پنج شنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۷:۲۷
 |  1/ مهر/ 1398 - 3:19
  |   نظرات: بدون نظر
62 بازدید بازدید

شورای عالی امنیت فهرستی از گروه‌های تروریستی تهیه و اعلام کند


رئیس کمیسیون حقوق بشر مرکز وکلای قوه قضاییه:

شورای عالی امنیت فهرستی از گروه‌های تروریستی تهیه و اعلام کند

رئیس کمیسیون حقوق بشر مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه، گفت: ضروری است که شورای عالی امنیت ملی در بحث مبارزه با تروریسم و دفاع از حقوق قربانی ترور در کشور هر چه زودتر اقدام به تهیه و تدوین لیست گروه‌های تروریستی از نگاه جمهوری اسلامی ایران کند.

به گزارش ایسنا، توکل حبیب زاده، صبح امروز در نشست “حقوق بشر در ترازوی مدعیان جهانی ” که همزمان با نخستین سالگرد حادثه تروریستی اهواز از سوی بنیاد هابیلیان برگزار شد، در سخنانی گفت: ایران یکی از بزرگترین قربانیان تروریسم است اما متاسفانه در این سال‌ها اقدامات قابل توجهی برای محاکمه عاملان اقدامات تروریستی در کشور انجام نشده است.

وی ادامه داد: در قانون فعلی کشور هنوز تروریست به عنوان یک جرم، جرم انگاری نشده است البته باید به این موضوع توجه داشت که در سطح بین المللی نیز یک تعریف واحد و متفق القولی از تروریسم وجود ندارد و هر کشوری براساس نگاه سیاسی و حقوقی خود تروریسم را تعریف می‌کند.

رئیس کمیسیون حقوق بشر مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه گفت: یکی از اقدامات خوبی که طی این سال ها در کشور در ارتباط با موضوع تروریسم صورت گرفت تدوین قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم در مجلس شورای اسلامی  است. در این قانون اشاراتی به اعمال تروریستی شده است ولی کامل و جامع نیست.

حبیب زاده با انتقاد از این که هنوز در کشور یک فهرست مشخص از گروه‌های تروریستی وجود ندارد، ادامه داد: مطالبه از شورای عالی امنیت ملی این است که در این ارتباط به تکلیف خود عمل کند  و فهرستی از گروه‌های  تروریستی ارائه کند.

وی با بیان این که تهیه این فهرست می‌تواند آثار خوبی به همراه داشته باشد و پیگیری جنایت‌های آنها در سطح بین المللی با مشکلات کمتری همراه خواهد بود، گفت: یکی دیگر از مشکلات ما در کشور در بحث تروریسم عدم جرم انگاری این موضوع است.

رئیس کمیسیون حقوق بشر مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران قوه قضاییه با بیان این که ما می‌توانیم در پیگیری حقوق قربانیان تروریست در کشور از اسناد بین المللی که در ارتباط با مبارزه با تروریسم تهیه شده و ایران نیز به آنها پیوسته استفاده کنیم در بخش دیگر از صحبت‌های خود اظهار کرد: ایران در بحث پیگیری حقوق قربانیان تروریسم در کشور به جای این که در سطح بین المللی رویکرد تهاجمی، فعالانه و مطالبه گرانه داشته باشند رویکرد انفعالی دارد و بعضا این رویکرد انفعالی باعث سو استفاده  دشمنان شده است.

حبیب زاده به حادثه تروریستی اهواز اشاره کرد و گفت: پس از این حادثه یک گروهگ تروریستی با گستاخی تمام مسئولیت این جنایت را برعهده می گیرد و متاسفانه دانمارک کشوری که این تروریست‌ها در آن اقدام دارند به جای این که در ین ارتباط پاسخگو باشند و ما از آنها  در این زمینه که چرا تروریست‌ها در این کشور پناه گرفتند مطالبه  کنیم، ادعاهایی را  علیه ما مطرح می‌کند. آنها به جای پاسخگویی به خاطر حمایت از گروه‌های تروریستی با یک سناریو طراحی شده ما در زمینه تروریسم متهم می‌کنند، ادعاهایی در این زمینه مطرح  می‌کند و بعضا دیپلمات‌های  ایرانی ر ا متهم می‌کند.

رئیس کمیسیون حقوق بشر مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران قوه قضاییه افزود :جای تاسف است که کشوری که خود یکی از قربانیان بزرگ تروریسم است از سوی برخی از دیگر کشورها متهم به حمایت از تروریسم می‌شود این بیانگر این موضوع است که دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران در خصوص مبارزه با تروریسم، مقابله با آنها و تبیین اقدامات گروه‌های تروریستی علیه ایران موفق نبوده است.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به خروج نام گروهک منافقین از لیست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا در چند سال پیش تصریح کرد: ما باید در همان زمان اقدامات فعالانه انجام می‌دادیم و اجازه نمی دانیم که نام این گروهک از لیست گروه‌های تروریستی که اتحادیه  اروپا تهیه کرده بود خارج شود.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست، سید حسین طباطبایی مدیر کل حقوقی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به حمایت کشورهایی چون آمریکا، انگلیس، عربستان و رژیم صهیونیستی از گروه‌های تروریستی که علیه ملت ایران اقدام به فعالیت تروریستی کردند، اظهار کرد: قبل از اتفاقاتی که در اهواز رخ بدهد، محمد بن سلمان و تعدادی از شاهزاده‌های سعودی اعلام کرده بودند که آتش بی ثباتی را به داخل خاک ایران می‌کشاندند. پس از وقوع این جنایت نیز یک مقام اماراتی گفت “حادثه اهواز حمله تروریستی نیست بلکه حمله به نظامیان بوده است.”

این استاد دانشگاه با بیان این که ما در دفاع از حقوق مشروع خود در برابر تروریست‌ها و فعالیت‌های تروریستی آنها در داخل کشور منفعل هستیم، ادامه داد: در حالی که ما بزرگترین قربانی تروریسم هستیم از سوی برخی از کشورها متهم به حمایت از تروریسم می‌شویم و این نشان می‌دهد که ما در تبیین جنایات گروه‌های تروریستی در ایران در سطح جهانی فعالانه عمل نکرده‌ایم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این که در حوادث تروریستی مثل حادثه تروریستی اهواز، دولت‌ها مسئول جبران خسارات وارده به قربانیان تروریست هستند، گفت : در دنیا کشورها روش‌های متفاوتی برای جبران خسارات در پیش می‌گیرند.

وی ادامه داد: ما باید از تمامی ظرفیت‌های خود برای محکومیت کشورهای حامی گروه‌های تروریستی استفاده کنیم تا آنهارا  برای جبران خسارت به قربانیان تروریسم در تنگنا و فشار قرار دهیم.

 این استاد دانشگاه تاکید کرد : باید با تروریست‌ها به صورت جدی، سریع و قاطع برخورد شود و اجازه نداد که پرونده آنها مشمول مرور زمان شود.

انتهای پیام



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 1261 بازدید

بازدید دیروز: 435 بازدید

بازدید کل : 1601301 بازدید

افراد آنلاین: 1 نفر