیستان وبلوچستان، هرمزگان، یزد، اصفهان و … را تهدید می‌کند همه می‌دانیم که ریزگردها در یک نقطه ساکن نیستند لذا تبعات این مهم کشوری است و این موضوع در اجرای این طرح اصلا لحاظ نشده بود.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر وجود پیوست های زیست محیطی در اجرای ‍پروژه های عمرانی اظهار کرد: متاسفانه خط انتقال آب از صفارود به کرمان فاقد پیوست زیست محیطی است همچنین این طرح تبعات امنیتی نیز در پی داشت و حتی ادامه دار شدن این پروژه می توانست سبب خالی از سکنه شدن برخی از مناطق بالادست این پروژه شود و به تبع آن فردی که تاکنون کشاورزی می‌کرده، وقتی ببیند آب نداشته باشد ممکن است برای امرارمعاش به سمت جرائمی همچون قاچاق روی بیاورد.

از نیمه راه برگشتن بهتر از رفتن همه راه اشتباه است

سالاری اتلاف بیت‌المال را از دیگر دغدغه‌های دادسرا در اجرای این پروژه برشمرد و مطرح کرد: اگر از نیمه راه برگردیم بهتر از آن است که همه راه را اشتباه برویم. بخشی از مطالعات این پروژه غیرواقعی بوده و اتلاف بین‌المال صورت گرفته بود لذا برای آن کیفرخواستی آماده کردیم.

وی از تشکیل پرونده برای افرادی که در اجرای این پروژه دست اندر کار بوده‌اند، خبر داد و در ادامه در پاسخ به این سوال که اجرا کنندگان این پروژه جزء مسئولین و صاحبان نفوذ هستند، آیا قانون به درستی برای آنها اجرا خواهد شد یا قانون ملاحظه می‌کند؟ بیان کرد: قطعا قانون برای همه به صورت یکسان اجرا خواهد شد و همواره خط قرمز ما مبارزه با اتلاف بیت‌المال و فساد اداری بوده برای ما(قانون) تفاوتی در اشخاص وجود ندارد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان با تاکید برآنکه خط قرمز ما بیت‌المال است، قانون و منافع مردم و ملی است، اظهار کرد: در این زمینه شکایاتی از استاندار کرمان و برخی دیگر از مسئولین صورت گرفته بود که تاکنون تحقیقات پرونده استاندار کرمان انجام شده و شکایات دیگر نیز در حال بررسی است و قطعا برای همه این موارد اتخاذ تصمیم خواهیم کرد.

وی ادامه داد: فقط بحث شکایت از استاندار کرمان در پروژه انتقال آب نیست بلکه از مسئولین دیگر نیز شکایت شده و این شکایات نیز از سوی مردم بوده است شایان ذکر است که حتی برای مسئولین عالی رتبه وزارت نیرو تا سطوح پایین نیز در این موضوع، تشکیل پرونده شده و مسئولینی که در صلاحیت بررسی پرونده آنها توسط دادستانی استان باشد، به صورت استانی موضوع آنها را بررسی خواهیم کرد و برای پرونده مسئولینی که در صلاحیت ما نیست، دادستانی تهران به موضوعات آنها رسیدگی می‌کند اما در مجموع همه باید بدانند در قوه قضائیه هیچ ملاحظه‌ای وجود ندارد.

بخشدار قدیمی چاه دادخدا به دلیل نزاع‌های طایفه‌ای کشته شد

سالاری در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با خبرنگار ایسنا، با اشاره به وقوع برخی نزاع‌های طایفه‌ای در جنوب و شرق استان کرمان، به موضوع کشته شدن بخشدار قدیمی چاه دادخدا از توابع شهرستان قلعه گنج در استان کرمان طی چند روز اخیر اشاره کرد و گفت: بخشدار قدیمی چاه دادخدا به دلیل یک نزاع طایفه‌ای کشته شده که سومین نفر به قتل رسیده در این نزاع طایفه‌ای بود.

این مقام ارشد قضایی ادامه داد: خوشبختانه با اقداماتی که طی چند سال اخیر در این مناطق انجام داده ایم شاهد هستیم به سمت و سویی در حال حرکت هستیم که این نزاع‌های طایفه‌ای را به حداقل رسانده ایم و همه هم و غم استان این است که این نزاع طایفه‌ای به پایان برسد و از افزایش کشته شدگان اینگونه نزاع‌ها با اقدام صورت گرفته جلوگیری شود.

وی با بیان این مطلب که چرخه جرم هرگز متوقف نخواهد شد، عنوان کرد: حجم ورودی پرونده‌ها به دادسراهای استان کرمان زیاد بوده و قطعا بررسی دقیق تمامی این پرونده‌ها نیز زمان‌بر خواهد بود و ممکن است رسیدگی به پرونده‌ای به لحاظ ماهیت آن طول بکشد اما معتقدیم در بررسی پرونده ها باید مر قانون اجرایی شود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان با ابراز تاسف از کاهش آستانه تحمل مردم تصریح کرد: فرهنگ گذشت را باید در جامعه تقویت کرد. متاسفانه بیشتر افراد فردگرا شده‌اند و همچنین مراودات کلامی کاهش یافته و همه مشغول کار کردن با گوشی موبایل خود هستند به‌طوری‌که در خانواده‌ها گفت‌وگوی کلامی کاهش یافته است که این از زنگ خطرهای به صدا در آمده در جامعه است که می تواند سبب بروز آسیب های جدی به جامعه شود.

تب زمین‌خواری در استان کرمان فروکش کرده است

وی در ادامه گفت‌وگو با ایسنا به موضوع زمین خواری و ادامه مبارزه با این پدیده در استان کرمان خبر داد و بیان کرد: مبارزه با زمین‌خواری ادامه دارد و معتقدیم که تا حدودی تب زمین‌خواری در استان کرمان فروکش کرده است زیرا قبلا در حجم گسترده شاهد چنین پدیده ای در سطح استان کرمان بودیم اما اکنون چنین مواردی نداریم.

سالاری آتش زدن تعمدی منابع ملی را جرم دانست و اظهار کرد: قطعا قوه قضائیه با آتش زنندگان منابع طبیعی و ملی به ویژه کسانی که به منظور تصاحب اراضی ملی دست به این اقدام می زنند به شدت برخورد خواهد کرد و حتی اگر این گونه آتش سوزی ها نیز غیر عمد باشد باید خسارت منابع طبیعی توسط خاطی یا خاطیان پرداخت شود.

آخرین وضعیت پرونده سرقت مسلحانه از طلا فروشی در بازار کرمان

این مقام ارشد قضایی در استان کرمان درباره آخرین وضعیت پرونده سرقت مسلحانه از طلا فروشی در بازار کرمان و کشته شدن یک نفر در این حمله در فروردین ماه سال جاری، گفت: در حال پیگیری این موضوع هستیم و به لحاظ پروژه روی آن در حال کار هستیم زیرا این عملیات مقداری پیچیده بوده اما متاسفانه به نتیجه مطلوبی تاکنون نرسیده‌ایم و مجرمین شناسایی نشده‌اند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان در پاسخ به این سوال که آیا در این مورد نیروی انتظامی کاهلی کرده است؟ افزود: خیر کاهلی از سوی هیچ جایی به ویژه نیروی انتظامی صورت  نگرفته است. سرقت حدود دو دقیقه انجام شده و نیروی انتظامی نیز سریع عملکرده است اما زمان سرقت بسیار کوتاه بوده و سارقین افراد حرفه‌ای بودند چون از مسیرهای فرار کرده‌اند که دوربین‌ها آن مکان ها را نگرفته بودند.

طرح ساماندهی اتباع بیگانه؛ از قول تصویب در کرمان تا بی نتیجه ماندن در تهران!!

وی در بخش پایانی مصاحبه خود درباره آخرین وضعیت طرح ساماندهی اتباع بیگانه نیز به ایسنا گفت: متاسفانه سیاستی درستی برای ورود، خروج و اقامت اتباع بیگانه در کشور وجود ندارد و پیش‌بینی تخصیص جزای نقدی نیز جزیی شده است و قانونی تحت عنوان مبارزه با افغانی‌کش در کشور وجود ندارد. لایحه‌ای استان کرمان برای ساماندهی اتباع بیگانه نیز به مجلس ارایه داده شد اما به نتیجه نرسید این در حالی است که طرح استان کرمان می‌توانست ساماندهی خوبی را در وضعیت اتباع بیگانه در کشور و به ویژه استان کرمان فراهم کند.

سالاری افزود: متاسفانه با وجود آنکه در استان قول مساعد برای تصویب «طرح ساماندهی اتباع بیگانه» داده شده بود اما در تهران هنوز این طرح به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسیده است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان در پایان با ابراز امیدواری از اینکه روزی برسد که دیگر خبری تحت عنوان جرم در استان نداشته باشیم و دیگر جرمی در کشور رخ ندهد.

انتهای پیام



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 3 بازدید

بازدید دیروز: 831 بازدید

بازدید کل : 1609285 بازدید

افراد آنلاین: 1 نفر